Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 13 Μαΐου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Ρένα Κουμιώτη
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

Η φωνή, η προσωπικότητα, το ήθος και η στάση ζωής της Ρένας Κουμιώτη της δίνουν δικαιωματικά μια περίοπτη θέση στο «πάνθεον» του ελληνικού τραγουδιού των τελευταίων 50 ετών. Παρά το ότι όλες οι μεγάλες κι αξέχαστες επιτυχίες της καριέρας της ηχογραφήθηκαν μέσα σε μια πενταετία (1969-1974), εν τούτοις παραμένουν ισχυρές και ζωντανές μέχρι σήμερα -κι όπως φαίνεται, για πάντα. Θα λέγαμε ότι πρόκειται για τη θηλυκή εκδοχή του Γιάννη Καλατζή όσον αφορά το πλήθος σπουδαίων τραγουδιών που ερμήνευσε σε σχέση με το σχετικά μικρό χρονικό διάστημα που βρισκόταν στο προσκήνιο.

Η καριέρα της ξεκινά ουσιαστικά το 1969, όταν ο Μίμης Πλέσσας και ο Λευτέρης Παπαδόπουλος την «ανακαλύπτουν» σε μια μπουάτ κι αμέσως αντιλαμβάνονται ότι βρήκαν τη φωνή που έψαχναν ώστε να ερμηνεύσει τα «γυναικεία» τραγούδια του «Δρόμου». Σχεδόν αμέσως μπαίνει στο στούντιο, ηχογραφεί τα πασίγνωστα «Δώσε μου το στόμα σου» και «Πρώτη φορά» και γίνεται γνωστή από τη μια μέρα στην άλλη…

Πώς θα μπορούσε λοιπόν να λείψει η Ρένα Κουμιώτη από τις «ανασκαφές» των 45 στροφών που εδώ και λίγο καιρό έχει ξεκινήσει η στήλη; Μέσα στα αυλάκια αυτών των πανάκριβων σε καλλιτεχνική αξία μικρών δίσκων, θ’ ανακαλύψετε σχεδόν το σύνολο των μεγάλων και σπουδαίων τραγουδιών που είχε την τύχη να ερμηνεύσει, αλλά και ορισμένες «αφώτιστες» πλευρές του ρεπερτορίου της, οι οποίες ψάχνουν την ευκαιρία να έλθουν στο φως.

Όπως πάντα, τα ανέκδοτα σε άλλο φορέα ήχου τραγούδια σημειώνονται με έντονη γραφή, ενώ λόγω του ότι όλα τα 45άρια της κυκλοφόρησαν από τη LYRA, παραθέτουμε απλώς τον κωδικό έκδοσής τους.

afierwmeno_2014_05_13_koumioti

1969

Παρά το ότι οι πρώτες ηχογραφήσεις της Ρένας Κουμιώτη ήταν αυτές που αναφέραμε στην εισαγωγή, εν τούτοις άργησαν να κυκλοφορήσουν στις 45 στροφές. Κι όταν αυτό έγινε, ήταν φυσικά πασίγνωστες μέσα από το «Δρόμο», τον πρώτο πλατινένιο δίσκο στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας -αν και είμαι βέβαιος ότι τον εν λόγω «τίτλο» κατέχει το «Άξιον εστί»…

Το 1969 λοιπόν πέρα από τα τραγούδια του «Δρόμου», περιλαμβάνει και κάποιες άλλες αγαπημένες και διαχρονικές επιτυχίες της εκλεκτής ερμηνεύτριας, όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω.

1316: Γ. Γλέζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Είναι το παιδί πιωμένο» / «Θυμήσου κάποια δειλινά».

1327: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Το καινούργιο μου φεγγάρι» / «Έλα να σβήσεις τη φωτιά».

1333: Κ. Σεϊτανίδη: «Σβήνει ο ήλιος» (Δ. Βλάχου) / «Δρόμους περπάτησα πολλούς» (Κ. Κωτούλα).

1336: Λ. Κόκοτου: «Κόρη του γιαλού» (Αρ. Βεργόπουλου) / «Κοιμάσαι στο γιαλό» (Α. Δασκαλόπουλου).

1343: Αν. Χατζηαποστόλου: «Φόβος» (Μ. Γαρύφαλλου) / «Μείνε» (Ζ. Μιχαηλίδου).

1970

Οι επιτυχίες συνεχίζονται και αυτή τη χρονιά για τη Ρένα Κουμιώτη, με κορυφαίες τα «Σταμάτησε του ρολογιού τους δείκτες» και «Το κερί μου έλιωσε»…

1346: Λ. Μαρκέα-Σ. Τσώτου: «Μη με ξεχνάς» / «Κόσμος έρχεται και πάει».

Σημείωση: Οι στίχοι των δύο κουπλέ του «Μη με ξεχνάς» ηχογραφήθηκαν εκ νέου με κάποιες παραλλαγές από τον Γιάννη Πουλόπουλο το 1978, σε μουσική Γιώργου Κριμιζάκη με τίτλο «Δυο καημοί», μέσα από το άλμπουμ του «Για σένα».

1348: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Σταμάτησε του ρολογιού τους δείκτες» / «Το γλυκό τ’ αηδόνι».

1357: Μ. Πλέσσα: «Το κερί μου έλιωσε» (Α. Σακελλαρίου) / «Μη τυραννιέσαι μάτια μου» (Λ. Παπαδόπουλου).

1362: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Πρώτη φορά» / «Δώσε μου το στόμα σου».

1365: Θ. Τζίφα-Κ. Κινδύνη: «Έμπλεξες Κώστα» / «Κυρ-Ασπασία».

1971

1369: Χ. Λυμπερόπουλου-Μ. Παγίδα: «Πεθαίνει τ’ όνειρό μας» / «Ψεύτρα ζωή».

1373: «Ντουνιά πικρέ» (Θ. Τζίφα-Δ. Ιατρόπουλου) / «Αλίμονο σε μένα» (Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου).

1375: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Ένα καράβι» / «Τα χέρια του μισάνοιξε».

1381: Θ. Τζίφα-Κ. Κινδύνη: «Άγιε Δημήτρη μου» / «Απ’ το Ντεπό ξεκίνησα».

1382: Γ. Κοντογιώργου-Α. Δασκαλόπουλου: «Σκύψε φεγγαράκι» / «Ένα φιλί αμάραντο».

1393: Γ. Μητσάκη: «Μια πέτρα κύλησε» / «Αγόρι της φτωχιάς αυλής».

1972

1396: Ευ. Πιτσιλαδή-Δ. Ιατρόπουλου: «Φωτιά στα τρένα» / «Σου το πήραν το μικράκι».

1397: Χ. Λυμπερόπουλου-Δ. Τζεφρώνη»: «Χλωμό παιδί της καταχνιάς» / «Χαλάλι σου παλιόπαιδο».

1400: Θ. Τζίφα-Αν. Ζαχαρόπουλου: «Με το μαντίλι που κρατώ» / «Πλήρωσα πολλά ως τώρα».

1401: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Ζωή να σε χαρώ» / «Στο πουκάμισό μου».

1405: Γ. Γεωργιάδη: «Ας πούμε» (Δ. Κωσταλένου) / «Απόψε νύχτωσε νωρίς» (Γ. Σαράντη).

1406: Γ. Κριμιζάκη-Πυθαγόρα: «Της νύχτας μουσαφίρης» / «Δεν ήτανε συνήθεια μου».

1407: Β. Κουμπή-Λ. Παπαδόπουλου: «Φλεβάρης (Αφήστε το να κοιμηθεί)» / «Μάρτης (Είχα γράμμα του)».

1973

1417: Γ. Ζαμπέτα: «Ο καναπές» (Αλ. Καγιάντα) / «Ο Μιστόκλης» (Ν. Μπακογιάννη).

1421: Γ. Κριμιζάκη-Σ. Τσώτου: «Αγαπιόμασταν» / «Γιώργης, Αϊ-Γιώργης».

1423: Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου: «Αυτό δεν ήτανε φιλί» / «Αφέντη μου, λεβέντη μου».

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here