Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 29 Απριλίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Γιάννης Καλατζής
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

Η περίπτωση του Γιάννη Καλατζή είναι ιδιαίτερη και ξεχωριστή στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Κατάφερε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να φτάσει στην κορυφή του, ηχογραφώντας πολλά και σπουδαία τραγούδια σημαντικότατων συνθετών και στιχουργών, ωστόσο άλλο τόσο απότομα «χάθηκε» από τη δισκογραφία και τα μεγάλα νυχτερινά κέντρα. Στο αφιέρωμα που του είχαμε κάνει σε τούτη δω τη στήλη σχετικά με την αναλυτική παρουσίαση της καριέρας του, αναφέραμε γεγονότα και απόψεις επί του θέματος όσον αφορά τα πώς και τα γιατί…

Η γνωριμία του με τον Γιώργο Μητσάκη και η κάθοδός του στην Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη άλλαξε ολόκληρη τη ζωή και την καλλιτεχνική πορεία του, καθώς είχε την τύχη να συναντήσει στο δρόμο του τον Μάνο Λοΐζο, τον Γιώργο Κατσαρό, τον Σταύρο Κουγιουμτζή, τον Απόστολο Καλδάρα και άλλους εξαίρετους δημιουργούς, οι οποίοι του έδωσαν τα καλύτερα «όπλα» από τις «φαρέτρες» τους.

Επιπλέον, ο Καλατζής ήταν από τους σημαντικότερους «στυλοβάτες» στην αναγνώριση και καθιέρωση της νεοσύστατης MINOS στα τέλη της δεκαετίας του ’60, η οποία του το «ξεπλήρωσε» αναλόγως περίπου δέκα χρόνια αργότερα.

Όπως είναι φυσικό, η δισκογραφική πορεία του Θεσσαλονικιού ερμηνευτή ξεκίνησε από τις 45 στροφές και μέσα από αυτές καθιερώθηκε κι αγαπήθηκε από το κοινό, ηχογραφώντας σχεδόν όλες τις μεγάλες επιτυχίες του στα αυλάκια τους. Το μεγαλύτερο μέρος τους έχει κυκλοφορήσει κατά καιρούς σε δίσκους 33 στροφών και CD, αλλά υπάρχει κι ένα ελάχιστο που παραμένει ως σήμερα «κρυμμένο» μόνο σ’ αυτά τα δισκάκια και στα αρχεία της εταιρείας. Αυτό αφορά αποκλειστικά και μόνο τις ηχογραφήσεις του 1968, δηλαδή της χρονιάς που έκανε το ντεμπούτο του στο βινύλιο.

Όλα αυτά λοιπόν παρουσιάζουμε σήμερα, όπως πάντα με την επισήμανση ότι τα ανέκδοτα τραγούδια σημειώνονται με έντονο φόντο, ενώ αναφέρεται μόνον η πρώτη έκδοση κάθε τραγουδιού.

afierwmeno_2014_04_29_kalantzis

1968

Από τη στιγμή που ο Γιώργος Μητσάκης ήταν εκείνος που πίστεψε πρώτος στις δυνατότητες του Γιάννη Καλατζή, ήτανε φυσικό κι επόμενο να του δώσει και τα τραγούδια με τα οποία μπήκε στη δισκογραφία. Το «Δάκρυ-δάκρυ Μανωλάκη» ακούστηκε πολύ εκείνη την εποχή, αλλά κυρίως τα «Πού ‘σαι καημένε Περικλή» και «Τα χρυσά κλειδιά» των Δερβενιώτη-Βίρβου ήταν αυτά που έκαναν πιο γνωστό τον ερμηνευτή.

Παράλληλα, επειδή η εταιρεία θεώρησε ότι βρήκε στο πρόσωπό του Καλατζή το «αντίπαλο δέος» του Σταμάτη Κόκοτα που τότε μεσουρανούσε, τον δοκίμασε και σε ηχογραφήσεις δεύτερων εκτελέσεων ορισμένων μεγάλων «σουξέ» του, ωστόσο χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.

Όμως, στο τέλος εκείνης της χρονιάς ήλθε «Ο σταθμός» των Μάνου Λοΐζου και Λευτέρη Παπαδόπουλου για να εκτινάξει τον ερμηνευτή στην κορυφή: «Δελφίνι-δελφινάκι», «Το παλιό ρολόι», «Το μελαχρινάκι» κι ένας νέος σπουδαίος ερμηνευτής είχε «γεννηθεί»

ODEON 3383: Γ. Μητσάκη: «Δάκρυ-δάκρυ Μανωλάκη» / «Ένα κορίτσι κι ένα παιδί».

ODEON 3387: Γ. Μητσάκη: «Mια θέση και για μένα» / «Στην αμυγδαλιά από κάτω».

ODEON 3397: Κ. Καπλάνη: «Τελευταία καληνύχτα» / «Σπουργιτάκι ορφανό».

ODEON 3410: Κ. Καπλάνη: «Όνειρα δεν ξανακάνω» / «Τελευταία καληνύχτα».

ODEON 3427: «Όνειρο απατηλό» (Απ. Καλδάρα-Ευτ. Παπαγιαννοπούλου) / «Στου Όθωνα τα χρόνια» (Στ. Ξαρχάκου-Ν. Γκάτσου, ερμηνεία Τρίο Γκρέκο).

ODEON 3434: Χ. Λυμπερόπουλου-Δ. Τζεφρώνη: «Φιλί, φιλί» / «Χάθηκες χαρά μου».

PARLOPHONE 3246: Απ. Καλδάρα: «Όνειρο απατηλό» (στίχοι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου) / «Λες κι οργώνω μεσ’ στα βράχια» (στίχοι Δ. Ρήτα, ερμηνεία Κ. Αμπάβη).

PARLOPHONE 3247: Δ. Μούτση: «Μη μου χτυπάς τα μεσάνυχτα την πόρτα» (στίχοι Ν. Γκάτσου) / «Στου Προφήτη Ηλία» (στίχοι Γ. Παπαστεφάνου)

PARLOPHONE 3254: Γ. Μητσάκη: «Πού ‘σαι καημένε Περικλή» / «Ο χορός των παλικαριών» (Ορχηστρικό).

PARLOPHONE 3271: Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου: «Τα χρυσά κλειδιά» / «Μπορεί» (Μπ. Τσετίνης).

PARLOPHONE 3294: Μπ. Μπακάλη-Δ. Γκούτη: «Ο κήπος της αγάπης μας» / «Πήρα απ ’τις γειτονιές καημούς».

MINOS 5007: Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου: «Αγάπη μου περαστική» / «Απορώ» (Μπ. Τσετίνης).

MINOS 5016: Απ. Καλδάρα: «Με πήρε η νύχτα αγκαλιά» / «Πότε θα νυχτώσει (Κ. Αμπάβη).

1969

Άλλη μια χρονιά γεμάτη επιτυχίες για τον Γιάννη Καλατζή. Ξεκινά η συνεργασία του με τους Γιώργο Κατσαρό-Πυθαγόρα και «Ο επιπόλαιος» γίνεται το «σουξέ» του 1969 -και όχι μόνο. Παράλληλα, Λοΐζος και Παπαδόπουλος του δίνουνε «Το λεβεντόπαιδο» και τη «Γοργόνα» και πλέον ο δρόμος προς την κορυφή είναι ορθάνοιχτος. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία…

MINOS 5020: Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου: «Το κορίτσι των ονείρων μου» / «Μελαγχολία και μοναξιά» (Μπ. Τσετίνης).

MINOS 5025: Μ. Λοΐζου-Λ.Παπαδόπουλου: «Δελφίνι, δελφινάκι» / «Το παλιό ρολόι».                                    

MINOS 5029: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου:  «Σε πίκρανα» / «Ο φίλος μου ο Παναγής».  

ΜINOS 5042: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Ο επιπόλαιος» / «Λείπει εκείνη».

MINOS 5043: Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου: «Στης Κορίνθου τον Ισθμό» / «Μια μοιραία συνάντηση».

MINOS 5046: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Η αγάπη μας χωρίζει» / «Αγια-Λεούσα».

MINOS 5054: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «To μελαχρινάκι» / «Πίσω απ ’την πόρτα».

MINOS 5064: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Το λεβεντόπαιδο» / «Η γοργόνα».

MINOS 5076: Απ. Καλδάρα: «Πόσο δίκιο έχουν τα παιδιά» / «Τρομαγμένο περιστέρι» (στίχοι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου, ερμηνεία Γ. Νταλάρας).

1970

MINOS 5090: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Kυρά Γιώργαινα» / «Η αγάπη μας χωρίζει».

MINOS 5107: Γ. Μητσάκη: «Ο γκρινιάρης της αγάπης» / «Περίμενέ με» (Ν. Τρώνη).

MINOS 5110: Στ. Κουγιουμτζή-Σ. Τσώτου: «Αν βαρέθηκες κυρία» / «Ένα βράδυ στην Ομόνοια».

MINOS 5116: Χ. Λυμπερόπουλου-Δ. Τζεφρώνη: «Έβαλα φτερά» / «Το άτυχο παιδί».

ΜINOS 5121: Γ. Ποταμιάνου: «Στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι» / «Πρωί-πρωί (Λ. Διαμάντη).

MINOS 5123: Απ. Καλδάρα: «Η φιλοσοφία του μπαγλαμά» (στίχοι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου) / «Φιλιά είχα στο στόμα μου» (Εύα Ζάχου).

ΜINOS 5124: Απ. Καλδάρα-Κ. Βίρβου: «Τι γίνεται στο σπίτι σου» / «Tα χειροκροτήματα» (Γ. Πάριος).

MINOS 5154: Στ. Κουγιουμτζή: «Μέθυσα κι απόψε» (στίχοι Σ. Τσώτου) / «Πώς να μ’ ακούσεις, να με δεις» (στίχοι Γ. Χαρίση).

ΜINOS 5155: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Ο Σταμούλης ο λοχίας» / «Η Μυτιληνιά».

ΜINOS 5159: Απ. Καλδάρα-Κ. Βίρβου: «Έρχονται καράβια» / «Κάνε μου το κέφι βρε Μαρία».

MINOS 5194: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Σ’ αγαπώ, σ’ αγαπώ» / «Ένα γέρικο καράβι (Γ. Πάριος).

1971

MINOS 5209: Β. Βασιλειάδη-Πυθαγόρα: «Μου τη βούλιαξε τη βάρκα» / «Το τέταρτο ουίσκι» (Μπ. Τσετίνης).

MINOS 5211: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Κόκκινο γλυκό μου στόμα» / «Θα κεντήσω (Νανούρισμα)» (Μ. Κωχ).

MINOS 5226: Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα: «Θα το κάψω το αμάξι» / «Στήριγμά μου τελευταίο» (Λ. Διαμάντη).

MINOS 5229: Στ. Κουγιουμτζή: «Ξενάκι είμαι και θα ‘ρθω» / «Ήθελα να ’μουνα πουλί».

MINOS 5257: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Παραμυθάκι μου» / «Τα πλεούμενα».

MINOS 5260: Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα: «Αφιλότιμη γυναίκα αγαπώ» / «Το μηδενικό».

MINOS 5295: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Ο καπετάνιος της ζωής» / «Ο Παντελής ο Ρεμπελιάς».  

MINOS 5311: Στ. Κουγιουμτζή: «Γεια χαρά καλή» (ποίηση Κ. Βάρναλη) / «Γιατί εγώ γεννήθηκα φτωχός».

ΜINOS 5322: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Μη με περιμένεις» / «Κοινωνία, κοινωνία».

1972

MINOS 5340: Στ. Κουγιουμτζή: «Ήσουν ωραία» (στίχοι Α. Δασκαλόπουλου) / «Με τους καημούς δεν βρίσκεις άκρη» (στίχοι Λ. Παπαδόπουλου).  

MINOS 5341: Απ. Καλδάρα-Πυθαγόρα: «Ο καβγατζής» / «Δεν πιστεύω σε γυναίκα».

ΜINOS 5353: Λ. Μαρκέα-Πυθαγόρα: «Δε με ξέρεις, δε με είδες» / «Τίκι-τάκα».

MINOS 5362: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Γαρύφαλλό μου» / «Ειν’ η αγάπη μας μεγάλη» (Αλ. Αλιμπέρτη).

MINOS 5385: Στ. Κουγιουμτζή: «Πιάστε κορίτσια το χορό» / «Ρεμπέτικα τραγούδια» (στίχοι Σ. Τσώτου).

1973

MINOS 5427: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Ο καπετάνιος της ζωής» / «Παραμυθάκια λέγαμε (Και πες, πες, πες)».

MINOS 5431: Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου: «Ο Κουταλιανός» / «Παποράκι».

MINOS 5442: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Έτσι ειν’ η ζωή παππούλη» / «Καινούργια αγάπη μου».  

1974

ΜINOS 5484: «Ω, τι κόσμος μπαμπά» (στίχοι Κ. Μουρσελά –διαφορετική εκτέλεση από τη μεταγενέστερη στον ομότιτλο μεγάλο δίσκο) / «Λέγοντας και κλαίγοντας» (στίχοι Μ. Ελευθερίου). Με τον ίδιο κωδικό δίσκου υπάρχει το ορχηστρικό “Η ομολογία” αντί του “Λέγοντας και κλαίγοντας”. 

MINOS 5493: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Άσπρα θα φορέσω» / «Γειτονιά μου παιδική».  

ΜINOS 5534: Γ. Σπανού-Πυθαγόρα: «Είπα, ξείπα» / «Φιλώ σταυρό».

1977

MINOS 5825: Ν. Καρβέλα-Β. Τσιμπούλη: «Μην περιμένεις» /  «Τώρα πλάκα μου κάνεις».  

 

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here