afierwmeno_eksairetika_logo_500x100

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Τρίτη, 24 Ιουνίου 2014

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Βίκυ Μοσχολιού
“Ανασκαφές”… 45 στροφών (A` μέρος)

 

Ο Φοίβος Ανωγειανάκης χαρακτήρισε τη φωνή της «βιολοντσέλο». Ίσως είναι η ερμηνεύτρια με το πιο σημαντικό κι αξιόλογο ρεπερτόριο στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Είχε την ίδια αποδοχή από το κοινό τόσο στα λαϊκά κέντρα διασκέδασης, όσο και στις μπουάτ της Πλάκας. Ήταν πάντα ανοιχτή σε συνεργασίες με νέους δημιουργούς και δεν δίστασε να κάνει «ριζοσπαστικές» επιλογές στη δισκογραφία της. Μόνον ένα πράγμα δεν πρόλαβε να κάνει –και είναι από τις ελάχιστες που το άξιζαν: Να παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής τα μεγάλα τραγούδια που της εμπιστεύθηκαν οι σπουδαίοι συνθέτες, στιχουργοί και ποιητές. Ο θάνατος την πρόλαβε…

Όπως πιθανότατα καταλάβατε, αναφερόμαστε στην αξέχαστη Βίκυ Μοσχολιού, την -κατά τη γνώμη μου- κορυφαία Ελληνίδα ερμηνεύτρια των τελευταίων 50 ετών. Άφησε πίσω της μια τεράστια παρακαταθήκη και μια μουσική «κληρονομιά» αξιοζήλευτη. Κατάφερε να κινηθεί με μεγάλη άνεση τόσο στο λαϊκό, όσο και στο έντεχνο ρεπερτόριο με αξεπέραστες και μοναδικές ερμηνείες, πραγματικό σχολείο για όλες τις παλιές και νέες τραγουδίστριες…

Στα 40 και πλέον χρόνια της πορείας της στη δισκογραφία, είχε την τύχη να συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους σπουδαίους δημιουργούς, μουσικούς και «λογάδες». Μόνο ο Μάνος Χατζιδάκις της «ξέφυγε» και το είχε παράπονο ως το τέλος της ζωής της.

mosxoliou_2014_06_01

Το μεγαλύτερο μέρος των αξεπέραστων τραγουδιών που είχε την τύχη να ηχογραφήσει σε πρώτη εκτέλεση, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις 45 στροφές και μέσω εκείνων έγινε γνωστό κι αγαπητό στο κοινό. Ήλθε λοιπόν η στιγμή, να παρουσιαστεί για πρώτη φορά αναλυτικά η πορεία της Βίκυς Μοσχολιού στα -συλλεκτικά, πολύτιμα και σπάνια πια σήμερα- 45άρια δισκάκια. Δείτε το ως ένα φόρο τιμής στη μνήμη της…

Η καταγραφή των τραγουδιών της στις 45 στροφές θα ολοκληρωθεί σε δύο μέρη. Σήμερα, θα παρουσιάσουμε την πορεία της από το 1962 ως το 1967, δηλαδή την περίοδο που ξεκίνησε και είχε τις πρώτες μεγάλες κι αξέχαστες επιτυχίες της σε 45άρια. Την επόμενη εβδομάδα, θα δούμε την αντίστοιχη από το 1968 ως και το 1985 που εκδόθηκε το τελευταίο μικρό δισκάκι με τη φωνή της.

Για ακόμη μια φορά θα πούμε ότι καταγράφονται μόνον οι πρώτες κυκλοφορίες των τραγουδιών κι όσα είναι ανέκδοτα σε άλλο φορέα ήχου σημειώνονται με έντονα γράμματα. Όπου SCDG σημαίνει δίσκος που εκδόθηκε με την ετικέτα της Columbia και όπου HMV 7 PG, πρόκειται για την His Master’s Voice…

1962

Μόλις στα 19 χρόνια της, η Βίκυ Μοσχολιού ανεβαίνει «δοκιμαστικά» σε πίστα νυχτερινού κέντρου. Πρόκειται για τη θρυλική «Τριάνα του Χειλά», όπου ξεκινά ανήμερα το Πάσχα πλάι στον «κολοσσό» Γρηγόρη Μπιθικώτση και τη Δούκισσα, κατόπιν πρότασης της ξαδέλφης της Έφης Λίντα, η οποία επίσης συμμετείχε στο σχήμα ως τραγουδίστρια.

Παράλληλα ηχογραφεί και το πρώτο τραγούδι της, το οποίο όμως θα περάσει απαρατήρητο. Χωρίς ακόμα να έχει βρει τη «φωνή της», τραγουδά μια λαϊκή δημιουργία του Σταύρου Τζουανάκου. Στη συνέχεια, μην αντέχοντας το κλίμα των κέντρων διασκέδασης εγκαταλείπει -ευτυχώς προσωρινά όπως αποδείχτηκε- το τραγούδι…

Επιπλέον, θα προλάβει να κάνει και δεύτερες φωνές στον Στέλιο Καζαντζίδη («Μια παλιά ιστορία», «Προσευχή»)…

SCDG 3149: Στ. Τζουανάκου: «Να ‘ξερες πόσο πόνεσα» / «Μια Κυριακή χαράματα» (στίχοι Ν. Χάρου, τραγούδι Καίτη Γκρέϋ).

1964

Η τυχαία συνάντηση της Βίκυς Μοσχολιού με τον «ισχυρό άνδρα» της ColumbiaΤάκη Β. Λαμπρόπουλο έξω από ένα κατάστημα, θ’ αλλάξει τον ρου της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού. Εκείνος την πείθει να επιστρέψει στο χώρο και με το «καλημέρα» βρίσκεται στο διάβα της ο Σταύρος Ξαρχάκος. Της δίνει το «Χάθηκε το φεγγάρι», το οποίο εμφανίζεται να τραγουδά στην ταινία «Λόλα» και όλα τα υπόλοιπα είναι πλέον ιστορία. Ο Καλδάρας, ο Ζαμπέτας και οι άλλοι…

Αφήνουμε τους τίτλους των τραγουδιών να μιλήσουνε μόνοι τους…

SCDG 3366: Γ. Καραμπεσίνη: «Όρκο κάνω στο Θεό» (ντουέτο με τον Στρ. Διονυσίου) / «Μόνο εσύ μ’ έχεις νιώσει» (Απ. Νικολαΐδης).

SCDG 3377: Στ. Ξαρχάκου: «Χάθηκε το φεγγάρι» (Β. Γκούφα) / «Χασαποσέρβικο» (Ορχήστρα).

SCDG 3401: Απ. Καλδάρα: «Μαύρη η ώρα που σ’ αντάμωσα» / «Άλλαξε ο κόσμος».

SCDG 3434: «Όταν γυρίσεις» (Αντ. Ρεπάνη-Ν. Γκούμα) / «Θα σε περιμένω» (Β. Καραπατάκη) Στρ. Διονυσίου.

SCDG 3438: Γ. Ζαμπέτα: «Χωρισμός» (Δ. Χριστοδούλου) / «Τα δάκρυα» (Γ. Παπανικολόπουλου).

SCDG 3439: Απ. Καλδάρα: «Είσαι η μοίρα μου εσύ» / «Πόσο πονώ και καίγομαι» (τραγούδι Σπ. Δημητρίου).

SCDG 3440: Απ. Καλδάρα: «Είδα πολλές που κλάψανε» / «Δεν ξέρεις να με κάνεις θύμα» (τραγούδι Θ. Σιναΐδης).

SCDG 3451: Στ. Ξαρχάκου: «Βάλε κι άλλο πιάτο στο τραπέζι» (Λ. Παπαδόπουλου) / «Χασάπικο» (Ορχήστρα).

SCDG 3466: Στ. Ξαρχάκου-Λ. Παπαδόπουλου: «Παλικαράκι που ‘λιωσα» / «Δεν σου χρωστάω τίποτα» (Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3341: Γ. Καραμπεσίνη: «Ποιος θα με παρηγορήσει» / «Μαύρες υποψίες» (Απ. Νικολαΐδης).

HMV 7 PG 3385: Απ. Καλδάρα: «Ένα τραγούδι απ’ τ’ Αλγέρι» / «Είπα να σβήσω τα παλιά».

HMV 7 PG 3387: Γ. Καραμπεσίνη: «Της τύχης τα γραμμένα» / «Έχεις αλλάξει, δεν είσαι εντάξει».

Σημείωση: Αυτό είναι ίσως το πιο σπάνιο τραγούδι της Βίκυς Μοσχολιού. Δεν κυκλοφόρησε ποτέ σε άλλο φορέα ήχου κι ευτυχώς που εμφανίστηκε να το τραγουδά στην ταινία «Πόνεσα πολύ για σένα», οπότε μπορούμε να το ακούσουμε…

HMV 7 PG 3471: Γ. Καραμπεσίνη: «Είναι ο άνθρωπος που αγαπώ (Ο αλήτης)» / «Μ’ έκανες σκλάβο σου» (Π. Γαβαλάς).

1965

SCDG 3515: Στ. Ξαρχάκου: «Τα τρένα που φύγαν» (στίχοι Β. Γκούφα-Β. Ανδρεόπουλου) / «Φρεαττύδα» (Ορχήστρα). Αυτή η εκτέλεση είναι διαφορετική από τη γνωστή που κυκλοφόρησε ευρέως και παραμένει ανέκδοτη σε άλλο φορέα ήχου…

SCDG 3518: Γ. Ζαμπέτα-Χ. Βασιλειάδη: «Τα δειλινά» / «Πάει-πάει».

HMV 7 PG 3505: Γ. Καραμπεσίνη: «Η ζωή χωρίς αγάπη είναι άδεια» / «Αχ, γιατί να σ’ αγαπήσω» (Μ. Μενιδιάτης).

HMV 7 PG 3514: Ν. Δαλέζιου: «Άλλη αγάπη έπιασες» / «Τι να τα κάνω τα νιάτα σου».

HMV 7 PG 3520: Γ. Καραμπεσίνη: «Όλοι για το συμφέρον» / «Ειν’ η ζωή μου άδεια» (Μ. Μενιδιάτης).

HMV 7 PG 3526: Γ. Ζαμπέτα: «Ξημερώματα» (Δ. Χριστοδούλου) / «Γιατί με πρόδωσες» (Γ. Παπανικολόπουλου).

HMV 7 PG 3552: Γ. Καραμπεσίνη: «Ο ζητιάνος» / «Τι μου ‘χεις κάνει» (Π. Γαβαλάς).

1966

SCDG 3592: «Πέρα από τη θάλασσα» (Γ. Μαρκόπουλου-Ερ. Θαλασσινού) / «Πήρες τον πόνο μου» (Γ. Ζαμπέτα-Γ. Παπανικολόπουλου).

SCDG 3621: Στ. Ξαρχάκου-Ν. Γκάτσου: «Ο Λευτέρης» / «Άσπρη μέρα και για μας» (Γρ. Μπιθικώτσης).

SCDG 3623: Στ. Ξαρχάκου-Ν. Γκάτσου: «Η νύχτα» / «Μάτια βουρκωμένα» (Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3564: Γ. Ζαμπέτα-Δ. Χριστοδούλου: «Πόρτα κλειστή τα χείλη σου» / «Πάρε το δρόμο τον παλιό».

HMV 7 PG 3566: Ζ. Δελμούζου-Ν. Δαλέζιου: «Καλό ταξίδι» / «Σ’ αναζητούν τα μάτια μου» (Μ. Αγγελόπουλος).

HMV 7 PG 3567: Απ. Καλδάρα: «Χρυσό κλουβί κι αγάπη» / «Πιο λίγο να μ’ αγαπάς» (Μ. Μενιδιάτης).

HMV 7 PG 3570: Ευ. Πιτσιλαδή-Γ. Κιούρκα: «Με τα θλιμμένα μάτια μου» / «Θα βρεθεί και για μας».

HMV 7 PG3571: Απ. Καλδάρα: «Ένα αστέρι πέφτει, πέφτει» (Γ. Σαμολαδά) / «Τέλος δεν έχει ο ουρανός» (Χρ. Αργυρόπουλου, τραγούδι Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3572: Απ. Καλδάρα: «Αυτά έχει η ζωή» / «Ποδαράδες και Κοκκινιά» (Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3573: Απ. Καλδάρα: «Ποτήρι κάνε τα χείλη σου» (Χρ. Αργυρόπουλου) / «Τώρα που ‘ρχονται τα χιόνια» (Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3575: Απ. Καλδάρα: «Θα κτίσω εκκλησία» (Γ. Σαμολαδά) / «Μεγάλος είναι ο Θεός» (Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3591: Γ. Ζαμπέτα: «Ο δρόμος ο πλατύς» (Δ. Χριστοδούλου) / «Το παγωμένο χέρι σου» (Γ. Παπανικολόπουλου).

HMV 7 PG 3595: Ζ. Δελμούζου-Ν. Δαλέζιου: «Να τι είναι η ζωή» / «Κουπιά θα ρίξω στο γιαλό» (Γρ. Μπιθικώτσης).

HMV 7 PG 3613: Γ. Καραμπεσίνη: «Λίγη αγάπη» / «Το γλυκοχάραμα» (Γ. Χατζηαντωνίου).

HMV 7 PG 3620: Απ. Καλδάρα: «Μην τα φιλάς τα μάτια μου» / «Εκεί που σμίγει η θάλασσα».

HMV 7 PG 3621: Απ. Καλδάρα: «Πήρα απ’ τη νιότη χρώματα» (Ευτ. Παπαγιαννοπούλου) / «Το λημέρι» (στίχοι Χρ. Αργυρόπουλου, τραγούδι Γρ. Μπιθικώτσης).

1967

SCDG 3723: Δ. Μούτση-Ν. Γκάτσου: «Σ’ έβλεπα στα μάτια» / «Πού να ‘βρω ταχυδρόμο».

Όλα τα υπόλοιπα 45άρια της χρονιάς εκδόθηκαν με την ετικέτα HMV, οπότε παραθέτουμε απλώς τον κωδικό του καθενός.

3649: Απ. Καλδάρα-Ευτ. Παπαγιαννοπούλου: «Της πίκρας το λουλούδι» / «Των αστεριών το δρόμο πήρες».

3662: Ευ. Πιτσιλαδή: «Άδειο το λιμάνι» (Γ. Κιούρκα) / «Δεν έχω μπαλκόνι» (στίχοι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου, τραγούδι Μ. Αγγελόπουλος).

3665: Ευ. Πιτσιλαδή-Λ. Παπαδόπουλου: «Τ’ αγόρια έχουνε καρδιά» / «Να ‘χα στους ώμους μου φτερά» (Γρ. Μπιθικώτσης).

3669: Απ. Καλδάρα: «Δεν ξέρω πόσο σ’ αγαπώ» (Χρ. Αργυρόπουλου) / «Πέσε στην αγκαλιά μου» (στίχοι Γ. Παπανικολόπουλου, τραγούδι Στ. Κόκοτας).

3673: Μ. Θεοδωράκη-Ν. Γκάτσου: «Σήμερα βράδιασε νωρίς» / «Θα ρίξω πέτρα στη ζωή» (Γρ. Μπιθικώτσης).

3674: Μ. Θεοδωράκη-Ν. Γκάτσου: «Κοιμήσου παλικάρι» / «Το πανηγύρι των άστρων» (Γρ. Μπιθικώτσης).

3675: Μ. Θεοδωράκη-Ν. Γκάτσου: «Νύχτα δίχως άκρη» / «Φέρτε μου τη θάλασσα» (Γρ. Μπιθικώτσης).

Σημείωση: Αυτά τα τρία 45άρια του Θεοδωράκη από τον κύκλο «Έξι φεγγάρια της θάλασσας» ουσιαστικά δεν κυκλοφόρησαν ποτέ, αφού επρόκειτο να βγούνε την 21η Απριλίου 1967. Εκδόθηκαν το…1974 μετά τη μεταπολίτευση, με τη Μοσχολιού να ηχογραφεί ξανά τα τρία τραγούδια που της αναλογούσαν…

3682: Δ. Μούτση-Ν. Γκάτσου: «Φαρμάκι τα γεράματα» / «Ήλιε μου καραβοκύρη» (Στ. Κόκοτας).

3724: Απ. Καλδάρα: «Λες κι οργώνω μεσ’ στα βράχια» (Δ. Ρήτα) / «Όνειρο απατηλό» (στίχοι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου, τραγούδι Στ. Κόκοτας).

—————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here