Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr
Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2013
———————————————————–
“Ψύλλοι στ’ αυτιά μου μπήκανε” (Θόδωρου Δερβενιώτη – Κώστα Βίρβου) Τόλης Βοσκόπουλος |
Το «δίδυμο» Θόδωρου Δερβενιώτη–Κώστα Βίρβου είχε γράψει «χρυσές σελίδες» στο λαϊκό τραγούδι κυρίως της δεκαετίας του ’60, έχοντας στο ενεργητικό του μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες. Οι περισσότερες εξ αυτών με τη φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη, το «βαρύ πυροβολικό» εκείνης -και όχι μόνο- της εποχής…
Αμφότεροι, είχαν αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με την τότε ODEON-PARLOPHONE του Μίνωα Μάτσα, ο οποίος όμως προς το τέλος των 60s παρέδωσε την εταιρεία στο γιο του Μάκη. Εκείνος τη μετονόμασε σε «Μίνως Μάτσας και Υιός», άλλαξε εντελώς το καλλιτεχνικό προφίλ της, συγκέντρωσε ως επί το πλείστον νέους και άξιους ερμηνευτές και δημιουργούς και τα επόμενα χρόνια την έκανε κυρίαρχη στη δισκογραφία, εκτοπίζοντας την πανίσχυρη Columbia του Τάκη Β. Λαμπρόπουλου…
Σύμφωνα με αφήγηση του μεγάλου και σπουδαίου λαϊκού ποιητή, μια μέρα του 1969 ο Μάκης Μάτσας τον ειδοποίησε να περάσει από το γραφείο του. Όταν εκείνος πήγε, βρήκε μέσα κι ένα παλικάρι που ακόμη δεν είχε «πατήσει» τα 30 αλλά είχε ήδη κάνει την πρώτη τεράστια επιτυχία του με την «Αγωνία» του Γιώργου Ζαμπέτα. Ήταν ο Τόλης Βοσκόπουλος…
Ο ερμηνευτής και δημιουργός είχε μόλις ενταχθεί στο δυναμικό της MINOS και φυσικά ο Μάτσας ήθελε να τον προωθήσει. Ρώτησε λοιπόν τον Βίρβο αν του αρέσει ο τραγουδιστής κι όταν πήρε θετική απάντηση, προχώρησε στο «παρασύνθημα»: «Θα ήθελα να του γράψεις κάποια τραγούδια σε συνεργασία με τον Θόδωρο (Δερβενιώτη). Τι λες; Θέλεις;». «Βεβαίως», είπε ο στιχουργός, δώσανε τα χέρια κι έφυγε από το γραφείο.
Περπατώντας λίγο αργότερα στο κέντρο της Αθήνας, ο Βίρβος ασυναίσθητα πρόσεξε την πρόσοψη ενός θεάτρου που εκείνη την περίοδο «φιλοξενούσε» την ξεκαρδιστική φαρσοκωμωδία του Ζωρζ Φεϊντό «Ψύλλοι στ’ αυτιά». Ο τίτλος του έκανε εντύπωση, αποτυπώθηκε στο μυαλό του και με βάση αυτόν, μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας έγραψε τους στίχους του «Ψύλλοι στ’ αυτιά μου μπήκανε». Τους έδωσε στον Δερβενιώτη που έβαλε τη μουσική και το τραγούδι ηχογραφήθηκε, φυσικά από τον Βοσκόπουλο, σε δίσκο 45 στροφών…
Η επιτυχία ήλθε αμέσως, καθώς το τραγούδι έγινε πολύ γρήγορα μεγάλο «σουξέ» κι ακουγότανε παντού, ενώ ο ερμηνευτής εμφανιζόταν να το τραγουδάει στο «μελό» φιλμ «Σε ικετεύω αγάπη μου» (βασισμένο στην επίσης μεγάλη επιτυχία του «Σε ικετεύω» των Δερβενιώτη-Βίρβου).
Το τραγούδι βεβαίως παραμένει πολύ γνωστό ως σήμερα κι αποτελεί μιαν από τις πιο διαχρονικές στιγμές του… αυθεντικού «άρχοντα» στη δισκογραφία. Έξυπνοι, ευρηματικοί αλλά όχι απλοϊκοί οι στίχοι του Βίρβου και ωραία μουσική σε ρυθμό ζεϊμπέκικο από τον Δερβενιώτη, αλλά το κομμάτι είναι… Τόλης.
———————
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…