Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 17 Ιουνίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΟΡΚΟΛΗΣ – ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΚΑΡΑΣΟΥΛΟΣ
«ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ» (ARISTA-BMG 74049)

Πρόκειται για το δίσκο με τον οποίο η Δήμητρα Γαλάνη ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην καριέρα της, έχοντας η ίδια τον πρώτο λόγο αναφορικά με τις δισκογραφικές ή «ζωντανές» συνεργασίες της. Κυκλοφόρησε το 1990, με ειδική παραχώρησή της από τη MINOS στην BMG με την οποία συνεργαζόταν αποκλειστικά ο Στέφανος Κορκολής. Είναι η εποχή που το συμβόλαιό της με την εταιρεία Μάτσα έφτανε στο τέλος του και δεν υπήρχε η πρόθεση από μεριάς της να το ανανεώσει, ασχέτως αν η πλευρά του διευθυντή της MINOS επιθυμούσε κάτι τέτοιο…

Όλα άρχισαν με την έναρξη της συνεργασίας της Γαλάνη με τον παραγωγό Ηλία Μπενέτο. Εκείνος της έφερε ν’ ακούσει ένα τραγούδι που είχε γράψει ο Κορκολής σε στίχους του Παρασκευά Καρασούλου, το πασίγνωστο «Δεν είσαι εδώ». Η τραγουδίστρια ενθουσιάστηκε, ήλθε σ’ επαφή με τους δύο δημιουργούς κι ενώ αρχικά ήταν να ηχογραφήσει μόνο αυτό για ένα δίσκο της, μέσα σε χρόνο ρεκόρ γράφτηκαν άλλα εννιά κομμάτια τα οποία εκδόθηκαν υπό το γενικό τίτλο «Παλίρροια»!

Θεωρώ ότι πρόκειται για την καλύτερη συνθετική στιγμή του Κορκολή, ενός ανθρώπου με μεγάλο ταλέντο και ικανότητες τα οποία όμως αδίκησε με τις επιλογές του ουκ ολίγες φορές. Τα τραγούδια ταιριάζουν απολύτως στη φωνή της Γαλάνη, αφού άλλωστε για κείνη φτιάχτηκαν. Εκτός από το «Δεν είσαι εδώ», ακούστηκαν πολύ και τα «Και σ’ αγαπώ» (μοναδικό κομμάτι…), το ομότιτλο, «Τα πιο μεγάλα θαύματα» και το «Τίποτα».

Από εκεί και πέρα, η Δήμητρα Γαλάνη ακολούθησε μια πορεία που μπορεί να μην ήταν πάντοτε «εμπορική» (άλλωστε ποτέ η ίδια δεν επεδίωξε κάτι τέτοιο…), αλλά ιδιαίτερα σημαντική. Θα πρέπει να σημειώσουμε τις άπειρες ευκαιρίες που έδωσε (και δίνει) σε νέα παιδιά να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, αναλαμβάνοντας πολλές φορές η ίδια την παραγωγή των δισκογραφικών τους προσπαθειών…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Δεν είσαι εδώ
02) Υγρασία
03) Φιλήσυχη ζωή
04) Περπάτησε η ομορφιά
05) Τα πιο μεγάλα θαύματα
06) Λυκόφως
07) Και σ’ αγαπώ
08) Τίποτα
09) Παλίρροια
10) Το ψέμα και να ‘ταν αλήθεια

ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ – ΚΩΣΤΑΣ ΤΡΙΠΟΛΙΤΗΣ
«ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΥΝΑ» (MINOS-EMI 78806)

Η μοναδική μέχρι σήμερα ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά του Θάνου Μικρούτσικου με τον Γιώργο Νταλάρα, καθώς είχε προηγηθεί η συμμετοχή του τραγουδιστή στις «Γραμμές των οριζόντων» το Νοέμβριο του 1991. Ο δίσκος κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1992 σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη, στη δεύτερη πλήρη συνεργασία του με τον συνθέτη μετά το «Όλα από χέρι καμένα» το 1988 με ερμηνευτή τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου.

Θυμάμαι ότι εκείνη την εποχή τα μαζικά μέσα ενημέρωσης είχαν δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εν λόγω δουλειά με συνεντεύξεις των συντελεστών, παρουσίαση των τραγουδιών κ.τ.λ. Πάντως, ο δίσκος δεν πήγε ιδιαίτερα καλά από εμπορικής πλευράς, ίσως γιατί ήταν πολύ …ροκ για Νταλάρα, ίσως γιατί οι στίχοι δεν ήταν και πολύ σαφείς για τον απλό κόσμο, ίσως ακόμα-ακόμα γιατί ήταν εξαιρετικά προβληματισμένοι (και σήμερα άκρως επίκαιροι οι περισσότεροι…) για τον Έλληνα εκείνης της περιόδου, ο οποίος είχε «πιάσει» πολλά λεφτά κι έκανε τα πρώτα βήματά του στον – απατηλό και κίβδηλο όπως αποδείχτηκε – κόσμο του πλούτου και της χλιδής…

Ωστόσο, υπάρχει ένα τραγούδι που θα τολμούσα να χαρακτηρίσω σύμβολο και το πιο ισχυρό «σήμα» της συνεργασίας Μικρούτσικου-Νταλάρα. Ο λόγος για το πασίγνωστο «Ανεμολόγιο», το οποίο ο ερμηνευτής δεν παραλείπει σχεδόν ποτέ να περιλάβει στις κατά καιρούς «ζωντανές» εμφανίσεις του. Ένα πολύ δυνατό και «σκληρό» κομμάτι, το οποίο νομίζω ότι σήμερα είναι εξαιρετικά επίκαιρο…

Από εκεί και πέρα, η μεγάλη έκπληξη είναι ο «Βελζεβούλ» που μουσικά κινείται σε εντελώς διαφορετικό κλίμα από εκείνο που μας είχε συνηθίσει ο συνθέτης. Ένα καθαρόαιμο λαϊκό τραγούδι, με το μπουζούκι να κυριαρχεί και τον Νταλάρα να το ερμηνεύει άψογα, μια και είναι ολοφάνερο ότι βρίσκεται «στα χωράφια» του. Στιχουργικά δε, είναι ευρηματικότατο κι εκείνη την εποχή ακούστηκε πολύ από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα.

Πάντως, έμειναν στην αφάνεια ορισμένα εξαιρετικά τραγούδια όπως τα «Χαίρε φτώχια» (δυστυχώς επίκαιρο και τούτο…), «Παλίρροια» και «Μίσος». Δεν ξέρω αν υπάρχει περίπτωση να πάρουν κάποτε τη δική τους θέση στο μουσικό μας στερέωμα, αλλά αξίζει τον κόπο να τα ανακαλύψετε. Εξάλλου, υπάρχει και το «Προσπέκτους» με τη χαρακτηριστική ερμηνεία του συνθέτη…

Η παραγωγή ήταν του Ξενοφώντα Ραράκου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γαβριήλ Παντζή και τους Γιώργο Παπαχριστοφόρου, Λευτέρη Νερομυλιώτη, Δημήτρη Παπαθεοδώρου και Κωνσταντίνο Θεοφίλου (γιο του παραγωγού Αχιλλέα). Οι ενορχηστρώσεις είναι του Θάνου Μικρούτσικου και του Κώστα Γανωσέλη, ο οποίος επιμελήθηκε τη διεύθυνση της ορχήστρας. Στο εσώφυλλο υπάρχουν οι στίχοι όλων των τραγουδιών, ενώ θα πρέπει να κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στο άκρως προκλητικό για την εποχή εξώφυλλο…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Ανεμολόγιο
02) Χαίρε φτώχια
03) Συγγνώμη για την άμυνα
04) Μοναξιά …χιλιάδες φύλλα
05) Προσπέκτους
06) Βελζεβούλ
07) Μίσος
08) Ένα και το αυτό
09) 1-0
10) Και όχι μόνον

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here