aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, από φέτος κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάζει εναλλάξ μία σειρά και μία εκπομπή που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————–

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο όρος «εναλλακτική κωμωδία» ήταν παντελώς άγνωστος στον εν Ελλάδι χώρο του θεάματος. Ο Έλληνας γελούσε με θεατρικές επιθεωρήσεις, ανόητα -στην πλειοψηφία τους- ανέκδοτα και τις κλασικές ταινίες γέλιου που πρόβαλλε η τηλεόραση, μαζί με κάποιες κωμικές σειρές, οι περισσότερες εκ των οποίων είχαν την προχειρότητα ως κύριο χαρακτηριστικό τους.

Όλα αυτά, μέχρι τη στιγμή που οι Δημήτρης Ραβάνης και Κώστας Παπαπέτρου αποφάσισαν να γράψουν ένα εντελώς διαφορετικό είδος κωμωδίας και να το προτείνουν στους αρμόδιους της ελληνικής τηλεόρασης.

Η εισήγησή τους έγινε αποδεκτή κι έτσι, την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 1984 στις 21:35 μεταδόθηκε από την ΕΡΤ-1 το πρώτο επεισόδιο της σειράς «Το πάρκινγκ», που ήταν μια καινούργια κι άκρως πρωτοποριακή πρόταση όσον αφορά τον όρο «κωμική σειρά», σκηνοθετημένη από τον Αντώνη Τέμπο.

Και τούτο, όχι μόνο γιατί η υπόθεσή της διέφερε από τις συνηθισμένες του είδους, αλλά και γιατί χρησιμοποιήθηκαν ηθοποιοί που μόνο κωμικούς δε θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κάποιος, με βάση την ως τότε θητεία τους στο χώρο του θεάματος. Μοναδική εξαίρεση, ο Νίκος Τσούκας

Η σειρά είχε διάρκεια 13 ημίωρων επεισοδίων και ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 13 Απριλίου 1984. Μπορεί να μην «έσπασε τα κοντέρ» τηλεθέασης, αλλά μέσα στα χρόνια θεωρώ ότι αποτελεί από τις πιο «ψαγμένες» τηλεοπτικές απόπειρες κι άνοιξε το δρόμο για ανάλογου είδους προσπάθειες στο μέλλον. Τρανταχτά παραδείγματα «Οι αυθαίρετοι», «Εκμέκ παγωτό», «Το σόι μας» και κάποιες άλλες, που είδαμε στην ιδιωτική τηλεόραση…

Πάντως, αναφορικά με το σενάριο, από το τέταρτο επεισόδιο κι έπειτα, εμφανίζεται μόνον ο Ραβάνης ως συγγραφέας…

parking_tv_ert_001

Η υπόθεση

Ο καθηγητής μαθηματικών Κίμων Βακαλόπουλος (Νικήτας Τσακίρογλου) αποφυλακίζεται έπειτα από ένα χρόνο, καθώς είχε κατηγορηθεί ότι έπαιρνε χρήματα από τους μαθητές του για «λαδώματα» υψηλά ιστάμενων προσώπων, ούτως ώστε να τους βοηθήσει να περάσουν στο πανεπιστήμιο, αλλά τα χρησιμοποιούσε για ίδιον όφελος…

Ωστόσο, αντί η φυλακή να τον συνετίσει, η εκεί παραμονή του τον οδήγησε στο να καταστρώσει ένα σχέδιο εύκολου κέρδους. Να συστήσει μιαν εταιρεία-μαϊμού, στην οποία θα έβαζε χρήματα ο απλός κοσμάκης και μόλις μαζευόταν ένα μεγάλο ποσό, να «βαρέσει κανόνι». Επωνυμία της, «επιχείρηση πάρκινγκ» και σκοπός της, η κατασκευή χώρου παρκαρίσματος εντός δακτυλίου στην πρωτεύουσα…

Όμως, επειδή μόνος του θα ήταν αδύνατο να κάνει κάτι τέτοιο, βάζει στο κόλπο κάποιους παλιούς φίλους του, της ίδιας «συνομοταξίας». Τον πρώην εφοριακό και νυν…αυγουλά Αντώνη Λεμονή (Σταύρος Ξενίδης), τον κομπάρσο σε διάφορες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις Όθωνα Σαρδάμη (Νίκος Κούρος) και  τον «παρκιτζή» Στάθη Αδαμόπουλο (Νίκος Τσούκας). Μαζί τους, η Λιάνα (Τέτη Σχοινάκη) που είναι η φίλη του Κίμωνα και η Έλση (Τζέσυ Παπουτσή), «προστατευόμενη» του Όθωνα.

parking_tv_ert_004

Έτσι, βάζουν μια αγγελία στην εφημερίδα, με την οποία γνωστοποιούν τη σύσταση της «εταιρείας» και ζητούν από τους υποψήφιους «μετόχους» το ποσό των δύο χιλιάδων δραχμών. Αμέσως «τσιμπούν» αρκετοί ευκολόπιστοι και οι προεγγραφές για την αγορά μετοχών ξεκινούν με γοργούς ρυθμούς.

Η αναπάντεχη αποδοχή του όλου εγχειρήματος, υποχρεώνει τους φίλους μας να προχωρήσουν στην ενοικίαση κάποιου χώρου, ώστε να γίνει πιο «επίσημη» η κομπίνα τους. Τελικώς, βρίσκουν στέγη σε…γραφείο τελετών, οι συνεταίροι του οποίου έχουνε φύγει από τη ζωή.

Όμως, γίνεται εταιρεία χωρίς κεφάλαια; Για τα «πρώτα έξοδα» προβαίνουν σε διάφορες δραστηριότητες (μεταξύ αυτών, πωλήσεις βιντεοκασετών και περιοδικών…πονηρού περιεχομένου), ενώ γνωρίζονται με την Αμαλία (Αμαλία Γκιζά), χήρα του ενός εκ των ιδιοκτητών των γραφείων, η οποία όχι μόνο δέχεται να τους τα νοικιάσει, αλλά βάζει κι ένα εκατομμύριο στην «επιχείρηση».

Έτσι, η «δουλειά» αρχίζει να προχωρά, ενώ για την περίσταση βρίσκουν κι ένα κομπιναδόρο δικηγόρο, το Χαρόπουλο (Τρύφων Παπουτσής), ο οποίος έχει διαγραφεί από το δικηγορικό σύλλογο. Προσλαμβάνεται και προσωπικό (γραμματείς, πλασιέ κλπ), ενώ γίνεται αγορά και του κατάλληλου ηλεκτρονικού εξοπλισμού (γραφομηχανές, ηλεκτρονικός υπολογιστής κλπ)…

Στην πορεία, μπαίνει στο παιχνίδι και η γυναίκα του Στάθη, η Ντίνα (Θάλεια Παπάζογλου), αρχικώς χωρίς να ξέρει ότι η όλη ιστορία είναι κομπίνα. Αφού λοιπόν βρίσκονται τα πρώτα κεφάλαια, ξεκινά η αναζήτηση οικοπέδου για την ανέγερση του πάρκινγκ. Η Αμαλία που έχει κληρονομήσει ορισμένα χρεωμένα κτίρια από τους συνεταίρους, φροντίζει να παραχωρήσει στους φίλους μας ένα απ’ αυτά, για ευνόητους λόγους…

Όταν η Ντίνα μαθαίνει τα περί κομπίνας, προτείνει να γίνει νόμιμη η δουλειά, καθώς ακόμα δεν έχουν εισπραχθεί οι προκαταβολές για την απόκτηση μετοχών. Οι υπόλοιποι βρίσκουν εξαιρετική την ιδέα, όμως κάνουνε το λάθος να εμπιστευθούν την Αμαλία, η οποία στο τέλος θα καταφέρει να τους πάρει όλα τα χρήματα που θα συγκεντρώσουν και θα το σκάσει στο εξωτερικό, αφήνοντας στα χέρια τους πλαστά συμβόλαια και χρέη…

Όλα αυτά, έχουν ως αποτέλεσμα οι φίλοι μας ν’ αντιληφθούν ότι η φυλακή τους περιμένει, ενώ οι γυναίκες της ιστορίας αναθεματίζουν την ώρα και τη στιγμή που βάλανε στο παιχνίδι την Αμαλία…

parking_tv_ert_002

Το καστ

Όπως αναφέραμε στην αρχή του αφιερώματος, οι πρωταγωνιστές του «Πάρκινγκ» δεν ήταν αμιγώς κωμικοί ηθοποιοί. Πρώτος ο Νικήτας Τσακίρογλου, ο οποίος ως τότε ουδέποτε είχε ασχοληθεί τηλεοπτικώς με το συγκεκριμένο είδος, παίζοντας πάντοτε δραματικούς ρόλους σε πολλές κι επιτυχημένες σειρές («Λεηλασία μιας ζωής», «Γιούγκερμαν», «Οι παραστρατημένοι», «Λούμπεν» κ.α.).

Για το σπουδαίο ηθοποιό, σίγουρα ήταν μια πρόκληση το να υποδυθεί τον κατεργάρη Κίμωνα και τα κατάφερε περίφημα, αποδεικνύοντας ότι διέθετε εξαιρετικό κωμικό ταλέντο. Σημειωτέον ότι αρχικώς ο ρόλος του είχε δοθεί στον Κώστα Καζάκο, ο οποίος μάλιστα είχε κάνει και τα πρώτα γυρίσματα, αλλά δεν έμεινε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα και αποχώρησε…

parking_tv_ert_005

Ωστόσο, έχω τη γνώμη ότι «όλα τα λεφτά» της σειράς είναι ο Σταύρος Ξενίδης. Ο αείμνηστος πρωταγωνιστής ήταν πραγματικά απολαυστικός ως «Λεμονής», ο οποίος παίρνει μέρος στην κομπίνα μόνο και μόνο για ν’ αποδείξει ότι έχει την ικανότητα κομπιναδόρου. Έτσι κι αλλιώς, ο ηθοποιός είχε παίξει σε αρκετές κωμωδίες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου και δε χρειάστηκε να καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια για να υποδυθεί το ρόλο του με τον ιδανικότερο τρόπο.

Από την άλλη, ο Νίκος Τσούκας ήταν ο μοναδικός «αμιγώς κωμικός» του σίριαλ. Με το χαρακτηριστικό τρόπο του, απέδωσε εξαιρετικά τον «παρκιτζή» Στάθη και οι φίλοι της σειράς σίγουρα τον θυμούνται από την ατάκα «Δεν είμαστε λαός κύριοι, δεν είμαστε λαός» που έλεγε πολύ συχνά κατά τη διάρκειά της…

parking_tv_ert_007

Από εκεί και πέρα, πολύ καλοί στους ρόλους τους ήτανε και οι υπόλοιποι ηθοποιοί που έπαιξαν στο «Πάρκινγκ». Θα σταθώ όμως στην Αμαλία Γκιζά, η οποία νομίζω ότι ήταν η πιο ιδανική για να υποδυθεί τη «μαύρη χήρα» Αμαλία, η οποία στο τέλος παίρνει όλα τα λεφτά κι εξαφανίζεται στο εξωτερικό. Ο εν λόγω ρόλος της πήγαινε γάντι, όπως και ο αντίστοιχος του δικηγόρου Χαρόπουλου για τον Τρύφωνα Παπουτσή, ενός κομπιναδόρου νομικού που έπαιξε διπλό παιχνίδι…

Επίσης, εκτός των προαναφερθέντων συμμετείχαν και οι Ασπασία Τζιτζικάκη (Νάντια, κόρη του Λεμονή), Τάσος Χαλκιάς (Θανάσης, οδηγός της…νεκροφόρας του γραφείου τελετών, φίλος του Στάθη και «θύμα» της Αμαλίας, την οποία θεωρούσε «προστάτη και άγγελό» του…), Ναντέρ Αχμέτ (Τόνι, μπάτλερ της Αμαλίας), Πουλχερία Λουκά (Μάρθα, πλασιέ στην «εταιρεία»), Αννέτα Παπαθανασίου (Αννέτα, γραμματέας εισόδου στην «εταιρεία») κ.α.

Να επισημάνουμε ότι στο «Πάρκινγκ» έκανε την πρώτη τηλεοπτική εμφάνισή του ο Γιάννης Μπέζος, στο ρόλο του Κοσμά, ο οποίος προσλαμβάνεται στην «εταιρεία» ως πλασιέ…

Σχόλιο

Η γνώμη μου είναι ότι «Το πάρκινγκ» είναι από τις πιο αδικημένες σειρές στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης. Ίσως την εποχή που μεταδόθηκε, οι τηλεθεατές δεν ήταν έτοιμοι για μιαν «εναλλακτική» και «προχωρημένη» κωμωδία. Ωστόσο, αυτό δε μειώνει στο ελάχιστο την αξία της.

Έξυπνο χιούμορ, απίστευτες ατάκες («Γιατί δεν τρως;», «Τρώω…από μέσα μου»), γρήγορος ρυθμός και παράλληλα, η κατάδειξη του πόσο επιρρεπής ήταν (και είναι) ο Έλληνας τόσο στην κομπίνα, όσο και στο να πιστεύει πολύ εύκολα σ’ αυτήν, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του σίριαλ.

Με λίγα λόγια πρόκειται για μια σειρά που βλέπεται ευχάριστα και βγάζει γέλιο, χωρίς σε καμιά περίπτωση να γίνεται γελοία. Κάθε άλλο. Όσοι δε την έχετε δει είτε στην πρώτη μετάδοσή της, είτε στις κατά καιρούς επαναλήψεις της (πιο πρόσφατη τον περασμένο Ιούνιο), σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να την παρακολουθήσετε αν κι εφόσον μεταδοθεί ξανά…

Σημείωση: Οι φωτογραφίες προέρχονται από τεύχη του περιοδικού “Ραδιοτηλεόραση”, που υπάρχουν στο αρχείο του συντάκτη της στήλης.

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here