Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε…!

Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!

Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια…

———————————————————–

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ
«Ο ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ» (COLUMBIA SCXG 45)

 

H σχεδόν απόλυτη κυριαρχία των «μικρών» δίσκων 45 στροφών άρχισε να τίθεται υπό σοβαρή αμφισβήτηση στα τέλη του δεύτερου μισού της δεκαετίας του ’60. Η εμφάνιση του δίσκου «μακράς διαρκείας» είχε προκαλέσει αρχικά την περιέργεια του ελληνικού κοινού κι όσο περνούσε ο καιρός, κέρδιζε όλο και περισσότερους «πόντους» στις προτιμήσεις του…

Έτσι, οι εταιρείες θέλησαν να εκμεταλλευτούν αυτή την αγοραστική «στροφή» του κόσμου και σιγά-σιγά άρχισαν να προχωρούν στις εκδόσεις όλων και περισσότερων δίσκων 33 στροφών. Όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές μέσα από τούτη εδώ τη στήλη, περισσότερο κυκλοφορούσαν «πορτραίτα» δημοφιλών ερμηνευτών στα οποία περιλαμβάνονταν είτε συμμετοχές τους σε ολοκληρωμένες δουλειές συνθετών, είτε επιτυχίες τους (και όχι μόνο) από τις 45 στροφές.

Ακριβώς αυτό συμβαίνει με το άλμπουμ «Ο Μπιθικώτσης» που κυκλοφόρησε στις αρχές του 1970. Μπορεί ο αξέχαστος ερμηνευτής και δημιουργός να ήταν αδύνατο να τραγουδήσει Θεοδωράκη για προφανείς λόγους, όμως κατάφερε να παραμείνει στην κορυφή είτε ηχογραφώντας δικές του συνθέσεις με μεγάλη επιτυχία («Επίσημη αγαπημένη», «Μια γυναίκα φεύγει» κ.α.), είτε κάνοντας «άνοιγμα» σε νέους «έντεχνους» συνθέτες.

Στο δίσκο αυτό συναντάμε ορισμένα από τα πιο γνωστά και διαχρονικά τραγούδια που ερμήνευσε ο «Σερ» από το 1965 ως το 1969, με τον Σταύρο Ξαρχάκο να κατέχει τη μερίδα του λέοντος αφού περιλαμβάνονται στιγμές από τρεις «κύκλους» δημιουργίας του («Ένα μεσημέρι», «Χρώματα» και «Κόσμε αγάπη μου»).

Επίσης, υπάρχουν ορισμένες από τις συμμετοχές του Μπιθικώτση στα άλμπουμ «Ένα χαμόγελο» του Δήμου Μούτση και «Μια Κυριακή» του Γιάννη Σπανού, καθώς η «πινελιά» του Μάρκου Βαμβακάρη με την ενορχηστρωτική ματιά του Ξαρχάκου μέσα από το δίσκο «Μάρκος ο δάσκαλός μας».

Όλα τα παραπάνω -με εξαίρεση το «Ένα μεσημέρι»- είχαν ηχογραφηθεί και κυκλοφορήσει το 1968 και το 1969, όπως και η μοναδική «καθαρόαιμη» λαϊκή στιγμή του άλμπουμ, που είναι το υπέροχο και πολύ γνωστό χασάπικο του Αντώνη Κατινάρη σε στίχους Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου «Τι να σου κάνει μια καρδιά». Και μέσα σ’ αυτά, «παρεμβάλλεται» η πολύ μεγάλη επιτυχία του 1965 «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή»

Ο δίσκος κυκλοφόρησε σε «πολυτελή» για την εποχή συσκευασία (γυαλιστερό χαρτόνι) και στο εσώφυλλό του περιλαμβάνει μια «μεγαλοπρεπή» φωτογραφία του Μπιθικώτση και σημείωμα τις εταιρείας.

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Δυο αδέρφια (Στ. Ξαρχάκου-Ι. Καμπανέλλη)
02) Άσπρη μέρα (Στ. Ξαρχάκου-Ν. Γκάτσου)
03) Τι να σου κάνει μια καρδιά (Αντ. Κατινάρη-Ευτ. Παπαγιαννοπούλου)
04) Μ’ ένα παράπονο (Δ, Μούτση-Ν. Γκάτσου)
05) Είχαμε περηφάνια (Δ. Μούτση-Ν. Γκάτσου)
06) Φραγκοσυριανή (Μ. Βαμβακάρη)
07) Μια Κυριακή (Γ. Σπανού-Λ. Παπαδόπουλου)
08) Κλάψτε ουρανοί κι αστέρια (Στ. Ξαρχάκου-Λ. Παπαδόπουλου)
09) Μάτια βουρκωμένα (Στ. Ξαρχάκου-Ν. Γκάτσου)
10) Σαββατόβραδο στην Καισαριανή (Στ. Ξαρχάκου-Λ. Παπαδόπουλου)
11) Τα ρολόγια (Στ. Ξαρχάκου-Ι. Καμπανέλλη)
12) Ο Κάβουρας (Μ. Βαμβακάρη) 

ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ
«Η ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΑ ΜΟΥ» (MINOS MSM 125)

 

Άλλος ένας δίσκος-«πορτραίτο» που περιλαμβάνει ηχογραφήσεις του Στέλιου Καζαντζίδη στις 45 στροφές κατά κύριο λόγο το 1970. Κυκλοφόρησε στα μέσα εκείνης της χρονιάς και περιλαμβάνει κάποιες μεγάλες, αγαπημένες και χιλιοτραγουδισμένες επιτυχίες του «μεγάλου» του λαϊκού τραγουδιού μας.

Μάλιστα, ήταν και ο τελευταίος με πρόσφατο «υλικό» για τα επόμενα δύο χρόνια, αφού είχαν ήδη αρχίσει οι κόντρες του ερμηνευτή με την εταιρεία κι εκείνος πήρε την απόφαση για την πρώτη -«μίνι» όπως αποδείχτηκε- αποχή από τη δισκογραφία, στην οποία επέστρεψε στα τέλη του 1972 με τον «Γυρισμό». Η δεύτερη «στάση εργασίας» του, κράτησε 12 ολόκληρα χρόνια (1975-1987)…

Το άλμπουμ ξεχωρίζει κυρίως γιατί περικλείει τα μοναδικά δύο τραγούδια που ηχογράφησε ο Καζαντζίδης σε μουσική Μάνου Λοΐζου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ειδικά δε για το «Δε θα ξαναγαπήσω» δε νομίζω ότι χρειάζεται να γίνει το παραμικρό σχόλιο, αλλά και το «Όταν βλέπετε να κλαίω» δεν υστερεί καθόλου σε σημαντικότητα.

Από εκεί και πέρα υπάρχει το διαχρονικό και πασίγνωστο «Αγριολούλουδο», το «Έψαξα άδικα να βρω» που επίσης έγινε επιτυχία, καθώς επίσης και η «Θεατρίνα» και το ομότιτλο που ακούστηκαν αρκετά, αλλά όχι τόσο όσο τα προαναφερθέντα…

Τα τραγούδια του δίσκου
01) Η στεναχώρια μου (Στ. Καζαντζίδη-Στ. Βαρτάνη)
02) Όταν βλέπετε να κλαίω (Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου)
03) Το αγριολούλουδο (Χρ. Νικολόπουλου-Πυθαγόρα)
04) Έψαξα άδικα να βρω (Ε. Ατραϊδη-Π. Ζεμανίδου)
05) Η θεατρίνα (Χρ. Νικολόπουλου-Κ. Βίρβου)
06) Τα παλάτια της αγάπης (Γ. Βασιλόπουλου-Ε. Ατραΐδη-Π. Ζεμανίδου)
07) Δεν θα ξαναγαπήσω (Μ. Λοΐζου-Λ. Παπαδόπουλου)
08) Φίλε μου καλέ (Χρ. Νικολόπουλου-Πυθαγόρα)
09) Στο σταυροδρόμι του χωρισμού (Στ. Καζαντζίδη-Στ. Βαρτάνη)
10) Έκανα το δάκρυ μου μελάνι (Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου)
11) Η νοσταλγία (Θ. Δερβενιώτη-Κ. Βίρβου)
12) Να περπατήσουμε μαζί (Τ. Παναγόπουλου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here