Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Μ. Τρίτη, 15 Απριλίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Μανώλης Μητσιάς
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

Ο Μανώλης Μητσιάς χωρίς την παραμικρή αμφιβολία είναι ένας από τους σπουδαιότερους ερμηνευτές που γέννησε αυτός ο τόπος. Πέραν όμως των αναμφισβήτητων ικανοτήτων του, κατάφερε να θεμελιώσει μια μεγάλη καριέρα κάνοντας πολύ σωστές επιλογές ως προς τις συνεργασίες του και χωρίς την παραμικρή έκπτωση, έτσι ώστε σήμερα, έπειτα από 45 και πλέον χρόνια στο χώρο, να έχει κάθε δικαίωμα να υπερηφανεύεται για το ρεπερτόριό του…

Παρά το γεγονός ότι πρωτοεμφανίστηκε σε μια πολύ δύσκολη εποχή για την Ελλάδα (καταμεσής της δικτατορίας, η οποία κυνήγησε και τον ίδιο), μπόρεσε σχεδόν από την αρχή να «επιβληθεί» στο χώρο του τραγουδιού έχοντας την τύχη να συνεργαστεί με σπουδαίους συνθέτες και στιχουργούς, οι οποίοι του έδωσαν ότι καλύτερο μπορούσαν.

Φυσικά, το «χτίσιμο» αυτής της πολύ σημαντικής καριέρας ξεκίνησε από τις 45 στροφές. Μέσα από τα αυλάκια των μικρών δίσκων πρωτοακούστηκε κι έκανε τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες του, αλλά και καθιερώθηκε.

Σημειωτέον ότι είναι από τους ελάχιστους -ίσως και ο μοναδικός-ερμηνευτές της γενιάς του που σχεδόν όλες οι ηχογραφήσεις του από τα 45άρια έχουν εκδοθεί και σε άλλους φορείς ήχου. Εξαίρεση μόλις ένα τραγούδι, από το πρώτο δισκάκι του στη LYRA που δεν κυκλοφόρησε ευρέως.

Υπάρχουν κι άλλα τέσσερα που ναι μεν έχουν περιληφθεί σε «μεγάλους» δίσκους ή CD, αλλά οι εκτελέσεις με τις οποίες τα ακούμε στις 45 στροφές έχουν παραμείνει ως σήμερα ακυκλοφόρητες και φυσικά, όπως πάντα επισημαίνονται με έντονη γραφή.

Όπου κωδικός SCDG, πρόκειται για δισκάκια που κυκλοφόρησαν με ετικέτα της Columbia κι όπου 7 PG, με την ετικέτα “HIS MASTER’S VOICE”

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν το «ταξίδι» στα 45άρια του Μανώλη Μητσιά…

afierwmeno_2014_04_15_mitsias

1967

Δύο χρόνια πριν το «μεγάλο πέταγμα», ο νεαρός ερμηνευτής από τα Δουμπιά Χαλκιδικής κάνει την πρώτη δισκογραφική απόπειρά του. Ωστόσο, αυτή περνά εντελώς απαρατήρητη καθώς εκείνη την εποχή η LYRA του Αλέκου Πατσιφά είναι η «αστείρευτη πηγή» του Νέου Κύματος με μπροστάρη τον Γιάννη Πουλόπουλο κι έτσι δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια «προώθησης» του Μητσιά…

LYRA 1289: Αν. Πρέζα: «Μεγάλο το παράπονο» (στίχοι Γ. Δημόπουλου) / «Της ευτυχίας το νερό» (στίχοι Σπ. Νάκου).

1969

Η δεύτερη απόπειρα ηχογράφησης είναι και η τυχερή. Η γνωριμία του Μητσιά με τον Δήμο Μούτση αποδεικνύεται καταλυτική για τη μετέπειτα πορεία του, καθώς η πασίγνωστη «Ελευσίνα» τον κάνει …πασίγνωστο από τη μια στιγμή στην άλλη!

Μάλιστα, ο ίδιος ο ερμηνευτής έχει πει ότι άκουσε το τραγούδι στην ταινία «Η αρχόντισσα του λιμανιού» από την Ελένη Ροδά με διαφορετικούς στίχους, του άρεσε και ζήτησε από τον συνθέτη να το ερμηνεύσει.

Σημειωτέον ότι η αρχική εκτίμηση των συντελεστών ήταν ότι θα γινόταν επιτυχία το κομμάτι της άλλης πλευράς του 45αριού («Αναβοσβήνουν οι φωτιές») κι εκείνο προωθήθηκε σε πρώτη φάση, όμως τελικώς η «Ελευσίνα» κέρδισε το στοίχημα της αποδοχής και της διαχρονικότητας.

SCDG 3840: Δ. Μούτση: «Στην Ελευσίνα μια φορά» (στίχοι Β. Ανδρεόπουλου) / «Αναβοσβήνουν οι φωτιές» (στίχοι Δ. Ιατρόπουλου).

1970

Ίσως η πιο καθοριστική χρονιά για την καριέρα του Μητσιά. Η εμφάνισή του στην ταινία «Ένα αστείο κορίτσι» με το «Αυτά τα χέρια», αλλά και η πρώτη συνεργασία του με τον -επίσης πολύ νέο τότε στο χώρο- Λουκιανό Κηλαηδόνη στο θεατρικό έργο «Η πόλη μας» με τραγούδια που έμειναν στην ιστορία, τον καθιερώνουν οριστικά στο χώρο. Από εκεί και πέρα, τα υπόλοιπα είναι ιστορία…

SCDG 3894: Δ. Μούτση: «Με το πρώτο λεωφορείο» (στίχοι Γ. Λογοθέτη) / «Δρόμο το δρόμο ξεκινήσαμε» (στίχοι Ν. Γκάτσου).

SCDG 3909: Ελ. Καραΐνδρου: «Δεν ειν’ αυλή να δροσιστείς» / «Έλα αύριο βράδυ στις εννιά».

SCDG 3926: Μ. Χατζιδάκι: «Ο μύθος» (στίχοι Θρ. Σταύρου -ντουέτο με τη Δ. Γαλάνη) / «Κάθε τρελό παιδί» (Δ. Γαλάνη).

SCDG 3941: Δ. Μούτση: «Αυτά τα χέρια» (στίχοι Λ. Παπαδόπουλου) / «Τα φανταράκια» (στίχοι Ν. Γκάτσου).

7 PG 3965: Λ. Κηλαηδόνη-Κ. Μητροπούλου: «Η πόλη μας» / «Παιδικό παιχνίδι (Ο αρχηγός)».

7 PG 3969: Λ. Κηλαηδόνη: «Η φωτογραφία» (στίχοι Κ. Μητροπούλου) / «Όσο αγαπιόμαστε τα δυο».

7 PG 3975: Λ. Κηλαηδόνη: «Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό» (στίχοι Μ. Ελευθερίου) / «Το καλοκαίρι σαν θα ‘ρθει».

SCDG 3943: Δ. Μούτση-Ν. Γκάτσου: «Κάποια νύχτα» / «Μη ρωτάς».

1971

SCDG 3973: Ελ. Καραΐνδρου: «Μαζί σου να την πάρεις δε μπορείς» / «Απόψε τα μεσάνυχτα» (στίχοι Ν. Γκάτσου)

SCDG 3979: Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου: «Το Μαρικάκι» / «Το φεγγάρι».

7 PG 3986: Λ. Κηλαηδόνη-Γ. Λογοθέτη: «Κοίταξε να δεις» / «Αχ Μαρία».

7 PG 8035: Θ. Γραμματικόπουλου: «Κυριακή πρωί» / «Ο ταξιδιώτης».

SCDG 4013: Γ. Σπανού: «O Nώντας» (στίχοι Σ. Τσώτου) / «Αχ και να ’τανε σαν χθες» (στίχοι Κ. Κωτούλα).

SCDG 4039: Μ. Χατζιδάκι-Ν. Γκάτσου: «Αγαπώ μια καρδερίνα» / «Χασάπικο 40» (Δ. Γαλάνη).

SCDG 4042: Μ. Χατζιδάκι-Ν. Γκάτσου: «Κυκλαδίτικο» / «Στου ήλιου τ’ αλώνι» (Δ. Γαλάνη).

SCDG 4068: Μ. Χατζιδάκι-Ν. Γκάτσου: «Κυκλαδίτικο» / «Απόψε φθινοπώριασε».  

SCDG 4069: Μ. Χατζιδάκι-Ν. Γκάτσου: «Το παραμύθι» / «Αγάπη μέσα στην καρδιά» (Δ. Γαλάνη).

1972

SCDG 4097: Λ. Κηλαηδόνη-Ν. Γκάτσου: «Mια Κεφαλλονίτισσα» / «Το σπίτι μου».

7 PG 8092: Β. Δημητρίου-Γ. Λογοθέτη: «Ένα-δύο» / «Καπετάνισσα κυρά μου».

7 PG 8133: Λ. Κηλαηδόνη-Λ. Παπαδόπουλου: «Ο δραγουμάνος του βεζίρη» / «Πότε θα ‘ρθει ένας καιρός».

1973

7 PG 8139: Αν. Κατινάρη-Ευτ. Παπαγιαννοπούλου: «Η πολιτεία» / «Η πατρίδα».

SCDG 4108: Α. Πρέζα-Β. Τσιμπούλη: «Στον Άι-Γιώργη μια βραδιά» / «Πες του τραγούδια του παιδιού».

SCDG 4122: Λ. Κηλαηδόνη-Ν. Γκάτσου: «Ήρθατε σαν κύματα» / «Μια Κυριακή του Μάρτη» (Δ. Γαλάνη).

SCDG 4134: Μ. Χατζιδάκι-Ν. Γκάτσου: «Πρωτομηνιά» / «Η μικρή Ραλλού».  

SCDG 4140: Λ. Κηλαηδόνη-Μ. Ελευθερίου: «Σαν πας στην Αλεξάνδρεια» / «Σε βρήκα στη Μονεμβασιά».

SCDG 4150: Γ. Χατζηνάσιου: «Πού θα πάει, πού θα βγει» (στίχοι Τ. Οικονόμου) / «Χάρε σαν έρθεις» (στίχοι Γ. Κανελλόπουλου).

7 PG 8183: Γ. Χατζηνάσιου-Γ. Λογοθέτη: «Τι να πούμε τι» / «Ορκίστηκα στο λόγο μου».

1974

SCDG 4169: Λ. Κηλαηδόνη-Ν. Γκάτσου: «Ο Χαραλάμπης» / «Σαλονικιά- Σαλονικιά».

SCDG 4176: Γ. Χατζηνάσιου: «Με λένε Γιώργο» (στίχοι Γ. Κανελλόπουλου) / «Πάρε τον ηλεκτρικό» (στίχοι Γ. Λογοθέτη).

EΜΙ 70415: Γ. Μουτζουρίδη-Α. Δασκαλόπουλου: «Άφησε με χελιδόνι» / «Δον Κιχώτης».

1975

ΕΜΙ 70457: Λ. Κόκοτου-Λ. Παπαδόπουλου: «Κορίτσι με τα παντελόνια» / «Mια ματιά κι ένα μαχαίρι».

ΕΜΙ 70492: «Και δε μίλησε κανείς» (Γ. Κυριαζή-Γ. Καλαμίτση) / «Ο ήλιος ο ρεμπέτης» (Ν. Τάτση-Λ. Πασσίση).

1977

ΕΜΙ 70545: Άκη Πάνου: «Ο τρελός» / «Άμα περάσει τούτο δω».

1982

ΕΜΙ 70567: Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου: «Πού να βρω ένα ζεϊμπέκικο» / «Αχ». 

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here