Tα «αστέρια» πέφτουν, οι έντεχνοι αντέχουν
Δημοσιεύτηκε: Σάβ Απρ 18, 2009 6:14 pm
Tα «αστέρια» πέφτουν, οι έντεχνοι αντέχουν
Σάββατο, 18.04.09
Σε μια εποχή που η κρίση έχει χτυπήσει σε όλα τα μέτωπα, η μουσική και η ελληνική δισκογραφία δεν θα μπορούσαν να μείνουν απέξω. Μάλιστα θεωρείται ότι είναι από τους άμεσα και περισσότερο θιγόμενους κλάδους, καθώς η πτώση στις πωλήσεις των δίσκων είναι θεαματική. Συνδέεται δε πολύ συχνά με μεγάλα ονόματα της δισκογραφίας.
Κι ενώ λαμπερά ονόματα όπως οι Αννα Βίσση, Δέσποινα Βανδή, Νότης Σφακιανάκης ατενίζουν πλέον με τα κιάλια τα αστρονομικά νούμερα -άνω των 300.000 αντιτύπων- που πουλούσαν οι δίσκοι τους πριν από μερικά χρόνια, οι εκπρόσωποι της άλλης όχθης -οι λεγόμενοι έντεχνοι- αντιστέκονται σθεναρά, κρατώντας αναλογικά σταθερές τις πωλήσεις τους. Ονόματα όπως ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Νίκος Πορτοκάλογλου, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Γιάννης Αγγελάκας, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου εξακολουθούν να χαίρουν της εκτιμήσεως του κοινού.
«Δυναμική» πτώση αντιμετωπίζουν και καλλιτέχνες όπως οι Αντώνης Ρέμος, Γιώργος Μαζωνάκης, Καίτη Γαρμπή, Ελενα Παπαρίζου, Νατάσα Θεοδωρίδου. Μην ακούτε τις ανακοινώσεις για χρυσούς και πλατινένιους δίσκους. «Με την κυκλοφορία του “Special Edition” που έγινε διπλά πλατινένιο αλλά και του cd single “Κάλαντα” που επίσης έγινε διπλά πλατινένιο, είναι η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνις με 4 πλατινένιους δίσκους μέσα στο 2006!», διαβάζουμε στο επίσημο website της Δέσποινας Βανδή. Δεν πρόκειται παρά για ένα ακόμα τερτίπι της ελληνικής δισκογραφίας που πλέον απονέμει χρυσό στις 15.000 αντίτυπα και πλατινένιο στις 30.000. Ο ίδιος αριθμός πριν από το 1990 ήταν αντίστοιχα 50.000 (χρυσός) και 100.000 (πλατινένιος). Από τότε άρχισαν τα δύο όρια να πέφτουν σταδιακά, στις 30 και 60 χιλιάδες το 1990, στις 25 και 50 το 1997, στις 20 και 40 το 2002, στις 15 και 30 το 2006. Στη δισκογραφία, βλέπετε, ακόμα και ο χρυσός έπεσε ως αξία.
Το φαινόμενο Χατζηγιάννης
Ο καλλιτέχνης που ακόμα και σε περίοδο τόσο μεγάλης κρίσης εξακολουθεί να κρατά πολύ ψηλά τις πωλήσεις του είναι ο Μιχάλης Χατζηγιάννης. Είναι ο μόνος που συνεχίζει να πουλά περί τα 120.000 αντίτυπα σε κάθε του δισκογραφική δουλειά. Επίσης έχει περί τις 300.000 νόμιμα download τραγουδιών του από το Internet.
Οσο για τις ζωντανές του εμφανίσεις βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος: η εμφάνισή του στο ΟΑΚΑ στις 14 Φεβρουαρίου συγκέντρωσε 20.000 άτομα, ενώ οι δύο συναυλίες (αρχικά είχε προγραμματιστεί μία) που έδωσε στο Παλαί ντε Σπορ της Θεσσαλονίκης μια βδομάδα αργότερα συγκέντρωσαν 16.000 ακροατές. Οσο για τον τελευταίο του δίσκο, το «7», που κυκλοφόρησε το Νοέμβριο, έχει φτάσει ήδη τις 71.000 πωλήσεις.
Ο Πάνος Θεοφανέλλης, διευθυντής της IFPI Ελλάδας (Ενωση Ελλήνων Παραγωγών Ηχογραφημάτων) και ιδρυτής της Archangel Music, τελευταία ανακάλυψη της οποίας είναι η Μόνικα, που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση την τελευταία χρονιά, λέει σχετικά: «Τόσο η μουσική όσο και το κοινό έχουν ανάγκη από μύθους. Οσο πιο συνεπής είναι ο καλλιτέχνης ως προς τη δουλειά του και έχει μεράκι και αληθινή αγάπη γι’ αυτό που κάνει, θα τον επιλέξει το κοινό, το οποίο έχει σταματήσει πλέον να αγοράζει ως ιθαγενής νερό που καίει και κομπολόγια που λάμπουν».
Αλλά και ο Αλκίνοος Ιωαννίδης είναι ένας καλλιτέχνης που έχει το δικό του κοινό που σπεύδει να αγοράσει το νέο του cd, τη «Νεροποντή», μια εξαιρετική δουλειά, που στον ένα μόλις μήνα κυκλοφορίας της κοντεύει να συμπληρώσει τις 10.000 πωλήσεις.
Ο Γιώργος Αρσενάκος από τη Universal επιβεβαιώνει την υψηλή κινητικότητα των πωλήσεων του Αλκίνοου Ιωαννίδη. «Κάθε βδομάδα έχουμε παραγγελίες που φθάνουν τις 2.000 αντίτυπα». Οι προβλέψεις λένε ότι η «Νεροποντή» θα φτάσει σύντομα τις 30.000 πωλήσεις και θα γίνει πλατινένια.
H προηγούμενη δουλειά του Αλκίνοου «Οι περιπέτειες ενός προσκυνητή» (2003) πούλησε 40.000
αντίτυπα. Ο «Ανεμοδείκτης» (1999) 25.000, ενώ το άλμπουμ-ντεμπούτο του «Στην αγορά του κόσμου» (1993) 60.000. Σταθερές πωλήσεις παρουσιάζει και η «Στροφή» του Νίκου Πορτοκάλογλου που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Η «Δίψα» (2003) του ίδιου τραγουδοποιού ανήλθε στις 20.000, το «Μπραζιλέρο» (2001) στις 50.000, ενώ ο «Ασωτος υιός» του 1996 στις 30.000.
Σταθερές αξίες
Χρυσοί έγιναν επίσης οι δίσκοι των Παντελή Θαλασσινού «Από άλλα περιβόλια», Θανάση Παπακωνσταντίνου με τον Διονύση Σαββόπουλο «Σαμάνος», Σωκράτη Μάλαμα «Οι δρόμοι», Μπάμπη Στόκα «Τραγουδήστε, μην ντρέπεστε», Onirama «Κλεψύδρα».
«Οι πωλήσεις πέφτουν κάθε χρόνο όλο και πιο χαμηλά. Κανείς δεν πουλά όπως παλιά, όμως σε σχέση με το λαϊκό-ποπ, το πιο έντεχνο και απαιτητικό τραγούδι έχει κρατήσει περισσότερο τον πυρήνα των πωλήσεών του. Η απώλεια στους καλλιτέχνες αυτής της πλευράς είναι σαφώς μικρότερη», επισημαίνει ο Χρήστος Καρυώτης, υπεύθυνος της Columbia στη Sony Music.
Ουρές στις μουσικές σκηνές
Οι «έντεχνοι» δεν κρατούν μόνο σταθερές τις πωλήσεις των δίσκων τους αλλά καταφέρνουν να γεμίσουν και τις μουσικές σκηνές στις οποίες εμφανίζονται. Τι να πει κανείς για τις παραστάσεις της Τάνιας Τσανακλίδου με τη Μάρθα Φριντζήλα στο «Μετρό»; Ξεκίνησαν να παίζουν μόνο Δευτερότριτα, αλλά γρήγορα πρόσθεσαν και την Τετάρτη, καθώς η ζήτηση από το κοινό ήταν πολύ μεγάλη. Και να φανταστεί κανείς ότι η Τάνια Τσανακλίδου εμφανίζεται για τρίτη χρονιά στο «Μετρό». Καλά πήγαν και οι εμφανίσεις των Ρεμπούτσικα-Πασπαλά-Καλατζόπουλου στον ίδιο χώρο την Παρασκευή και το Σάββατο. Οι εμφανίσεις του Αλκίνοου Ιωαννίδη στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο» ήταν sold out πριν από το Πάσχα και θα συνεχιστούν και μετά τις γιορτές ως και τις αρχές Μαΐου. Το πρόγραμμα του Νίκου Πορτοκάλογλου στο «Κύτταρο» μαζί με τη Βασιλική Καρακώστα στέφθηκε από επιτυχία με το κοινό να γεμίζει το χώρο. Γεμάτος και ο «Ζυγός» με τον Σωκράτη Μάλαμα, η «Ακτή Πειραιώς» με τους Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Σάκη Μπουλά, Γιάννη Ζουγανέλλη, Χρήστο Θηβαίο, Σωτήρη Καλυβάτση, το «ΖΟΟΜ» με τον Νίκο Παπάζογλου. Καλά πήγαν και ο Παντελής Θαλασσινός με τη Μελίνα Κανά, η Γλυκερία με την Ελένη Τσαλιγοπούλου στο «Polis Theater», ο Κωνσταντίνος Βήτα με το συγκρότημά του στο «Σταυρό του Νότου», ο Πάνος Κατσιμίχας και ο Μάνος Ξυδούς στη «Νέα Αρχιτεκτονική» και βέβαια οι Ονιράμα στο «Ανοδος Stage». Με πολλή δυσκολία έβρισκες επίσης τραπέζι στο πρόγραμμα του Δημήτρη Μητροπάνου με τους Μανώλη Λιδάκη, Μπάμπη Στόκα, Ελεονώρα Ζουγανέλη στο «Κέντρο Αθηνών». Και για να μην παραβλέπουμε και τις πίστες, γεμάτα ήταν και το «Διογένης Studio» με το δίδυμο Μαρινέλλας-Γιάννη Πάριου, το «REX» με τον Γιάννη Πλούταρχο και το «Αθηνών Αρένα» με τον ενισχυμένο Αντώνη Ρέμο.
Περασμένα μεγαλεία
Στην άλλη όχθη, στη λαϊκoπόπ σκηνή, επικρατεί μεγάλος προβληματισμός. Και πώς να μην υπάρχει, όταν η Αννα Βίσση είχε πουλήσει με την «Κραυγή» της 350.000 δίσκους (2000), με το «Τραύμα» 170.000 (1997), με το «Αντίδοτο» 130.000 (1998) ή με το «Κλίμα τροπικό» 105.000 (1996).
Οσο για το πρόσφατο «Απαγορευμένο», που κυκλοφόρησε πριν από τα Χριστούγεννα, έχει φτάσει μόλις στις 27.000 πωλήσεις (!) ούτε δηλαδή στο 1/10 της «Κραυγής» και το οποίο η καλλιτέχνις δεν στήριξε με ζωντανές εμφανίσεις. Βεβαίως, αυτή η πτώση δεν ήρθε ξαφνικά. Τα προηγούμενα cd της, όπως το «Nylon» του 2005, πούλησε 40.000 αντίτυπα, όσο και το «Live» της το 2004. Το σινγκλ της Eurovision το 2006, το «Everything», έφθασε μόλις στις 12.000 αντίτυπα.
«Υποφέρω»
Oσο για το αντίπαλον δέος, τη Δέσποινα Βανδή, οι πωλήσεις της δημοφιλούς αοιδού ακολούθησαν ανάλογη πτωτική πορεία. Το ζενίθ ήρθε για εκείνη το 2001 με το «Γεια», διά χειρός Φοίβου βεβαίως, που έφτασε στις 340.000 αντίτυπα.
Υψηλές πωλήσεις είχαν και το «Μοναξιά μέσα από τα μάτια μου» του 1996, όπως και τα «Υποφέρω» (2000) και «Προφητείες» (1999), που έφθασαν τις 100.000 αντίτυπα έκαστο. Οι φαν της δεν τίμησαν ούτε το «10 χ.μ.» κόβοντας μόλις 30.000 αντίτυπα. Φέτος η Δέσποινα Βανδή προτίμησε να μην εμφανιστεί live.
Ο Νότης Σφακιανάκης είναι ο τραγουδιστής με τις υψηλότερες πωλήσεις στη σύγχρονη ελληνική δισκογραφία. Παρ’ όλα αυτά, ούτε εκείνος κατάφερε να αντισταθεί στη μεγάλη πτώση των καιρών.
Το άλμπουμ του «ΧΧΧ Ενθύμιον» που κυκλοφόρησε το 1999 πούλησε 360.000 αντίτυπα, «Οι νότες είναι 7ψυχες» (1998) 265.000, το «5ο Βήμα» (1996) 200.000, «Νοτιανατολικά του κόσμου» (1994) 120.000, ενώ το «Προ-Δια-Φήμην» (1997) 100.000 αντίτυπα. Σήμερα ο Notis απέχει πολύ από την πολυπλατινένια δεκαετία του ‘90.
Οι περσινές «Μνήμες» του έφθασαν στις 30.000 αντίτυπα, το «Νύχτες Μαγικές» (2007) επίσης 30.000, ενώ το «Κοινωνία ώρα 07.00» μόλις 15.000 αντίτυπα.
Ωστόσο, ο Νότης Σφακιανάκης σχεδιάζει την αντεπίθεσή του. Πρόσφατα δήλωσε ότι σκέφτεται σοβαρά το επόμενό του cd να βγει στην αγορά σε πολύ χαμηλή τιμή, γύρω στα 5 ευρώ.
ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΜΟΥΧΤΑΡΙΔΗΣ
Οι «εμπορικοί» χάνουν το παιχνίδι
Οι λεγόμενοι εμπορικοί καλλιτέχνες έχασαν το παιχνίδι μέσα από τα χέρια τους και έπεσαν πολύ γρήγορα. Νόμιζαν ότι το κοινό θέλει μόνο χαβαλέ. Ομως τα τελευταία τέσσερα χρόνια η κατάσταση έχει διαφοροποιηθεί. Οι δίσκοι έπεσαν για τέσσερις λόγους: ο πρώτος είναι η ποιότητα του προϊόντος που πέφτει από όλες τις απόψεις. Τα καλά μουσικά προϊόντα είναι πολύ λιγότερα σήμερα. Ο δεύτερος λόγος είναι η κρίση του φορέα cd.
Πλέον μπορούμε να ακούμε μουσική από το MP3, από το Play Station, τα κινητά τηλέφωνα, το Internet. Ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με την υπερπροσφορά καλλιτεχνών και μουσικής. Tο κοινό μπούχτισε και βαρέθηκε. Από παντού μπορεί να βρει τα πάντα: εικόνες, φωτογραφίες, νέα cd, ακόμα και καινούργιες ταινίες που μόλις βγήκαν στους κινηματογράφους.
Ο τέταρτος λόγος είναι η οικονομική κρίση. Το κοινό μαζεύεται και ξοδεύει όλο και λιγότερο. Αν και η δισκογραφία έχει πέσει γενικά, ωστόσο οι εκπρόσωποι του έντεχνου κρατούν πιο σταθερές τις πωλήσεις τους. Αυτό συμβαίνει γιατί σε περιόδους κρίσης ο κόσμος αποζητά σταθερές αξίες».
Ο κ. Πασχάλης Μουχταρίδης είναι επικεφαλής της εταιρίας διοργάνωσης συναυλιών «On Stage» και μάνατζερ του Μιχάλη Χατζηγιάννη.
Της Δέσποινας Σαββοπούλου
http://www.e-tipos.com/newsitem?id=85930
Σάββατο, 18.04.09
Σε μια εποχή που η κρίση έχει χτυπήσει σε όλα τα μέτωπα, η μουσική και η ελληνική δισκογραφία δεν θα μπορούσαν να μείνουν απέξω. Μάλιστα θεωρείται ότι είναι από τους άμεσα και περισσότερο θιγόμενους κλάδους, καθώς η πτώση στις πωλήσεις των δίσκων είναι θεαματική. Συνδέεται δε πολύ συχνά με μεγάλα ονόματα της δισκογραφίας.
Κι ενώ λαμπερά ονόματα όπως οι Αννα Βίσση, Δέσποινα Βανδή, Νότης Σφακιανάκης ατενίζουν πλέον με τα κιάλια τα αστρονομικά νούμερα -άνω των 300.000 αντιτύπων- που πουλούσαν οι δίσκοι τους πριν από μερικά χρόνια, οι εκπρόσωποι της άλλης όχθης -οι λεγόμενοι έντεχνοι- αντιστέκονται σθεναρά, κρατώντας αναλογικά σταθερές τις πωλήσεις τους. Ονόματα όπως ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Νίκος Πορτοκάλογλου, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Γιάννης Αγγελάκας, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου εξακολουθούν να χαίρουν της εκτιμήσεως του κοινού.
«Δυναμική» πτώση αντιμετωπίζουν και καλλιτέχνες όπως οι Αντώνης Ρέμος, Γιώργος Μαζωνάκης, Καίτη Γαρμπή, Ελενα Παπαρίζου, Νατάσα Θεοδωρίδου. Μην ακούτε τις ανακοινώσεις για χρυσούς και πλατινένιους δίσκους. «Με την κυκλοφορία του “Special Edition” που έγινε διπλά πλατινένιο αλλά και του cd single “Κάλαντα” που επίσης έγινε διπλά πλατινένιο, είναι η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνις με 4 πλατινένιους δίσκους μέσα στο 2006!», διαβάζουμε στο επίσημο website της Δέσποινας Βανδή. Δεν πρόκειται παρά για ένα ακόμα τερτίπι της ελληνικής δισκογραφίας που πλέον απονέμει χρυσό στις 15.000 αντίτυπα και πλατινένιο στις 30.000. Ο ίδιος αριθμός πριν από το 1990 ήταν αντίστοιχα 50.000 (χρυσός) και 100.000 (πλατινένιος). Από τότε άρχισαν τα δύο όρια να πέφτουν σταδιακά, στις 30 και 60 χιλιάδες το 1990, στις 25 και 50 το 1997, στις 20 και 40 το 2002, στις 15 και 30 το 2006. Στη δισκογραφία, βλέπετε, ακόμα και ο χρυσός έπεσε ως αξία.
Το φαινόμενο Χατζηγιάννης
Ο καλλιτέχνης που ακόμα και σε περίοδο τόσο μεγάλης κρίσης εξακολουθεί να κρατά πολύ ψηλά τις πωλήσεις του είναι ο Μιχάλης Χατζηγιάννης. Είναι ο μόνος που συνεχίζει να πουλά περί τα 120.000 αντίτυπα σε κάθε του δισκογραφική δουλειά. Επίσης έχει περί τις 300.000 νόμιμα download τραγουδιών του από το Internet.
Οσο για τις ζωντανές του εμφανίσεις βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος: η εμφάνισή του στο ΟΑΚΑ στις 14 Φεβρουαρίου συγκέντρωσε 20.000 άτομα, ενώ οι δύο συναυλίες (αρχικά είχε προγραμματιστεί μία) που έδωσε στο Παλαί ντε Σπορ της Θεσσαλονίκης μια βδομάδα αργότερα συγκέντρωσαν 16.000 ακροατές. Οσο για τον τελευταίο του δίσκο, το «7», που κυκλοφόρησε το Νοέμβριο, έχει φτάσει ήδη τις 71.000 πωλήσεις.
Ο Πάνος Θεοφανέλλης, διευθυντής της IFPI Ελλάδας (Ενωση Ελλήνων Παραγωγών Ηχογραφημάτων) και ιδρυτής της Archangel Music, τελευταία ανακάλυψη της οποίας είναι η Μόνικα, που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση την τελευταία χρονιά, λέει σχετικά: «Τόσο η μουσική όσο και το κοινό έχουν ανάγκη από μύθους. Οσο πιο συνεπής είναι ο καλλιτέχνης ως προς τη δουλειά του και έχει μεράκι και αληθινή αγάπη γι’ αυτό που κάνει, θα τον επιλέξει το κοινό, το οποίο έχει σταματήσει πλέον να αγοράζει ως ιθαγενής νερό που καίει και κομπολόγια που λάμπουν».
Αλλά και ο Αλκίνοος Ιωαννίδης είναι ένας καλλιτέχνης που έχει το δικό του κοινό που σπεύδει να αγοράσει το νέο του cd, τη «Νεροποντή», μια εξαιρετική δουλειά, που στον ένα μόλις μήνα κυκλοφορίας της κοντεύει να συμπληρώσει τις 10.000 πωλήσεις.
Ο Γιώργος Αρσενάκος από τη Universal επιβεβαιώνει την υψηλή κινητικότητα των πωλήσεων του Αλκίνοου Ιωαννίδη. «Κάθε βδομάδα έχουμε παραγγελίες που φθάνουν τις 2.000 αντίτυπα». Οι προβλέψεις λένε ότι η «Νεροποντή» θα φτάσει σύντομα τις 30.000 πωλήσεις και θα γίνει πλατινένια.
H προηγούμενη δουλειά του Αλκίνοου «Οι περιπέτειες ενός προσκυνητή» (2003) πούλησε 40.000
αντίτυπα. Ο «Ανεμοδείκτης» (1999) 25.000, ενώ το άλμπουμ-ντεμπούτο του «Στην αγορά του κόσμου» (1993) 60.000. Σταθερές πωλήσεις παρουσιάζει και η «Στροφή» του Νίκου Πορτοκάλογλου που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Η «Δίψα» (2003) του ίδιου τραγουδοποιού ανήλθε στις 20.000, το «Μπραζιλέρο» (2001) στις 50.000, ενώ ο «Ασωτος υιός» του 1996 στις 30.000.
Σταθερές αξίες
Χρυσοί έγιναν επίσης οι δίσκοι των Παντελή Θαλασσινού «Από άλλα περιβόλια», Θανάση Παπακωνσταντίνου με τον Διονύση Σαββόπουλο «Σαμάνος», Σωκράτη Μάλαμα «Οι δρόμοι», Μπάμπη Στόκα «Τραγουδήστε, μην ντρέπεστε», Onirama «Κλεψύδρα».
«Οι πωλήσεις πέφτουν κάθε χρόνο όλο και πιο χαμηλά. Κανείς δεν πουλά όπως παλιά, όμως σε σχέση με το λαϊκό-ποπ, το πιο έντεχνο και απαιτητικό τραγούδι έχει κρατήσει περισσότερο τον πυρήνα των πωλήσεών του. Η απώλεια στους καλλιτέχνες αυτής της πλευράς είναι σαφώς μικρότερη», επισημαίνει ο Χρήστος Καρυώτης, υπεύθυνος της Columbia στη Sony Music.
Ουρές στις μουσικές σκηνές
Οι «έντεχνοι» δεν κρατούν μόνο σταθερές τις πωλήσεις των δίσκων τους αλλά καταφέρνουν να γεμίσουν και τις μουσικές σκηνές στις οποίες εμφανίζονται. Τι να πει κανείς για τις παραστάσεις της Τάνιας Τσανακλίδου με τη Μάρθα Φριντζήλα στο «Μετρό»; Ξεκίνησαν να παίζουν μόνο Δευτερότριτα, αλλά γρήγορα πρόσθεσαν και την Τετάρτη, καθώς η ζήτηση από το κοινό ήταν πολύ μεγάλη. Και να φανταστεί κανείς ότι η Τάνια Τσανακλίδου εμφανίζεται για τρίτη χρονιά στο «Μετρό». Καλά πήγαν και οι εμφανίσεις των Ρεμπούτσικα-Πασπαλά-Καλατζόπουλου στον ίδιο χώρο την Παρασκευή και το Σάββατο. Οι εμφανίσεις του Αλκίνοου Ιωαννίδη στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο» ήταν sold out πριν από το Πάσχα και θα συνεχιστούν και μετά τις γιορτές ως και τις αρχές Μαΐου. Το πρόγραμμα του Νίκου Πορτοκάλογλου στο «Κύτταρο» μαζί με τη Βασιλική Καρακώστα στέφθηκε από επιτυχία με το κοινό να γεμίζει το χώρο. Γεμάτος και ο «Ζυγός» με τον Σωκράτη Μάλαμα, η «Ακτή Πειραιώς» με τους Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Σάκη Μπουλά, Γιάννη Ζουγανέλλη, Χρήστο Θηβαίο, Σωτήρη Καλυβάτση, το «ΖΟΟΜ» με τον Νίκο Παπάζογλου. Καλά πήγαν και ο Παντελής Θαλασσινός με τη Μελίνα Κανά, η Γλυκερία με την Ελένη Τσαλιγοπούλου στο «Polis Theater», ο Κωνσταντίνος Βήτα με το συγκρότημά του στο «Σταυρό του Νότου», ο Πάνος Κατσιμίχας και ο Μάνος Ξυδούς στη «Νέα Αρχιτεκτονική» και βέβαια οι Ονιράμα στο «Ανοδος Stage». Με πολλή δυσκολία έβρισκες επίσης τραπέζι στο πρόγραμμα του Δημήτρη Μητροπάνου με τους Μανώλη Λιδάκη, Μπάμπη Στόκα, Ελεονώρα Ζουγανέλη στο «Κέντρο Αθηνών». Και για να μην παραβλέπουμε και τις πίστες, γεμάτα ήταν και το «Διογένης Studio» με το δίδυμο Μαρινέλλας-Γιάννη Πάριου, το «REX» με τον Γιάννη Πλούταρχο και το «Αθηνών Αρένα» με τον ενισχυμένο Αντώνη Ρέμο.
Περασμένα μεγαλεία
Στην άλλη όχθη, στη λαϊκoπόπ σκηνή, επικρατεί μεγάλος προβληματισμός. Και πώς να μην υπάρχει, όταν η Αννα Βίσση είχε πουλήσει με την «Κραυγή» της 350.000 δίσκους (2000), με το «Τραύμα» 170.000 (1997), με το «Αντίδοτο» 130.000 (1998) ή με το «Κλίμα τροπικό» 105.000 (1996).
Οσο για το πρόσφατο «Απαγορευμένο», που κυκλοφόρησε πριν από τα Χριστούγεννα, έχει φτάσει μόλις στις 27.000 πωλήσεις (!) ούτε δηλαδή στο 1/10 της «Κραυγής» και το οποίο η καλλιτέχνις δεν στήριξε με ζωντανές εμφανίσεις. Βεβαίως, αυτή η πτώση δεν ήρθε ξαφνικά. Τα προηγούμενα cd της, όπως το «Nylon» του 2005, πούλησε 40.000 αντίτυπα, όσο και το «Live» της το 2004. Το σινγκλ της Eurovision το 2006, το «Everything», έφθασε μόλις στις 12.000 αντίτυπα.
«Υποφέρω»
Oσο για το αντίπαλον δέος, τη Δέσποινα Βανδή, οι πωλήσεις της δημοφιλούς αοιδού ακολούθησαν ανάλογη πτωτική πορεία. Το ζενίθ ήρθε για εκείνη το 2001 με το «Γεια», διά χειρός Φοίβου βεβαίως, που έφτασε στις 340.000 αντίτυπα.
Υψηλές πωλήσεις είχαν και το «Μοναξιά μέσα από τα μάτια μου» του 1996, όπως και τα «Υποφέρω» (2000) και «Προφητείες» (1999), που έφθασαν τις 100.000 αντίτυπα έκαστο. Οι φαν της δεν τίμησαν ούτε το «10 χ.μ.» κόβοντας μόλις 30.000 αντίτυπα. Φέτος η Δέσποινα Βανδή προτίμησε να μην εμφανιστεί live.
Ο Νότης Σφακιανάκης είναι ο τραγουδιστής με τις υψηλότερες πωλήσεις στη σύγχρονη ελληνική δισκογραφία. Παρ’ όλα αυτά, ούτε εκείνος κατάφερε να αντισταθεί στη μεγάλη πτώση των καιρών.
Το άλμπουμ του «ΧΧΧ Ενθύμιον» που κυκλοφόρησε το 1999 πούλησε 360.000 αντίτυπα, «Οι νότες είναι 7ψυχες» (1998) 265.000, το «5ο Βήμα» (1996) 200.000, «Νοτιανατολικά του κόσμου» (1994) 120.000, ενώ το «Προ-Δια-Φήμην» (1997) 100.000 αντίτυπα. Σήμερα ο Notis απέχει πολύ από την πολυπλατινένια δεκαετία του ‘90.
Οι περσινές «Μνήμες» του έφθασαν στις 30.000 αντίτυπα, το «Νύχτες Μαγικές» (2007) επίσης 30.000, ενώ το «Κοινωνία ώρα 07.00» μόλις 15.000 αντίτυπα.
Ωστόσο, ο Νότης Σφακιανάκης σχεδιάζει την αντεπίθεσή του. Πρόσφατα δήλωσε ότι σκέφτεται σοβαρά το επόμενό του cd να βγει στην αγορά σε πολύ χαμηλή τιμή, γύρω στα 5 ευρώ.
ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΜΟΥΧΤΑΡΙΔΗΣ
Οι «εμπορικοί» χάνουν το παιχνίδι
Οι λεγόμενοι εμπορικοί καλλιτέχνες έχασαν το παιχνίδι μέσα από τα χέρια τους και έπεσαν πολύ γρήγορα. Νόμιζαν ότι το κοινό θέλει μόνο χαβαλέ. Ομως τα τελευταία τέσσερα χρόνια η κατάσταση έχει διαφοροποιηθεί. Οι δίσκοι έπεσαν για τέσσερις λόγους: ο πρώτος είναι η ποιότητα του προϊόντος που πέφτει από όλες τις απόψεις. Τα καλά μουσικά προϊόντα είναι πολύ λιγότερα σήμερα. Ο δεύτερος λόγος είναι η κρίση του φορέα cd.
Πλέον μπορούμε να ακούμε μουσική από το MP3, από το Play Station, τα κινητά τηλέφωνα, το Internet. Ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με την υπερπροσφορά καλλιτεχνών και μουσικής. Tο κοινό μπούχτισε και βαρέθηκε. Από παντού μπορεί να βρει τα πάντα: εικόνες, φωτογραφίες, νέα cd, ακόμα και καινούργιες ταινίες που μόλις βγήκαν στους κινηματογράφους.
Ο τέταρτος λόγος είναι η οικονομική κρίση. Το κοινό μαζεύεται και ξοδεύει όλο και λιγότερο. Αν και η δισκογραφία έχει πέσει γενικά, ωστόσο οι εκπρόσωποι του έντεχνου κρατούν πιο σταθερές τις πωλήσεις τους. Αυτό συμβαίνει γιατί σε περιόδους κρίσης ο κόσμος αποζητά σταθερές αξίες».
Ο κ. Πασχάλης Μουχταρίδης είναι επικεφαλής της εταιρίας διοργάνωσης συναυλιών «On Stage» και μάνατζερ του Μιχάλη Χατζηγιάννη.
Της Δέσποινας Σαββοπούλου
http://www.e-tipos.com/newsitem?id=85930