afierwmeno_eksairetika_logo_500x100Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

 

 

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————– 

«Ο πιο ευαίσθητος. Με τραγούδια που έτσι και πάρεις ένα, μετά ζητάς και τ’ άλλα». Αυτά τα λόγια χρησιμοποίησε ο Σταμάτης Κόκοτας πριν από σχεδόν 20 χρόνια, όταν του ζητήθηκε να μιλήσει για το Γιάννη Σπανό σε μια συνέντευξή του. Οι δυο τους συναντήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60, στην ακμή της καριέρας τους και γέμισαν με όμορφες, διαχρονικές κι αξέχαστες στιγμές το ελληνικό τραγούδι, μέσω της συνεργασίας τους.

Δε θα μπορούσαμε λοιπόν να μην ασχοληθούμε μαζί τους σε τούτη δω τη στήλη, ελπίζοντας ότι θα θυμίσουμε στους παλιούς και θα γνωρίσουμε στους νέους ένα μέρος από μιαν ανεπανάληπτη εποχή στη μουσική ιστορία της χώρας μας. Θα διαπιστώσετε ότι τα περισσότερα από το 29 τραγούδια που τους «ενώνουν», είναι πασίγνωστα, αγαπημένα και θ’ ακούγονται πάντα, όσα χρόνια κι αν περάσουν…

Από τις 45 στις 33 στροφές

Βρισκόμαστε στο 1969. Ο Σταμάτης Κόκοτας είναι το αδιαμφισβήτητο «νούμερο ένα» στη δισκογραφία και στη νυχτερινή διασκέδαση, έχοντας στη «φαρέτρα» του πλήθος επιτυχιών και συνεργασίες με σπουδαίους δημιουργούς, όπως ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Δήμος Μούτσης, ο Απόστολος Καλδάρας, ο Γιώργος Ζαμπέτας κ.α. Όσον αφορά το Γιάννη Σπανό, ήδη έχει παρουσιάσει τις πρώτες δύο «Ανθολογίες» του κι έχει καθιερωθεί ως ο βασικός δημιουργός του «Νέου κύματος»…

spanos_kokotas_afieromeno

Κάπου εκεί, αποφασίζει να στραφεί και στο λαϊκό τραγούδι. Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος του δίνει το ερέθισμα, λέγοντάς του (προφανώς για να τον «πειράξει») ότι δε μπορεί να γράψει τέτοιου είδους κομμάτια. Εκείνος του ζητά να του φέρει στίχους και το καλοκαίρι του ’69 ετοιμάζει το άλμπουμ «Μια Κυριακή», με τη συμμετοχή του Γρηγόρη Μπιθικώτση, της Βίκυς Μοσχολιού, του Σταμάτη Κόκοτα και του Χρήστου Εμμανουήλ. Εκτός του «προέδρου», τους στίχους υπογράφουν και οι Γιώργος Παπαστεφάνου, Μάνος Ελευθερίου, Κώστας Κωτούλας και Κώστας Γεωργουσόπουλος…

Ο Κόκοτας ηχογραφεί τρία τραγούδια, εκ των οποίων το «Πες πως μ’ αντάμωσες» αμέσως γίνεται τεράστια επιτυχία και συγκαταλέγεται στις «κλασικές» στιγμές της καριέρας του. Παράλληλα, το κομμάτι κυκλοφορεί και στις 45 στροφές, έχοντας στην άλλη μεριά το «Γειτονάκι μου» (αμφότερα σε στίχους Παπαδόπουλου) που επίσης υπήρχε στο «μεγάλο» δίσκο. Ακόμα, στο «Μια Κυριακή» τραγουδά και το «Πού σε είδα, πού σε ξέρω», με «λόγια» του Γεωργουσόπουλου.

Την ίδια χρονιά, ο Σπανός θα δώσει στον ερμηνευτή άλλα τέσσερα τραγούδια σε στίχους Κώστα Κωτούλα, για δύο 45άρια. Τα «Κάποιο πρωινό» και «Μα τώρα είσαι πλάι μου» ακόμη και σήμερα παραμένουν ανέκδοτα σε οποιονδήποτε άλλο φορέα ήχου, ενώ τα «Τι να μου κάνουν οι γνωστοί» και «Την καρδιά μου έχεις φαρμακώσει» δεν ακούστηκαν ιδιαίτερα…

Από το «Σαββατόβραδο» στις «Μέρες αγάπης»

Με την είσοδο της δεκαετίας του ’70, η συνεργασία Σπανού και Κόκοτα εδραιώνεται και συνεχίζει να προσφέρει μεγάλες επιτυχίες και στους δύο. Το φθινόπωρο του 1970 κυκλοφορεί «Το Σαββατόβραδο» πάνω σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, με τον ερμηνευτή να πλαισιώνεται από τη Βίκυ Μοσχολιού και τον πολύ νέο (ηλικιακά και δισκογραφικά) Μανώλη Μητσιά.

Ο Σταμάτης Κόκοτας προσθέτει νέα σημαντικά «όπλα» στο ήδη σπουδαίο ρεπερτόριό του τραγουδώντας τον πασίγνωστο «Τρελό», αλλά και τα «Μη καλέ μου», «Τα ματάκια σου», «Οι άγγελοι», και «Καλογεράκι». Τα τέσσερα από αυτά, την ίδια χρονιά εκδόθηκαν σε δύο δισκάκια 45 στροφών (εκτός από «Τα ματάκια σου»).

Και πάμε στο 1971, όταν ο Γιάννης Σπανός θα δώσει άλλα πέντε τραγούδια στο δημοφιλή ερμηνευτή για τρία 45άρια, όλα σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Από αυτά, θα ξεχωρίσει και θα γίνει μεγάλη και διαχρονική επιτυχία το υπέροχο «Δεν το μπορείς», ενώ από τα υπόλοιπα ακούστηκε αρκετά το «Μια βραδιά του Μαγιού»…

Αυτό το τελευταίο, θα περιληφθεί στο άλμπουμ «Μέρες αγάπης» που θα ετοιμάσουνε συνθέτης και στιχουργός στα τέλη του 1972, με τη συμμετοχή και της Δήμητρας Γαλάνη. Θα κυκλοφορήσει στις αρχές του ’73 και ο Κόκοτας θα ηχογραφήσει ένα από τα πιο συγκλονιστικά τραγούδια της καριέρας του, το «Ήσουνα παιδί». Επίσης, θα «περπατήσουνε» και τα «Σ΄ευχαριστώ» και «Μη λυπάσαι» (από παλαιότερη μελωδία του Σπανού, που με τίτλο «Θάλασσά μου δίχως άκρη» είχε τραγουδήσει η Γαλάνη στην ταινία «Όμορφες μέρες»).

Δέκα χρόνια μετά…

Θα χρειαστεί να περάσει μιαν ολόκληρη δεκαετία για να συνεργαστούνε ξανά στο βινύλιο συνθέτης κι ερμηνευτής. Είναι Νοέμβριος 1983, όταν κυκλοφορεί ο δίσκος «Κόκοτας για πάντα», ο οποίος είναι και ο πρώτος του στη MINOS μετά από 17 χρόνια στην Columbia. Έχει στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου και σε πέντε τραγούδια, μουσική έχει γράψει ο Γιάννης Σπανός. Ωστόσο, όλα πέρασαν απαρατήρητα, αν και θα πρέπει να σταθούμε στο σπουδαίο «Κόρη μου γιατί», το οποίο ουσιαστικά είναι μια συνέχεια του «Γιε μου»…

Η τελευταία «επαφή» των δυο τους στη δισκογραφία εντοπίζεται ένα χρόνο αργότερα, όταν ο Σταμάτης Κόκοτας αποφασίζει να ηχογραφήσει ένα διπλό άλμπουμ με τίτλο «Τα μεγάλα τραγούδια», το οποίο περιλαμβάνει δεύτερες εκτελέσεις σπουδαίων κομματιών διαφόρων συνθετών. Από πλευράς Σπανού, επιλέγει το «Ξύπνησε η πόλη» που είχε πει σε πρώτη εκτέλεση η Βίκυ Μοσχολιού το 1970 μέσα από το «Σαββατόβραδο»…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here