22/11/2012
www.musiccorner.gr
Συνέντευξη στη Μαριάνα Πουτακίδου

Πάντα μου άρεσε η φράση «τσάι και συμπάθεια», κυρίως γιατί μου φέρνει στο νου μια παρέα ανθρώπων που απολαμβάνουν το ρόφημά τους κουβεντιάζοντας σε μια σχεδόν ιεροτελεστική σύναξη!

Για δύο Κυριακές (25 Νοεμβρίου και 2 Δεκεμβρίου) το Gazarte οργανώνει “tea party” υπό τους ήχους …όπερας! Οι σοπράνο Κάτια Πάσχου, Μάιρα Μηλολιδάκη και Μυρσίνη Μαργαρίτη μας προσκαλούν για refill, με μουσική υπόκρουση γνωστές άριες και διαχρονικές μελωδίες από τα πιο γνωστά musical όλων των εποχών! Λίγο πριν το live τους μιλήσαμε μαζί τους για την ομολογουμένως άκρως ενδιαφέρουσα εμφάνιση τους…

MusicCorner: Συνεχίζετε στο Gazarte πλέον με αυτό το διαφορετικό συναυλιακό concept που ξεκίνησε το Μάρτιο στη σκηνή Varieté του θεάτρου Badminton. Ποια ήταν η ανταπόκρισή του κόσμου στην «πρόσκλησή» σας για …τσάι και όπερα;
Mυρσίνη Μαργαρίτη:
Ο κόσμος ανταποκρίθηκε πολύ θερμά στην πρόσκληση αυτή την περασμένη σαιζόν και γι’ αυτό και συνεχίζεται και φέτος. Και αυτό που μας άρεσε ιδιαίτερα ήταν το γεγονός ότι καταφέραμε όχι μόνο να προσελκύσουμε αλλά και να ικανοποιήσουμε ένα νέο κοινό που δεν συνηθίζει να πηγαίνει στην όπερα, κάτι το οποίο ήταν άλλωστε και ο στόχος μας.
Μάιρα Μηλολιδάκη: Το κοινό μας ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό… και στα δύο! Όπως χαρακτηριστικά μας είπαν πολλοί από τους φίλους που παρακολούθησαν την παράσταση, «ζήσαμε δύο ώρες απόλυτης διασκέδασης».
Κάτια Πάσχου: Αυτό που ένιωσα εγώ, ήταν ότι ο κόσμος ερχόταν με μια αίσθηση ότι δεν ήξερε τι να περιμένει από την παράσταση, και μετά έφευγε με την αίσθηση ότι δεν κατάλαβε πώς πέρασε τόσο ωραία ακούγοντας …όπερα!

MusicCorner: Θα υπάρχουν διαφορές σε αυτό το “refill” σε σχέση με ότι μας παρουσιάσατε πριν μερικούς μήνες;
Κάτια Πάσχου: Ήδη ο χώρος μας υποδεικνύει μια διαφορετική σκηνοθετική προσέγγιση, αλλά και οι μουσικές μας επιλογές ειδικά στο δεύτερο μέρος έχουν μια πιο τζαζ διάθεση, πάλι με αφορμή το Gazarte.
Μάιρα Μηλολιδάκη: Η διαφορά είναι η γοητεία της …δεύτερης φοράς! Και μια ουσιαστική προσαρμογή της σκηνοθεσίας στο χώρο του Gazarte: προκειμένου να ικανοποιηθούν πρακτικές ανάγκες ανακαλύπτουμε και πάλι τις άπειρες δημιουργικές ιδέες που γεννάει η «εναλλακτική» παρουσίαση μιας άριας του ρεπερτορίου.
Mυρσίνη Μαργαρίτη:  Κάποιες αλλαγές θα υπάρχουν ούτως ή άλλως και μόνο λόγω αλλαγής χώρου, ο οποίος μας δημιούργησε τελείως νέες συνθήκες. Έχουν γίνει και κάποιες μικρές αλλαγές στα κομμάτια. Και γενικά όσο δουλεύεις και ασχολείσαι με κάτι τόσο εξελίσσεται. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ακόμα και αυτοί που θα αποφασίσουν να ξαναδούν την παράσταση θα έχουν μια απολαυστική βραδιά!

Mυρσίνη Μαργαρίτη

MusicCorner: Η όπερα είναι ένα είδος που το γνωρίζει και το εκτιμάει το μουσικό κοινό της χώρας μας;
Mυρσίνη Μαργαρίτη:
Θα έλεγα ότι η όπερα είναι ένα είδος που το ελληνικό ευρύ κοινό δεν γνωρίζει ότι το εκτιμάει. Το ανακαλύπτει τα τελευταία χρόνια μέσα από διάφορες ιδιωτικές πρωτοβουλίες και ιδιαίτερα από τις καλλιτεχνικές δράσεις των τελευταίων 2 ετών της Λυρικής Σκηνής. Και ότι το εκτιμάει και θα το εκτιμάει όλο και περισσότερο είναι σαφές από το πλήθος κόσμου που συρρέει σε κάθε τέτοια εκδήλωση και από τον ενθουσιασμό που δείχνει. Μου έχει τύχει σε πολλές συναυλίες μου να έρθουν άνθρωποι που δεν είχαν ακούσει ποτέ όπερα και να μου πουν με απόλυτο αυθορμητισμό: «δεν ξέραμε ότι η όπερα είναι τόσο ωραία». Ο κόσμος έχει στερεότυπα και κλισέ στο κεφάλι του και θέλει χρόνο για να τα ξεπεράσει…
Κάτια Πάσχου: Η Όπερα είναι ένα είδος που όταν έρθεις σε επαφή μαζί του μπορεί να σε κερδίσει, και αν είναι μια καλή παράσταση να σε απογειώσει! Το θέμα είναι να έρθεις σε επαφή μαζί του με ελεύθερο πνεύμα έτοιμος να περάσεις όμορφα…
Μάιρα Μηλολιδάκη: Με εκπλήσσει που σε συζητήσεις με ανθρώπους της ηλικίας μου συναντώ ακόμα στερεότυπα και αμηχανία σε σχέση με το τι ακριβώς μπορεί να περιμένει κανείς από μια παράσταση όπερας. Η απάντηση είναι πως μπορεί να περιμένει.. τα πάντα, με την έννοια ότι η όπερα είναι το πληρέστερο είδος θεάματος. Θεωρώ ότι η «εκπαίδευση» και η διαμόρφωση του κοινού είναι αποτέλεσμα της τέχνης και όχι σκοπός της, ωστόσο η συγκεκριμένη παράσταση έχει σαφώς στόχο της να καταρρίψει τον όποιο σκεπτικισμό υπάρχει ακόμα σχετικά με την περίφημη κατανόηση της όπερας.

MusicCorner: Έχετε παράπονα από τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα media τη δική σας μουσική σκηνή; Θα έπρεπε να ακούγεται περισσότερη όπερα;
Κάτια Πάσχου: Υπάρχει μια αναλογία μεταξύ ενασχόλησης των media & δράσης στο συγκεκριμένο χώρο. Τώρα που η Όπερα έχει κάνει ένα μεγάλο άνοιγμα στο κοινό από την πλευρά της Λυρικής Σκηνής κατά κύριο λόγο που είναι και ο βασικός φορέας που την εκπροσωπεί στη χώρα μας, αλλά και από άλλες πλευρές ιδιωτών και καλλιτεχνών, είναι λογικό να έχει ανέβει το ενδιαφέρον του κοινού, και άρα τα Media να ασχολούνται περισσότερο με τη δραστηριότητα στο συγκεκριμένο χώρο. Όταν η Λυρική οργανώνει μια συναυλία-πρόταση στη Βαρβάκειο, πώς είναι δυνατόν να μην υπάρχει ανταπόκριση; Ήμουν μια από τις ερμηνεύτριες εκείνης της συναυλίας, και είδα από τη σκηνή το ενθουσιώδες κοινό που είχε κατακλύσει τις στοές της αγοράς! Το τραγούδι μας είχε αλλάξει  την αίσθηση του χώρου! Κάτι τέτοιο για παράδειγμα δε θα μπορούσε ποτέ να περάσει απαρατήρητο από τα ΜΜΕ, αφού είναι μια μοναδική πρωτότυπη κίνηση στην πόλη μας!
Μάιρα Μηλολιδάκη: Πράγματι γίνονται πολλές προσπάθειες που θα άξιζαν μεγαλύτερης προβολής, ωστόσο για μένα το ζήτημα είναι ο τρόπος παρουσίασης και η πραγματική γνώση του αντικειμένου από τα μέσα ενημέρωσης που αναλαμβάνουν να προτείνουν μια παράσταση ή μια ομάδα καλλιτεχνών στο ευρύ κοινό.
Mυρσίνη Μαργαρίτη: Τα ελληνικά μεσα ενημέρωσης έχουν δυο πλευρές. Αυτήν που προβάλλει την ποιότητα και αυτήν που δεν θέλει να ξέρει ούτε καν την λέξη ποιότητα. Ας πούμε ότι ώρες ώρες νιώθω ότι υπερισχύει η δεύτερη πλευρά. Και δεν αναφέρομαι μόνο στην όπερα. Τα μέσα ενημέρωσης έχουν πολύ μεγάλη ευθύνη στην διαμόρφωση, πέρα όλων των άλλων, και του καλλιτεχνικού προφίλ του μέσου έλληνα. Όταν λοιπόν όλη μέρα βλέπει και ακούει αυτά που προβάλλονται, γιατί να γνωρίζει ότι εκτιμάει την όπερα;

MusicCorner: Και οι τρεις έχετε ανώτατες μουσικές σπουδές στο ενεργητικό σας. H όπερα απαιτεί συνεχή μαθητεία;
Μάιρα Μηλολιδάκη: Η όπερα είναι μια σχέση ζωής. Από την πλευρά του τραγουδιστή είναι ένας γάμος που κρατάει τη γεύση του πρώτου ραντεβού: τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο. Δεδομένη είναι μόνο η δια βίου αφοσίωση. Κάθε μέρα ανακαλύπτεις μέσα από το αντικείμενο τον εαυτό σου και τα όρια του.
Mυρσίνη Μαργαρίτη: Στην όπερα και το κλασσικό τραγούδι η μάθηση δεν σταματά ποτέ. Οφείλεις πάντα να γίνεσαι καλύτερος, να μελετάς, να εξασκείσαι, να εμβαθύνεις. Αν το παρατήσεις θα σε παρατήσει. Αλλά τελικά σε όλους τους τομείς όταν θές να είσαι καλός στην δουλειά σου έτσι δεν είναι;
Κάτια Πάσχου: Η όπερα απαιτεί τη συνεχή μαθητεία που απαιτεί οτιδήποτε στο οποίο θέλει κανείς να διακριθεί ή έστω να κινείται σε επαγγελματικό επίπεδο. Θέλει να είσαι σε εγρήγορση! Είσαι αθλητής-καλλιτέχνης!

MusicCorner: Με αξιοσημείωτες πορείες στο εξωτερικό σαν τις δικές σας, θεωρείτε πως είναι εύκολα τα πράγματα στην Ελλάδα για έναν καλλιτέχνη που υπηρετεί αυτό το είδος;
Mυρσίνη Μαργαρίτη: Τα πράγματα σίγουρα στην Ελλάδα δεν είναι εύκολα για κανέναν πόσο μάλλον για έναν καλλιτέχνη. Η Ελλάδα έχει μόνο ένα λυρικό θέατρο και αυτό και μόνο το γεγονός δυσκολεύει πολύ την κατάσταση. Παρόλα αυτά οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες έχουν αυξηθεί πάρα πολύ στον χώρο της όπερας. Και παρά την κρίση γίνονται πιο πολλά τώρα από ότι θυμάμαι να γινόνται πριν φύγω για το εξωτερικό πριν από μια δεκαετία περίπου. Θα ήθελα πάντως να προσθέσω ότι και στο εξωτερικό τα πράγματα είναι δύσκολα και καθόλου ιδανικά όπως θέλουν να τα παρουσιάζουν πολλές φορές.
Κάτια Πάσχου: Για μένα είναι εύκολα! …γιατί η πρόκληση του να επικοινωνήσεις την τέχνη αυτή στο ελληνικό κοινό ξυπνάει τις δημιουργικές μου δυνάμεις και βρίσκω πολλούς διαφορετικούς τρόπους να εκφράζομαι μέσα από αυτή τη μουσική. Νιώθω ότι η συγκεκριμένη χρονική στιγμή αποτελεί πολύ σημαντική συγκυρία που ευνοεί τη μουσική αυτήν και την τέχνη γενικότερα…
Μάιρα Μηλολιδάκη: Όχι, συν τοις άλλοις επειδή είμαστε μια μικρή αγορά με μεγάλη προσφορά. Η όπερα στην Ελλάδα παλεύει ακόμα με θέματα ταυτότητας ενώ στο εξωτερικό θεωρείται κατεξοχήν ένας χώρος πρωτοπορίας όπου δοκιμάζονται οι νέες τάσεις τόσο σε επίπεδο μουσικής γλώσσας όσο και σε επίπεδο σκηνοθεσίας: ό, τι δηλαδή συμβαίνει αυτή τη στιγμή εδώ στο χώρο του θεάτρου.

Μάιρα Μηλολιδάκη

MusicCorner: Τι μουσική ακούνε αλήθεια τρεις σοπράνο, στον ελεύθερο χρόνο τους;
Mυρσίνη Μαργαρίτη: Τα πάντα!!! Προσωπικά νιώθω ότι ανήκω σε μια γενιά τραγουδιστών που μεγαλώσαμε όπως όλοι οι άλλοι ακούγοντας  ποπ, ροκ, τζαζ, ελληνικά κτλ. Και από αυτό το γεγονός έχει προκύψει και η ανάγκη να απενοχοποιήσουμε την όπερα από τα στερεότυπα του βαρετού και του παλιού…
Μάιρα Μηλολιδάκη: Ακούμε η μία την άλλη στις δουλειές που δεν είμαστε μαζί…
Κάτια Πάσχου: Τζαζ, λάτιν, γιατί μου αρέσει να χορεύω…και καμιά φορά ανεβάζω στο  facebook από παλιά λαϊκά τραγούδια… μέχρι κάποιες επιτυχίες του Σάκη! Άλλωστε η μουσική είναι μία!

MusicCorner: Τι σας ενοχλεί στην ελληνική μουσική πραγματικότητα; Και από την άλλη πλευρά, τι σας ικανοποιεί;
Mυρσίνη Μαργαρίτη: Ο τρόπος που τίθεται το ερώτημα είναι τόσο ευρύς που θα μπορούσα να γράψω πολλά. Γενικά θα πω μόνο ότι στην ελληνική μουσική πραγματικότητα, όπως και σε κάθε ελληνική πραγματικότητα υπάρχουν τόσες αδικίες και παραλογισμοί που ώρες ώρες δεν ξέρεις πώς να το αντιμετωπίσεις. Τελικά βέβαια το αντιμετωπίζεις και συνεχίζεις. Αυτό που μου αρέσει από την άλλη εδώ είναι ότι υπάρχει ελεύθερο πεδίο σε νέους ανθρώπους να υλοποιήσουν τις ιδέες τους και να δημιουργήσουν. Έτσι είχα πραγματοποιήσει το 2010 στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Ιδρύματος Ωνάση, την ιδέα μου για ένα σκηνοθετημένο ρεσιτάλ με τον τίτλο «Ετσι κάνουν όλοι» , κάτι το οποίο ήταν τελείως καινούργιο εδώ. Και αντίστοιχα, με μια ιδέα της Κάτιας Πάσχου και πολλή ομαδική δουλειά καταφέραμε τρεις απλές σοπράνο να κάνουμε πραγματικότητα την υπέροχη παράσταση «Τρεις σοπράνο στο τσάι μου». Στο εξωτερικό δεν μου είχε μπει ποτέ καν η ιδέα να δημιουργήσω κάτι. Εκεί ήμουν απλώς μια ερμηνεύτρια
Κάτια Πάσχου: Αυτό που με ικανοποιεί είναι η διάθεση του κοινού που είναι ανοικτό σε όλα τα είδη μουσικής, καθώς και σε διαφορετικές προτάσεις. Το youtube έχει κάνει θαύματα φέρνοντάς μας σε επαφή με κάθε είδους άκουσμα. Τα όρια επιλογής στην ακρόαση είναι πια ένας αχνός ορίζοντας ενός απέραντου ουρανού!
Μάιρα Μηλολιδάκη: Με ενοχλεί η προχειρότητα και η ευκολία με την οποία κάποιος «κάνει επιτυχία». Από την άλλη, με ενθουσιάζει το ταλέντο και η απίστευτη δημιουργικότητα, συχνά με ελάχιστα μέσα, που συναντά κανείς σε πολύ διαφορετικούς μουσικούς χώρους…

Κάτια Πάσχου

MusicCorner: Ποια είναι τα πλάνα σας μετά τις δύο εμφανίσεις σας στο Gazarte;
Κάτια Πάσχου: Εκτός από τις συναυλίες «Λευκά Μουσικά Παραμύθια» που σκηνοθετώ στο πλαίσιο της Συμμετοχικής Όπερας στο Ίδρυμα Θεοχαράκη στις 13/12 &21/12, ένα έχω να σας πω: next stop New York! Δε λέω κάτι άλλο, για να μη χαλάσω την έκπληξη!
Μάιρα Μηλολιδάκη: Μιλώντας για τον εαυτό μου και τις άμεσες εμφανίσεις, ο Δεκέμβριος φέρνει μια μουσική παράσταση με αφορμή τον Όσκαρ Ουάιλντ στο Ίδρυμα Κακογιάννης (22.12) και μια συναυλία μουσικής δωματίου στη Λυρική Σκηνή με το κουαρτέτο Dell’ Arco και τον πιανίστα Τίτο Γουβέλη (30.12). Ασφαλώς, οι 3 σοπράνο δεν σκοπεύουν να κάτσουν ήσυχα, πίνοντας το τσάι τους!
Mυρσίνη Μαργαρίτη: Αμέσως μετα συμμετέχω στην παράσταση του Μαγικού Αυλού του Μότσαρτ στην Εθνική Λυρική Σκηνή, όπου ερμηνεύω τον απολαυστικό, κωμικό ρόλο της Παπαγκένα.  Ακολουθεί το ορατόριο «Η Δημιουργία» του Χάυντν με την Καμεράτα των Φιλων της Μουσικής υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, καθώς και μια μουσικοθεατρική παράσταση στο Ίδρυμα Κακογιάννη με θέμα την ζωή του Ντεμπυσύ μαζί με την ηθοποιό Μάνια Παπαδημητρίου, τον πιανίστα Διονύση Μαλούχο και την φλαουτίστα Ναταλία Γεράκη.

————————–

Οι Τρεις Σοπράνο θα εμφανιστούν στο Gazarte στις 25 Νοεμβρίου και στις 2 Δεκεμβρίου 2012 Περισσότερα για το live αυτό, δείτε στο σχετικό δελτίο τύπου: www.musiccorner.gr/?p=58857

————————–

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here