afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Ο περισσότερος κόσμος, γνωρίζει το Γιάννη Λογοθέτη (ή «Λογό») είτε μέσα από τα εμπνευσμένα και χαριτωμένα σκίτσα του, είτε μέσα από τους στίχους που έχει γράψει για σατιρικά τραγούδια, με κύριους ερμηνευτές αρχικώς το Θέμη Ανδρεάδη κι αργότερα τον ίδιο.

Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη πλευρά αυτού του δημιουργού. Προτού αφοσιωθεί σχεδόν ολοκληρωτικά στο εν λόγω είδος, είχε αρκετές και σημαντικές συνεργασίες με διάφορους γνωστούς συνθέτες, γράφοντας στίχους πάνω σε μελωδίες τους που γίνανε γνωστές στο πανελλήνιο και ακούγονται μέχρι σήμερα.

Ακριβώς ετούτο το «πρόσωπο» του «Λογό» θα προσπαθήσουμε να «φωτίσουμε» σήμερα, γνωρίζοντας ή θυμίζοντάς σας ορισμένα τραγούδια που σίγουρα ξέρετε κι αγαπάτε, αλλά πιθανώς αγνοούσατε ποιος «έβαλε λόγια» σ’ αυτά…

logothetis_logo

Μούτσης, Μητσιάς και Πουλόπουλος

Το ξεκίνημα του Γιάννη Λογοθέτη στη δισκογραφία έγινε το 1970 και φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του Δήμου Μούτση. Οι δυο τους ήτανε φίλοι κι ο συνθέτης τον προέτρεψε να ξεκινήσει να γράφει στίχους, πιστεύοντας ότι θα μπορούσε να δώσει με λόγια όσα ήθελε να πει με τα σκίτσα του…

Έτσι, εκείνη τη χρονιά κυκλοφορεί το πρώτο κοινό τραγούδι τους, ερμηνευμένο από το Μανώλη Μητσιά. Είναι το «Με το πρώτο λεωφορείο» που αμέσως έγινε επιτυχία και σε βάθος χρόνου παρέμεινε μιαν από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές των συντελεστών του.

Παράλληλα, συνεργάζεται με τον Κώστα Κωνσταντακόπουλο και σε «νεοκυματικό» ύφος, γράφουνε το «Έχω μια βάρκα με πανιά», το οποίο ηχογραφεί ο Γιάννης Πουλόπουλος με εξίσου σημαντική επιτυχία…

Το 1971, είναι η σειρά του Λουκιανού Κηλαηδόνη να γράψει μουσική πάνω σε «λόγια» του «Λογό». Ερμηνευτής και πάλι ο Μητσιάς, με το 45άρι να περιλαμβάνει δυο από τις πιο διαχρονικές «καταθέσεις» των τριών τους: «Κοίταξε να δεις» και «Αχ Μαρία». Μάλιστα, το εξώφυλλο του μικρού δίσκου έχει σκίτσα του στιχουργού, τα οποία αφορούν τη θεματολογία των τραγουδιών…

«Συνοικισμός Α» και Παπακωνσταντίνου

Και πάμε στο 1972, όπου κυκλοφορεί ένα άλμπουμ-σταθμός στην εγχώρια δισκογραφία. Είναι ο «Συνοικισμός Α» του Δήμου Μούτση, με «χρυσές» πωλήσεις, πασίγνωστα τραγούδια κι ερμηνευτές τη Βίκυ Μοσχολιού και τον Αντώνη Καλογιάννη.

Τέσσερα από αυτά, φέρουνε τη στιχουργική υπογραφή του Λογοθέτη, όλα ηχογραφημένα από την αξέχαστη ερμηνεύτρια, εκ των οποίων τα τρία είναι πασίγνωστα: «Άσπρα, κόκκινα, κίτρινα, μπλε», «Έτσι ειν’ η ζωή» και η υπέροχη «Κορδέλα», ενώ υπάρχει και το «Ρε πατριωτάκι»…

Την ίδια χρονιά, θα γράψει στίχους σε δύο μελωδίες του Βασίλη Δημητρίου, οι οποίες κυκλοφορούνε σ’ ένα 45άρι με τη φωνή του Μανώλη Μητσιά: «Ένα δύο» και «Καπετάνισσα κυρά μου». Είναι η εποχή που θα υπογράψει αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με την τότε Columbia…

Ωστόσο, υπάρχει κι άλλη μιαν αξιοσημείωτη στιγμή μέσα στο συγκεκριμένο έτος. Σε μουσική Βασίλη Αρχιτεκτονίδη, γράφει τα «Χελιδονάκι» και «Σε είδα κι αναστήθηκα», που αποτελούνε δυο από τις πρώτες δισκογραφικές «καταθέσεις» του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, σ’ ένα δισκάκι 45 στροφών από την εταιρεία “Λίνδος”.

Ακυκλοφόρητα σε άλλο φορέα ήχου μέχρι σήμερα, έχουν εντελώς διαφορετικό ήχο από εκείνο με τον οποίο καθιερώθηκε τα επόμενα χρόνια ο απόλυτος Έλληνας ροκ σταρ…

Χατζηνάσιος και Κουγιουμτζής

Βρισκόμαστε στο χειμώνα του 1973, όταν εμφανίζεται στα δισκοπωλεία η πρώτη ολοκληρωμένη στιχουργική δουλειά του Γιάννη Λογοθέτη. Πρόκειται για το άλμπουμ «Έχει ο Θεός», σε μουσική Γιώργου Χατζηνάσιου κι ερμηνευτές το Μανώλη Μητσιά και τη Δήμητρα Γαλάνη.

Από τα δώδεκα τραγούδια του δίσκου, ξεχωρίζουν αμέσως και γίνονται μεγάλες επιτυχίες τα πασίγνωστα «Τι να πούμε τι», «Αν μ’ αγαπάς φίλα σταυρό», «Βρε πώς αλλάζουν οι καιροί» και «Πάρε τον ηλεκτρικό».

Κάπου εκεί, ξεκινά και η συνεργασία του με το Θέμη Ανδρεάδη και η «στροφή» του προς το σατιρικό είδος. Όμως, στα τέλη του ’73 θα συναντηθεί με το Σταύρο Κουγιουμτζή και θα γράψει στίχους για δύο τραγούδια, τα οποία θα ηχογραφήσει ο Γιάννης Πάριος στις 45 στροφές: «Σαν τα πουλιά σκορπίσαμε» και «Το Δεσποινάκι».

Ωστόσο, θα τα υπογράψει με το ψευδώνυμο «Κ. Αθανασίου», καθώς είχε συμβόλαιο αποκλειστικής συνεργασίας με την Columbia και ο συνθέτης με τον ερμηνευτή ανήκανε στη MINOS…

Μεταπολίτευση με Μούτση και Χάλαρη

Τον Ιούλιο του 1974, η επτάχρονη χουντική τυραννία μπαίνει «στο χρονοντούλαπο της ιστορίας» και η δημοκρατία επανέρχεται στον τόπο που τη γέννησε. Αμέσως, πολλοί συνθέτες σπεύδουν να εκδώσουν έργα τους που γράφτηκαν μέσα στη δικτατορία και για ευνόητους λόγους ήταν αδύνατο να τα κυκλοφορήσουν.

Ένας απ’ αυτούς είναι και ο Δήμος Μούτσης, ο οποίος προς το τέλος της χρονιάς παρουσιάζει τις «Μαρτυρίες». Σε τέσσερα τραγούδια, οι στίχοι είναι του Γιάννη Λογοθέτη. Τρία ερμηνεύει ο Μανώλης Μητσιάς («Επιστράτευση 20 Ιουλίου 1974», «Το γράμμα της Δευτέρας», «Με ξένο διαβατήριο») κι ένα η σχεδόν πρωτοεμφανιζόμενη Βασιλική Λαβίνα («Θυμάσαι στην Ελλάδα»)…

Τα Χριστούγεννα του ’74, ο «Λογό» γράφει στίχους πάνω σε δώδεκα μελωδίες του Χριστόδουλου Χάλαρη για παιδιά και η ολοκληρωμένη δουλειά τους, κυκλοφορεί με τίτλο «Τα παιδικά». Ένας εξαιρετικά σπάνιος και δυσεύρετος δίσκος, με ερμηνευτές τη Δήμητρα Γαλάνη, το Θέμη Ανδρεάδη και τον αξέχαστο Πόντιο τραγουδιστή Χρύσανθο. Δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία, όμως γνωρίζω αρκετό κόσμο που τον ψάχνει…

Αυτή, ήτανε και η τελευταία ενασχόληση του «Λογό» με άλλο είδος πλην του σατιρικού. Από εκεί και πέρα και για τα υπόλοιπα χρόνια της καριέρας του στο χώρο, αρχικώς θα συνεχίσει τη συνεργασία του με το Θέμη Ανδρεάδη και προς το τέλος της δεκαετίας του ’70 θα ξεκινήσει τη δική του «αυτόνομη» πορεία, ηχογραφώντας ο ίδιος τα τραγούδια του…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Καλημέρα κύριε Κριτσιώλη και συγχαρητήρια για την εξαιρετική σας δουλειά.
    Να συμπληρώσω ότι ο Γιάννης Λογοθέτης έχει και μια συμμετοχή στον δίσκο του Γιώργου Χατζηνάσιου “Αντιθέσεις” με το τραγούδι “Χρόνια και χρόνια” που τραγουδάει ο Περικλής Περράκης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here