Χάρις Αλεξίου – Μανώλης Ρασούλης: Βρεθήκαμε στην παρουσίαση του CD «Η Τρίπλα»!

4/12/2012
Γράφει η Μαρία Αβραμίδου
Φωτογράφηση: Δώρα Παναρίτη
www.musiccorner.gr

Μεσημέρι Δευτέρας 3 Δεκεμβρίου, ήμασταν στην ώρα μας στα στούντιο Sierra, προκειμένου να παρευρεθούμε στη συνέντευξη τύπου και την πρώτη ακρόαση των νέων τραγουδιών της Χαρούλας Αλεξίου σε στίχους Μανώλη Ρασούλη. Μία ακριβώς εβδομάδα πριν από την επίσημη κυκλοφορία του CD με τίτλο «Η Τρίπλα», η Χάρις Αλεξίου, οι συνθέτες και οι συντελεστές του δίσκου, αλλά και η κόρη του Μανώλη Ρασούλη, Ναταλία, συγκεντρώθηκαν για να μας μιλήσουν για την καλλιτεχνική συνάντηση του σπουδαίου μας τραγουδοποιού με την αγαπημένη ερμηνεύτρια. Η συνεργασία αυτή πραγματοποιείται 33 χρόνια μετά την πρώτη τους θρυλική συνάντηση στα «Τραγούδια της Χαρούλας», όπου στίχους είχε γράψει ο Μανώλης Ρασούλης και μουσική ο Μάνος Λοΐζος.

Η συνέντευξη τύπου ανοίγει με την παρουσίαση του βίντεο κλιπ για το τραγούδι «Οι Στιγμές», το οποίο ακούμε ήδη στα ραδιόφωνα. Η έκπληξη είναι ότι μας υποδέχεται ο ίδιος ο Μανώλης Ρασούλης, αφού το βίντεο ξεκινά με την ασπρόμαυρη εικόνα του να ανοίγει την αυλόπορτα του σπιτιού του! «Καλώς ορίσατε στο σπίτι του μυστηρίου!», λέει και κάνει τον ζογκλέρ πετώντας στον αέρα τρία μπαλάκια! Τα ενσταντανέ του μπλέκονται με τη Χαρούλα του σήμερα που ερμηνεύει το τραγούδι και η συγκίνηση στην αίθουσα είναι διάχυτη…

Εκ μέρους της Minos – EMI, η Μαργαρίτα Μάτσα παίρνει πρώτη τον λόγο, ευχαριστώντας την Χαρούλα Αλεξίου και την εταιρεία της, την Εστία, για την κυκλοφορία του νέου αυτού δίσκου. Αναφέρεται δε, με θαυμασμό στον Μανώλη Ρασούλη, αποκαλώντας τον υποψιασμένο και ιδιοφυή δημιουργό, ο οποίος έγραψε σε ανύποπτο χρόνο προφητικούς στίχους.

Η Χάρις Αλεξίου επιβεβαιώνει τα λεγόμενά της, επισημαίνοντας ότι «Η τρίπλα του Ρασούλη είναι ότι, παρόλη την απουσία του, είναι εδώ κι αυτό είναι για μένα τώρα πιο έντονο». Τόνισε επίσης ότι για τη δημιουργία του CD ήρθε σε επαφή με τους ανθρώπους που θα είχε διαλέξει ο ίδιος ο Ρασούλης, τους φίλους του δηλαδή. «Είναι οι δικοί του άνθρωποι», είπε αναφερόμενη στους συνθέτες του δίσκου, ενώ δήλωσε ότι, αφού τους εμπιστεύθηκε απόλυτα, χάρηκε ιδιαίτερα τη διαδικασία της δημιουργίας της «Τρίπλας», καθώς «μου είχε λείψει να είμαι απλώς η ερμηνεύτρια των τραγουδιών». Δεν παρέλειψε επίσης να ευχαριστήσει ιδιαίτερα τους μουσικούς που έπαιξαν στον δίσκο, οι οποίοι «μεγάλωσαν τις αναπνοές των τραγουδιών με το παίξιμό τους». Το τελευταίο ευχαριστώ η Χαρούλα το κράτησε για όλους εμάς «που εδώ και 40 χρόνια δεν μ’ αφήνετε μόνη μου!».

Ο υπεύθυνος διεύθυνσης και επιμέλειας του δίσκου, Ηλίας Μπενέτος, θυμήθηκε ότι, όταν ξεκίνησε την καριέρα του στη δισκογραφία, ο πρώτος δίσκος που μοίρασε ως «μπακαλόγατος» στην Columbia ήταν «Τα Τραγούδια της Χαρούλας». Η καινούργια αυτή δισκογραφική δουλειά, λοιπόν, έχει για τον ίδιο ιδιαίτερη συναισθηματική αξία κι ελπίζει πως σηματοδοτεί ότι «έχουμε κάτι να πούμε, με φωνές σαν της Χαρούλας που σπάνε τον κώδικα» και μας αγγίζουν όλους.

Ο Χρήστος Νικολόπουλοςο αιώνιος συνθέτης μου, με την καλή έννοια», όπως είπε χαριτολογώντας η Χαρούλα- θυμήθηκε τις βόλτες και τις συζητήσεις που έκαναν με τον Μανώλη Ρασούλη στο Ζάππειο και την Κηφισιά και τόνισε ότι «το σωστότερο που έγινε σ’ αυτή τη διαδρομή για να βγει ο δίσκος, ήταν να πει τα τραγούδια αυτά η Χαρούλα». Κάλεσε επίσης τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς να κρίνουν και να τα παρουσιάσουν βάσει της αισθητικής τους και όχι μέσω δεδομένων playlist, «ώστε να βρει τον δρόμο του αυτό το CD».

Η Ναταλία Ρασούλη, με εμφανή συγκίνηση, αναφέρθηκε σε δυο φράσεις-κλειδιά του πατέρα της, οι οποίες χαρακτήρισαν τη νέα αυτή δισκογραφική δουλειά: «Συγκίνηση μεν, συνείδηση δε», συνήθιζε να λέει ο Μανώλης Ρασούλης και, επειδή θαύμαζε τον αργεντινό ποδοσφαιριστή, δεν έκρυβε ότι θα ήθελε να είναι «ο Messi της παγκόσμιας ιδεολογίας και διανόησης!». Κάτι σαν φόρο τιμής σ’ αυτήν του την επιθυμία αποτελεί ο τίτλος «Η Τρίπλα», την οποία η Ναταλία Ρασούλη αντιμετωπίζει ως «μια μικρή πυρηνική έκρηξη πολιτισμού».

Η Βάσω Αλλαγιάννη, την οποία ο Ρασούλης θεωρούσε τη σπουδαιότερη γυναίκα συνθέτη λαϊκού τραγουδιού, δήλωσε ενθουσιασμένη για την πρώτη της συνεργασία με την Χαρούλα Αλεξίου που «τραγούδησε μέσα απ’ την καρδιά της»: «Είναι ένα όνειρο όλο αυτό! Αισθάνομαι ότι το πνεύμα του Μανώλη θα έχει πάρει χαρά», επεσήμανε.

Ο συνθέτης Πέτρος Βαγιόπουλος, επίσης στην πρώτη του δισκογραφική συνεργασία με την Αλεξίου, αναφέρθηκε στο τραγούδι «Τουμπεκιστάν» και πώς ο Ρασούλης του το υπαγόρευσε μια μέρα απ’ το τηλέφωνο με την υπόδειξη να βάλει μουσική ραπ σε ένα συγκεκριμένο σημείο! «Ο Μανώλης μόνο τα σκυλάδικα δεν άντεχε», είπε. «Έλεγε μάλιστα πως, αν τον έκαναν για μια βδομάδα Υπουργό Πολιτισμού, το πρώτο πράγμα που θα έκανε, θα ήταν να στείλει εξορία τους σκυλάδες για έναν χρόνο …στη Μύκονο!». Συμπλήρωσε δε ότι οι στίχοι του Ρασούλη μας δείχνουν έναν δρόμο «σ’ αυτήν τη δύσκολη, μπλεγμένη εποχή».

Ο Ορφέας Περίδης έκανε λόγο για μια ομαδική προσπάθεια με εξαιρετικό αποτέλεσμα, ενώ επέλεξε να αφήσει τους στίχους του Μανώλη Ρασούλη να μιλήσουν: «Σιωπηλή και ξυπόλητη / στην απόλυτη μουσική σου / χρυσή καμπάνα ηχήσου». «Κι αμέσως μετά λέει «Θα ξανάρθω / στ’ ορκίζομαι / θα ξανάρθω», συμπλήρωσε συγκινημένη η Χάρις Αλεξίου.

Ο Leon Y. Poliker ή Λεωνίδας Πολυκάρης, μίλησε με συγκίνηση για τον πατέρα του, Ιακώβ, Έλληνα εβραϊκής καταγωγής από τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος ήταν ο μόνος επιζήσας της οικογένειάς του από το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Άουσβιτς. Μη έχοντας πια κανέναν δικό του στην Ελλάδα, όταν αφέθηκε ελεύθερος πήγε στο Ισραήλ όπου δημιούργησε οικογένεια. Ο Λεωνίδας, ο μικρότερος από τρία αδέλφια, άκουγε συνεχώς ελληνική μουσική και ήξερε όλα τα τραγούδια. Μεγαλώνοντας έγινε συνθέτης και ο Μανώλης Ρασούλης άκουσε τη μουσική του σ’ ένα ταξίδι στην Ιερουσαλήμ. Ζήτησε να τον γνωρίσει «και, αφού πρώτα μου έκανε ένα τεστ, μου έστειλε τους πρώτους στίχους για να μελοποιήσω κι αυτοί αναφέρονταν στην προσωπική μου ιστορία». Το τραγούδι αυτό με τίτλο «Ο Λεωνίδας» («Θεσσαλονίκη μου δεν θα Σε Ξαναχάσω» περιλαμβάνεται στην «Τρίπλα», ενώ ο κύριος Poliker αναφέρθηκε και στις στιγμές που βρέθηκε μαζί με τον Ρασούλη σ’ ένα καταφύγιο στο Ισραήλ, στη διάρκεια του πολέμου με τον Λίβανο. «Εκείνος έγραφε στίχους, εγώ έβαζα μουσική και γύρω μας έπεφταν βόμβες!».

Τελευταίος και ολιγόλογος, ο μουσικός παραγωγός του δίσκου Χρυσόστομος Μουράτογλου δήλωσε πως προτιμά να αφήσει τα τραγούδια να μιλήσουν μόνα τους κι ευχαρίστησε θερμά όλους τους συνεργάτες και τους μουσικούς του…

Και όντως είχε έρθει η ώρα να μιλήσουν τα 14 ανέκδοτα τραγούδια που περιλαμβάνει «Η Τρίπλα». Από την πρώτη αυτή ακρόαση, νομίζω πως έχουμε να κάνουμε με έναν συνεκτικό δίσκο, απ’ αυτούς που σπάνια εκδίδονται σήμερα, έναν ατόφιο λαϊκό δίσκο. Οι κατάλληλες μουσικές από τους πέντε συνθέτες και η φωνή της Χαρούλας αναδεικνύουν τον άμεσο, καίριο και απλό λόγο του Μανώλη Ρασούλη, ο οποίος μιλά αληθινά και με χιούμορ για τον έρωτα, αλλά και προφητικά για τη σημερινή πραγματικότητα. Κατά τη γνώμη μου, είναι οι στίχοι που έχουν τον πρώτο λόγο σε αυτή τη δουλειά, η οποία χαρακτηρίζεται από την ιδιαίτερη προσωπικότητα ενός σπουδαίου δημιουργού. Να σημειώσουμε επίσης ότι η Χάρις Αλεξίου έχει ντύσει μουσικά το τραγούδι «Τώρα Τί Κάνω», διασκευάζοντας το «Καλημέρα Ήλιε» του Μάνου Λοΐζου!

Για το κλείσιμο αυτού του κειμένου, δανείζομαι λίγες φράσεις της Χαρούλας Αλεξίου από το δελτίο τύπου που μας διανεμήθηκε: «Τα λόγια σου, το μυαλό, η παρουσία σου, μας “τυραννά” και μας ξυπνά ακόμη τη συνείδηση. Μανώλη, σε ευχαριστώ για ό,τι ήσουν, για ό,τι είσαι, για ό,τι θα μείνει από σένα στο τραγούδι μας. “Θα ξανάρθω”, είπες. “Το 2012 νομίζω”, είπες. Το ‘πες και το ‘κανες!!!».

Αποκλειστικές φωτογραφίες του MusicCorner από τη παρουσίαση


***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

Κανένα Σχόλιο

Αφήστε απάντηση