Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Τρίτη 28 Μαΐου 2013

“Η σημασία αυτής της στήλης του musiccorner είναι ακριβώς ότι λέει ο τίτλος της: “Αφιερωμένη εξαιρετικά” σε ανθρώπους που προσέφεραν στο ελληνικό τραγούδι, αλλά μένοντας ηθελημένα στην “οπισθοφυλακή” και χωρίς ποτέ να ζητήσουν κάτι περισσότερο από το να κάνουν αυτό που αγαπούσαν.

Η δουλειά τους περιορίστηκε στην πίστα, στο στούντιο, στη γραφή μουσικής και στίχου και πουθενά αλλού. Άλλοι έκαναν μεγάλη επιτυχία, άλλοι μικρότερη. Άλλοι συνεχίζουν την πορεία τους και παλεύουν, άλλοι έχουν αποχωρήσει. Άλλοι έχουν φύγει από τη ζωή.

Όμως, όλοι τους ανεξαιρέτως έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ελληνική μουσική σκηνή και δικαιούνται αυτό που τους προσφέρουμε: Μια γωνιά “αφιερωμένη εξαιρετικά”…!

———————————————————–

Τάκης Μουσαφίρης – Στράτος Διονυσίου:
Επιτυχίες «και του λιμανιού και του σαλονιού» 

 

Η δεκαετία του ’80 ήταν η πιο επιτυχημένη απ’ όλες τις απόψεις για τον Στράτο Διονυσίου. Μετά τη μεγάλη δοκιμασία που πέρασε στα 70’s κι αφού ο κίνδυνος να τελειώσει άδοξα μια λαμπρή καριέρα έκανε κάποια στιγμή έντονα την εμφάνισή του, ο αξέχαστος ερμηνευτής πήρε τη δική του «ρεβάνς» ανεβαίνοντας στην κορυφή του λαϊκού τραγουδιού και μένοντας εκεί μέχρι τον πρόωρο και ξαφνικό θάνατό του…

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι συνεργάστηκε σχεδόν με όλους τους γνωστούς λαϊκούς συνθέτες, μέχρι το 1982 δεν είχε συμβεί κάτι τέτοιο με τον Τάκη Μουσαφίρη. Ο δημιουργός μεγάλων «σουξέ» από τη δεκαετία του ’70 κι εντεύθεν, δεν είχε αγγίξει με το «μαγικό ραβδάκι» του τον Διονυσίου όπως είχε κάνει με άλλους σπουδαίους τραγουδιστές γεμίζοντάς τους με επιτυχίες και χρήμα.

afierwmeno_2013_05_28_mousafiris_dionysiou
Ίσως η τελευταία φωτογραφία του Στράτου Διονυσίου, στις 10 Μαΐου 1990 στο στούντιο Polysound. Αριστερά ο Τάκης Μουσαφίρης και δεξιά ο παραγωγός Αχιλλέας Θεοφίλου…

Όλα αυτά μέχρι το 1982, όταν του δίνει το «Δυο άνθρωποι» σε στίχους του Τάσου Οικονόμου για το δίσκο του με τίτλο «Θυμήσου». Το τραγούδι δεν ακούγεται καθόλου, όμως όταν θα συνεργαστούν ξανά το 1986 τα πράγματα θα είναι εντελώς διαφορετικά…

Από τον «Ταξιτζή» στον «Ξένο»

Τον Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς, κυκλοφορεί το άλμπουμ «Ο ταξιτζής» σε μουσική του Μουσαφίρη και στίχους κυρίως του Βασίλη Παπαδόπουλου. Ο Διονυσίου συμμετέχει με πέντε τραγούδια, εκ των οποίων το ομότιτλο γίνεται μεγάλη (και «κλασική» πια) επιτυχία και ακούγονται από λίγο έως πολύ τα υπόλοιπα τέσσερα.

Από αυτά, το κορυφαίο κατά τη γνώμη μου είναι το «Φεύγοντας» όπου ο Στράτος κυριολεκτικά δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας!

Η συγκεκριμένη συνεργασία θα δημιουργήσει δεσμούς φιλίας του Διονυσίου με τον Μουσαφίρη κι έτσι το Μάρτιο του 1988 έρχεται η στιγμή για την πρώτη τους ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά. Πρόκειται για το δίσκο «Εγώ ο ξένος» που θα σημειώσει τεράστια εμπορική επιτυχία πουλώντας περισσότερες από 150.000 αντίτυπα, θα βγάλει τουλάχιστον πέντε πασίγνωστα τραγούδια και θα «δέσει» ακόμη πιο πολύ τη σχέση δημιουργού κι ερμηνευτή.

Εκτός του ομότιτλου, μεγάλες επιτυχίες γίνονται και τα «Εγώ να δεις», «Λέγε με παλιόπαιδο», «Κύριος ήρθα-κύριος φεύγω», «Άνθρωπός είσαι και λυγάς» και «Ο φαντάρος»

Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς (1988), ο Διονυσίου θα συμμετάσχει στο άλμπουμ του Μουσαφίρη «Καινούργια χρώματα» όπου ο συνθέτης παρουσιάζει υπό μορφή ποτ-πουρί ορισμένες από τις μεγαλύτερες και πιο διαχρονικές επιτυχίες της ως τότε καριέρας του.

Λίγο πριν το μοιραίο…

Και φτάνουμε στην άνοιξη του 1990. Οι δυο τους αποφασίζουν να συνεργαστούν για δεύτερη φορά στη δημιουργία ενός ολόκληρου δίσκου, τον τίτλο του οποίου δίνει ο ίδιος ο Στράτος μόλις ακούει το συγκεκριμένο τραγούδι: «Ποιος άλλος» …

Ο δημιουργός γράφει 13 τραγούδια και γύρω στα τέλη Απριλίου τα πάντα είναι έτοιμα για την είσοδο στο στούντιο. Μέχρι το απόγευμα της 10ης Μαΐου, ο Διονυσίου έχει ηχογραφήσει εννιά από αυτά και οι δυο τους δίνουν ραντεβού για το επόμενο πρωί στις 11 του μήνα, ώστε να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις εγγραφές…

Αλίμονο όμως. Την ώρα του προκαθορισμένου ραντεβού, ο τραγουδιστής θα έχει φύγει από τη ζωή εξαιτίας ενός ανευρύσματος στην κοιλιακή χώρα. Η συνάντησή τους δε θα γίνει στο στούντιο ηχογραφήσεων, αλλά σ’ ένα εκκλησάκι όπου η σωρός του Στράτου έχει εκτεθεί σε λαϊκό προσκύνημα…

Τον Ιούνιο του 1990, θα κυκλοφορήσει το άλμπουμ «Ποιος άλλος» με τα εννιά τραγούδια που πρόλαβε να ηχογραφήσει ο ερμηνευτής, συν ένα που τραγουδά η Κική Λουκά. Πάντως, είναι ολοφάνερη η κούραση και η «θαμπάδα» στη φωνή του Στράτου, ίσως ένα προμήνυμα του θλιβερού τέλους…

Τα άλλα τρία έμειναν στο συρτάρι και ματαίως περίμεναν τη μοναδική φωνή του Διονυσίου να τα φέρει στο φως. Σύμφωνα με τον Μουσαφίρη, το τελευταίο κομμάτι που ολοκλήρωσε ο Στράτος εκείνο το βράδυ στο στούντιο ήταν το «Και η ώρα ήταν επτά»

Οι πωλήσεις θα ξεπεράσουν τις 190.000 αντίτυπα και τα τραγούδια θ’ ακούγονται παντού για αρκετό καιρό, όμως ο Διονυσίου δε θα μπορέσει ποτέ να τα ερμηνεύσει ζωντανά. Κάποια στιγμή, είχε διαδοθεί η φήμη ότι θα τα ηχογραφούσε ο γιος του ο Άγγελος, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ.

Στην πρώτη γραμμή «προτίμησης» ήταν το «Ένα λεπτό περιπτερά» που μάλιστα θυμάμαι ότι είχε ξεκινήσει ν’ ακούγεται στα ραδιόφωνα λίγο πριν κυκλοφορήσει το άλμπουμ.

Από εκεί και πέρα, η άλλη μεγάλη επιτυχία ήταν το «Και τότε μόνος» και κατά δεύτερο λόγο τα «Και τα λέω σε σένα» και «Ας μη γυρίζουμε στα ίδια»

Η …σούμα

Συνολικά, ο αξέχαστος Στράτος ηχογράφησε σε πρώτη εκτέλεση 27 τραγούδια του Τάκη Μουσαφίρη. Αυτά κατά χρονολογική σειρά είναι τα εξής:

1982: «Δυο άνθρωποι» (στίχοι Τάσου Οικονόμου).

1986 (στίχοι Βασίλη Παπαδόπουλου): «Ο ταξιτζής», «Φεύγοντας», «Όταν θέλει μια γυναίκα», «Αλήτισσα» (Τ. Μουσαφίρη), «Το παιδί με τα γυαλιά».

1988: «Εγώ ο ξένος», «Και του λιμανιού και του σαλονιού», «Άνθρωπος είσαι και λυγάς», «Κύριος ήρθα-κύριος φεύγω», «Λέγε με παλιόπαιδο», «Όσο υπάρχουν γυναίκες» (ντουέτο με τον Άγγελο Διονυσίου), «Εγώ να δεις» (συνεργασία στους στίχους: Καίτη Μπόνη), «Ο φαντάρος», «Και να σου πω και μια κουβέντα», «Προσποιείσαι», «Ο χάρακας», «Γυναίκα μου».

1990: «Ένα λεπτό περιπτερά» (στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή), «Ποιος άλλος», «Τα λέω σε σένα», «Ας μη γυρίζουμε στα ίδια», «Και η ώρα ήταν επτά», «Και τότε μόνος», «Το μαγαζί», «Μη μ’ αφήνεις μόνο μου», «Ολόγυμνος έρωτας».

———————

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here