Γράφει ο Αλέξης Λιόλης
alexli@musiccorner.gr
20/10/2010
www.musiccorner.gr

Ένα τραγούδι…

«Το μέτρημα»

Ο λόγος σήμερα στο στιχουργό Γεράσιμο Ευαγγελάτο. Για την ιστορία ενός τραγουδιού, «Το μέτρημα», σε δικούς του στίχους και μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη, από τον τελευταίο δίσκο της Νατάσσας Μποφίλιου «Εισιτήρια διπλά».

Η πρώτη δισκογραφική συνάντηση των τριών παιδιών έγινε την άνοιξη του 2008, όταν κυκλοφόρησε το cd «Μέχρι το τέλος»: «10 και δύο τραγούδια που δραπετεύουν απ’ το ένα συναίσθημα στο άλλο. 12 διαφορετικές φωνές που όλες μαζί φτιάχνουν το δικό μας κώδικα. 12 στιγμές μιας μικρομέγαλης πόλης που δεν κοιμάται ποτέ, γι’ αυτό και ονειρεύεται μονίμως…» .

Ακολούθησε η κυκλοφορία του cd single «Τρία μυστικά» και την περασμένη άνοιξη, ο Θέμης Καραμουρατίδης, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος και η Νατάσσα Μποφίλιου παρουσίασαν τα «Εισιτήρια διπλά»: «Ένας δίσκος για τη μνήμη, την πρόσφατη και αυτή που χάνεται στο χρόνο… Ένας φόρος τιμής στους ανθρώπους της ζωής μας που πέρασαν, στις ταινίες που έμειναν, στα ταξίδια που έγιναν και σ’ εκείνα που προγραμματίζονται και διαρκώς αναβάλλονται… Όλα όσα αποτελούν την προσωπική μας μυθολογία και την άμυνά μας απέναντι στον κόσμο και το χρόνο…» .

Να σας θυμίσω, ότι ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος είχε γράψει τους στίχους και στον πρώτο προσωπικό δίσκο της Νατάσσας Μποφίλιου, στις «Εκατό μικρές ανάσες» (2005), με τραγούδια του Κώστα Τσίρκα: «13 τραγούδια το χρονικό αυτής της συνύπαρξης που καταγράφεται έτσι κι αλλιώς μέσα μας ως σχέση ζωής. 13 στιγμές εκτός τόπου και χρόνου (καμιά φορά και εκτός εαυτού)…» .

Θέλω να σταθώ στο Γεράσιμο Ευαγγελάτο. Όχι μόνο, επειδή «εν αρχή ην (εστί και έσται) ο λόγος». Κυρίως, επειδή ο λόγος που εκείνος κόμισε στο ελληνικό τραγούδι τάραξε τα ύδατα. Από την πρώτη στιγμή, νιώσαμε ότι μας αφορούσε. Τι έκανε και κάνει ξεχωριστή τη γραφή του; Η αλήθεια της! Όσο κοφτερή, γυμνή, τολμηρή κι αν εκτίθεται. Το σήμα του βρήκε αμέσως αποδέκτες στη γενιά του, στους συνομηλίκους του, αλλά και σ’ όσους χρόνια περιμέναμε ν’ ακούσουμε κάτι που να μας ξαφνιάσει και να μας συν-κινήσει. Οι στίχοι του Γεράσιμου Ευαγγελάτου έχουν αναφορές, φανερώνουν αγάπες, κρύβουν έρωτες, φωτίζουν αδιέξοδα, επικοινωνούν μοναξιές. Έχουν τη μελαγχολία των εποχών που αλλάζουν, την αναμονή των ταξιδιών που δεν έγιναν, τη δύναμη των ευάλωτων, την ευαισθησία των ρεαλιστών…

Να γυρίσουμε τώρα στα δισκογραφικά και ξαναπιάνοντας το νήμα απ’ τις «Εκατό μικρές ανάσες», να πούμε ότι ο Κώστας Τσίρκας με το Γεράσιμο Ευαγγελάτο είχαν ξεχωρίσει στη «Δεύτερη ακρόαση» (2004) της «Μικρής άρκτου» και με τα τραγούδια τους «Ασπιρίνη» και «Μια βροχή» έκαναν την πρώτη τους δισκογραφική εμφάνιση η Νατάσσα Μποφίλιου και η Ελεονώρα Ζουγανέλη. Αυτά για την ιστορία.

Πάμε τώρα να δούμε τι έγραψε για μας και για «Το μέτρημα», το τραγούδι της σημερινής στήλης, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος:
«Τα τραγούδια είναι απρόβλεπτα. Δε μπορείς να προσδιορίζεις ποτέ πως και γιατί γράφονται. Είναι άγνωστη η συναστρία που συνθέτει τις συλλαβές, ριμάρει τις λέξεις και αιχμαλωτίζει μια ιδέα. Κάποια τραγούδια βγαίνουν φυσικά: «εισπνοή – εκπνοή». Κάποια απαιτούν προσπάθεια, σαν ανάσα που αγωνίζεσαι να πάρεις στο βυθό. Μερικά σε ελευθερώνουν κι άλλα σε εγκλωβίζουν. Το μόνο σίγουρο είναι πως όταν ένα τραγούδι είναι έτοιμο, με όποιο τρόπο κι αν έχει γεννηθεί, το νιώθεις, σα  μια αφηρημένη αλήθεια που υπήρχε από πάντα στο διάστημα κι αποφάσισε να κρυσταλλωθεί στον κόσμο μας.

Ολοκληρώνοντας τα «Εισιτήρια Διπλά», είχαμε την αίσθηση πως κάτι έλειπε από το σύνολο του δίσκου. Όλες οι εικόνες που είχαμε συμφωνήσει ήταν εκεί, κι όμως, κάτι δεν είχε ειπωθεί. Ενώ, κατά την προσφιλή μας τακτική, υπήρχαν τραγούδια – μυστικά δώρα για κάθε άνθρωπο της ζωής μας, έλειπε αυτό το ένα τραγούδι που θα μιλούσε για την ανάγκη μας να μετράμε τους ανθρώπους που έρχονται, παραμένουν ή φεύγουν από τη ζωή μας και τη συνήθειά μας να υπολογίζουμε κάθε βράδυ τις διαρροές της μέρας. Το τραγούδι αυτό που θα τραγουδούσε τη γλυκόπικρη γεύση της ασφάλειας και της απώλειας, της παρουσίας και της απουσίας…» .

(Η ιστορία του τραγουδιού θα συνεχιστεί στην «Κιβωτό» της επόμενης Τετάρτης)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here