afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

Ο Γιώργος Κατσαρός ανήκει στην πολυμελή «ομάδα» των συνθετών που βοήθησαν αρκετούς τραγουδιστές στα πρώτα βήματά τους, δίνοντάς τους την ευκαιρία είτε να μπουν στη δισκογραφία, είτε να ερμηνεύσουν τις «παρθενικές» μεγάλες επιτυχίες τους. Στην περίπτωση του Κερκυραίου δημιουργού, έχουμε τα παραδείγματα του Γιάννη Πάριου, του Ηλία Κλωναρίδη, του Μανώλη Λιδάκη και πολλών άλλων…

Όμως, από τα «χέρια» του πέρασε και ο Δημήτρης Μητροπάνος στο ξεκίνημα της σπουδαίας και λαμπρής καριέρας του, αλλά και στα μετέπειτα χρόνια. Μπορεί η συνεργασία των δυο τους να μην είναι ευρεία σε ποσότητα (συνολικά 22 τραγούδια), αλλά μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε σημαντική. Και τούτο γιατί μέσα από αυτή, «γεννήθηκαν» δύο από τις πιο διαχρονικές επιτυχίες του αξέχαστου ερμηνευτή όπως θα δούμε παρακάτω, αλλά κι επειδή θα βρούμε και «αφώτιστες», μα αξιοσημείωτες στιγμές της. Πάμε λοιπόν…

mitropanos_katsaros

Από το Βόλο, ως τα Κύθηρα…

Είναι Μάρτιος του 1968, ένα μήνα πριν ο τραγουδιστής από τα Τρίκαλα κλείσει τα 20 χρόνια του κι επτά από την κυκλοφορία της πρώτης δισκογραφικής απόπειράς του, η οποία «στραγγαλίστηκε» από τη λογοκρισία της «φρέσκιας» χούντας των συνταγματαρχών (η «Χαμένη πασχαλιά» του Βασίλη Κουμπή).

Έχει κάνει ήδη την πρώτη μεγάλη επιτυχία της καριέρας του με τη «Θεσσαλονίκη» του Γιώργου Ζαμπέτα, ο οποίος του είχε δώσει μια σειρά τραγουδιών που τον βοήθησαν σιγά-σιγά να μπει στα μουσικά πράγματα της χώρας μας.

Κάπου εκεί, έρχεται και η σειρά του Γιώργου Κατσαρού να γράψει δυο τραγούδια για τη φωνή του σε στίχους του Πυθαγόρα, τα οποία κυκλοφορούν σ’ ένα 45άρι, ωστόσο χωρίς να κάνουν ιδιαίτερη εντύπωση: «Δυο φίλοι απ’ το Βόλο» και «Γιώργο που ξέρεις τα πολλά»…

Θα μεσολαβήσουνε πέντε χρόνια μέχρι την επόμενη δισκογραφική συνεργασία τους, όμως στο μεσοδιάστημα ο συνθέτης θα βοηθήσει τον ερμηνευτή να πάρει κάποιες άδειες από το στρατό, ώστε να ηχογραφήσει τον θρυλικό «Άγιο Φεβρουάριο» του Δήμου Μούτση και του Μάνου Ελευθερίου τα Χριστούγεννα του 1971…

Και φτάνουμε στον Αύγουστο του 1973. Ο Μητροπάνος είναι πλέον ένας πολύ γνωστός κι αγαπητός τραγουδιστής, ενώ ο Κατσαρός από τους πολυγραφότατους και δημοφιλέστερους δημιουργούς της εποχής. Έρχεται λοιπόν η ώρα για μια πιο ολοκληρωμένη «επαφή» τους στο βινύλιο με το «Δρόμο για τα Κύθηρα» σε στίχους Ηλία Λυμπερόπουλου, στον οποίο συμμετέχει και η -πολύ νέα τότε και ουσιαστικά πρωτοεμφανιζόμενη- Χριστιάνα.

Τούτος ο δίσκος, περιλαμβάνει τα πασίγνωστα κι αγαπημένα «Νικολή-Νικολή» και «Τα Κύθηρα ποτέ δε θα τα βρούμε», ενώ ο αείμνηστος ερμηνευτής τραγουδά και τα «Μαντίλι κόκκινο» (προσωπική αδυναμία μου…), «Σαράντα οργιές η πίκρα μου», «Μάνα κι αγαπητικιά μου», «Μηνά τη βράκα φόρεσε», «Αντροκαλώ σε χάροντα» και «Βαθιά νερά».

Από το «Παιδί της ασφάλτου» στα «Παιδιά της πιάτσας»…

Την επόμενη χρονιά (1974), ο Δημήτρης Μητροπάνος παρουσιάζει ουσιαστικά τον πρώτο προσωπικό δίσκο του με καινούργιο υλικό (ο αντίστοιχος του 1971 ήτανε κυρίως μια συλλογή από 45άρια της εποχής) και τίτλο «Κυρά ζωή». Μέσα στα μεγάλα σουξέ «Πες μου πού πουλάν καρδιές» και το ομότιτλο, θα βρούμε και δύο όμορφα τραγούδια του Γιώργου Κατσαρού: «Δε μ’ ενδιαφέρει» (στίχοι Πυθαγόρα) και «Ποιος σε πήρε» (στίχοι Ηλία Λυμπερόπουλου), που όμως δεν ακούστηκαν…

Προς τα τέλη του 1976, ο συνθέτης θα ετοιμάσει τη δεύτερη ολοκληρωμένη δουλειά του πάνω σε «λόγια» του Λυμπερόπουλου. Πρόκειται για τα «Τσιμεντένια πρόσωπα», ένα άλμπουμ που δεν έγινε ιδιαίτερα γνωστό κι επιπλέον, ουδέποτε κυκλοφόρησε σε ψηφιακή μορφή, γεγονός που το καθιστά εξαιρετικά σπάνιο και συλλεκτικό.

Ο Δημήτρης Μητροπάνος είναι ο βασικός ερμηνευτής (συμμετέχει και η Ρένα Πάντα), καθώς τραγουδά τα 8 από τα 12 κομμάτια του δίσκου, με το «Παιδί της ασφάλτου» να είναι ένα από τα κορυφαία της πρώτης δεκαετίας του στο χώρο.

Τον ακούμε επίσης στα «Μεγάλος που ν’ ο άνθρωπος», «Ο μπαρμπα-Θανάσης», «Μια καλημέρα πέστε μου», «Στέγνωσε η καρδιά του κόσμου» (άλλο εξαιρετικό τραγούδι), «Γείρε στον ώμο μου Στρατή», «Μεγαλοκυρά μου, μεγαλοκυρά» (ακούστηκε κάπως εκείνη την εποχή) και «Πες μου παππού». Είναι η περίοδος που έχει κάνει την πρώτη τεράστια δισκογραφική επιτυχία του με τα «Λαϊκά ‘76» των Μουσαφίρη-Παπαβασιλείου, οπότε αυτά τα ωραία κομμάτια πέρασαν στο περιθώριο…

Και φτάνουμε στο Μάιο του 1977 και στα «Παιδιά της πιάτσας», με τραγούδια που γράφει ο Γιώργος Κατσαρός για την ομότιτλη θεατρική παράσταση, σε στίχους Κώστα Καραγιάννη, Νίκου Καμπάνη και Βύρωνα Μακρίδη. Συμμετέχουν ορισμένοι από τους πιο γνωστούς και δημοφιλείς τραγουδιστές της εποχής, όπως η Δούκισσα, η Ρίτα Σακελλαρίου, η Χαρούλα Λαμπράκη, ο Γιάννης Ντουνιάς κ.α. και βεβαίως, ο Δημήτρης Μητροπάνος με το «Γιάγκο».

Πλέον, έχει πάρει για τα καλά το δρόμο προς την κορυφή με τα «εμπορικά» λαϊκά σουξέ, που του χαρίζουνε «χρυσούς» δίσκους και μεγάλη αποδοχή από πλευράς κοινού. Όμως, θα συναντηθεί άλλη μια -και τελευταία- φορά με τον Κατσαρό στο βινύλιο. Είναι 1980 και στο πλαίσιο του δίσκου-συλλογή “Πορτραίτο” με ορισμένες από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές του των τελευταίων ετών, ηχογραφεί σε δεύτερη εκτέλεση το υπέροχο “Ήρθα με το βοριά” σε στίχους Πυθαγόρα.

Το είχε πρωτοερμηνεύσει ο Δάκης με τίτλο “Τώρα θα μείνω” στο ομότιτλο άλμπουμ του το 1979, μόνο που ο Μητροπάνος χρησιμοποιεί τη φράση “Να η ευκαιρία” αντί “Μεγάλη μου ιστορία”, όπως έλεγε ο δημοφιλής ποπ τραγουδιστής. Και όχι τυχαίως, καθώς το τραγούδι ήταν η μουσική τίτλων της πασίγνωστης κι αγαπημένης τηλεοπτικής εκπομπής που προβαλλόταν τότε, όπου βεβαίως ο Κατσαρός ήτανε μέλος της κριτικής επιτροπής…

 

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here