“Αφιερωμένο εξαιρετικά” στα 45άρια του Μάνου Λοΐζου


afierwmeno_eksairetika_logo_500x100

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 15 Ιουλίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Μάνος Λοΐζος
“Ανασκαφές”… 45 στροφών

 

Η περίπτωση του Μάνου Λοΐζου είναι ένα μεγάλο παράδειγμα προς μίμηση για όλους εκείνους που απογοητεύονται όταν συναντούν αποτυχίες στις προσπάθειες που κάνουν για επαγγελματική αποκατάσταση. Ο αξέχαστος δημιουργός πέρασε πολλές και τεράστιες δυσκολίες μέχρι να καταφέρει να μπει στο χώρο του τραγουδιού κι εν συνεχεία να γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς κι αγαπημένους εκπροσώπους του. Ουδέποτε όμως εγκατέλειψε την προσπάθεια και στο τέλος δικαιώθηκε.

Δυστυχώς, η ζωή του ήτανε σχετικά σύντομη γιατί δεν πρόσεξε όσο έπρεπε την υγεία του. Ωστόσο, πρόλαβε ν’ αφήσει πίσω του δεκάδες σπουδαίων και πασίγνωστων τραγουδιών, αρκετά εκ των οποίων κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στις 45 στροφές κι από εκεί αγαπήθηκαν από το κοινό. Βεβαίως, ο αξέχαστος Μάνος καθιερώθηκε από τις ολοκληρωμένες δουλειές 33 στροφών που έκανε κυρίως στη δεκαετία του ’70, ωστόσο η παρουσία του στα αυλάκια των «μικρών» δίσκων από το 1962 ως το 1981 δεν είναι ούτε λίγη, ούτε αμελητέα.

Αυτή λοιπόν θα παρουσιάσουμε σήμερα, επισημαίνοντας ότι καταγράφονται οι πρώτες εκτελέσεις και κυκλοφορίες των τραγουδιών.

loizos_afieromeno_eksairetika_2014_07_001

1962

Ο Μάνος Λοΐζος κάνει την πρώτη εμφάνισή του στη μουσική σκηνή της χώρας μας μ’ ένα παραδοσιακό ισπανικό τραγούδι εναρμονισμένο από τον F. G. Lorca, σε ελληνική απόδοση Νίκου Γκάτσου. Είναι το “Andajaleo” ή αλλιώς «Τραγούδι του δρόμου», το οποίο ερμήνευσε ο Γιώργος Μούτσιος. Κυκλοφόρησε στις 45 στροφές από τη Fidelity του Αλέκου Πατσιφά…

1965

Η πρώτη δισκογραφική απόπειρα του Λοΐζου δεν ήταν αρκετή ώστε να τον εντάξει πλήρως στο «σύστημα». Συνέχισε όμως ν’ ασχολείται με τη σύνθεση και όταν ο Αλέκος Πατσιφάς δημιούργησε τη LYRA, τον συμπεριέλαβε στο δυναμικό της. Η συνεργασία του με τον –επίσης πολύ νέο τότε- Γιάννη Πουλόπουλο απέφερε την πρώτη μεγάλη επιτυχία του -το «Καράβια αλήτες»-, ενώ με τη φωνή της Σούλας Μπιρμπίλη ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά ο θρυλικός «Δρόμος»…

LYRA 1049: Γιάννης Πουλόπουλος, στίχοι Μάρως Λήμνου: «Το φεγγάρι έρημο» / «Νύχτα μικρή αρχόντισσα».

LYRA 1082: Γιάννης Πουλόπουλος: «Καράβια αλήτες» (Φ. Λάδη) / «Μικρός ο κόσμος γύρω μου» (Θ. Χαμπίτη).

LYRA 1127: Σούλα Μπιρμπίλη: «Ο δρόμος» (Κ. Μητροπούλου) / «Ματωμένο φεγγάρι» (Μ. Θεοδωράκη-Ν. Γκάτσου).

LYRA 1132: Σούλα Μπιρμπίλη: «Πρωτομαγιά» (Μ. Λήμνου) / «Ο δρόμος» (Κ. Μητροπούλου).

1966

Είναι η χρονιά που ο συνθέτης θα κάνει την πιο καθοριστική γνωριμία της καριέρας του, αυτή με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο. Εκείνος θα του δώσει αμέσως τους στίχους του «Αυτό τ’ αγόρι», ο Λοΐζος θα βάλει μουσική σε ελάχιστη ώρα και οι δυο τους θα το πάνε στους Μίνωα και Μάκη Μάτσα να το ακούσουν.

Οι δύο υπεύθυνοι των εταιρειών ODEON και PARLOPHONE (μετέπειτα MINOS) θα ενθουσιαστούν, το τραγούδι θα ηχογραφηθεί με μεγάλη επιτυχία από την Αλέκα Μαβίλη και θ’ αποτελέσει την αφορμή για την ένταξη του Μάνου στο δυναμικό της εταιρείας με αποκλειστικό συμβόλαιο, το οποίο θα ισχύσει ως τον πρόωρο θάνατό του…

PARLOPHONE 3120: Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Αυτό τ’ αγόρι» (Αλ. Μαβίλη) / «Λαϊκός χορός σε 9/8» (Ορχήστρα).

1967

PARLOPHONE 3188: Ζωή Φυτούση, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Σαββατόβραδο» / «Πώς τον αγαπώ».

1968

ODEON (EXTENDED PLAY) 2564: «Ο ένας πλάι στον άλλο» (στίχοι Μ. Λήμνου, ερμηνεία Γ. Γράψας) – «Λαϊκός χορός σε 9/8» (Ορχήστρα) / «Πάει, πάει» – «Στα χέρια σου μεγάλωσαν» (Ορχήστρα).

1969

Από εδώ και πέρα, αρχίζει η περίοδος της απόλυτης καταξίωσης για τον Μάνο Λοΐζο. Η ίδρυση της MINOS και «Ο σταθμός» -ο πρώτος «μεγάλος» δίσκος που κυκλοφορεί με την ετικέτα της- είναι το ξεκίνημα της «χρυσής» εποχής για τον συνθέτη, η οποία ουσιαστικά θα τελειώσει με το θάνατό του το 1982…

MINOS 5025: Γιάννης Καλατζής, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Δελφίνι, δελφινάκι» / «Το παλιό ρολόι».

MINOS 5030: Δημήτρης Ευσταθίου: «Η δουλειά κάνει τους άντρες» (Λ. Παπαδόπουλου) / «Κάθε που βραδιάζει (Ο ένας πλάι στον άλλο)» (Μ. Λήμνου).

MINOS 5054: Γιάννης Καλατζής, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «To μελαχρινάκι» / «Πίσω απ’ την πόρτα».

MINOS 5064: Γιάννης Καλατζής, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Το λεβεντόπαιδο» / «Η γοργόνα».

1970

Η μοναδική συνεργασία του Μάνου με τον Στέλιο Καζαντζίδη «σημαδεύει» αυτή τη χρονιά…

MINOS 5099: Στέλιος Καζαντζίδης, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Δεν θα ξαναγαπήσω» / «Όταν βλέπετε να κλαίω».

1971

MINOS 5194: Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Σ’ αγαπώ, σ’ αγαπώ» (Γ. Καλατζής) / «Ένα γέρικο καράβι” (Γ. Πάριος).

MINOS 5211: Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Κόκκινο γλυκό μου στόμα» (Γ. Καλατζής) / «Θα κεντήσω (Νανούρισμα)» (Μ. Κωχ).

MINOS 5230: Ελένη Ροδά, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Η δουλειά κάνει τους άντρες» / «Απ’ τη ζωή παράπονα δεν έχω».

ΜINOS 5237: Γιώργος Νταλάρας, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Δέκα παλικάρια» / «Έχω ένα καφενέ» (ακυκλοφόρητη εκτέλεση σε άλλο φορέα ήχου).

MINOS 5257: Γιάννης Καλατζής, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Παραμυθάκι μου» / «Τα πλεούμενα».

MINOS 5293: Γιώργος Νταλάρας, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Aχ χελιδόνι μου» / «Πάνε να πεις».

1972

MINOS 5362: Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Γαρύφαλλό μου» (Γ. Καλατζής) / «Ειν’ η αγάπη μας μεγάλη» (Αλ. Αλιμπέρτη). Τα τελευταία καινούργια τραγούδια του Λοΐζου στις 45 στροφές…

1973

MINOS 5431: Γιάννης Καλατζής, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Ο Κουταλιανός» / «Παποράκι».

MINOS 5457: Γιώργος Νταλάρας, στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Ήλιε μου σε παρακαλώ» / «Ελισσώ».

1974

MINOS 5524: Στίχοι Μάνου Λοΐζου: «Ποιος το ξέρει» (Χ. Αλεξίου) / «Καλημέρα ήλιε» (Κ. Σμοκοβίτης, Αλ. Αλιμπέρτη).

1975

MINOS 5548: Στίχοι Κωστούλας Μητροπούλου: «Ο δρόμος» (Μ. Λοΐζος) / «Ο στρατιώτης» (Β. Παπακωνσταντίνου).

MINOS 5549: Στίχοι Γιάννη Νεγρεπόντη: «Τ’ ακορντεόν» (Μ. Λοΐζος) / «Τρίτος παγκόσμιος» (Β. Παπακωνσταντίνου).

1981

ΕΣΑΚ-Σ: Μπάμπης Αντωνίου, στίχοι Φώντα Λάδη: «Άνεργος» / «Στη διαδήλωση».

Σημείωση: Αυτά τα δύο τραγούδια επρόκειτο να ενταχθούνε στο άλμπουμ «Τα τραγούδια μας» με τον Γιώργο Νταλάρα το 1976, όμως τελικώς αυτό δεν έγινε.

Πάντως, ο «Άνεργος» ηχογραφήθηκε τότε με τη φωνή του Νταλάρα και περιλήφθηκε για πρώτη φορά στην επανέκδοση του δίσκου σε CD που διανεμήθηκε με κυριακάτικη εφημερίδα πριν λίγα χρόνια. Εξάλλου, η μελωδία της «Διαδήλωσης» μοιάζει αρκετά μ’ εκείνη του μεταγενέστερου «Η μέρα εκείνη δε θ’ αργήσει» και προφανώς σ’ αυτήν “πάτησε” ο Λοΐζος για να γράψει το εν λόγω τραγούδι…

MINOS 5858: Χάρις Αλεξίου: «Ο φαντάρος» (Μ. Λοΐζου-Μ. Ρασούλη) / «Ξημερώνει» (Αντ. Βαρδή-Χ. Αλεξίου).

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here