Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

Η στήλη θέλει σήμερα να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει-γνωρίσει στους νεότερους τον Νίκο Ιγνατιάδη. Ένα μουσικό που έκανε σπουδαία καριέρα στο εξωτερικό για πολλά χρόνια, αλλά άφησε ένα ισχυρό στίγμα και στην ελληνική δισκογραφία είτε ως ενορχηστρωτής, είτε ως σολίστας του πιάνου, είτε ως συνθέτης και στιχουργός. Παρουσιάζουμε λοιπόν δύο από τους πιο γνωστούς δίσκους που έκανε τη δεκαετία του ’80 κι ελπίζουμε σύντομα να έχουμε κάτι καινούργιο από αυτόν…

———————————————————–

ΝΙΚΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ
«ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ» (MINOS 661)

Στον απόηχο της επιστροφής του Στέλιου Καζαντζίδη στη δισκογραφία έπειτα από εντεκάμισι χρόνια σιωπής, το Μάρτιο του 1987 κυκλοφορεί η πρώτη και τελευταία μέχρι σήμερα ολοκληρωμένη δουλειά του Νίκου Ιγνατιάδη με τον Γιάννη Πάριο. Οι δυο τους είχανε συνεργαστεί πολλά χρόνια τόσο στα νυχτερινά κέντρα, όσο και στη δισκογραφία καθώς ο συνθέτης ενορχήστρωσε κι έπαιξε πιάνο σε πολλά από τα τραγούδια που ερμήνευσε ο τραγουδιστής, αλλά είχε γράψει και κάποια για τη φωνή του όπως τα «Τέλος τα λάθη» και «Περασμένα ξεχασμένα»…

Η πρώτη εκτεταμένη συνεργασία τους ήταν δυο χρόνια νωρίτερα (1985) με αφορμή το άλμπουμ «Εγώ κι εσύ», το οποίο ενορχήστρωσε και διηύθυνε πλήρως ο Ιγνατιάδης επιστρέφοντας στην Ελλάδα έπειτα από αρκετά χρόνια στο εξωτερικό. Εκτός αυτού, έδωσε και ορισμένα τραγούδια στον Πάριο για τον εν λόγω δίσκο με το ομότιτλο και το «Κόκκινο γαρύφαλλο» να γίνονται μεγάλες επιτυχίες…

Φτάνουμε λοιπόν στο «Όλα για τον έρωτα», μια φράση που σίγουρα θα μπορούσε να είναι ο τίτλος μιας μελλοντικής βιογραφίας του ερμηνευτή. Πολλοί σχολίασαν ότι δεν ήταν δυνατό ο «τροβαδούρος της αγάπης» μετά τον Ξαρχάκο να «ξεπέσει» στον Ιγνατιάδη, αλλά οι πωλήσεις του άλμπουμ και οι διαχρονικές επιτυχίες που προέκυψαν μέσα απ’ αυτό έδωσαν την καλύτερη απάντηση. Περισσότερα από 100.000 «κομμάτια» πουλήθηκαν από τα δισκοπωλεία και στα ραδιόφωνα της εποχής τουλάχιστον τα έξι από τα δώδεκα τραγούδια έκαναν θραύση: Το ομότιτλο, το «Ποτέ-ποτέ-ποτέ» (αμφότερα με τη συνοδεία της υπέροχης Ελένης Δήμου), φυσικά το «Είσαι Θεός», το «Φωτιά στα σύνορα της γης», το «Μόνο αγάπη» και το «Απόψε σε κάποιο νησί» ακούγονταν όλη μέρα…

Αυτό το τελευταίο αναφέρεται στο δίσκο ότι «έντυσε» στιχουργικά ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο οποίος έχει και τη μερίδα του λέοντος στο δίσκο όσον αφορά το εν λόγω μέρος. Ωστόσο, ο ίδιος πολλά χρόνια μετά αποκάλυψε ότι οι στίχοι ήταν του Πάριου και μπήκε το όνομά του για να μη δημιουργηθεί πρόβλημα με τα ποσοστά, καθώς είχε αφαιρεθεί ένα άλλο τραγούδι (άγνωστο ποιο…) που είχε γράψει εκείνος…

Πρόκειται για ένα άλμπουμ που διαθέτει έντονα στοιχεία «εκμοντερνισμού» του ρεπερτορίου του τραγουδιστή, με «νεανικό» ήχο και ηλεκτρονικά όργανα. Για τις ερμηνείες του δε γίνεται καν λόγος και δεν είναι τυχαίο το ότι πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια ακούγονται μέχρι σήμερα, αλλά τα λέει κι εκείνος στις κατά καιρούς εμφανίσεις του…

Ξέχωρα από τα παραπάνω, θεωρώ ότι η καλύτερη στιγμή του δίσκου είναι το «Υπάρχεις εσύ» σε μουσική Χρήστου Σκαλτσουνάκη και στίχους Μάνου Κουφιανάκη, ενώ αρκετά γνωστά έγιναν και τα «Στο γύρο του θανάτου» (ίσως πιο γνωστό ως «Μια Κυριακή στο λούνα παρκ») και «Η αγάπη είναι δίκοπο μαχαίρι». Σημειωτέον ότι τέσσερα από τα τραγούδια του άλμπουμ είχαν ήδη κυκλοφορήσει νωρίτερα στο εξωτερικό με ξένους στίχους!

Κλείνοντας, να πούμε ότι ορισμένα από τα κομμάτια του δίσκου ακούγονταν σε ορχηστρική μορφή στην τηλεοπτική σειρά του Νίκου Φώσκολου «Καλημέρα ζωή» για μία και πλέον δεκαετία, καθώς τη βασική μουσική επιμέλειά της είχε ο Νίκος Ιγνατιάδης…

Οι ορχήστρες γράφτηκαν στο Alsound studio (που ανήκε στον Αλέξη Παπαδημητρίου) με ηχολήπτη τον Νίκο Εσπιαλίδη και η φωνή του Πάριου στο στούντιο Sierra με ηχολήπτες τον Άκη Γκολφίδη και τον Κώστα Καλημέρη. Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και συμμετέχουν στα φωνητικά η Λία Βίσση και η Κατερίνα Αδαμαντίδου.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Φωτιά στα σύνορα της γης
02) Είσαι Θεός (Λ. Παπαδόπουλου)
03) Όλα για τον έρωτα (Λ. Παπαδόπουλου)
04) Στο γύρο του θανάτου (Λ. Παπαδόπουλου)
05) Η σιωπή είναι χρυσός
06) Μεγάλη αδυναμία
07) Ποτέ-ποτέ-ποτέ
08) Απόψε σε κάποιο νησί (Λ. Παπαδόπουλου)
09) Υπάρχεις εσύ (Χρ. Σκαλτσουνάκη-Μ. Κουφιανάκη)
10) Μόνο αγάπη (στίχοι Ν. Ιγνατιάδη-Αλ. Παπαδημητρίου)
11) Η αγάπη είναι δίκοπο μαχαίρι (Λ. Παπαδόπουλου)
12) Αύριο (Λ. Παπαδόπουλου)

ΝΙΚΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ – ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΔΡΙΚΑΚΗΣ
«ΕΞ ΕΠΑΦΗΣ» (MINOS MSM 752)

Η τελευταία δισκογραφική δουλειά του συνθέτη με ένα μεγάλο όνομα του τραγουδιού και η μοναδική με τη Δήμητρα Γαλάνη αλλά και τη στιχουργική συνδρομή του Αντώνη Ανδρικάκη. Κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1988 και μας παρουσίασε μια εντελώς διαφορετική ερμηνεύτρια από εκείνη που είχαμε συνηθίσει. Ο δίσκος περιέχει κυρίως ροκ μπαλάντες και μελωδίες με πολλά μπάσα και ντραμς και αρχικά ξένισε το κοινό, καθώς η Γαλάνη ήταν πάντα η «ήρεμη δύναμη» ως προς το ερμηνευτικό κομμάτι…

Πρόκειται για μια δουλειά καθαρά «εποχιακή», καθώς στο πέρασμα των χρόνων δεν άφησε πολλά πράγματα και η ερμηνεύτρια δείχνει να την έχει ξεχάσει εντελώς, καθώς ποτέ δεν περιλαμβάνει τραγούδια της στα κατά καιρούς «ζωντανά» προγράμματα που κάνει. Αφήστε που δε συμπεριέλαβε ούτε ένα από αυτά στην κασετίνα «Εφ’ όλης της ύλης» για τα 30 χρόνια της στη δουλειά που κυκλοφόρησε το 1999…

Θεωρώ ότι ορισμένα θα μπορούσαν σήμερα να παίξουν ένα σημαντικό ρόλο, αφού ο δίσκος δεν έγινε «στο πόδι» και είναι αρκετά «ψαγμένος» για την εποχή του. Ίσως η Γαλάνη να θεώρησε ότι ήταν ένα στυλ που δεν της ταίριαζε κι επί τούτου να τον έχει απορρίψει πλέον, όμως από την άλλη ήταν και είναι πάντα ανοιχτή σε πειραματισμούς και μουσικές αναζητήσεις. Ποιος ξέρει…

Εκείνη την εποχή, τα ραδιόφωνα έπαιζαν πολύ συχνά το ομότιτλο, το «Θ’ αλλάξω τακτική» και το υπέροχο «Εκπέμπω SOS», ενώ ακούστηκαν κάπως και τα «Δεν έχω τίποτα δικό μου», «Μια ευκαιρία» και «Πες μου γιατί». Πάντως, γνώμη μου είναι ότι πρόκειται για έναν εξαιρετικά «αδικημένο» δίσκο που σίγουρα άξιζε καλύτερης τύχης. Εμένα μου αρέσει πολύ και πιστεύω ότι θα πρέπει να του δοθεί μια ευκαιρία (όπως λέει κι ένα από τα τραγούδια του) να γίνει γνωστός στο κοινό. Ποιος θα του την προσφέρει όμως; Καλή ερώτηση…

Παραγωγός ήταν ο Ηλίας Μπενέτος και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Sierra με ηχολήπτη τον Κώστα Καλημέρη και βοηθό τον Γιάννη Νησίδη. Στο εσώφυλλο του άλμπουμ υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών κι ένα ιδιαίτερα ζεστό σημείωμα της Γαλάνη, αντιστρόφως ανάλογο με την τύχη του άλμπουμ τα επόμενα χρόνια. Στις δεύτερες φωνές, ο Θανάσης Κομνηνός…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Θ’ αλλάξω τακτική
02) Εξ επαφής
03) Δεν ειμ’ εγώ (στίχοι Ν. Ιγνατιάδη)
04) Εκπέμπω SOS
05) Χορεύω στη σκιά σου
06) Μια ευκαιρία
07) Πες μου γιατί
08) Δεν έχω τίποτα δικό μου
09) Μήνυμα κλεισμένο σε μπουκάλι
10) Θα γυρίσεις (Olympus Symphony)

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. εγώ προτείνω φίλε Τάσο να της βάζουμε συνέχεια τραγούδια (σε μόνιμη βάση) από το δίσκο αυτό στο site της (το επίσημο) μέχρι να την καταφέρουμε, θα πιάσει λες;;;

  2. εγώ προτείνω φίλε Τάσο να της βάζουμε συνέχεια τραγούδια (σε μόνιμη βάση) από το δίσκο αυτό στο site της (το επίσημο) μέχρι να την καταφέρουμε, θα πιάσει λες;;;
    Με φιλικούς πάντα χαιρετισμούς, φώτης ο βινυλιοφάγος…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here