"ΕΥΣΤΑΘΙΑ"

"Η τέχνη για μένα είναι ένας παράδεισος χωρίς απαγορευτικά"!

Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στην Αγγελική Μακρή

Φωτογράφηση: Αρετή Σταυροπούλου
Music Corner - 13/2/2008

Λίγο μετά τις εμφανίσεις της στο "Οξυγόνο", η Ευσταθία μιλάει στο Μusic Corner για την μέχρι τώρα πορεία της, χωρίς να βάζει γυαλιστερό περιτύλιγμα στο επάγγελμα του τραγουδιστή. Σύγχρονη, ανοιχτόμυαλη, μα πάνω απ' όλα, πιστή σε αυτό που κάνει, αφήνει το ...meeting και πίνει μαζί μας καφέ στο "Πάρκο Ελευθερίας"!

Μusic Corner: Γιατί όλοι στο δρόμο βιάζονται να πάνε κάπου; Έχουν όλοι τους meeting;
Ευσταθία: Γιατί δεν έχουμε ελεύθερο χρόνο. Σε λίγο θα δημιουργηθούν "τράπεζες χρόνου" και πλούσιος θα είναι αυτός που θα έχει χρόνο! Οι περισσότεροι είμαστε φτωχοί και αυτό ισχύει κυρίως για τους κατοίκους των αστικών κέντρων.

Μusic Corner: Η πλειοψηφία του κόσμου ζει με μικροαστικές συνήθειες. Δεν είναι λίγο ανησυχητικό αυτό;
Ευσταθία: Δε θα έπρεπε να ανησυχεί μόνο εμένα αυτό, αλλά τον καθένα ξεχωριστά. Λόγω της μαζικής παραγωγής που απαιτεί το σύστημα από μας, θεωρώντας μας παραγωγικές μονάδες, σε λίγο δε θα έχουμε γιορτές, Σαββατοκύριακα, διακοπές. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί άγχος και τελικά δεν απολαμβάνουμε την κάθε στιγμή της ζωής μας ξεχωριστά. Το τραγούδι "Κάποτε" αναφέρεται στα πράγματα εκείνα που έχουμε χάσει και δεν το έχουμε πάρει χαμπάρι και χρονικά δεν πηγαίνει πολύ πίσω, τύπου τη δεκαετία, του '70 ή του '80, αλλά σε πολύ πιο κοντινές περιόδους. Εκτός των δημοσίων υπηρεσιών, κανείς πλέον δεν δουλεύει μόνο 8 ώρες.

Μusic Corner: Πώς βοηθάει η μουσική στο να βρούμε τον εαυτό μας και να του αφιερώσουμε το χρόνο που πρέπει;
Ευσταθία: Η μουσική έχει τη δυνατότητα να μας εκτονώσει, να πάμε δηλαδή σε μια πίστα, να θυμηθούμε τις καψούρες μας και να τα σπάσουμε όλα. Επιπλέον όμως, μπορεί και να προβληματίσει και να σε κάνει να ερωτευτείς και να σου ομορφύνει τη στιγμή σου. Ο καθένας από το πόστο του, μπορεί και πρέπει να αλλάξει πρώτα μέσα του και μετά να κατέβει και στους δρόμους να διαμαρτυρηθεί.

Μusic Corner: Σχεδόν όλα τα τραγούδια τα γράφεις μόνη σου. Πώς οργανώνεσαι για να γράψεις;
Ευσταθία: Είναι ολόκληρη διεργασία να γράψεις ένα δίσκο. Δεν κάθομαι ποτέ να πω ότι τώρα θα ξεκινήσω να δουλεύω γιατί γράφω για πράγματα που με έχουν προβληματίσει, με έχουν θυμώσει, με έχουν κάνει να αγαπήσω. Όταν υπάρχει η πρώτη ύλη, τότε μπαίνω στην πρίζα να δουλέψω και χρειάζεται ένα πρόγραμμα. Πολλά τραγούδια ολοκληρώθηκαν μετά από χρόνια γιατί είχα γράψει τους μισούς στίχους κάποτε και αργότερα τα ξαναβρήκα στο συρτάρι και τα τελείωσα. Δεν περιορίζω την έμπνευση σε συγκεκριμένες στιγμές. Μπορεί να μου έρθει σκουπίζοντας, καθαρίζοντας πατάτες, οποτεδήποτε!

Μusic Corner: Πάντως είστε πολύ λίγες οι γυναίκες τραγουδοποιοί.
Ευσταθία: Τώρα συμβαίνει αυτό. Στη δεκαετία του '80 υπήρχαν περισσότερες και πολύ σπουδαίες. Διαπιστώνω ότι υπάρχει μια ανδροκρατούμενη κατάσταση στο κύκλωμά μας, δύσκολα αποδέχονται μια γυναίκα, κάτι σαν τους πιλότους ας πούμε. Πρέπει να αποδείξει περισσότερα μια γυναίκα από έναν άντρα. Ακόμη και στα σχήματα οι άντρες τραγουδοποιοί θα προτιμήσουν να πάρουν έναν ομόφυλό τους.

Μusic Corner: Η μέχρι τώρα πορεία σου όμως δείχνει ότι εσύ έχεις περάσει τις εξετάσεις και με πολύ καλό βαθμό μάλιστα!
Ευσταθία: Δεν έχω παράπονο από τις συνεργασίες μου και ήταν όλες τους εξαιρετικές. Ο καθένας βέβαια με επέλεξε για διαφορετικό σκοπό. Η συνεργασία με τον Κραουνάκη ξεκίνησε όταν πήγα να παρακολουθήσω κάποια σεμινάρια Χορού - Φιγούρας που έκανε, χωρίς να ξέρω ότι είχε ...πονηρούς σκοπούς, να κάνει δηλαδή παράσταση! Έτσι συμμετείχα και σε κάποιες πειραματικές πρώτες και μετά έφυγα δίνοντάς του την Δυσδαιμόνα που συνεχίστηκε να παίζεται.

Μusic Corner: Δε σε ενοχλεί το ότι έκανες άνοιγμα και σε καλλιτέχνες διαφορετικού ρεπερτορίου από το δικό σου, όπως την Καίτη Γαρμπή;
Ευσταθία: Δεν καταπιέζω τον εαυτό μου στις επιλογές που κάνω για να δώσω τραγούδια σε κάποιον. Μπορεί να το ξανακάνω, μπορεί και όχι. Η τέχνη για μένα είναι ένας παράδεισος χωρίς απαγορευτικά. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ήταν και διασκεδαστικό αλλά οικονομικά ικανοποιητικό, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ισχύει το τερπνόν μετά του ωφελίμου.

Μusic Corner: Θα επιβιώσει ένας νέος τραγουδοποιός αν παρατήσει τη δουλειά του και έχει ως αποκλειστική πηγή εσόδων το τραγούδι;
Ευσταθία: Είναι πολύ δύσκολο και θα τον συμβούλευα να μην το κάνει. Πρέπει να μην εξαρτάσαι από κάτι για να μπορείς να έχεις τον έλεγχο των επιλογών σου και να μην αφήνεις το παιχνίδι της αγοράς να σε κατευθύνει. Άλλωστε στο εξωτερικό θα συναντήσεις πολλούς καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν τα κότσια και το πρωί δουλεύουν σαν γκαρσόνια για να τα βγάλουν πέρα. Μόνο στην Ελλάδα βλέπεις το φαινόμενο να κάνεις και επάγγελμα αυτό που σε ευχαριστεί, αν και τείνει να αλλάξει. Εγώ υπήρξα και τραγουδίστρια σε πίστες, οπότε μπορούσα να το έχω σαν αποκλειστικό επάγγελμα. Το 2000 όμως που μπήκα στη δισκογραφία, περιορίστηκαν αυτά. Ήθελα να είμαι συνεπής σε αυτό που κάνω κι αυτό που γράφω και δεν μπορούσα να τραγουδάω από δω κι από κει. Παράλληλα έκανα και διάφορες πρωινές δουλειές για να βιοποριστώ.

Μusic Corner: Πότε ανακάλυψες το "δημιουργικό" μικρόβιο;
Ευσταθία: Πάντα το είχα. Ξεκίνησα να γράφω στίχους, μετά άρχισα και τους έβαζα μουσική και τα τραγούδησα πολύ αργότερα. Δεν είχα σκοπό να καταλήξω σ' αυτό το σημείο. Ήταν περισσότερο ανάγκη έκφρασης.

Μusic Corner: Η Σχολή Θεολογίας σε βοήθησε στις αναζητήσεις για το Θεό και τις θρησκείες ή ήταν κάτι διεκπεραιωτικό για σένα;
Ευσταθία: Δεν κάνω ποτέ κάτι διεκπεραιωτικά. Αν δε μου αρέσει κάτι, δεν ασχολούμαι μαζί του κι αυτό είναι και καλό και κακό για μένα. Πόσο μάλλον μια σχολή που είναι η ζωή σου για όσο χρόνο είσαι εκεί. Ήταν η πρώτη μου επιλογή, χωρίς να είμαι θεούσα, αλλά θρησκευόμενο άτομο. Πιστεύω ότι έχει δύναμη η πίστη, με ενδιαφέρει η θρησκεία μας καθώς και οι θρησκείες όλου του κόσμου.

Μusic Corner: Θεωρείς ότι η πίστη των ανθρώπων σήμερα έχει μεταφερθεί στο χρήμα;
Ευσταθία: Πάντα υπερίσχυε το χρήμα. Απλά δεν έχουμε συνειδητοποιήσει και ειδικά οι πλούσιοι, πως δεν έχουμε χρόνο.

Μusic Corner: Έχεις εξαρτήσεις;
Ευσταθία: Ναι, βέβαια. Έχω ανάγκη από ανθρώπινες σχέσεις και μπορώ να εξαρτηθώ από κάποιον άνθρωπο. Έχω κάποιες συνήθειες τις οποίες δεν μπορώ να μην τις κάνω, όπως κάτι απλό, να πηγαίνω στο γυμναστήριο. Η δουλειά μου επίσης είναι μία εξάρτηση η οποία μου έχει δώσει και ικανοποίηση αλλά και πολλές πίκρες.

Μusic Corner: Έχεις μπει ποτέ στη διαδικασία να αλλάξεις κάποιον και τις συνήθειές του ή να στο κάνουν εσένα;
Ευσταθία: Μου το έχουν κάνει και έχω καταπιεστεί πάρα πολύ. Κι εγώ ίσως ενδεχομένως να το έχω κάνει αλλά χωρίς να το καταλάβω γιατί δε συνάδει με τις πεποιθήσεις μου να αλλάξω κάποιον. Φυσικά, αν είναι μια εξάρτηση που σε καταστρέφει δεν είναι κακό να προσπαθήσει κάποιος να σε προστατέψει και να σε αποτρέψει.

Μusic Corner: Ζητάς τη γνώμη κάποιων ανθρώπων μόλις έχεις τελειώσει ένα τραγούδι;
Ευσταθία: Ναι, φυσικά, και ιδίως όταν έχω ένα μικρόβιο αμφιβολίας μέσα μου, ρωτάω και ίσως η απάντηση προκαλέσει αλλαγές σε αυτό που έχω κάνει. Τις φορές όμως που είμαι σίγουρη, και πάλι ρωτάω, αλλά στο τέλος θα κάνω το δικό μου!

Μusic Corner: Πες μου τα διαφορετικά συναισθήματα που σε διακατείχαν όταν εμφανίστηκες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, συγκριτικά με ένα βράδυ που θα εμφανιστείς σε μια μουσική σκηνή.
Ευσταθία: Το Φεστιβάλ ήταν μια δοκιμασία για μένα. Η αίσθηση ότι με παρακολουθεί ένα μεγάλο πλήθος κόσμου ήταν ένας παράγοντας που με άγχωνε. Όταν βγαίνω να τα πω όμως, αποβάλω κάθε αρνητική σκέψη και επιφορτίζω τη φωνή με το συναίσθημα του τραγουδιού. Όλα μικραίνουν όταν ανεβαίνεις πάνω στη σκηνή.

Μusic Corner: Όταν πατάει κανείς το όνομά σου στο ίντερνετ, τα περισσότερα αποτελέσματα σχετίζονται με το θρυλικό, πλέον, στίχο "Ζαμπόν χωρίς λιπαρά". Είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, καθώς ήταν καινοτομία. Σε έχει ταυτίσει με αυτό ο κόσμος;
Ευσταθία: Προσωπικά δε μου αρέσει το ζαμπόν χωρίς λιπαρά! Δεν ήταν τόσο καινοτομία ο στίχος αυτός γιατί πριν από δυο δεκαετίες περίπου, η Αρλέτα είχε τραγουδήσει το "Τσάι Γιασεμιού" που οι στίχοι της Μαριανίνας Κριεζή ήταν σε τέτοιο στυλ. Όμως ο κόσμος δεν ήταν τόσο συντηρητικός όσο τώρα. Ο Σαββόπουλος έλεγε "Σας γαμώ τα λύκεια" και αρκετοί άλλοι καλλιτέχνες. Εγώ λοιπόν είχα συνηθίσει σε αυτή την νοοτροπία και αυτά τα ακούσματα και μου έκανε εντύπωση η αντίδραση του κόσμου. Γενικά πιστεύω διανύουμε μια συντηρητική εποχή. Ακόμα και το τόσο γυμνό που βλέπουμε στην τηλεόραση, στις πίστες, παντού, είναι μέρος της συντηρητικότητας. Όταν ακούω ένα τραγούδι που μιλάει για το σεξ και λέει έλα αγόρι μου να κάνουμε και να ράνουμε, πιστεύω ότι συντηρεί μια βλακεία, ένα συντηρητικό πρότυπο που πρέπει να ακολουθεί η γυναίκα. Αν το σκεφτείς, οι λαϊκοί άντρες έχουν φοβερές φωνές ενώ οι γυναίκες δεν είναι τόσο απαραίτητο να έχουν καλή φωνή, όσο να πληρούν κάποια αισθητικά πρότυπα. Και, δυστυχώς, τα μικρά παιδιά μεγαλώνουν με αυτά τα πρότυπα και υπάρχουν και πολλά που όταν μεγαλώσουν ονειρεύονται να γίνουν διάσημοι. Αυτό το θεωρώ τραγικό. Επίσης, έχουν μεγάλη πέραση τα "καλά παιδιά", όσοι δηλαδή εμφανίζονται με οικογένειες κλπ, ή όσοι δημοσιοποιούν τις προσωπικές τους στιγμές, σαν το γάμο τους ας πούμε. ΟΚ, μπράβο τους αλλά το πρότυπο ζωής δεν είναι ένα γάμος σε ένα κτήμα, με πολλά εκατομμύρια και πολλούς φωτογράφους και κοσμικούς.

Μusic Corner: Όλα αυτά ανήκουν στο πλαίσιο μιας γενικότερης υποκουλτούρας που καλλιεργείται. Μπουζούκια, realities...
Ευσταθία: Μα έχουμε πήξει στα μπουζούκια. Εντάξει, έχουν πλάκα, μπορεί να διασκεδάσει κανείς, αλλά δεν μπορεί να είναι αποκλειστικότητα στις επιλογές. Καλό είναι να προβάλλονται και άλλοι άνθρωποι, να γίνεται ίσο μοίρασμα της πίτας.

Μusic Corner: Αν δεις όμως οι μουσικές σκηνές είναι σχεδόν ίδιες αριθμητικά με τις πίστες και παίζουν όλες πλέον 2 με 3 βράδια.
Ευσταθία: Οι μουσικές σκηνές, αφενός είναι λίγες και μικροί χώροι. Οι πίστες από την άλλη, είναι πανάκριβες και με δεδομένο ότι οι Έλληνες πίνουν πολύ, είναι ασύμφορο να πηγαίνεις. Βέβαια τις πίστες τις συντηρούν και τα πούλμαν από την περιφέρεια.

Μusic Corner: Υπάρχει παρθενογένεση στη μουσική;
Ευσταθία: Όχι, δε νομίζω. Έχουν ειπωθεί όλα, όμως παίζει ρόλο η συνδυαστική ικανότητα του δημιουργού να μπλέκει όλα του τα ακούσματα για να φτιάξει κάτι καινούριο.

Μusic Corner: Ασχολείσαι με το ίντερνετ; Υπάρχει σελίδα σου στο Myspace που έχει αρκετούς επισκέπτες (www.myspace.com/eustathiamyspace)
Ευσταθία: Με το ίντερνετ και συγκεκριμένα με το MySpace άρχισα να ασχολούμαι το καλοκαίρι όταν ένας φίλος μου, ο Αντώνης Γλυκός, μου έφτιαξε τη σελίδα και από τότε κόλλησα! Το ίντερνετ είναι ένα ανεπηρέαστο μέσο γιατί είναι δημοκρατικό. Οποιοσδήποτε σου λέει τη γνώμη του και ακούει τα τραγούδια σου. Εδώ ολόκληρη πορεία ξεκίνησε από το ίντερνετ το καλοκαίρι με τις φωτιές.

Μusic Corner: Έχεις αποκτήσει φαν που σε ακολουθούν;
Ευσταθία: Ναι και είμαι πολύ ευτυχής γι' αυτό!

Μusic Corner: Πώς ηρεμείς στον προσωπικό σου χρόνο;
Ευσταθία: Γενικά μου αρέσει να βγαίνω με φίλους, να αθλούμαι, να διαβάζω, να παίζω με τις γάτες μου, να κοιτάω το ταβάνι και αν έχω χρήματα να κάνω ταξίδια.

Μusic Corner: Τι θα συμβούλευες ένα νέο καλλιτέχνη που αντιμετωπίζει το δίλημμα να αποκτήσει γρήγορη αναγνώριση από ένα reality ή να προσπαθήσει μόνος του να καθιερωθεί;
Ευσταθία: Αν τον ενδιαφέρει να γίνει διάσημος γρήγορα και για περιορισμένο χρονικό διάστημα ας πάει σε reality, θεσμό με τον οποίο είμαι αντίθετη και πολέμια εδώ και χρόνια. Όμως κι αυτό είναι δύσκολο γιατί πάνε πολλοί και μόνο λίγοι, και κυρίως οι λαϊκοί, καλλιτέχνες κάνουν στο τέλος καριέρα. Τα realities είναι σαν αρπαχτή και αν αντιμετωπίσεις την καριέρα σου σαν αρπαχτή θα σε αντιμετωπίσει κι εκείνη έτσι. Αυτή η κατάσταση επικρατεί την τελευταία δεκαετία, γιατί δεν κοιτάμε το ουσιώδες, αλλά το εύκολο κέρδος. Εγώ λοιπόν, θα συμβούλευα αυτό το νέο καλλιτέχνη να βρει μια δουλειά για να μπορεί να συντηρείται και αν είναι να γίνει τραγουδιστής, θα βρει τον τρόπο και θα γίνει. Μόνο με τον σταυρό στο χέρι γίνεσαι διαχρονική αξία στο χώρο σου. Αν αρχίσεις να κάνεις εκπτώσεις, μετά θα έχεις και ηθικό πρόβλημα με τον εαυτό σου.

Μusic Corner: Τι σχεδιάζεις για το μέλλον;
Ευσταθία: Θέλω να είμαι καλά και εγώ και οι άνθρωποι που αγαπώ.

Μusic Corner: Ευχαριστούμε πολύ.
Ευσταθία: Κι εγώ σας ευχαριστώ.

------


BAR RESTAURANT CAFE
ΠΑΡΚΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (Βασ. Σοφίας) 210.7223784

*** Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο Πάρκο Ελευθερίας στην Βασ. Σοφίας, στο Μέγαρο Μουσικής (Bar-Restaurant-Cafe, τηλ. 210.7223784).
*** Oι φωτογραφίες έχουν τραβηχθεί με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, Olympus.
*** Απαγορεύεται η αναδημοσίευση υλικού (κειμένων ή φωτογραφιών) χωρίς την άδεια του Music Corner

MC Team ID