Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

 

ΤΑΚΗΣ ΜΟΥΣΑΦΙΡΗΣ
«ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ ΑΓΕΝΝΗΤΗ» (PHILIPS 830 417-1)

Έπειτα από ένα «έντεχνο διάλειμμα» δύο ετών και τις συνεργασίες του με τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Σταύρο Κουγιουμτζή, ο Δημήτρης Μητροπάνος επιστρέφει στα γνωστά «λημέρια» του και για πρώτη φορά εμπιστεύεται έναν ολόκληρο δίσκο στον Τάκη Μουσαφίρη. Ο συνθέτης και στιχουργός – μαζί με τον αείμνηστο Σπύρο Παπαβασιλείου – είχε παίξει σημαντικότατο ρόλο στη διαμόρφωση του ερμηνευτικού προφίλ του τραγουδιστή, καθώς από το 1974 κι εντεύθεν του είχε δώσει ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της καριέρας του και είχε συμβάλλει τα μέγιστα στην καθιέρωσή του στην κορυφή του λαϊκού τραγουδιού.

Έτσι, την άνοιξη του 1986 κυκλοφορεί το άλμπουμ «Αγάπη μου αγέννητη» αλλά οι πωλήσεις δεν είναι εκείνες που περίμεναν όλοι βάσει του παρελθόντος του «διδύμου». Είναι μια εποχή που ο Μητροπάνος έχει «πέσει» εμπορικά, ενώ και η φωνή του δε βρισκόταν στην καλύτερη δυνατή κατάστασή της. Επιπλέον, μετά από σχεδόν είκοσι χρόνια είχε αποφασίσει να φύγει από την εταιρεία με την οποία είχε αποκλειστικά συνδεθεί από το ξεκίνημά του (PHILIPS) και σε μια κατοπινή συνέντευξή του είχε πει ότι ο εν λόγω δίσκος έγινε «αναγκαστικά», μόνο και μόνο για να τελειώσει το συμβόλαιό του και να «ξεμπερδεύει».

Το περίεργο είναι ότι κάποια από τα τραγούδια που περιλαμβάνει τούτο το άλμπουμ ακούστηκαν αρκετά χρόνια μετά την κυκλοφορία τους. Για παράδειγμα, ο Μητροπάνος περιλαμβάνει σχεδόν πάντα το υψηλών ερμηνευτικών απαιτήσεων «Άκου» στις επί πίστας εμφανίσεις του, ενώ συχνότατα θυμάται και το υπέροχο ζεϊμπέκικο «Οι ξενύχτες» που και τότε «πέρασε» στα ραδιόφωνα. Εξάλλου, την εποχή που βγήκε ο δίσκος «περπάτησαν» αρκετά το ομότιτλο (πολύ ωραίο τραγούδι) και το «αυτοβιογραφικό» «Λαϊκά τραγούδια θα λέω μια ζωή».

Παραγωγός ήταν ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο και βοηθό τον Γιώργο Παπαχριστοφόρου. Στις δεύτερες φωνές ακούγεται η Βάσω Κυριαζή, ενώ ο Τάκης Μουσαφίρης αφιερώνει το δίσκο στη μητέρα του…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Λαϊκά τραγούδια θα λέω μια ζωή
02) Τ’ όνομά σου
03) Αγάπη μου αγέννητη
04) Δε θέλω κοντά μου κανένα
05) Οι ξενύχτες
06) Οι νύχτες φωτιές που με καίνε
07) Θα πάρω το ίδιο το τρένο
08) Οι μοναχικοί
09) Εργένης στου Γκύζη
10) Έτσι μου ‘ρχεται να…
11) Το γράμμα
12) Άκου

ΤΑΚΗΣ ΜΠΟΥΓΑΣ – ΚΩΣΤΑΣ ΚΙΝΔΥΝΗΣ
«ΓΥΜΝΟ» (CBS 460423-1)

Θυμάμαι πόση έκπληξη είχε προκαλέσει στο κοινό η επιλογή της Βίκυς Μοσχολιού να περάσει σ’ ένα πιο σύγχρονο ήχο και λόγο, αλλά και ο τίτλος του εν λόγω άλμπουμ που κυκλοφόρησε το 1987 εγκαινιάζοντας έτσι τη συνεργασία της με την τότε CBS. Η αξέχαστη ερμηνεύτρια εμπιστεύεται τον Τάκη Μπουγά και τον αείμνηστο Κώστα Κινδύνη κι αποδεικνύει ότι ξέρει να τολμά τα «πειράματα» και να μη παραμένει μουσικά στα είδη που την είχε κατατάξει ο κόσμος βάσει το παρελθόντος της…

Το αρχικό ξάφνιασμα διαδέχτηκε η αρκετά ικανοποιητική ανταπόκριση των ραδιοφωνικών σταθμών στο νέο της εγχείρημα και θυμάμαι πολύ καλά ότι εκείνη την εποχή αρκετά από τα τραγούδια του δίσκου παίζονταν σχεδόν καθημερινά, ασχέτως αν εμπορικά δεν πήγε το ίδιο καλά. Το ομότιτλο κομμάτι θεωρήθηκε αρκετά προκλητικό και «τολμηρό» για τα δεδομένα εκείνων των ετών, αλλά και για το καλλιτεχνικό προφίλ που είχε διαμορφώσει η Μοσχολιού, ωστόσο ακούστηκε αρκετά. Το ίδιο ισχύει και για τα «Κατόπιν εορτής», «Για λογαριασμό μου» και «Με ταράζεις», τη μουσική του οποίου – όπως και στις «Αποσκευές» – έγραψε ο Βαγγέλης Γεωργίου.

Πρόκειται λοιπόν για άλλη μια «ριζοσπαστική» επιλογή της τραγουδίστριας μέσα στη δεκαετία του ’80, τακτική που είχε ξεκινήσει το 1981 με τα «Σκουριασμένα χείλια» του Σταμάτη Κραουνάκη. Άλλωστε, σε όλη τη διάρκεια της μεγάλης καριέρας της δεν έπαψε ποτέ ν’ αναζητά το «καινούργιο» και να τολμά να πειραματίζεται με διάφορα είδη τραγουδιών, αδιαφορώντας για το εμπορικό αποτέλεσμα που θα είχαν αυτές οι κινήσεις της. Έτσι κι εδώ, προσπαθεί να εναρμονιστεί με τα νέα μουσικά δεδομένα και τα καταφέρνει θαυμάσια, ασχέτως αν η φθορά της φωνής της ήταν πλέον ολοφάνερη…

Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Μακράκης και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο SIERRA με ηχολήπτη τον Γαβριήλ Παντζή. Τα τραγούδια ενορχηστρώθηκαν από τον ίδιο τον συνθέτη και τον Χάρη Ανδρεάδη, ο οποίος επιμελήθηκε και τη διεύθυνση ορχήστρας, ενώ στο εσώφυλλο υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών, σημείωμα του Μπουγά και φωτογραφίες των συντελεστών.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Γυμνό
02) Κατόπιν εορτής
03) Για λογαριασμό μου
04) Καντάδα
05) Αποφάσισε λοιπόν
06) Δύσκολος καιρός
07) Σε θέλω
08) Με ταράζεις (Β. Γεωργίου)
09) Γκρεμίζομαι
10) Σ’ ακατάλληλη ώρα
11) Παίζεις τα σύνθετα
12) Αποσκευές (Β. Γεωργίου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here