Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΛΔΑΡΑΣ
«ΓΙΑ ΡΕΜΠΕΤΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΦΙΛΟΥΣ» (MINOS MSM 223)

Η αποκλειστική συνεργασία του Απόστολου Καλδάρα με την τότε MINOS που είχε ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ολοκληρώνεται το Νοέμβριο του 1974 με το δίσκο «Για ρεμπέτες και για φίλους». Ο σπουδαίος – και αναμφισβήτητα αδικημένος από τα ΜΜΕ αλλά και τα καλλιτεχνικά «παιδιά» του – δημιουργός επιστρέφει στα «πάτρια εδάφη» του λαϊκού τραγουδιού που είχε υπηρετήσει από νεαρός, καθώς οι αμέσως προηγούμενες δουλειές του («Μικρά Ασία», «Βυζαντινός εσπερινός» και «Ροβινσώνες») είχαν έντονα τα στοιχεία του έντεχνου με βυζαντινές αναφορές…

Στο άλμπουμ συμμετέχουν τρεις πολύ νέοι τραγουδιστές, η καριέρα των οποίων δε μετρούσε στην καλύτερη περίπτωση περισσότερα από τέσσερα-πέντε χρόνια. Η Χάρις Αλεξίου συναντάται δισκογραφικά για τελευταία φορά με τον Καλδάρα, καθώς είχε συμμετάσχει και στους τρεις δίσκους που αναφέραμε παραπάνω με ιδιαίτερη επιτυχία κι επιπλέον είχε ηχογραφήσει κάποια δισκάκια 45 στροφών με τραγούδια του. Ουσιαστικά, με τις δικές του δημιουργίες έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό…

Από την άλλη, ο Κώστας Σμοκοβίτης είχε κάνει ένα ξεκίνημα γεμάτο υποσχέσεις για λαμπρό μέλλον τραγουδώντας Μάνο Λοΐζο στο «Καλημέρα ήλιε» λίγους μήνες νωρίτερα, ενώ ο Δημήτρης Κοντολάζος είχε ακόμη «φρέσκια» την πρώτη θέση που είχε πάρει στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 1973 με τον «Μπαρμπαλιά». Ο Καλδάρας που πάντοτε έδινε ευκαιρίες σε νέα παιδιά, εμπιστεύτηκε αυτούς τους τρεις και βεβαίως δεν διαψεύστηκε…

Δυστυχώς, η εποχή που κυκλοφόρησε ο δίσκος ήταν ίσως η πιο ακατάλληλη καθώς το πολιτικό τραγούδι κυριαρχούσε λίγους μήνες μετά τη μεταπολίτευση και το λαϊκό είχε σχεδόν εξαφανιστεί. Έτσι λοιπόν, δεν πήγε καλά εμπορικά παρά το γεγονός ότι περιέχει ως επί το πλείστον πολύ ωραία κομμάτια που όμως δεν έγιναν ιδιαίτερα γνωστά…

Μέσα σ’ αυτά υπάρχουν και τρία παλαιότερα: Τα «Σ’ ένα βράχο» και «Μια στεναχώρια» που ανήκουν στην πρώτη συνθετική περίοδο του Καλδάρα, καθώς και «Η φιλοσοφία του μπαγλαμά» που είχε πρωτοηχογραφηθεί το 1970 με τη φωνή του Γιάννη Καλατζή. Τα δύο πρώτα συμπεριληφθήκανε λίγους μήνες μετά στο πρώτο προσωπικό άλμπουμ της Αλεξίου «12 λαϊκά τραγούδια», ενώ το τρίτο κυκλοφόρησε και με τον Λάκη Χαλκιά το 1979 μέσα από το δίσκο «Λαϊκά μονοπάτια» που έκανε με τον συνθέτη.

Πέραν αυτών, ξεχωρίζουν τα «Διάλεξε κυρά μου», «Χρόνια στα βαπόρια» (εξαιρετικές ερμηνείες από τον Σμοκοβίτη), «Δυο ποτήρια» και «Πάλι σε βλέπω σκεπτικό», γνήσια κι όμορφα λαϊκά τραγούδια τα οποία είναι πραγματικά κρίμα που δεν είχανε την τύχη που τους άξιζε. Σήμερα πια, τα γνωρίζουν ή τα θυμούνται οι πολύ «ψαγμένοι» και φανατικοί λάτρεις του συγκεκριμένου είδους μουσικής.

Ως συνήθως, ο Απόστολος Καλδάρας έχει γράψει στίχους σε κάποια τραγούδια κι εκτός των παλαιότερων συνεργατών του στο εν λόγω κομμάτι (Πυθαγόρας, Γιώργος Σαμολαδάς), εδώ συναντάμε και τη Σώτια Τσώτου που ως τότε δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με τη λαϊκή μουσική. Οι δυο τους τον επόμενο χρόνο (1975) θα έχουν τη μοναδική ολοκληρωμένη τους συνεργασία στα «Σκόρπια φύλλα»…

Στο εσώφυλλο του άλμπουμ δεν υπάρχει η παραμικρή πληροφορία για τους συντελεστές του (παραγωγός, ηχολήπτες κ.τ.λ.), πλην τεσσάρων φωτογραφιών των τραγουδιστών και του δημιουργού…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Σ’ ένα βράχο (Χ. Αλεξίου)
02) Διάλεξε κυρά μου (Κ. Σμοκοβίτης)
03) Μια στεναχώρια (Κ. Βίρβου) Χ. Αλεξίου
04) Παράξενο παιδί (Ελ. Καμαρινάκη) Δ. Κοντολάζος
05) Χρόνια στα βαπόρια (Σ. Τσώτου) Κ. Σμοκοβίτης
06) Δυο ποτήρια (Κ. Βίρβου) Χ. Αλεξίου
07) Πάλι σε βλέπω σκεπτικό (Δ. Κοντολάζος)
08) Τελευταίος στο τραπέζι (Γ. Σαμολαδά) Κ. Σμοκοβίτης
09) Κάπου κλαίει ένα μπουζούκι (Πυθαγόρα) Χ. Αλεξίου
10) Να πας να πεις του φίλου σου (Κ. Σμοκοβίτης)
11) Η φιλοσοφία του μπαγλαμά (Ευτ. Παπαγιαννοπούλου) Δ. Κοντολάζος
12) Η νύχτα χασμουρήθηκε (Γ. Σαμολαδά) Δ. Κοντολάζος

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΕΒΑΣ
«ΚΑΙ ΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ» (COLUMBIA 70297)

Ο καλός μου φίλος κι εξαίρετος άνθρωπος Γιάννης Κατέβας μπορεί εδώ και 22 χρόνια να ζει μονίμως στον Καναδά και κατά καιρούς να τραγουδά για τους απανταχού ομογενείς, όμως για περίπου μια δεκαετία άφησε το σημάδι του στα μουσικά πράγματα της χώρας μας. Η πανέμορφη φωνή του και τα ωραία τραγούδια που έλεγε αλλά κι έγραφε ο ίδιος έχουν μείνει αξέχαστα στους παλαιότερους και δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναζητούν τους δίσκους του ακόμη και σήμερα.

Ο Γιώργος Μητσάκης ήταν εκείνος που του έδωσε την ευκαιρία να μπει στη δισκογραφία, γράφοντάς του το 1972 δύο κομμάτια που κυκλοφόρησαν σ’ ένα 45άρι. Πρόκειται για τα «Θεσσαλονίκη» και «Καλημέρα ξενύχτες». Έκτοτε και για μια τετραετία, ο εκ Κομοτηνής ερμηνευτής ηχογράφησε αρκετά μικρά δισκάκια (σπάνια και δυσεύρετα στις μέρες μας…) μέχρι να φτάσουμε στα τέλη του 1976, όταν μπήκε στο στούντιο για τον πρώτο προσωπικό δίσκο του που κυκλοφόρησε με τίτλο  Και αύριο και πάντα».

Ο κόσμος τον ήξερε από τις εμφανίσεις του στα νυχτερινά κέντρα της εποχής, ωστόσο από δισκογραφικής πλευράς παρέμενε «στα μετόπισθεν» και τον πρώτο καιρό της κυκλοφορίας του το άλμπουμ δεν πήγαινε καθόλου καλά.

Όλα αυτά όμως μέχρι τις 16 Μαρτίου του 1977. Εκείνο το βράδυ, η ΑΕΚ αντιμετώπιζε στη Νέα Φιλαδέλφεια την αγγλική Κουίνς Παρκ Ρέιντζερς (πιο γνωστή ως Κ.Π.Ρ. ή Q.P.R.) στον – συναρπαστικό όπως εξελίχθηκε – αγώνα ρεβάνς για την προημιτελική φάση του τότε Κυπέλλου ΟΥΕΦΑ. Στο ημίχρονο του παιχνιδιού, η ΕΡΤ ελλείψει διαφημιστικών μηνυμάτων πρόβαλλε κάποια βίντεο με διάφορους τραγουδιστές να ερμηνεύουν επιτυχίες της εποχής.

Ένα από αυτά, ήταν και το «Αν γινότανε» με τον Γιάννη Κατέβα και τη συμμετοχή της Έφης Στρατή το οποίο αποτελεί την ελληνική εκδοχή μιας πασίγνωστης ινδικής μελωδίας με τίτλο “A vava inou va”. Δε χρειάστηκε τίποτε άλλο, αφού τότε η τηλεόραση είχε τη δύναμη να κάνει πασίγνωστο ένα πρόσωπο ή ένα τραγούδι μέσα σε δύο λεπτά κι άλλωστε υπήρχαν μόνο δύο κανάλια!

Από την επόμενη μέρα λοιπόν και σε βάθος χρόνου, ο δίσκος άρχισε να έχει ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση καθώς ο κόσμος αγάπησε το «Αν γινότανε» κι έψαχνε να το βρει. Τούτα τα στοιχεία είναι αδιάσειστα και μου τα έδειξε ο ίδιος ο Κατέβας μέσα από το πλούσιο κι εξαιρετικά ενημερωμένο και σωστά ταξινομημένο αρχείο που διαθέτει…

Το εν λόγω τραγούδι ακούστηκε πολύ και παραμένει μέχρι σήμερα μια από τις μεγαλύτερες και διαχρονικές επιτυχίες του ερμηνευτή. Υπάρχουν όμως κι άλλες όμορφες στιγμές στο δίσκο, όπως το «Φίλε» (είχε πρωτοκυκλοφορήσει σε 45άρι το 1975), το ομότιτλο, το «Λησμόνα με λοιπόν» και το «Φύλλο πορείας».

Από εκεί και πέρα, άνοιξε ένας νέος δρόμος για τον τραγουδιστή που αγαπήθηκε από το κοινό, είχε αρκετές δισκογραφικές επιτυχίες, αλλά αποφάσισε να φύγει από την Ελλάδα μη αντέχοντας τα όσα έβλεπε να συμβαίνουν στον καλλιτεχνικό κόσμο της.

Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Πετσίλας και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της Columbia με ηχολήπτες τους Τάκη Φιλιππίδη και Σήφη Σιγανό. Ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας ήταν ο Χάρης Ανδρεάδης, εκτός από τα «Φίλε» και «Κονταρομάχος να ‘μουνα» που τα επιμελήθηκε ο Γιάννης Κιουρκτσόγλου.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Αν γινότανε (ελληνικοί στίχοι Π. Φαλάρα)
02) Φίλε (Γ. Κατέβα-Α. Κάσσα)
03) Λησμόνα με λοιπόν (Γ. Μανίκα-Σ. Τηλιακού)
04) Περ’ από σένα (Γ. Κατέβα-Π. Φαλάρα)
05) Κονταρομάχος να ‘μουνα (Γ. Κατέβα-Π. Φαλάρα)
06) Η δική σου πληρωμή (Γ. Κατέβα-Π. Φαλάρα)
07) Και αύριο και πάντα (Σ. Τσιλίκη-Π. Φαλάρα)
08) Κάθε μέρα (Γ. Μανίκα-Π. Φαλάρα)
09) Αγαπιόμαστε τώρα (Γ. Μανίκα-Σ. Τηλιακού)
10) Κουράστηκα μεσοστρατίς (Γ. Κιουρκτσόγλου-Π. Φαλάρα)
11) Φύλλο πορείας (Κ. Καραγιαννόπουλου-Π. Φαλάρα)
12) Γύρνα σελίδα (Γ. Κατέβα-Π. Φαλάρα)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here