Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr
Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!
Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2012
Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…
———————————————————–
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
«ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙ» (MINOS MSM 570)
|
Τον Απρίλιο του 1985, ο Χρήστος Νικολόπουλος και η Ελένη Βιτάλη κλείνουν με τον καλύτερο τρόπο το «λογαριασμό» που είχε ανοίξει το φθινόπωρο του 1982 η συνεργασία τους στο άλμπουμ «Παίξε Χρήστο επειγόντως», όπου το ομότιτλο τραγούδι είχε γίνει μεγάλη επιτυχία.
Για πρώτη -και τελευταία μέχρι σήμερα- φορά λοιπόν, ο συνθέτης γράφει έναν ολοκληρωμένο δίσκο για την εκλεκτή ερμηνεύτρια που στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’80 είχε καθιερωθεί με αμιγώς λαϊκό-χορευτικό ρεπερτόριο και είχε πρωταγωνιστική θέση στην «επιστροφή» του εν λόγω είδους στη διασκέδαση των Ελλήνων.
Έτσι κι εδώ, η Βιτάλη καλείται να ερμηνεύσει «καθαρά» λαϊκά τραγούδια με τη μουσική υπογραφή του Νικολόπουλου και τη στιχουργική σημαντικότατων δημιουργών τούτης της τέχνης όπως ο Μάνος Ελευθερίου, ο Χριστόφορος Μπαλαμπανίδης κ.α., αλλά και η ίδια η τραγουδίστρια που για πρώτη φορά παρουσιάζει μια πλευρά της που ως τότε ήταν άγνωστη στον κόσμο. Στα κατοπινά χρόνια και ως σήμερα, θα την αναπτύξει στο έπακρο με ξεχωριστή επιτυχία και αποδοχή…
Το μεγάλο «σουξέ» του δίσκου είναι φυσικά το ομότιτλο κομμάτι, το οποίο από την πρώτη στιγμή έκανε θραύση στους ραδιοφωνικούς σταθμούς της εποχής και παραμένει γνωστό κι αγαπημένο μέχρι σήμερα, όντας μια από τις πιο διαχρονικές «καταθέσεις» της Βιτάλη στη δισκογραφία.
Από εκεί και πέρα, ακούστηκε αρκετά το «Παράλογα αγαπάς» και λιγότερο τα «Από πού ν’ αρχίσω», «Λες και κράταγες μαχαίρια» και «Τώρα που σε βρήκα».
Παραγωγός ήταν ο Ηλίας Μπενέτος και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο PDR με ηχολήπτη τον Μίμη Καννή.
Τα τραγούδια του δίσκου
01) Μια γυναίκα μπορεί (Β. Παπαδόπουλου-Β. Ξύδη)
02) Από πού ν’ αρχίσω (Γ. Κλεφτογιώργου)
03) Λες και κράταγες μαχαίρια (Μ. Ελευθερίου)
04) Οι κακές οι συντροφιές σου (Μ. Ελευθερίου)
05) Κυριακή σε είχα βρει (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
06) Ρέστα απόψε δίνω (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
07) Τώρα που σε βρήκα (Ελ. Βιτάλη)
08) Δε θέλω «μη» (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
09) Παράλογα αγαπάς (Χρ. Μπαλαμπανίδη)
10) Ο άντρας θέλω να μ’ αγαπάει (Γ. Βρούβα)
11) Οι πληρωμένες οι αγάπες (Μ. Ελευθερίου)
12) Και γεια σου Ελλάδα (Β. Καπερνάρου)
ΓΛΥΚΕΡΙΑ
«ΜΕ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ» (LYRA 3481)
|
Η Γλυκερία είναι ίσως η μοναδική γυναίκα στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού που κατάφερε σχεδόν κάθε χρόνο να βρίσκεται μέσα στις πρώτες τρεις θέσεις σε πωλήσεις, πολλές φορές δε και στην πρώτη. Και μιλάμε για αριθμούς που σήμερα φαντάζουν μυθικοί, όπως τα 400.000 αντίτυπα του άλμπουμ «Τραγούδι αισθηματικό» το 1985, ή οι 300.000 πωλήσεις του δίσκου «Με τη Γλυκερία στην «Όμορφη νύχτα» το 1983…
Ειδικά στη δεκαετία του ’80, κατάφερε να «κοντράρει» στα ίσα και ουσιαστικά να εξισωθεί με τα πολύ «δυνατά» εμπορικά ονόματα της εποχής όπως ο Γιώργος Νταλάρας, ο Γιάννης Πάριος, ο Στράτος Διονυσίου κ.α. Κι όλα αυτά, συνεργαζόμενη με τη LYRA που σε καμία περίπτωση δε μπορούσε να συγκριθεί από πλευράς στελεχών, δύναμης και marketing με την πανίσχυρη MINOS.
Το 1987 λοιπόν, κυκλοφορεί το άλμπουμ «Με πανσέληνο». Ο απόηχος του προ διετίας διπλού δίσκου «Τραγούδι αισθηματικό» με τα περίφημα «Πεντοχίλιαρα» ακόμη δεν είχε καταλαγιάσει, παρά το ότι στο ενδιάμεσο είχαν κυκλοφορήσει άλλες δύο δουλειές της (η ζωντανή ηχογράφηση από το Λυκαβηττό και το «Μάτια μου», αμφότερες το 1986), όμως τώρα η Γλυκερία ξαφνιάζει το κοινό της.
Στο πνεύμα της άνθησης των ποπ τραγουδιών της εποχής, η ερμηνεύτρια αποφασίζει να ξεφύγει λίγο από τους καθαρά λαϊκούς ρυθμούς και να περιλάβει στο δίσκο της τρία κομμάτια με «σύγχρονο» και πιο «ηλεκτρονικό» ήχο!
Έτσι λοιπόν, ηχογραφεί τα «Αυτή τη νύχτα», «Και ζαλίστηκα» και «Εσένα ή τίποτα», τα οποία -ειδικά τα δύο πρώτα- βρίσκουν μεγάλη ανταπόκριση τόσο στους ραδιοφωνικούς σταθμούς εκείνων των ετών, όσο και στις προτιμήσεις του κοινού και «απογειώνουν» τις πωλήσεις του δίσκου σε πάνω από 70.000 αντίτυπα!
Κυρίως το «Και ζαλίστηκα» θυμάμαι ότι ακουγόταν παντού τους καλοκαιρινούς μήνες και ήταν η επιτυχία της χρονιάς, ασχέτως αν με τον καιρό «οπισθοχώρησε».
Βεβαίως, η Γλυκερία δεν εγκαταλείπει τα λαϊκά τραγούδια κι εδώ θα βρούμε το ομότιτλο -που επίσης ακούστηκε πολύ-, όπως και τα εξαιρετικά «Καμιά φορά συμβαίνει» και «Η φλογίτσα», ενώ συναντάμε και την πρώτη δισκογραφική συνεργασία της με τον Γιάννη Σπανό.
Να πούμε ότι αυτός ο δίσκος είναι ο πρώτος στην Ελλάδα που ηχογραφήθηκε με digital mastering, κάτι που έλαβε χώρα στο στούντιο “BLUE MOON” με ηχολήπτη τον Χρήστο Μανωλίτση. Εξαίρεση τα «Και ζαλίστηκα» και «Εσένα ή τίποτα» που ηχογραφήθηκαν στο στούντιο ACTION με ηχολήπτη τον Μπάμπη Μπίρη. Στο οπισθόφυλλο, υπάρχει ευχαριστήριο σημείωμα της Γλυκερίας…
Τα τραγούδια του δίσκου
01) Με πανσέληνο (Θ. Παπαδόπουλου-Γ. Κλεφτογιώργου)
02) Αυτή τη νύχτα (Στ. Φωτιάδη-Π. Φαλάρα)
03) Ύποπτες αγάπες (Αντ. Στεφανίδη-Σ. Αλιβιζάτου)
04) Πάντα περίμενα (Χρ. Νικολόπουλου-Λ. Χαψιάδη)
05) Η φλογίτσα (Θ. Παπαδόπουλου-Ανθ. Αθανασιάδου)
06) Και ζαλίστηκα (Αντ. Στεφανίδη-Σ. Αλιβιζάτου)
07) Δουλειά δεν είχε ο έρωτας (Θ. Παπαδόπουλου-Λ. Χαψιάδη)
08) Καμιά φορά συμβαίνει (Στ. Φωτιάδη-Π. Φαλάρα)
09) Μιλούσες πάντα για φεγγάρια (Χρ. Νικολόπουλου-Λ. Χαψιάδη)
10) Τα ταρώ (Θ. Παπαδόπουλου-Γ. Ζήκα)
11) Για ποιαν αγάπη (Γ. Σπανού-Π. Φαλάρα)
12) Εσένα ή τίποτα (Αντ. Στεφανίδη-Π. Φαλάρα)