afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

Ο μοναδικός, σπουδαίος και πάντα νέος Μίμης Πλέσσας, ήταν ο «μέντορας» πολλών γνωστών κι αγαπημένων τραγουδιστών, οι οποίοι μεσουράνησαν στο χώρο τουλάχιστον τα τελευταία 50 χρόνια. Ο ίδιος, τους αποκαλεί «πλεσσόπουλα» και μιλάει πάντα με τα καλύτερα λόγια για όλους, εκφράζοντας έτσι την αγάπη και την εκτίμησή του σ’ αυτούς.

Όμως, έχω την εντύπωση ότι το πιο αγαπημένο του, ήταν η αξέχαστη Τζένη Βάνου. Μια φωνή παγκοσμίου βεληνεκούς, η οποία «ζυμώθηκε» στα χέρια του και κυρίως με δικά του τραγούδια κατόρθωσε ν’ ανέβει ένα-ένα τα σκαλιά της επιτυχίας. Η μουσική συνύπαρξή τους, «γέννησε» πολύ σπουδαίες κι αγαπημένες στιγμές, που θα πρωταγωνιστούν για πάντα στις προτιμήσεις των Ελλήνων μουσικόφιλων.

plessas-vanou

Στο σημερινό πρώτο μέρος της παρουσίασης αυτής της ευλογημένης συνεργασίας, θ’ αναφερθούμε στα πρώτα χρόνια της. Τότε, που η νεαρή Ευγενία Βραχνού έψαχνε να βρει τον καλλιτεχνικό δρόμο της και ο ήδη καταξιωμένος Μίμης Πλέσσας την πήρε από το χέρι και την οδήγησε με ασφάλεια σε μια λεωφόρο γεμάτη επιτυχίες.

Αυτή, ξεκίνησε μέσα από τις 45 στροφές και διήρκεσε αρκετό διάστημα. Εμείς, θα σταθούμε σε καθεμιά ξεχωριστά, από το 1959 ως το 1967, παρουσιάζοντας παράλληλα και το μοναδικό «μεγάλο» δίσκο της συνεργασίας τους για την εν λόγω περίοδο…

Τα πρώτα βήματα

Η Ευγενία Βραχνού ήταν ακόμα μαθήτρια, όταν ο δημοσιογράφος και γείτονάς της Γιώργος Κολοκοτρώνης την άκουγε να τραγουδά σε καθημερινή βάση. Εντυπωσιασμένος από τη φωνή της, τη σύστησε στο Μίμη Πλέσσα που κι εκείνος ενθουσιάστηκε ακούγοντάς την. Έτσι, της ζήτησε να πάει στο ραδιόφωνο του ΕΙΡ και να δώσει εξετάσεις. Μάλιστα, για να μη την αγχώσει, της διάλεξε δυο σχετικά εύκολα τραγούδια: «Τι φταίω εγώ αν σ’ αγαπώ» και «Ασ’ τη βαρκούλα να τρέχει».

Πράγματι, έκανε τη σχετική αίτηση κι έπειτα από κάποιους μήνες, κλήθηκε για ακρόαση. Ωστόσο, ο Πλέσσας έλειπε κι έτσι, την ανέλαβε ο Γεράσιμος Λαβράνος, ο οποίος της έδωσε δυο άλλα τραγούδια από εκείνα που είχε προετοιμάσει: Το δικό του «Χέρι-χέρι» και «Τα δυο σου χέρια» του Νίκυ Γιάκοβλεφ.

Φυσικά, ήταν αδύνατο να μη περάσει τις εξετάσεις και για έξι μήνες, ήταν υπάλληλος στο ΕΙΡ. Ο Μίμης Πλέσσας που είχε καταλάβει ότι έχει ένα «θησαυρό» στα χέρια του, φρόντιζε να την παρουσιάζει πολύ συχνά στις εκπομπές του κι έτσι, η Τζένη Βάνου (πια) έγινε πασίγνωστη σε σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς καν να έχει δισκογραφία.

Τα πρώτα τραγούδια

Όμως, ο Πλέσσας φρόντισε και γι’ αυτό. Την πήγε στην τότε πανίσχυρη Columbia, υπέγραψε συμβόλαιο και το φθινόπωρο του 1959, κυκλοφόρησε το πρώτο δισκάκι 45 στροφών με τη φωνή της. Συνόδευε τον Τώνη Μαρούδα στο «Αστέρι-αστεράκι» των Πλέσσα-Πρετεντέρη, το οποίο είχε κερδίσει το δεύτερο βραβείο στο Πρώτο Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού που διοργάνωσε το ΕΙΡ, ερμηνευμένο από τη Νάνα Μούσχουρη.

Το Νοέμβριο του 1959, ηχογράφησε το πρώτο τραγούδι που έγραψε ο Πλέσσας για κείνη. Ήτανε «Το καλύψω του γάμου» σε στίχους Κώστα Πρετεντέρη και τη φωνητική συνοδεία του Τρίο Μπελκάντο, ενώ ένα μήνα μετά κυκλοφόρησε το πρώτο «προσωπικό» 45άρι της, πάλι σε μουσική Πλέσσα και στίχους Πρετεντέρη: «Γκέο-βαγκέο» και «Άλλο ένα τραγούδι».

Τα…παιδικά τραγούδια συνεχίστηκαν και το 1960, με την ίδια «τριπλέτα»: «Το τραυλό τσα-τσα» και «Ένας γάτος από γενιά», αλλά και «Φεγγαράκι μου λαμπρό» («φέξε μου…να βρω γαμπρό»). Παράλληλα, άρχισαν και τα…σοβαρά: «Πέρασε ήλιε» και «Αγαπώ έναν άνθρωπο», «Μη μου πεις τίποτα» και «Κάπου-κάπου», «Η αγάπη μας» και «Κόκκινη κλωστή δεμένη» (αναφέρονται όπως κυκλοφόρησαν στις 45 στροφές).

Τα επόμενα χρόνια

Η συνεργασία της Τζένης Βάνου με το Μίμη Πλέσσα θα συνεχιστεί και το 1961: «Από σένα αρχίζουν όλα» και «Τα νιάτα θέλουν έρωτα» (στίχοι Πρετεντέρη και Κ. Ασημακόπουλου αντιστοίχως), «Αν σ’ αρνηθώ» και «Μεσ’ στην καρδιά μου» (στίχοι Δ. Χαλκιαδάκη και Αλ. Σακελλάριου αντιστοίχως), «Είμαι μόνη καλαμιά» (Σακελλάριου).

Όμως, κάπου εκεί θα υπάρξει μια «διακοπή». Έχοντας πλέον καθιερωθεί στο χώρο, η ερμηνεύτρια θα ηχογραφήσει και τραγούδια άλλων συνθετών, επίσης με μεγάλη επιτυχία. Μουζάκης, Ιακωβίδης, Μαλλίδης, Γιαννίδης, αλλά και Μίκης Θεοδωράκης, θα εμπιστευθούν τη φωνή της κι εκείνη θα τους δικαιώσει.

Ωστόσο, ήταν αδύνατο να μη ξανασμίξουν οι δρόμοι της με τον Πλέσσα. Είναι 1964 πλέον και στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης κερδίζουν το δεύτερο βραβείο με το «Τώρα», σε στίχους Κώστα Πρετεντέρη.

Το κομμάτι θα γίνει πασίγνωστο όταν θ’ ακουστεί με την ίδια στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Κορίτσια για φίλημα», ενώ θα κυκλοφορήσει και στις 45 στροφές, έχοντας στην πίσω όψη το «Τις νύχτες μου μετρώ» των Πλέσσα-Κινδύνη.

Ο πρώτος «μεγάλος» δίσκος

Το 1965, το συμβόλαιο της Τζένης Βάνου με την Columbia ολοκληρώνεται και «μετακινείται» στη νεοσύστατη LYRA του Αλέκου Πατσιφά. Εκεί, θα ηχογραφήσει τον πρώτο «μεγάλο» δίσκο της (κι από τους πρώτους που κυκλοφόρησαν τότε στις 33 στροφές), με τίτλο «Έξι τραγούδια του Μίμη Πλέσσα και έξι λαϊκά τραγούδια», ενορχηστρωμένα βεβαίως από το συνθέτη.

Οι ερμηνείες της ειδικά στα λαϊκά είναι εκπληκτικές, χωρίς όμως να υστερούν οι αντίστοιχες στις δημιουργίες του Πλέσσα: «Κράτα με κοντά σου», «Εδώ τελειώνει ο ουρανός» (Κ. Κινδύνη), «Αγάπη μου πού είσαι» (Μ. Πλυτά), «Πες μου» (Θ. Σοφού), «Το χέρι σου» (Κ. Κινδύνη), «Τι κρίμα» (Κ. Κινδύνη).

Την ίδια χρονιά, θα κυκλοφορήσει ένα 45άρι extended play, με τέσσερα τραγούδια του Μίμη Πλέσσα (δύο σε κάθε πλευρά). Πρόκειται για τα «Τέσσερα τραγούδια αγάπης», που είναι τα «Βάλε δυο στάχια στα μαλλιά», «Το τραγούδι της Καθαρής Δευτέρας», «Το παραθύρι» και «Εγύρισες αγάπη μου».

Η περίοδος της LYRA θα ολοκληρωθεί για τους δυο τους το 1967, μ’ ένα δισκάκι 45 στροφών που περιλαμβάνει τα «Μου λες να ξεχάσω» και «Μαρμάρωσε η θάλασσα», σε στίχους του Άκου Δασκαλόπουλου…

Όμως, η συνεργασία τους θα συνεχιστεί και στη δεκαετία του ’70, όταν η Βάνου θα ενταχθεί στο δυναμικό της MINOS και θα ξεκινήσει μια δεύτερη μεγάλη καριέρα. Όλα αυτά, θα τα δούμε στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος, την προσεχή Τρίτη…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here