Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 20 Μαΐου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Άκης Πάνου
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

«Αιρετικός»; «Προφητικός»; «Ιδιόρρυθμος»; «Φιλόσοφος»; Τόσοι κι άλλοι τόσοι χαρακτηρισμοί έχουν αποδοθεί κατά καιρούς στον Άκη Πάνου, τον δημιουργό που σημάδεψε όσο ελάχιστοι το ελληνικό λαϊκό τραγούδι των τελευταίων 50 ετών. Πηγαίος, αστείρευτος, καυστικός και πάνω απ’ όλα ειλικρινής και ασυμβίβαστος, δεν πρόδωσε ποτέ την τέχνη του και δεν δίστασε να τα βάλει με όλους και με όλα όταν ένιωσε ν’ αδικείται.

Πολλοί θα πουν ότι αυτή η στάση του έκανε ζημιά στο «προφίλ» και σε μια καριέρα που θα μπορούσε να ήταν αρκετά πιο πλούσια και λαμπρή. Όμως, ο Άκης Πάνου είχε τις δικές του ιδέες και είχε φτιάξει ένα δικό του κόσμο, αφού ήτανε φανερό ότι είχε σιχαθεί τον δικό μας. Ένα πραγματικό φαινόμενο…

Η δημιουργική του πορεία στο τραγούδι ξεκίνησε στο μεταίχμιο της μετάβασης από τις 78 στις 45 στροφές. Πρόλαβε τους δίσκους γραμμοφώνου, αφού σ’ αυτό τον φορέα ήχου ηχογραφήθηκαν οι δύο πρώτες συνθετικές απόπειρές του και μάλιστα ήταν οι μοναδικές στις οποίες οι στίχοι δεν ήτανε δικοί του. Ο Χρήστος Κολοκοτρώνης ήταν ο στιχουργός στα «Το παιδί μου απόψε πίνει» με την Καίτη Γκρέϋ και «Μια βραδιά καταραμένη» με τη Δούκισσα, τα οποία κυκλοφόρησαν το 1958…

Από το 1960 και ως τις αρχές της δεκαετίας του ’70, το σύνολο των ηχογραφήσεών του εκδόθηκε σε 45άρια, όπως και ορισμένα άλλα τραγούδια που περιλήφθηκαν σε δίσκους 33 στροφών. Σήμερα, παρουσιάζουμε το πρώτο μέρος των «καταθέσεών» του στις 45 το οποίο καλύπτει από το 1960 ως το 1967, χρονιά που γράφει τις πρώτες «μαζεμένες» μεγάλες επιτυχίες του. Την επόμενη εβδομάδα, θα καταγραφούν οι ανάλογες από το 1968 ως και το 1985. Όπως πάντα, με έντονη γραφή αναφέρονται τα ακυκλοφόρητα σε άλλο φορέα ήχου τραγούδια…

akis_panou_afieromeno_2014_05

1960

Στα πρώτα χρόνια της παρουσίας του ως δημιουργός, ο Άκης Πάνου υπέγραφε μόνο τους στίχους διαφόρων τραγουδιών. Μάλιστα, σε κάποια από αυτά δεν αναφερόταν καν το όνομά του, όπως στο 45άρι που κυκλοφόρησε αυτή τη χρονιά και υπάρχει μόνο το όνομα του συνθέτη Μπάμπη Δαλιάνη…

COLUMBIA SCDG 2790: «Χαρά ποτέ δεν είδα» (Β. Βλάσσης) / «Θάλασσα τι μου ‘χεις κάνει» (Γ. Λύδια). Μουσική Μπ. Δαλιάνη.

1961

Εδώ έχουμε το πρώτο «ολοκληρωμένο» (μουσική-στίχοι) τραγούδι του Άκη Πάνου.

RCA 2156: Πρόδρομος Τσαουσάκης: «Ο μάγκας ο Λευτέρης» / «Μεσ’ στου Μιστόκλη το τσαρδί» (Κ. Σιμόπουλου).

1963

COLUMBIA SCDG 3352: Πάνος Γαβαλάς: «Αφού θα φύγεις» (Μουσική Π. Γαβαλά-Αν. Κουλούρη) / «Πρέπει να φύγω» (Π. Γαβαλά-Ηλ. Ωρολογά).

1964

Ουσιαστικά, η χρονιά των πρώτων μεγάλων επιτυχιών του Άκη Πάνου με τα «Ξημέρωσε καλή μου» και «Καρδιά μου μη παραπονιέσαι», στις πρώτες «συναντήσεις» του με τον Μιχάλη Μενιδιάτη και τον Γρηγόρη Μπιθικώτση.

COLUMBIA SCDG 3395: Γρηγόρης Μπιθικώτσης: «Έχω μια βάρκα με κουπιά» / «Τριαντάφυλλα σπασμένα» (Γρ. Μπιθικώτση-Κ. Σιμόπουλου).

Σημείωση: Στο δίσκο αναφέρεται ο Μπιθικώτσης ως συνθέτης του «Έχω μια βάρκα με κουπιά», αλλά σε μεταγενέστερες εκδόσεις υπάρχει μόνο το όνομα του Πάνου. Το ίδιο ισχύει και για το παρακάτω 45άρι…

COLUMBIA SCDG 3491: Γρηγόρης Μπιθικώτσης: «Απ’ τη ζωή σου χάθηκα» / «Καρδιά μου μη παραπονιέσαι».

HMV 7 PG 3396: Μουσική Μπ. Δαλιάνη, ερμηνεία Πάνος Γαβαλάς: «Σήμερα σ’ έχω αγκαλιά» / «Του χωρισμού η ώρα».

HMV 7PG 3415: Μουσική Ν. Καρανικόλα: «Ξημέρωσε καλή μου» (Μ. Μενιδιάτης) / «Εσύ μετάνιωσες» (Β. Γκίκα).

ODEON 3260: «Τον έρωτά σου πλήρωσα» (μουσική Ν. Καρανικόλα, ερμηνεία Βάσω Καρανικόλα) / «Ότι αρχίζει ωραίο» (Σπ. Σκορδίλη-Λ. Ντάινα, τραγούδι Μπ. Τσετίνης).

1965

Από αυτή τη χρονιά κι ως το τέλος της πορείας του, ο Άκης Πάνου θα υπογράφει τη μουσική και τους στίχους σε όλα τα τραγούδια του -με εξαίρεση δύο που θα δούμε παρακάτω…

COLUMBIA SCDG 3549: Γρηγόρης Μπιθικώτσης: «Πληγωμένο πουλί» / «Δε θα ‘σαι το φινάλε».

1966

COLUMBIA SCDG 3618: «Χαραμίστηκε η ζωή μου» (Μ. Μενιδιάτης) / «Παρ’ τα» (Χ. Λαμπράκη).

COLUMBIA SCDG 3645: «Δικές μου οι ευθύνες» (Χ. Λαμπράκη) / «Έχεις καλή γυναίκα» (Μ. Μενιδιάτης).

1967

Η χρονιά της καθιέρωσης για τον Άκη Πάνου, καθώς και η πρώτη συνεργασία του με τον Στράτο Διονυσίου…

COLUMBIA SCDG 3655: Γρηγόρης Μπιθικώτσης: «Θα κλείσω τα μάτια» / «Μη μου λες εμένα τέτοια».

COLUMBIA SCDG 3656: «Μην κατέβεις στο λιμάνι» (Στ. Διονυσίου) / «Η μισή ντροπή δική σου» (Γ. Λύδια).

COLUMBIA SCDG 3673: «Η αλήθεια είναι πικρή» (Στ. Διονυσίου) / «Τα χέρια της ντροπής» (Χ. Λαμπράκη).

COLUMBIA SCDG 3681: «Η σειρά μου κι η σειρά σου» (Χ. Λαμπράκη) / «Γιατί δεν ήρθες τότε» (Γ. Χατζηαντωνίου).

HMV 7PG 3681: Γιώτα Λύδια: «Η πιο μεγάλη ώρα» / «Ξύπνησα αγάπη μου».

HMV 7PG 3704: Στράτος Διονυσίου: «Ασ’ τη να φύγει» / «Μια γυναίκα».

COLUMBIA SCDG 3701: Γρηγόρης Μπιθικώτσης: «Ρολόι-κομπολόι» / «Μοίρα μου γιατί μ’ αφήνεις».

COLUMBIA SCDG 3709: «Αχαριστία» (Στ. Διονυσίου) / «Είδα τα μάτια σου κλαμένα» (Μ. Μενιδιάτης).

COLUMBIA SCDG 3730: «Θα περάσει κι αυτό» (Γ. Λύδια) / «Το λάθος είναι λάθος» (Χ. Καραγιάννης).

COLUMBIA SCDG 3731: «Δεν υπάρχει κανείς» (Στ. Διονυσίου) / «Γύρισε εκείνος π’ αγαπώ» (Γ. Λύδια).

HMV 7PG 3671: «Δε θέλω τη συμπόνια κανενός» (μουσική Στ. Ατταλίδη, ερμηνεία Γ. Χατζηαντωνίου) / «Έκλεισε βαριά η πόρτα» (Δ. Τζάρα-Φ. Ζησούλη, ερμηνεία Γ. Λύδια).

HMV 7PG 3751: «Ο καημός για μια γυναίκα» (μουσική Στ. Ατταλίδη, ερμηνεία Γ. Χατζηαντωνίου) / «Νοστάλγησα λίγη χαρά» (Β. Καραπατάκη, ερμηνεία Πόλυ Πάνου).

 

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here