Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης

Τρίτη, 11 Μαρτίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Δημήτρης Μητροπάνος
“Ανασκαφές” …45 στροφών

 

Ακόμα και σήμερα που δεν υπάρχουν πια παρά μόνο σε παλαιοπωλεία και δισκοπωλεία βινυλίου, τα δισκάκια των 45 στροφών εξακολουθούν να κρύβουν «θησαυρούς» που μείναν μονάχα μέσα στ’ αυλάκια τους και δεν είχαν μια «δεύτερη ευκαιρία» να διεκδικήσουν μια θέση στις προτιμήσεις του κοινού.

Από αυτό τον «κανόνα» δεν ξέφυγαν ούτε τα 45άρια του Δημήτρη Μητροπάνου. Ο αξέχαστος ερμηνευτής, η ξαφνική απώλεια του οποίου ακόμη πονάει πολύ -και πιθανότατα για πάντα- το ελληνικό τραγούδι, ηχογράφησε αρκετά τραγούδια στον συγκεκριμένο φορέα ήχου κι έξι από αυτά παραμένουν ακόμη ανέκδοτα σε άλλον. Άραγε, θα τους δοθεί κάποτε μια «δεύτερη ευκαιρία»;

Όπως και στα προηγούμενα αντίστοιχα αφιερώματα, θα τονίσουμε πάλι ότι τα ανέκδοτα τραγούδια παρουσιάζονται με έντονη γραφή.

afierwmeno_2014_03_11_mitropanos_01

1967

Η είσοδος του Δημήτρη Μητροπάνου στη δισκογραφία γίνεται μ’ «επεισοδιακό» τρόπο, καθώς τον Ιούλιο του 1967 ηχογραφεί ένα 45άρι που αποσύρεται αμέσως. Και πώς θα γινόταν αλλιώς, όταν εν μέσω της «φρέσκιας» δικτατορίας εκείνος τραγουδούσε για μια «Χαμένη πασχαλιά»;

Ωστόσο, η δεύτερη απόπειρά του θα είναι και η τυχερή. Η «Θεσσαλονίκη» του Γιώργου Ζαμπέτα θα γίνει η πρώτη μεγάλη επιτυχία του και μια από τις πιο διαχρονικές του…

PHILIPS 6154: Β. Κουμπή-Δ. Ιατρόπουλου: «Χαμένη πασχαλιά» / «Στ’ Αναφιώτικα»

PHILIPS 6177: Γ. Ζαμπέτα:  «Θεσσαλονίκη» (στίχοι Η.Ηλιόπουλου) / «Μεταξουργείο» (στίχοι Δ.Χριστοδούλου)

PHILIPS 6192: Γ. Ζαμπέτα-Χ. Βασιλειάδη: «Η παγωνιά» / «Τη νύχτα περπατώ»

1968

Η παρουσία του Γιώργου Ζαμπέτα είναι έντονη στη δισκογραφική παρουσία του Μητροπάνου αυτή τη χρονιά, με πιο γνωστή στιγμή τον «Σπύρο». Παράλληλα, συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον Γιώργο Κατσαρό, τον Γιάννη Σπανό και τον Λυκούργο Μαρκέα.

PHILIPS 6204: Γ. Ζαμπέτα-Χ. Βασιλειάδη: «Aυγές, χαράματα και δειλινά» / «Ήρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου» (ερμηνεία Π. Τζανετής)

PHILIPS 6228: Γ. Ζαμπέτα: «Ο Σπύρος» (στίχοι Δ.Τζεφρώνη) / «Η ξενιτιά» (στίχοι Χ.Βασιλειάδη)

PHILIPS 6230: Γ. Κατσαρού-Πυθαγόρα: «Δυο φίλοι απ ’το Βόλο» / «Γιώργο που ξέρεις τα πολλά»

PHILIPS 6260: Γ. Σπανού-Α. Δασκαλόπουλου: «Ποιος μου πήρε τη χαρά» / «Δε σου γύρεψα μαχαίρι»

PHILIPS 6264: Λ. Μαρκέα-Π. Πανταζή: «Ο εραστάκος μου» / «Μη μου γυρέψεις να σ’ αγαπήσω»

1969

Στον Ζαμπέτα ανήκει και πάλι η μεγαλύτερη στιγμή του Μητροπάνου μέσα στη χρονιά, καθώς «Ο ξενύχτης» ακούγεται πολύ και παρέμεινε βασικότατο «όπλο» στο ρεπερτόριο του ερμηνευτή μέχρι το τέλος. Ωστόσο, θα συναντήσει για πρώτη φορά δισκογραφικά τον Σπύρο Παπαβασιλείου, πάνω στον οποίο θα στηρίξει ένα μεγάλο μέρος της μετέπειτα «χρυσής» και «πλατινένιας» καριέρας του…

PHILIPS 6266: Β. Κουμπή-Κ. Γεωργουσόπουλου: «Όταν κλαίει ένας άνδρας» / «Μικρογειτονάκι μου»

PHILIPS 6306: Χρ. Μαρτίνου-Πυθαγόρα: «Πρώτη μου αγάπη» / «Ελλάδα μου, Ελλάδα μου»

PHILIPS 6309: Σπ. Παπαβασιλείου: «Οι αγάπες με προδώσανε» (στίχοι Σ.Τσώτου) / «Πέρασε το καλοκαίρι» (στίχοι Γ.Κιούρκα)

PHILIPS 6312: Γ. Ζαμπέτα: «O ξενύχτης» (στίχοι Χ.Βασιλειάδη) / «Με ξύπναγες. με ξύπναγες» (στίχοι Δ.Τζεφρώνη)

PHILIPS 6338: Μ. Πλέσσα-Λ. Παπαδόπουλου: «Καμαρούλα μια σταλιά» / «Έβγα στο κατώφλι»

1970

Πέρα από κάποιες δεύτερες εκτελέσεις επιτυχιών της εποχής (και όχι μόνο, όπως απέδειξε η ιστορία…), ο Μητροπάνος θα συνεχίσει την συνεργασία του με τον Παπαβασιλείου με πιο γνωστή στιγμή τον «Αλή πασά», ενώ θα ηχογραφήσει και από δύο τραγούδια -τα μοναδικά- των Θόδωρου Δερβενιώτη και Ζακ Ιακωβίδη.

FIDELITY FIN 12: «Nα ‘τανε το ’21» (Σ. Κουγιουμτζή –Σ.Τσώτου) / «Ντιρλαντά» (ερμηνεία Π. Γκίνης).

FIDELITY FIN 13:  «Να ’χα τη δύναμη» (Γ.Γλέζου-Κ.Κινδύνη) / «Ο Μακεδόνας» (Γ.Μανισαλή-Α.Παπουτσή, ερμηνεία Ν. Ξανθόπουλος)

FIDELITY FIN 24: «Γειτονάκι μου» (Λ.Κόκοτου-Α.Δασκαλόπουλου) / «Πες πως μ’ αντάμωσες» (Γ.Σπανού-Λ.Παπαδόπουλου, ερμηνεία Δούκισσα)

PHILIPS 6060004: Ζ. Ιακωβίδη-Κ. Βέργου: «Τα άδεια χέρια» / «Κοιμάται απόψε ο ουρανός»

PHILIPS 6060009: Σπ. Παπαβασιλείου-Γ. Κιούρκα: «To παλιόπαιδο» / «Εκεί που γνωριστήκαμε»

PHILIPS 6060030: Θ. Δερβενιώτη-Σπ. Κεφαλόπουλου: «O ζαβολιάρης» / «Κοκκινιώτισσα»

PHILIPS 6060069: Σπ. Παπαβασιλείου-Κ. Βέργου: «Πάρε το φεγγάρι κι έλα» / «Ο Αλή Πασάς»

1971

Αυτή τη χρονιά έρχονται οι πρώτες «μαζεμένες» επιτυχίες για τον ερμηνευτή. «Δώσε μου φωτιά», «Κλαίει απόψε η γειτονιά», «Φιλί, φιλί σ’ ανάστησα», ενώ κυκλοφορεί και ο πρώτος «μεγάλος» δίσκος του…

PHILIPS 6060072: Γ. Κοινούση: «Το παλικάρι» / «Πώς να σ’ ανταμώσω»

PHILIPS 6060097: Γ. Μανισαλή-Κ. Ψυχογιού: «Δώσε μου φωτιά» / «Ο Ευριπίδης»

PHILIPS 6060126: Σπ. Παπαβασιλείου-Β. Μαρινάτου: «Φιλί, φιλί σ’ ανάστησα» / «Kλαίει απόψε η γειτονιά»

1972

«Ο Άγιος Φεβρουάριος» σημαδεύει όχι μόνο τους ίδιους τους συντελεστές του, αλλά και ολόκληρη την ελληνική δισκογραφία. Κάποια από τα τραγούδια του κυκλοφορούν και στις 45 στροφές, όπως και ορισμένα από το πρώτο άλμπουμ του Μητροπάνου, αλλά και καινούργια που όμως δεν ακούστηκαν πολύ…

PHILIPS 6060137: Δ. Μούτση-Μ. Ελευθερίου: «Άλλος για Χίο τράβηξε» / «Κι αν φταίει κανείς» (ερμηνεία Π. Σαλπέα)

PHILIPS 6060148: Άκη Πάνου: «Το φιλότιμο τ’ αντρίκιο» / «Γιατί κακούργα πεθερά»

PHILIPS 6060152: Δ. Μούτση-Μ. Ελευθερίου: «Ο χάρος βγήκε παγανιά» / «Η σούστα πήγαινε μπροστά»

PHILIPS 6060154: Γ. Μανισαλή-Κ. Ψυχογιού: «Το παλιό κουτούκι» / «Παίρνω ρήγα, παίρνεις άσσο»

1973

Το έτος απόλυσης του Δημήτρη Μητροπάνου από το στρατό συμπίπτει αφενός με την πρώτη εγχείρηση πολύποδα, αφετέρου με το «Δρόμο για τα Κύθηρα» που παραμένει ως σήμερα ένα «κόσμημα» για την δισκογραφία του τόπου μας. Πάντως, τα 45άρια με νέο υλικό που ηχογράφησε δεν «περπάτησαν»…

PHILIPS 6060159: Γ. Μανισαλή-Κ. Ψυχογιού: «Το δειλινό» / «Αρχοντικό το σπίτι σου»

PHILIPS 6060165: Δ. Μηλιού-Σ. Τηλιακού: «Πλεονέχτρα» / «Πανωραία-Πανωραία»

PHILIPS 6060190: Γ. Κατσαρού-Ηλ. Λυμπερόπουλου: «Νικολή-Νικολή» / «Σαράντα οργιές η πίκρα μου»

1974

Ο δρόμος του ερμηνευτή σμίγει για πρώτη φορά μ’ εκείνο του Τάκη Μουσαφίρη, ο οποίος μαζί με τον Παπαβασιλείου θα «χτίσει» το μουσικό προφίλ του για αρκετά χρόνια. Οι τίτλοι μιλούν από μόνοι τους…

PHILIPS 6060201: Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου: «Kυρά ζωή» / «Μη ρωτάς γιατί»

PHILIPS 6060215: Τ. Μουσαφίρη: «Πες μου πού πουλάν καρδιές» / «Πες μου τι κρατώ»

1975

Η χρονιά περιλαμβάνει την πρώτη συνεργασία του Μητροπάνου με τον Απόστολο Καλδάρα και τα «προεόρτια» της εμπορικής «έκρηξης» των επόμενων ετών. Τα 45άρια που θα κυκλοφορήσουν από εκεί και πέρα, θα είναι οι μεγαλύτερες επιτυχίες των χρυσών άλμπουμ του ερμηνευτή…

PHILIPS 6060220: Γ. Κατσαρού-Ηλ. Λυμπερόπουλου: «Τα Κύθηρα ποτέ δεν θα τα βρούμε» (μαζί με τη Χριστιάνα) / «Αντροκαλώ σε χάροντα»

PHILIPS 6060229: Ν. Πετρίδη: «Σκουριασμένο το κλειδί» (στίχοι Πυθαγόρα) / «Κόψε την κλωστή» (στίχοι Σ. Τηλιακού, ερμηνεία Χριστιάνα)

PHILIPS 6060236: Απ. Καλδάρα-Σ. Τσώτου: «Ο αφέντης λαός» (μαζί με τη Χριστιάνα) / «Ασ’ τα όνειρα Βαγγέλη»

PHILIPS 6060237: Τ. Μουσαφίρη: «Της ζωής το μαγαζί» / «Το μικρό παιδί»

1976

PHILIPS 6060253: Τ. Μουσαφίρη: «Κάνε κάτι να χάσω το τρένο» / «Σε μια στίβα καλαμιές»

PHILIPS 6060263: Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου: «Καλοκαίρια και χειμώνες» / «Τα λιανοντέρτια»

1977

PHILIPS 6060272: Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου: «Τώρα που τραγουδώ» / «Πέντε πάνω, πέντε κάτω»

PHILIPS 6060283: Τ. Μουσαφίρη: «Tι το θες το κουταλάκι» / «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις»

PHILIPS 6060305: Τ. Μουσαφίρη: «Σ’ αγαπώ ακόμα» / «Ο μοναχογιός του πόνου».

PHILIPS 6060327: Σπ. Παπαβασιλείου-Τ. Οικονόμου: «Συγνώμη» / «Όπου πάει να ξημερώσει»

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here