Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

Κάθε τραγούδι έχει τη δική του ιστορία. Άλλοτε από μια προσωπική εμπειρία, άλλοτε από την ανάγνωση ή το άκουσμα μιας ιστορίας, άλλοτε εντελώς τυχαία και συμπτωματικά, έχουν γραφτεί υπέροχες μελωδίες και στίχοι που μας συντρόφεψαν στις χαρές, στις λύπες, στη διασκέδαση, στους έρωτες, στους χωρισμούς μας. Αυτές τις ιστορίες θ’ αφηγείται τούτη η στήλη, σαν ένα παραμύθι, που όμως είναι τόσο αληθινό…

Παράλληλα, θα παρουσιάζει σπουδαίες συνεργασίες δημιουργών κι ερμηνευτών που έγραψαν ανεξίτηλα το όνομά τους στις πιο χρυσές σελίδες του ελληνικού τραγουδιού…

———————————————————–

“Αυτά τα χέρια”
(Δήμου Μούτση – Λευτέρη Παπαδόπουλου)
Μανώλης Μητσιάς

 

Η δεκαετία του ’70 ξεκινά με την Αλίκη Βουγιουκλάκη να την «υποδέχεται» με μια ταινία αρκετά διαφορετική από εκείνες που την έκαναν «εθνική σταρ» και το κυριότερο, χωρίς τον τότε σύζυγό της Δημήτρη Παπαμιχαήλ ως συμπρωταγωνιστή μετά από αρκετά χρόνια.

Τίτλος της «Ένα αστείο κορίτσι» (ουδεμία σχέση βεβαίως με το «συνώνυμο» μιούζικαλ στο οποίο είχε πρωταγωνιστήσει η Barbra Streisand το 1968) σε σενάριο Λάκη Μιχαηλίδη, σκηνοθεσία Τάκη Βουγιουκλάκη και το τότε «ανερχόμενο αστέρι» Νίκο Γαλανό δίπλα της.

Τη μουσική και τα τραγούδια του φιλμ ανέλαβε να γράψει ο Δήμος Μούτσης, εξαιρετικά δημοφιλής εκείνη την εποχή λόγω των μεγάλων επιτυχιών που είχε στο ενεργητικό του με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τη Βίκυ Μοσχολιού, τον Σταμάτη Κόκοτα κ.α., πάνω σε στίχους του Νίκου Γκάτσου…

otan_ta_tragoudia_milane_2013_05_30_moutsis otan_ta_tragoudia_milane_2013_05_30_papadopoulos

 

Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που ο συνθέτης θα συνεργαστεί με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο ως προς το στιχουργικό κομμάτι και μαζί θα γράψουν τρία τραγούδια για την Αλίκη («Είπα κι εγώ», «Το τσίρκο» και «Τα επαγγέλματα»). Όμως, δύο από αυτά από το 1979 κι έπειτα για ανεξήγητο λόγο δεν ακούστηκαν ποτέ ξανά στις κατά καιρούς προβολές της ταινίας από την τηλεόραση.

Ο Μητσιάς και οι …ευλογίες του Γκάτσου

Πέραν των τριών προαναφερθέντων κομματιών, ζητήθηκε από τον συνθέτη να γράψει κι ένα πιο λαϊκό το οποίο θα έλεγε κάποιος νέος τραγουδιστής. Ο «ισχυρός άνδρας» της τότε Columbia Τάκης Β. Λαμπρόπουλος δεν σκέφτηκε πολύ ως προς το όνομα και πρότεινε αμέσως τον νεαρό Μανώλη Μητσιά, που το 1969 είχε την πρώτη μεγάλη επιτυχία του με το πασίγνωστο «Στην Ελευσίνα μια φορά» -σε μουσική του Μούτση- και ο διευθυντής της εταιρείας σκόπευε να καθιερώσει.

otan_ta_tragoudia_milane_2013_05_30_mitsias

Ο Παπαδόπουλος λοιπόν έγραψε τους στίχους και τους έδωσε στον συνθέτη, με τίτλο «Αυτά τα χέρια». Ωστόσο -σύμφωνα με αφήγηση του ίδιου του στιχουργού-, εκείνος δίστασε να τους μελοποιήσει αμέσως και θέλησε να ζητήσει μια δεύτερη γνώμη. Τους πήγε λοιπόν στον στενό συνεργάτη του Νίκο Γκάτσο για να τους διαβάσει και να του πει την άποψή του…

Όντως ο σπουδαίος ποιητής το έκανε και του είπε: «Είναι πολύ καλοί. Ρωτάς εμένα να σου πω τη γνώμη μου για έναν άνθρωπο που έγραψε το δίστιχο «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει σαν αμάξι γέρικο στην ανηφοριά» (αναφερόμενος βεβαίως στο «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή); Έτσι, ο Μούτσης «ησύχασε» και αποφάσισε να γράψει τη μουσική…

Τον έπιασαν στον …ύπνο!

Όμως, η «περιπέτεια» δεν τελείωσε εκεί. Ο Μητσιάς -όντας στρατιώτης τότε- πήρε άδεια και πήγε στο στούντιο για την ηχογράφηση ενός τραγουδιού που δεν ήξερε καν, όπως και οι μουσικοί που περίμεναν τον συνθέτη για να το μάθουν. Παρών εκεί και ο Λαμπρόπουλος που ήθελε να επιβλέπει τα πάντα.

Σύμφωνα με όσα είπε πριν λίγα χρόνια ο εκλεκτός ερμηνευτής σε τηλεοπτική συνέντευξή του στον Λευτέρη Παπαδόπουλο, η ώρα περνούσε και ο Μούτσης δεν ερχόταν. Ο διευθυντής της εταιρείας εξαιρετικά ανήσυχος ζήτησε να του τηλεφωνήσουν στο σπίτι για να μάθει τι συμβαίνει. Το σήκωσε η μητέρα του συνθέτη, λέγοντας ότι ο γιος της …κοιμάται! Φυσικά, ο Λαμπρόπουλος χωρίς δεύτερη κουβέντα ζήτησε να τον ξυπνήσει και να πάει αμέσως στο στούντιο.


“Αυτά τα χέρια” (film version)

Πράγματι, έπειτα από κάμποση ώρα έφτασε στο χώρο της ηχογράφησης και -πάντα σύμφωνα με την αφήγηση του Μητσιά- ζήτησε να μάθει για ποιο λόγο είχαν μαζευτεί εκεί οι μουσικοί και ο τραγουδιστής. Τότε, ο Λαμπρόπουλος του είπε για το «Αυτά τα χέρια» για να εισπράξει την απάντηση: «Α, ναι. Ξέρετε, δεν το έχω γράψει αλλά θα προσπαθήσω τώρα»!

Τότε, ο Λαμπρόπουλος κλείδωσε την πόρτα του στούντιο και είπε σε όλους τους παρευρισκομένους: «Δεν πρόκειται να βγείτε από δω μέσα αν δεν τελειώσετε το τραγούδι». Η μουσική ευφυΐα του Δήμου Μούτση λειτούργησε στο έπακρο κι έτσι σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έγραψε αυτό το πολύ σπουδαίο ζεϊμπέκικο, το οποίο έμαθαν επί τόπου οι μουσικοί και ηχογράφησε ο Μητσιάς που εμφανίζεται να το τραγουδά στην ταινία.

Παράλληλα, κυκλοφόρησε σε δισκάκι 45 στροφών κι αμέσως έγινε μεγάλη επιτυχία, παραμένει δε μέχρι σήμερα πασίγνωστο κι αγαπημένο κι ως ένα από τα πιο λαμπερά «παράσημα» στην καλλιτεχνική πορεία του εξαίρετου ερμηνευτή…


“Αυτά τα χέρια” (studio version)

———————

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here