afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

Η καλλιτεχνική πορεία της Άννας Βίσση, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί λιγάκι…ανάποδη. Δηλαδή, ενώ σχεδόν όλοι οι τραγουδιστές και τραγουδίστριες ξεκινούν από «χαμηλά» και σιγά-σιγά έρχεται η στιγμή της συνεργασίας με σπουδαίους δημιουργούς, μ’ εκείνη συνέβη το αντίστροφο…

Άρχισε την καριέρα της, τραγουδώντας μεταξύ άλλων Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρο Κουγιουμτζή, Γιώργο Χατζηνάσιο κι αργότερα Γιάννη Σπανό, για να συνεχίσει σ’ έναν καθαρά εμπορικό δρόμο, που ναι μεν τη γέμισε δόξα, «σουξέ» κι εκατομμύρια, αλλά και μ’ ένα ρεπερτόριο σαφώς κατώτερο -με κάποιες (λίγες πάντως) εξαιρέσεις- από εκείνο με το οποίο τη γνωρίσαμε στα πρώτα βήματά της…

Εμείς λοιπόν, θα γυρίσουμε στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’70 και θα επικεντρωθούμε στα τραγούδια που της έδωσαν ο Θεοδωράκης, ο Κουγιουμτζής και ο Σπανός, δημιουργώντας στο ελληνικό κοινό την ελπίδα ότι ανατέλλει μια σπουδαία ερμηνεύτρια, άξια συνεχίστρια των «μεγάλων» του έντεχνου είδους. Σπουδαία ήταν και είναι, αλλά με εντελώς λάθος ήχο -καθαρά προσωπική άποψη…

afierwmeno_eksairetika_vissi_2015_06_30

Με τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Άννα Βίσση μπαίνει στη δισκογραφία το 1973, μόλις στα 16 χρόνια της, έχοντας υπογράψει συμβόλαιο με την τότε MINOS, που ήταν φανερό ότι αργά αλλά σταθερά έπαιρνε τη σκυτάλη από την άλλοτε κραταιά Columbia. Βρέθηκε λοιπόν σε μια εταιρεία, η οποία περιλάμβανε ονόματα που ήταν ήδη ή έμελλε να γίνουν κορυφαία για πολλά χρόνια: Στέλιος Καζαντζίδης, Τόλης Βοσκόπουλος, Τζένη Βάνου, Γιάννης Πάριος, Χάρις Αλεξίου, Λίτσα Διαμάντη, Γιάννης Καλατζής κ.α.

Ωστόσο, τα πρώτα βήματα της νεαρής Κύπριας τόσο στο βινύλιο, όσο και στη νυχτερινή Αθήνα θα γίνουν στο πλάι του Γιώργου Νταλάρα. Εκείνος, αν και μόλις 25 ετών, είναι ήδη πασίγνωστος κι αγαπητός στο ευρύ κοινό, έχοντας ένα ρεπερτόριο με βάση κυρίως το «κοινωνικοπολιτικό» τραγούδι…

Έτσι, όταν φαίνεται πλέον ξεκάθαρα ότι η πτώση της χούντας είναι θέμα χρόνου, ο Μάκης Μάτσας υπογράφει αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με τον Μίκη Θεοδωράκη και είναι έτοιμος να κυκλοφορήσει τα πρώτα καινούργια κι «ελεύθερα» τραγούδια του, έπειτα από σχεδόν επτά χρόνια.

Πρόκειται για τα «18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, τα οποία ηχογραφούνται με χίλιες δυο προφυλάξεις στο στούντιο της Columbia με τη φωνή του Νταλάρα, τον οποίο πρότεινε στον συνθέτη ο ίδιος ο διευθυντής της εταιρείας. Η κυκλοφορία του δίσκου στην αγορά, ορίζεται για τον Νοέμβριο του 1973. Ωστόσο, τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και η δικτατορία του Ιωαννίδη που ακολουθεί, πάει πίσω τη δουλειά για τον φόβο των Ιουδαίων.

Όμως, τίποτε δεν μπορεί να κρατήσει στην εξουσία τους πραξικοπηματίες. Η προδοσία και η εθνική συμφορά της Κύπρου τον Ιούλιο του ’74, ανοίγει το δρόμο προς την επιστροφή της δημοκρατίας. Έτσι, σχεδόν αμέσως ο δίσκος κυκλοφορεί και κάνει ρεκόρ πωλήσεων από την πρώτη μέρα κιόλας.

Εκτός του Νταλάρα, στο άλμπουμ συμμετέχει και η Άννα Βίσση σε τρία τραγούδια, κάνοντας φωνητικά στον ερμηνευτή: «Πράσινη μέρα», «Λιγνά κορίτσια» και «Αυγή», κερδίζοντας τις εντυπώσεις και πολύ καλές κριτικές…

Την επόμενη χρονιά (1975), η ερμηνεύτρια από την Κύπρο θα ηχογραφήσει ως «πρώτη» φωνή άλλα δύο κομμάτια του συνθέτη, που είναι και τα μοναδικά στην καριέρα της. Συμμετέχει λοιπόν στο δίσκο «Γράμματα από τη Γερμανία» σε στίχους Φώντα Λάδη, μαζί με τον Γιώργο Ζωγράφο και τον Γιάννη Θωμόπουλο, τραγουδώντας τα «Χθες τ’ απόγευμα στο Άαχεν» και «Ένα δάσος κλάρες».

Με τον Σταύρο Κουγιουμτζή

Μπορεί οι πρώτες ηχογραφήσεις της πορείας της στο τραγούδι να είχαν την υπογραφή του Μίκη Θεοδωράκη (βεβαίως, είχε προηγηθεί ένα 45άρι με δύο δημιουργίες του Σπύρου Παπαβασιλείου, οι οποίες όμως δεν ακούστηκαν σχεδόν καθόλου…), όμως οι μελωδίες του Σταύρου Κουγιουμτζή ήταν εκείνες που έκαναν γνωστή την Άννα Βίσση στο πλατύ κοινό.

afierwmeno_eksairetika_vissi_dalaras_kougioumtzis_2015_06_30

Την άνοιξη του 1974, βγαίνει στην κυκλοφορία το άλμπουμ «Μικρές πολιτείες», σε μουσική του Θεσσαλονικιού συνθέτη και βασικό ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα. Η καλλιτεχνική κι εμπορική επιτυχία είναι μεγάλη, τα τραγούδια ακούγονται διαρκώς το ένα μετά το άλλο και η Κύπρια τραγουδίστρια δημιουργεί αίσθηση με το πασίγνωστο «Σ’ αγαπώ», αλλά και το «Δίψασα στην πόρτα σου»…

Η ίδια «τριπλέτα», θα συναντηθεί και την επόμενη χρονιά. Πάσχα του 1975 και ο δίσκος «Στα ψηλά τα παραθύρια» εμφανίζεται στα δισκοπωλεία, με την ίδια αποδοχή των «Πολιτειών». Μέσα στις πολλές επιτυχίες του άλμπουμ, είναι και το «Στα χρόνια της υπομονής», που θα λέγαμε ότι είναι η πρώτη μεγάλη στην καριέρα της Βίσση. Βεβαίως, δεν ακούστηκαν λιγότερο και τα «Παραμύθι ξεχασμένο» και «Για την αγάπη πες μου»…

Αυτή ήταν και η τελευταία δισκογραφική συνεργασία της με τον Σταύρο Κουγιουμτζή. Αφενός ο δημιουργός από εκείνη την περίοδο και πέρα, έγινε περισσότερο «ακριβοθώρητος» στο βινύλιο, αφετέρου εκείνη στράφηκε σ’ ένα εντελώς διαφορετικό στυλ τραγουδιού…

Με τον Γιάννη Σπανό

Η συνεργασία της Άννας Βίσση με τον Γιάννη Σπανό έλαβε χώρα με καθυστέρηση τριών ετών. Αρχικώς, επρόκειτο να ερμηνεύσει κάποια τραγούδια από την «Οδό Αριστοτέλους», ωστόσο την τελευταία στιγμή προτιμήθηκε η συμμετοχή της Χαρούλας Αλεξίου, ως πιο «εμπορικό» όνομα για να στηρίξει το δίσκο.

Παρ’ όλα ταύτα, ο συνθέτης υποσχέθηκε στην Κύπρια τραγουδίστρια ότι λίαν συντόμως θα της έδινε κάποια άλλα και κράτησε τον λόγο του. Το φθινόπωρο του 1977, κυκλοφόρησε το πρώτο προσωπικό άλμπουμ της Βίσση, με αφορμή το πρώτο βραβείο που κέρδισε στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με το «Ας κάνουμε απόψε μιαν αρχή», που ήταν και ο τίτλος του δίσκου.

Εκεί, ο Σπανός συμμετέχει με δύο τραγούδια του, σε στίχους Μάνου Ελευθερίου: «Οι νικημένοι είμαστ’ εμείς» και «Η αγάπη σου σχολειό», δύο όμορφες μπαλάντες με «ελαφρολαϊκά» στοιχεία, οι οποίες όμως δεν ακούστηκαν ιδιαίτερα…

Δεν θα μπορούσαμε να κλείσουμε αυτό το αφιέρωμα, χωρίς την αναφορά μας στον Γιώργο Χατζηνάσιο. Η Άννα Βίσση ερμήνευσε μόνον ένα τραγούδι του, στο άλμπουμ «Άσπρο-μαύρο» σε στίχους Σώτιας Τσώτου, όπου συμμετείχαν ο Γιάννης Πάριος, η Χάρις Αλεξίου, ο Δημήτρης Κοντολάζος και ο Κώστας Σμοκοβίτης. Πρόκειται για το πανέμορφο «Παλικάρι»…

Βεβαίως, ο «έντεχνος» κύκλος της Βίσση δεν κλείνει εδώ. Μελλοντικά, θ’ αναφερθούμε πάλι σ’ αυτόν, με τις υπόλοιπες ανάλογες συνεργασίες της…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Συγχαρητήρια για το εξαιρετικό σας άρθρο, αλλά θα ήθελα να συμπληρώσω κάποια στοιχεία:

    -Το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε η Άννα Βίσση είναι το «Λέγοντας και Κλαίγοντας» των Βασίλη Δημητρίου και Μάνου Ελευθερίου που κυκλοφόρησε το 1973 στο 45άρι «Λέγοντας και κλαίγοντας / Ω τι κόσμος μπαμπά». Θα κυκλοφορήσει το 2009 και στη συλλογή του Μάνου Ελευθερίου «Λόγια & Χρόνια 1970-2005» . Το ερμηνεύει μαζί με το Γιάννη Καλατζή.

    -Στο δίσκο «Γράμματα από τη Γερμανία» του Μίκη Θεοδωράκη η Άννα Βίσση εκτός από τα τραγούδια «Χθες τ’ απόγευμα στο Άαχεν» και «Ένα δάσος κλάρες», τραγούδησε και το «Μια ξανθιά απ’ το Βισμπάντεν» μαζί με το Γιώργο Ζωγράφο και το Γιάννη Θωμόπουλο. Επίσης, έκανε β’ φωνή στο Γιάννη Θωμόπουλο στο τραγούδι «Βγήκε η ζωή μας στο σφυρί».

    -Η Άννα Βίσση θα συνεργαστεί για τρίτη και τελευταία φορά με το Μίκη Θεοδωράκη το 1976. Πιο συγκεκριμένα θα κάνει β’ φωνή στο Βασίλη Παπακωνσταντίνου στο τραγούδι «Ο ύμνος του φοιτητή – διαδηλωτή» που κυκλοφόρησε πρώτη φορά στο 45άρι «Ο ύμνος του φοιτητή – διαδηλωτή / Βουνά σας χαιρετώ». Το 2003 θα συμπεριληφθεί στη συλλογή «Τα Εμβατήρια…Σπάνια Ηχητικά Ντοκουμέντα».

    -Στο δίσκο «Άσπρο – Μαύρο» η Άννα Βίσση ερμήνευσε ακόμη ένα τραγούδι, το «Κι Όμως Κι Όμως» (επίσης σε στίχους Σώτιας Τσώτου), μαζί με το Γιάννη Πάριο, τη Χαρούλα Αλεξίου, το Δημήτρη Κοντολάζο και τον Κώστα Σμοκοβίτη.

    -Η Άννα Βίσση εκτός από το δίσκο «Άσπρο – Μαύρο» συνεργάστηκε ακόμη μια φορά με το Γιώργο Χατζηνάσιο. Το 1974, στους τουριστικούς δίσκους «Memories from Rhodes Νο 2» και «Welcome to Greece Νο 5», θα ερμηνεύσει σε δεύτερη εκτέλεση το τραγούδι του Γιώργου Χατζηνάσιου «Λέσα για Λέσα» (σε στίχους Σέβης Τηλιακού).

  2. Αγαπητέ φίλε, ευχαριστώ θερμά για το σχόλιο. Όλα όσα αναφέρετε, τα έχω υπόψη μου. Απλώς, επικεντρώθηκα σε τραγούδια που ηχογραφήθηκαν σε πρώτη εκτέλεση από την ίδια, αλλά και ως “πρώτη” φωνή, δηλαδή “σόλο”. Όπως και να ‘χει, είστε ακριβέστατος στη “λίστα” που παραθέτετε και θερμά συγχαρητήρια για τις γνώσεις σας.

  3. Στην “Αυγή” τραγουδάει η Αννα Βισση και την υποστηριζει φωνητικά ο Γιώργος Νταλάρας. Ισως το αρμονικότερο ντουέτο που ακούσαμε ποτέ σε τραγούδι…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here