Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2011

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΧΡΙΣΤΙΑΝΑ
«ΠΕΣ ΜΟΥ ΓΙΑΤΙ» (POLYDOR 2421117)

Ο τρίτος προσωπικός δίσκος της Χριστιάνας, μιας από τις κορυφαίες τραγουδίστριες των τελευταίων σαράντα ετών στη χώρα μας, η οποία εδώ και πολλά χρόνια έχει επιλέξει την ήσυχη οικογενειακή ζωή, γυρίζοντας την πλάτη στη «φτήνια» και τα «σκουπίδια» της εποχής μας. Μπορεί το ελληνικό τραγούδι να έχασε μια σπουδαία φωνή, όμως εκείνη κέρδισε την αξιοπρέπειά της και τούτο είναι σίγουρα πιο σημαντικό…

Το άλμπουμ «Πες μου γιατί» κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 1977 και ήταν το τελευταίο της ερμηνεύτριας στο λεγόμενο «ελαφρολαϊκό» στυλ. Από εκεί και πέρα, ακολούθησε μια διαφορετική πορεία με πιο «μοντέρνους» έως «ροκ» ρυθμούς, μέχρι να φτάσουμε στο «Σαριμπιντάμ» το 1982 που πλέον ολοκλήρωσε τη «μετάλλαξή» της. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι η δεκαετία του ’80 ήταν για κείνη η πιο ουσιαστική από καλλιτεχνικής πλευράς, ασχέτως αν δεν είχε την «εμπορική» επιτυχία της προηγούμενης. Απευθύνθηκε σ’ ένα πιο «ψαγμένο» κοινό και σίγουρα κέρδισε το στοίχημα…

Για να επιστρέψουμε στον συγκεκριμένο δίσκο, περιλαμβάνει ένα πολύ «δυνατό» και διαχρονικό τραγούδι που «σημάδεψε» την πορεία της Χριστιάνας. Ο λόγος για το «Τελειώσαμε λοιπόν» του Θανάση Πολυκανδριώτη με στίχους του Γιάννη Πάριου, ο οποίος χρόνια αργότερα αποκάλυψε ότι τους έγραψε τρεις η ώρα το πρωί σε μια …χαρτοπετσέτα! Ο ίδιος έκανε και τις δεύτερες φωνές στην ηχογράφηση του κομματιού, το οποίο διέγραψε μια άκρως επιτυχημένη πορεία κι ακούγεται ακόμη και σήμερα.

Από εκεί και πέρα, πολύ καλές στιγμές του άλμπουμ είναι το ομότιτλο, το «Γεια σου, γεια σου» , το ιταλικής προέλευσης «Γι’ αγάπη πια δε μου μιλάς» (“Innamorati”) και το επίσης διασκευασμένο «Αυτή τη νύχτα μας» (“Last tango”), τα οποία ακούστηκαν πολύ εκείνη την εποχή αλλά και αργότερα.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν είναι τόσο τα τραγούδια που κάνουν ξεχωριστό τον εν λόγω δίσκο, αλλά οι μοναδικές ερμηνείες της Χριστιάνας. Μια φωνή πεντακάθαρη, κρυστάλλινη, ζεστή και «θεατρική» θα τολμούσα να τη χαρακτηρίσω, αφού περισσότερο ερμηνεύει παρά τραγουδάει. Είναι από τις πολύ λίγες περιπτώσεις τραγουδιστριών που μπορεί να κάνει ένα ασήμαντο κομμάτι μοναδικό με τον τρόπο που θα το πει…

Παραγωγός ήταν ο Φίλιππος Παπαθεοδώρου και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο, ενώ την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση ορχήστρας επιμελήθηκαν ο Κώστας Κλάββας και ο αείμνηστος Σπύρος Παπαβασιλείου (στα δικά του τραγούδια). Στο εσώφυλλο, υπάρχει ένα όμορφο «πορτρέτο» της Χριστιάνας…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Τελειώσαμε λοιπόν (Θ. Πολυκανδριώτη-Γ. Πάριου)
02) Πες μου γιατί (Γ. Πάριου)
03) Γι’ αγάπη πια δε μου μιλάς (F. & M. Reitano-L. Bereta-Μ. Θειόπουλου)
04) Ο ταχυδρόμος φταίει (Τ. Μουσαφίρη)
05) Δεν κλαίνε αυτές τις δύσκολες στιγμές (Στ. Ζαφειρίου-Μ. Θειόπουλου)
06) Μη μου λες άλλο μη (Σπ. Παπαβασιλείου-Ν. Βρεττού)
07) Αυτή τη νύχτα μας (Last tango) (R. Vincent-B. Libert-R. Meakin-Μ. Θειόπουλου)
08) Γεια σου, γεια σου (Θ. Πολυκανδριώτη-Γ. Πάριου)
09) Έτσι έπαιζε η μουσική (Τ. Μουσαφίρη)
10) Τις ώρες αυτές (Σπ. Παπαβασιλείου-Μ. Θειόπουλου)
11) Αγάπα με μια στάλα (Ν. Πετρίδη-Μ. Μπιζάνη)
12) Άσε την αγάπη να μιλάει (Στ. Ζαφειρίου-Μ. Θειόπουλου)

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΕΒΑΣ
«ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ» (MINOS MSM 378)

Τον Γιάννη Κατέβα τον «γνώρισα» στην ηλικία των …τριών ετών, μέσα από μια κασέτα που είχαμε στο αυτοκίνητο κι έπαιζε συνεχώς. Ήταν τα τραγούδια του άλμπουμ «Κάτι παραπάνω» και το «Ποιος», το «Πολλά τα λάθη σου», το «Ντρίγκι-ντρίγκι» και τα υπόλοιπα, σημάδεψαν ανεξίτηλα τη …νηπιακή μου ηλικία!

Περίπου τρεις δεκαετίες μετά, το 2008 είχα τη χαρά να γνωρίσω προσωπικά τον εξαιρετικά σεμνό και ταλαντούχο καλλιτέχνη και ν’ ακούσω από το στόμα του απίθανες ιστορίες της εποχής που εργαζόταν στην Ελλάδα (από το 1989 ζει μόνιμα στον Καναδά), αλλά και να δω το απίστευτα οργανωμένο και λεπτομερές αρχείο του…

Ο εν λόγω δίσκος κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1980 και ήταν ο πρώτος του τραγουδιστή στην τότε MINOS, η οποία πλέον ήταν η κυρίαρχη στο χώρο της δισκογραφίας. Ένα χρόνο νωρίτερα, ο Κατέβας είχε κάνει μεγάλη επιτυχία με «Τα γιασεμάκια σου» και είχε γίνει ευρύτερα γνωστός στο κοινό, ασχέτως αν η καριέρα του μετρούσε ήδη οκτώ και πλέον χρόνια. Έτσι λοιπόν επεδίωκε το «Κάτι παραπάνω» στη δουλειά του, το οποίο πάντως δεν ήλθε με το εν λόγω άλμπουμ. Όχι ότι δεν είχε καλά τραγούδια, αλλά δεν πούλησε περισσότερες από 20-25.000 αντίτυπα. Κι αν ο αριθμός σας φαίνεται ικανοποιητικός, σκεφθείτε ότι τότε το όριο για την απονομή χρυσού δίσκου ήταν στις 50.000!

Ωστόσο, από ετούτη τη δουλειά προέκυψε ένα τραγούδι που ακούστηκε πολύ και οι παλαιότεροι σίγουρα το θυμούνται. Ο λόγος για το «Ποιος», το οποίο είναι η ελληνική εκδοχή της ισπανικής επιτυχίας “Como yo te amo” και ο ίδιος ο τραγουδιστής μου το χαρακτήρισε «μεγάλο». Είναι ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια εδώ και τριάντα χρόνια και πάντοτε όταν το ακούω, γυρίζω πίσω στα χρόνια της αθωότητας…

Βεβαίως, αρκετά γνωστό έγινε και το «ντίσκο» κομμάτι «Πολλά τα λάθη σου» όπως και το ομότιτλο, ενώ το «Ντρίγκι-ντρίγκι» δεν άρεσε καθόλου στον Κατέβα και μάλιστα μου είπε ότι έχει …χαράξει το δίσκο στο συγκεκριμένο σημείο για να μη το ακούει! Πρόκειται για διασκευή μιας γνωστής αραβικής μελωδίας…

Έχει ενδιαφέρον η ιστορία του τραγουδιού που έδωσε και τον τίτλο στο δίσκο. Ως συνθέτης, αναφέρεται κάποιος «Γ. Δουλουγέρης». Ο ίδιος ο ερμηνευτής μου ανέφερε ότι το έγραψε ο …Νίκος Καρβέλας, ο οποίος τότε υπηρετούσε τη θητεία του και είχε ένα διοικητή μ’ αυτό το όνομα που σχετιζόταν ερασιτεχνικά με τη μουσική. Για να μπορεί λοιπόν να παίρνει κάποιες …άδειες εξόδου ζήτησε από τον Κατέβα να μπει το όνομα του διοικητή στο τραγούδι κι έτσι έγινε!

Να πούμε εδώ ότι οι στίχοι όλων των κομματιών είναι του Γιώργου Κανελλόπουλου, ενός σπουδαίου στιχουργού και στενού φίλου και κουμπάρου του τραγουδιστή, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν ενάμισι χρόνο χτυπημένος από την επάρατη νόσο…

Παραγωγός ήταν ο Σπύρος Ράλλης και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυρναίο και βοηθό τον Δημήτρη Κατσούλα. Η ενορχήστρωση και η διεύθυνση ορχήστρας είναι του Νίκου Λαβράνου, με τη σύζυγο του οποίου Μίλλη Καραλή υπάρχει ένα όμορφο ντουέτο στο δίσκο.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Ντρίγκι-ντρίγκι (P. Garcia Vizcaino-M. Garcia Ortiz Vazquez)
02) Ποιος (M. Alejandro-A.Magdalena)
03) Πολλά τα λάθη σου (B. Zazem)
04) Αδύνατον (Σπ. Βλασσόπουλου)
05) Τι να σου γράψω (Γ. Κατέβα)
06) Έτσι μάτια μου (Ν. Λαβράνου)
07) Κάτι παραπάνω (Γ. Δουλουγέρη)
08) Την αγαπώ και μ’ αγαπάει (Γ. Γεροντάκη)
09) Τέλος και αρχή του κόσμου (Σπ. Βλασσόπουλου)
10) Θέλω να ‘σαι εσύ (Ν. Λαβράνου) Ντουέτο με τη Μίλλη Καραλή
11) Πάρε με μαζί σου (Ν. Λαβράνου)
12) Όλα τελειώνουν εδώ (Σπ. Βλασσόπουλου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here