29/11/2013
Γράφει η Μίρκα Λαμπροπούλου
Φωτογράφηση: Θαλίνα Καρπούζη
www.musiccorner.gr

Η αφορμή για να γραφτούν όσα θα διαβάσετε παρακάτω ήταν ένα mail που προώθησε ο μαέστρος Χρ. Ηλ. Κολοβός στο MusicCorner.gr και είχε να κάνει με τη βίαιη διάλυση των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ

«Αγαπημένε μαέστρο,

Εχθές ανακοινώθηκε (15.11.2013) στον Λ. Καρυτινό ότι στη νέα δημόσια τηλεόραση δεν θα υπάρχουν ΚΑΘΟΛΟΥ Μουσικά Σύνολα. Μια από τις δικαιολογίες που προέβαλλαν στις έντονες διαμαρτυρίες του μαέστρου, ήταν ότι στο site για την δημόσια διαβούλευση για τη δημόσια τηλεόραση, δεν υπήρχαν αρκετά σχόλια από πολίτες για την δημιουργία Συνόλων. Θα είμαστε η ΜΟΝΗ χώρα στην Ευρώπη που δεν έχουμε ορχήστρα ραδιοφωνίας. Τελευταία ελπίδα μας να βομβαρδιστεί το site από μηνύματα για την ύπαρξη Μουσικών Συνόλων. Αν μπορείτε μπείτε στον κόπο να γράψετε κάτι και προώθηστε το όπου μπορείτε… Δεν αφορά την δουλειά μου μόνο, αφορά τον πολιτισμό και την απαξίωσή του σε αυτή τη χώρα…

Σας ευχαριστώ»

Προσπάθησα να έρθω σε επαφή με αρκετούς μουσικούς από τα (πρώην) μουσικά σύνολα της ΕΡΤ προκειμένου να μάθω γιατί συνέβη κάτι τέτοιο και από την άλλη να θέσω την εξής ερώτηση που μου γεννήθηκε αβίαστα… Είναι δυνατόν η μοίρα 180, περίπου, σπουδαίων μουσικών να εξαρτάται από κάποια σχόλια που θα γίνουν σε ένα site δημόσιας διαβούλευσης; Έτσι λοιπόν κατάφερα να βρω και να μιλήσω με δύο εξαιρετικούς ανθρώπους και μουσικούς. Την Μαρία Καραγιαννάκη και τον Νίκο Ιωνά. Η Μαρία Καραγιαννάκη ήταν στη χορωδία της ΕΡΤ (mezzo soprano) ενώ ο Νίκος Ιωνάς εξάρχων τσελίστας στην ορχήστρα σύγχρονης μουσικής της ΕΡΤ ή αλλιώς ορχήστρα ποικίλης. Έγιναν προσπάθειες για να μιλήσω και με άλλους μουσικούς ακόμα και με μαέστρους, αλλά δεν βρήκα την ανάλογη ανταπόκριση.

ert_karagiannaki_interview_2013_11_03
Μαρία Καραγιαννάκη

ert_ionas_interview_2013_11_02
Νίκος Ιωνάς

Τα μουσικά σύνολα της ΕΡΤ ήταν: η συμφωνική ορχήστρα, η ορχήστρα σύγχρονης μουσικής/ποικίλης και η χορωδία. Τα μουσικά σύνολα απαρτίζονταν από μουσικούς έμπειρους και καταξιωμένους. Κλείνοντας η ΕΡΤ οι μουσικοί αυτοί χαρακτηρίστηκαν ως τεμπέληδες και μπαχαλάκηδες του ραδιομεγάρου της ΕΡΤ. Επίσης σύμφωνα με τον κ. Κεδίκογλου τα μουσικά σύνολα έκαναν 3 συναυλίες τον χρόνο, άρα δεν υπήρχε λόγος να υπάρχουν. Οι συναυλίες όμως των μουσικών συνόλων ετησίως ήταν πολύ περισσότερες, έφταναν τις 47! Ακόμα κάτι που ακούστηκε για τα μουσικά σύνολα από τον Πρωθυπουργό της χώρας, κ. Α. Σαμαρά, ήταν η φράση «μα, ποια είναι επιτέλους αυτά τα μουσικά σύνολα;». Τα μουσικά σύνολα ήταν λοιπόν αυτά που έδιναν 47 συναυλίες ετησίως, που συμμετείχαν σε διεθνείς παραγωγές, σε όπερες και σε φεστιβάλ. Χαρακτηριστικά αναφέρω πως το καλοκαίρι,  στα πλαίσια των διαμαρτυριών τους, τα μουσικά σύνολα έδωσαν 74 συναυλίες με διαφορετικό πρόγραμμα κάθε μέρα! Όταν τα μουσικά σύνολα λοιπόν μπορούν μέσα σε ένα καλοκαίρι να παρουσιάσουν 74 διαφορετικά προγράμματα συναυλιών σημαίνει ότι μιλάμε για μουσικούς έμπειρους, διαβασμένους και άξιους.

ert_orxistra_sygxroni_2013_11_02
Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής ΕΡΤ

Η κ. Καραγιαννάκη και ο κ. Ιωνάς μας δήλωσαν «είχαμε συχνή παρουσία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, πάντα σε συνεργασία με μεγάλες ορχήστρες. Στο Ηρώδειο επίσης σε συναυλίες των Morricone και Piovani και άλλων πολλών σπουδαίων συνθετών. Μιλάμε για ένα τεράστιο βιογραφικό το οποίο ερμηνεύουν ξαφνικά σαν ένα τίποτα. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σ. Κεδίκογλου είπε για εμάς ότι μας πληρώνει ο ελληνικός λαός για το τίποτα! Αυτό ήταν η χειρότερη παραπληροφόρηση σε έναν πολίτη ο οποίος πραγματικά δε γνωρίζει τι συμβαίνει γιατί δεν τον αφήνουν να γνωρίζει και ξεσπάει όλο το μένος του στο ότι πραγματικά μας πλήρωνε χωρίς λόγο» (σημειώστε εδώ πως το ανταποδοτικό τέλος για τον πολιτισμό ήταν 4.20 ευρώ).

Συνεχίζοντας τη συζήτηση μας είπαν:
«Το μένος των πολιτών έπρεπε να είναι για τους διοικητικούς και τους προέδρους που αποφάσιζαν και σου επέβαλλαν το τι θα κάνεις. Δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών. Ίσως θα έπρεπε να είχαμε κάνει την επανάστασή μας από τότε».

Συχνά τα μουσικά σύνολα βρέθηκαν σε δύσκολη θέση όπως μας είπε ο κ. Ιωνάς «Πολλές φορές αντιμετωπίσαμε θέματα άρνησης υπηρεσίας. Για παράδειγμα μας ζητούσαν να ηχογραφήσουμε τον ύμνο ενός κόμματος στα στούντιο της ΕΡΤ ή ενός συνθέτη που θέλει να το χρησιμοποιήσει σε μια εκδήλωση του τάδε κόμματος. Αν λοιπόν δεν το κάναμε θεωρούταν άρνηση υπηρεσίας».

Η δημόσια τηλεόραση και το δημόσιο ραδιόφωνο πρέπει να προωθεί, εκτός των άλλων, και τον πολιτισμό. Το αν οι διαδικασίες αυτές είναι δείγμα πολιτισμού είναι στη δική σας κρίση…

ert_orxistra_symfwniki_2013_11_01
Συμφωνική Ορχήστρα & Χορωδία ΕΡΤ στο Ηρώδειο

Ύστερα από τη παραπάνω συζήτηση με τους μουσικούς, η οποία είχε σαν στόχο να ξεκαθαριστεί ο ρόλος των μουσικών συνόλων και η δουλειά που γινόταν από την πλευρά των μουσικών, ξεκίνησε το θέμα των υπογραφών για τα μουσικά σύνολα της ΝΕΡΙΤ. Και η κ. Καραγιαννάκη και ο κ. Ιωνάς φάνηκαν πικραμένοι και απογοητευμένοι όταν ξεκίνησαν την εξιστόρηση των γεγονότων…

Μαρία Καραγιαννάκη: Μέσα στο καλοκαίρι έγινε η υποβολή των αιτήσεων για τη ΔΤ. Αυτή η υποβολή των αιτήσεων έγινε πολύ απλά για να διασπαστεί το μπλοκ των εργαζομένων που κρατούσαν την ΕΡΤ ανοιχτή. Μπήκαμε λοιπόν σε ένα μεταβατικό στάδιο ανάμεσα σε ΕΡΤ και ΝΕΡΙΤ. Ένα στάδιο εντελώς αόρατο, ανεπίσημο και αντισυνταγματικό, μιας που το θέμα της ΕΡΤ ήταν και είναι ακόμα ανοιχτό και δεν είχε δοθεί καμιά λύση στα δικαστήρια. Σε αυτό το μεταβατικό στάδιο δημιουργήθηκε η ΝΕΡΙΤ, μέσα σε μόλις 2-3 μήνες, ενώ κανονικά θα χρειαζόταν τουλάχιστον μία 12μηνη προετοιμασία. Δημιούργησαν κάποιες θέσεις εργασίας χωρίς προκήρυξη, χωρίς ΑΣΕΠ, χωρίς κανένα αδιάβλητο σύστημα για τα έγγραφα που παρουσίαζε ο καθένας. Θα μπορούσα για παράδειγμα να πω ότι είμαι ηλεκτρονικός και κανένας να μην το ψάξει. Όλα αυτά μπορούσες να τα δηλώσεις στο internet βάζοντας απλά την ηλεκτρονική σου υπογραφή. Έτσι μπορούσαν να πουν κοιτάξτε πόσοι δήλωσαν ενδιαφέρον για τη νέα τηλεόραση, άρα όντως αυτά που πρεσβεύαμε εμείς γίνονταν στην ΕΡΤ, άρα η ΕΡΤ πρέπει να κλείσει.

Έπειτα υπήρξε πρώην διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού που πήγε στη ΔΤ και «φωτογράφισε» τις θέσεις των εργαζομένων. 138 «φωτογραφημένες» θέσεις (των μουσικών με σύμβαση αορίστου χρόνου) βγήκαν στη 2η προκήρυξη και έτσι έγινε κατανοητό ότι τα μουσικά σύνολα θα είναι μέσα στη νέα τηλεόραση, ενημερώνοντάς τους όμως από την αρχή ότι “μπορεί να σας χρειαστούμε αλλά μπορεί και όχι“. Επίσης “η σχέση εργασίας σας εάν προσληφθείτε θα είναι δίμηνη και δε σας δίνουμε πλάνο για την ΝΕΡΙΤ“.

Έτσι κατάφεραν και μας χώρισαν σε δύο μέρη. Οργιστήκαμε με κάποιους συναδέλφους γιατί όταν βλέπεις ότι παίζεται χοντρή κυβερνητική προπαγάνδα, όταν σου λέει “θα σκεφτώ αν θα σε χρησιμοποιήσω” δεν πρέπει να πέσεις στη παγίδα. Η λειτουργία της ΔΤ τους δύο πρώτους μήνες δε θα είχε ανάγκη από συναυλίες, αλλά από δελτία ενημέρωσης και ραδιόφωνο. Απορήσαμε με αυτούς που συμμετείχαν στις αιτήσεις για τις νέες θέσεις. Απορούσαμε πως μπορεί να υπάρχει αυτή η συμμετοχή όταν κανείς δεν ήξερε αν θα σχηματιστούν νέα μουσικά σύνολα και αν θα σε χρησιμοποιήσουν τελικά στη ΝΕΡΙΤ. Μα καλά, ξέχασαν την 11η  Ιουνίου, ξέχασαν πόσο βίαια φιμώθηκε η ΕΡΤ; Αυτό και μόνο θα μπορούσε να τους δείξει ότι δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα. Ήταν απλά μια κίνηση εντυπωσιασμού…

2650  άνθρωποι απολύονται… Κλείνω την ΕΡΤ γιατί είχε όργιο σπατάλης χωρίς καμία άλλη εξέταση. Βασίστηκαν μόνο πάνω σε αυτό. Η ΕΡΤ όμως τα τελευταία χρόνια είχε πλεόνασμα και αυτό δεν το λένε. Σκοπός ήταν απλώς να απολυθούν 2650 εργαζόμενοι γιατί έτσι ήθελε η τρόικα και επίσης να φαγωθούν οι αποζημιώσεις για όσους έπεσαν στην παγίδα να κάνουν τις αιτήσεις. Η μεγαλύτερη βλακεία, να πιστεύεις ότι αυτοί οι άνθρωποι με τον τρόπο που σε έδιωξαν και με μηδέν προγραμματισμό θα σου εξασφαλίσουν εργασία στη νέα τηλεόραση.

ert_karagiannaki_interview_2013_11_02

Από τους μουσικούς λοιπόν οι 120 έκαναν αιτήσεις για τη νέα Δημόσια Τηλεόραση. Μετά από όλα αυτό σαφέστατα δε μπορούμε πια με τη μουσική να λέμε το ίδιο πράγμα με αυτούς τους συναδέλφους. Άλλο δηλώνω εγώ και άλλο εκείνοι. Τον πρώτο 1,5 μήνα οι φωνές μας ήταν κοινές. Κάθε βράδυ δίναμε μάχη ψυχής και παίζαμε στο προαύλιο του ραδιομεγάρου. Εκτεθειμένοι και οι φωνές και τα όργανα υπό συνθήκες δύσκολες με τη θερμοκρασία και την υγρασία. Όργανα 7.000 ευρώ και 30.000 ευρώ. Τα όργανα αυτά είναι χρεωμένα στον κάθε μουσικό. Το ίδιο και η συντήρησή τους. Αν πας για δουλειά σε ένα γραφείο θα σου δοθεί γραφική ύλη, γραφείο, υπολογιστής και ό,τι άλλο χρειάζεται. Εμείς φέρναμε τα δικά μας μουσικά όργανα και έπρεπε να τα συντηρούμε με τον πενιχρό μας μισθό. Όργανα, όπως τα πνευστά κάθε 7-8 χρόνια θέλουν αλλαγή και μιλάμε για όργανα αξίας 7.000 και 8.000 ευρώ. Η συντήρησή τους είναι αντίστοιχα ακριβή.

Οι συνάδελφοι αυτοί λοιπόν όλο αυτόν τον καιρό επαναπαύθηκαν στο ότι θα διοριστούν και τώρα καταλαβαίνουν πως δεν πρόκειται αυτό να συμβεί. Όσο ανώδυνη κι αν ήταν αυτή η ηλεκτρονική αίτηση, αφού γινόταν από τον καναπέ σου, αποτελεί τη μέγιστη πολιτική πράξη. Είναι σαν να νομιμοποιείς τον βιαστή σου…

Λοιπόν για ποια θέση φωνάζουν αυτή τη στιγμή να τους στηρίξει ο κόσμος; Καμία θέση. Αυτοί το επέλεξαν. Τουλάχιστον ας μείνουν σε αυτήν. Ας σεβαστούν την ίδια τους την απόφαση. Ας έχουν αξιοπρέπεια στην επιλογή τους, η οποία ήταν να μείνουν στον αέρα και να χάσουν τα δικαιώματά σας από την ΕΡΤ. Εμείς υποβάλαμε αγωγές ότι δεν αποδεχόμαστε την απόλυσή μας, όταν όμως υποβάλεις αίτηση ενδιαφέροντος στη ΔΤ χωρίς να έχει τελειώσει το θέμα ΕΡΤ, ξεκινάς με τη δήλωση στην αίτηση «αποδέχομαι την απόλυσή μου», οπότε λοιπόν δε διεκδικώ τίποτα…

Αποδεκατίστηκαν τα μουσικά σύνολα. Ωρύομαι με τους συναδέλφους μου που δε μπορούμε να είμαστε στην ίδια πλευρά και να δώσουμε μια απάντηση στον φασισμό που νιώσαμε. Παρασύρθηκαν πολλοί, άλλοι ασυνείδητα. Δε ξέρω τι αγώνα κάνω και για ποιόν το κάνω. 20 άτομα δε μπορούμε να παίξουμε στα μουσικά σύνολα. Γι’αυτό και έχω πρόβλημα με το να χρησιμοποιούν τον όρο «μουσικά σύνολα της ΕΡΤ». Μπορούν να είναι οτιδήποτε άλλο, αυτό θα το πολεμήσω με όλες μου τις δυνάμεις γιατί πρέπει να υποστηρίξω τη θέση μου, την πολιτική μου άποψη, τον αγώνα μου. Λιώσαμε 5 μήνες να φωνάζουμε για το απλό του πράγματος, ότι δηλαδή είναι φασισμός να κλείνεις τον πολιτισμό και να τον φιμώνεις τόσο άγρια. Να σβήνεις όλη αυτή την προσπάθεια, την εμπειρία και την εξειδίκευση και να τα πετάς όλα εν μία νυκτί. Είναι δυνατόν από αορίστου χρόνου να έρθεις στη σύμβαση ακόμα και της μια μέρας; Να σε χρειαστούν μόνο για μια ώρα, για μια συναυλία; Δεν παλέψαμε για τίποτα, για κανένα εργασιακό δικαίωμα και ξαφνικά φαίνονται γραφικά όλ’ αυτά, είναι δυνατόν; Όσοι συνάδελφοι είχαν οικογένειες απορούσα τι θα διδάξουν στα παιδιά τους! Αντί να κρατήσεις την ΕΡΤ όρθια έκανες αίτηση σε κάτι που δεν υπάρχει; Ήθος, αξιοπρέπεια και δημοκρατία σίγουρα δε διδάσκει αυτό το πράγμα. Δείχνει δειλία και υποταγή. Είχαμε μεγάλο ατού στα χέρια μας με την απάντηση που δώσαμε το πρώτο διάστημα και στη συνέχεια το πετάξαμε τόσο απλά… Με πονάει που με τους συναδέλφους μου είμαι έτσι. Με πονάει που ο κυβερνητικός σκοπός πέτυχε και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε και λέμε τόσο σκληρές κουβέντες μεταξύ μας. Δε γίνεται αλλιώς όμως, αυτό το πράγμα ξεπερνάει την ΕΡΤ…

Music Corner: Στο ζάπινγκ όσες φορές περνάω τη ΔΤ συνήθως παίζει κάτι από το αρχείο της ΕΡΤ. Τι σόι καινούργια τηλεόραση έχουμε φτιάξει χρησιμοποιώντας την παλιά;
Μαρία Καραγιαννάκη: Χρησιμοποίησαν  ότι αρχείο υπήρχε στο κανάλι της βουλής και της ΕΡΤ, διάφορα ντοκιμαντέρ ιστορικά και ότι αρχείο υπήρχε στην Κατεχάκη, στα στούντιο της ΕΤ1 δηλαδή… Χρησιμοποίησαν ακόμα και υλικό του τμήματος του αρχείου των ειδήσεων το οποίο μέχρι τον Αύγουστο επιμελώς κάποιοι «συνάδελφοι» υπέκλεψαν με στικάκια και τα μετέφεραν στη ΔΤ.
Νίκος Ιωνάς: Κλοπή δηλαδή…
Μαρία Καραγιαννάκη: Γινόταν πραγματική κλοπή. Σαν να ήμαστε εγώ με τον Νίκο υπεράνω πάσης υποψίας αγωνιστές. Να έχουμε πρόσβαση στην βιβλιοθήκη των μουσικών συνόλων και να μπορούμε με το κλειδί που έχουμε να μπούμε και να κλέψουμε τα αρχεία, ενώ ήμασταν καθημερινά εκεί και λέγαμε ότι κάνουμε τον αγώνα μας με τους συναδέλφους μας. Και στη πραγματικότητα να υποκλέπτουμε αρχειακό υλικό της ΕΡΤ…
Νίκος Ιωνάς: Άνθρωποι που είχαν ήδη κάνει αίτηση αλλά εμείς δεν το γνωρίζαμε αυτό, μέχρι που βγήκαν τα ονόματά τους. Διαύγεια… Συνάδελφοί μας που ήταν μαζί μας στον αγώνα.
Μαρία Καραγιαννάκη: Δυστυχώς αυτά συνέβησαν. Διαφυλάξαμε ό,τι μπορούσαμε αλλά τον πρώτο καιρό χάθηκε υλικό από συναδέλφους που τους βλέπαμε εκεί. Και πραγματικά τότε δεν ήξερες ποιος και τι. Γιατί ο καθένας προσπαθούσε να περιφρουρήσει τα δικά τους. Οι δημοσιογράφοι τα δικά τους, οι τεχνικοί τα δικά τους, οι μουσικοί τα δικά τους οπότε ήταν λίγο δύσκολο. Δυστυχώς έγιναν όλα αυτά και έτσι η ΔΤ συνεχίζει να χρησιμοποιεί το αρχειακό πρόγραμμα της ΕΡΤ που είναι δουλειά γενεών, είναι κατάθεση εργαζομένων…
Νίκος Ιωνάς: Η ΔΤ σημείωσε ακόμα πως δε διαθέτει ΑΦΜ, ούτε διοικητικό συμβούλιο!
Μαρία Καραγιαννάκη: Δεν έχουν σχηματίσει διοικητικό συμβούλιο, νομικά δεν είναι κατοχυρωμένοι. Ως μεταβατικό στάδιο και ως ΔΤ παραμένει ως μια “γέφυρα” μέχρι να φτιαχτεί η ΝΕΡΙΤ, που ανακοίνωσαν το όνομά της χωρίς επίσης να είναι κατοχυρωμένο.

ert_ionas_interview_2013_11_03
με βουρκωμένα μάτια ο Νίκος Ιωνάς μιλάει στο MusicCorner για όσα συνέβησαν στην ΕΡΤ

Music Corner: Υπήρχαν εξωφρενικά υψηλοί μισθοί στην ΕΡΤ;
Μαρία Καραγιαννάκη: 
Τον πρώτο καιρό αντιμετωπίζαμε έξαλλους πολίτες οι οποίοι θεωρούσαν ότι μας πληρώνουν και μάλιστα ακριβά και τώρα “κλαίμε” γιατί χάσαμε τις θέσεις μας. Δεν είναι έτσι, το μεγαλύτερο μέρος της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης είχε χαμηλόμισθους. Η ζημιά πάντα γίνεται από το κυβερνητικό κομμάτι κι από αυτούς που διορίζουν στην ελληνική τηλεόραση, στο πελατολόγιό τους, στους διευθυντές τους, στους προέδρους, που κάθε προεκλογική περίοδο άλλαζαν…

Music Corner: Πείτε μου κάποιες περιπτώσεις σπατάλης στην ΕΡΤ…
Νίκος Ιωνάς: Σπατάλη ήταν κάποιες εκπομπές όπως για παράδειγμα το “στην υγειά μας” , του Σπύρου Παπαδόπουλου, ο οποίος είχε το θράσος να μιλήσει και να πει “ναι, γίνονταν σπατάλες”! Όταν ο ίδιος ήταν μια σπατάλη!
Μαρία Καραγιαννάκη: Πείτε μου πως γίνεται να εγκρίνεται 60.000 ευρώ κόστος σε κάθε εκπομπή, όταν θέλεις να βάλεις σε μια σειρά τα οικονομικά της τηλεόρασης…
Νίκος Ιωνάς: Στο κάτω κάτω, αφού αγαπάς τόσο πολύ τη μουσική και τον πολιτισμό, κάνε την εκπομπή δωρεάν…
Μαρία Καραγιαννάκη: Είναι αυτή η νοοτροπία που είδαμε και με τον κ. Κεδίκογλου, από τη μια είναι το μαγαζί μου και κάνω ότι θέλω και από την άλλη, όταν έρθει η ώρα, θα πω ότι κάνατε σπατάλη. Και ποιος έβαζε την υπογραφή του για να εγκριθούν όλα αυτά; Και γιατί να πάρετε τον κ. Παπαδόπουλο ή τον “κύριο Τάδε”, όταν υπάρχει ήδη μέσα στην ΕΡΤ τόσο μεγάλο δημοσιογραφικό δυναμικό;

Music Corner: Θεωρείτε ότι ήταν υπεράριθμο το προσωπικό της ΕΡΤ;
Μαρία Καραγιαννάκη: Η ΕΡΤ υπήρξε ένα μεγάλο ατέλειωτο εργαστήρι για πάρα πολλές ειδικότητες. Πολιτισμού, ενημέρωσης, δημοσιογραφίας… Και τελικά φτάσαμε στο σημείο να δημιουργούμε σήμερα μια νέα Δημόσια Τηλεόραση η οποία πρέπει να απασχολεί έναν πολύ μικρό αριθμό υπαλλήλων, πολλές φορές ανειδίκευτων… Χαρακτηριστικά θα σου αναφέρω το περιβόητο δελτίο της ΔΤ, που έπρεπε να βγει λίγο μετά τον 15αυγουστο και τελικά βγήκε αρχές Σεπτέμβρη! Ξέρεις γιατί καθυστέρησαν; Επειδή έψαχναν ανθρώπους να χειριστούν τα μηχανήματα! Οι υπάρχοντες δεν ήξεραν!

Music Corner: Και κάποια στιγμή τα ΜΑΤ σας έβγαλαν εκτός ραδιομεγάρου…
Νίκος Ιωνάς: Είμαστε περήφανοι για την ΕΡΤ που έχουμε φτιάξει αυτούς τους 5 μήνες γιατί είναι ελεύθερη και πραγματοποιεί πραγματικά το σκοπό της. Ακόμα και με τα ΜΑΤ μέσα. Από τη στιγμή που θα σταματήσει η ΕΡΤ να εκπέμπει, το επόμενο βήμα θα είναι τα ΜΑΤ να μπουν στα σπίτια μας (βλέπε πλειστηριασμοί). Αυτός είναι ο τρόπος τους, βία και μόνο. Έτσι μπήκαν και στην ΕΡΤ τα ΜΑΤ. Διαδηλώναμε ειρηνικά και μας περικύκλωσαν. Έκαναν σχηματισμό περικύκλωσης και απώθησης. Και μας χτύπησαν με τις ασπίδες τους, φάγαμε κλωτσιές, μας ψέκασαν με χημικά και μας απώθησαν μπροστά στα αυτοκίνητα. Χτύπησαν κοπέλα, συνάδελφό μας, την έπιασαν από τα μαλλιά και την πέταξαν κάτω. Εννοείται ότι δε μπορείς να κάνεις κάτι. Αυτοί έχουν τα όπλα και εσύ απλώς χάνεσαι…
Μαρία Καραγιαννάκη: Μας πέταγαν μπροστά στα αυτοκίνητα. Ήθελαν να μας συνθλίψουν, ήθελαν θύματα ειλικρινά σας μιλάω. Ήταν σχέδιο στρατιωτικής εισβολής… Μας στρίμωχναν απ’ όλες τις πλευρές γιατί ενοχλούσαμε ακόμα και μπροστά στη Μεσογείων, αν είναι δυνατόν. Μπροστά στην πύλη της ΕΡΤ, όπου ήταν ήδη παρεταγμένες δύο σειρές των ΜΑΤ και τους ενοχλούσαμε που ήμασταν και στον δρόμο. Έγινε γρήγορα η εκκένωση μέσα σε 10 λεπτά. Εδώ μπήκαν τα ΕΚΑΜ κι έλεγαν φεύγεις δεν παίρνεις τίποτα. Μέχρι και το να έπαιρνες την τσάντα σου θεωρούταν πλιάτσικο!
Νίκος Ιωνάς: Το μόνο που με στενοχώρησε ήταν που την ώρα που μπήκαν τα ΜΑΤ δεν ήμουν μέσα στο ραδιομέγαρο με το τσέλο μου και να παίζω. Το ήθελα πολύ αυτό. Να με συλλάβουν την ώρα που παίζω τσέλο…
Μαρία Καραγιαννάκη: Εκείνο το βράδυ ταραχτήκαμε πολύ. Στις 4.15 με πήρε συνάδελφος μιλώντας χαμηλόφωνα με τα ΜΑΤ δίπλα. Έπεσαν τα έτοιμα βίντεο με τους τίτλους «μπήκαν τα ΜΑΤ στην ΕΡΤ, ελάτε όλοι». Ήταν τρομακτικό…
Νίκος Ιωνάς: Βάλαν χειροπέδες στις αλυσίδες στη πύλη. Τόσο συμβολικό…! Να περνάνε χειροπέδες στην πύλη. Ούτε καν ένα λουκέτο…

ert_ionas_interview_2013_11_01

Music Corner: Πολύς κόσμος πάντως -άσχετος με την ΕΡΤ- έδωσε το παρόν στα επεισόδια, ήταν στο πλευρό σας…
Μαρία Καραγιαννάκη: Θα είναι η μεγαλύτερη δικαίωση για εμάς να εμπνεύσουμε και άλλους  να αγωνιστούν. Για τα ίδια παλεύουμε όλοι, για αξιοπρεπή καθημερινότητα, για αξιοπρεπή δουλειά, για αξιοπρέπεια στη ζωή μας, στο σπίτι μας. Και πάνω απ’ όλα να έχουμε δημοκρατία σε όλες της εκφάνσεις της. Αν το χάσουμε αυτό χαθήκαμε. Είναι αυτό που είχε πει η Μελίνα Μερκούρη ότι η Ελλάδα πρέπει να πρωτοστατεί για τον πολιτισμό της. Αν το χάσει αυτό θα είναι ένα τίποτα. Μεγάλη κουβέντα ήξερε πολύ καλά τι έλεγε. Είμαι αισιόδοξη όμως, αυτό που ξεκινήσαμε εμείς θα δικαιωθεί στο βάθος του χρόνου και θα εμπνεύσει κι άλλους. Θα έρθει η αλλαγή κάποια στιγμή. Θα ζοριστούμε πολύ αλλά θα έρθει. Η ΕΡΤ θα εμπνεύσει και άλλους κλάδους. Δε ξέρω αν πρέπει να χυθεί αίμα κάποια στιγμή. Ήδη βλέπουμε να αυτοκτονούν Έλληνες πολίτες, που δεν μπορούν να ζήσουν αξιοπρεπώς. Αυτό και μόνο θα πρέπει να μας συγκλονίζει.

Music Corner: Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, τι γίνεται μέσα στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ; Γνωρίζετε;
Μαρία Καραγιαννάκη: Υπάρχουν αστυνομικοί μέσα στο ραδιομέγαρο, στο χώρο της ρεσεψιόν, στο προαύλιο. Δεν ανεβαίνουν στον 2ο και στον 3ο όροφο αλλά αν θέλουν μπορούν.
Νίκος Ιωνάς: Γενικά δεν ξέρουμε τι γίνεται εκεί μέσα. Και να σου πω και κάτι; Μπορούν ανά πάσα στιγμή να μας φορτώσουν τα πάντα κάνοντας μια προβοκάτσια. Υπάρχουν μηχανήματα χρεωμένα σε συγκεκριμένους ανθρώπους που αν χαλάσουν θα τα πληρώσουν οι ίδιοι. Υπέροχα; Η Ελλάδα της Δημοκρατίας… Απολαύστε την…
Μαρία Καραγιαννάκη: Τρέμω για την ώρα που κάποιοι κακόβουλοι ίσως μπουν στον πρώτο όροφο που βρίσκονταν τα Μουσικά Σύνολα. Τρέμω για την ώρα που θα ανοιχτούν τα στούντιο, οι κονσόλες, καθώς επίσης και η μουσική βιβλιοθήκη με τα χειρόγραφα του Χατζιδάκι, του Σκαλκώτα… Υπάρχει υλικό ανεκτίμητης αξίας, καθώς και το ψηφιακό αρχείο. Αφύλακτο μένει και το αρχείο που υπάρχει στη Μουρούζη, στο κτίριο της ΕΡΤ εκεί είναι το απόρρητο γραφείο του ΕΙΡ (Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας). Τα πρώτα στούντιο, τα πρώτα καταστατικά, επιστολές της εποχής… Όλα αυτά δε φυλάσσονται, δε ξέρουμε τη μοίρα τους, δε ξέρουμε τι έχουν κάνει οι υπάλληλοι της ΔΤ. Εμείς οι καταληψίες δε μπορούμε να ξέρουμε τι θα γίνει με αυτό το αρχείο. Αυτό που διαφυλάγουμε τόσο καιρό.

Music Corner: Η γενικότερη εικόνα στην Ελλάδα σήμερα; Πως τη βλέπετε;
Μαρία Καραγιαννάκη: Θέλουν να πεθάνει κόσμος. Κάθε νέο μέτρο κρύβει πίσω του το «να πεθάνεις ρε», δε θέλω να ζεις, δε θέλω να σε πληρώνω, δε θέλω να παίρνεις σύνταξη, δε θέλω να παίρνεις τα φάρμακά σου, δε θέλω να εκπαιδεύεσαι, δε θέλω να έχεις παιδεία, δε θέλω να καις τζάκι… Τίποτα… Θέλω να είσαι ένα πρόβατο. Είναι τραγική η κατάσταση. Πριν λίγες μέρες είχαμε δημοσίευμα της The Guardian να λέει ότι στην Ελλάδα έχει συμβεί εκτροπή πολιτεύματος και εδώ δεν έχει ανοίξει ούτε μύτη…
Νίκος Ιωνάς: Και μιλάμε για την Guardian, όχι τη Sun που είναι σκανδαλοθηρική…

ert_karagiannaki_interview_2013_11_01

Music Corner: Η ζωή μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ;
Μαρία Καραγιαννάκη: Είναι τραγικό η ομογένεια να μην έχει επαφή με την πατρίδα. Να μη μπορούν στις ακριτικές περιοχές να μαθαίνουν τα νέα, ακόμα και να μη μπορούν να ακούνε ελληνικά. Πάντως πολλά γερμανικά κανάλια και γερμανικές ομοσπονδίες είχαν πολλές φορές δυναμικό παρόν εδώ. Γάλλοι, Πορτογάλοι, Ισλανδοί, από την Αργεντινή, από την Αμερική, από Αυστραλία… Όχι μόνο ο απόδημος ελληνισμός αλλά και οι ίδιοι οι ξένοι ανταποκριτές, παρακολουθούσαν συνεχώς το τι κάναμε, μέχρι τελευταία στιγμή. Κουνάει πολλές ευρωπαϊκές ραδιοφωνίες αυτό το πράγμα. Ο πρόεδρος της EBU είχε πει όταν είχε έρθει εδώ «προσέξτε τι ανοίγετε με αυτό που κάνετε». Δε φιμώνεις μια δημόσια τηλεόραση έτσι από τη μια στιγμή στην άλλη. Πόσο μάλλον τις Ορχήστρες. Η συμφωνική ιδρύθηκε το 1938, ούτε η γκεστάπο δεν την έκλεισε (!) και το ίδιο το ραδιόφωνο. Το 1954 ιδρύθηκε η ποικίλης, το 1977 ο Χατζιδάκις ίδρυσε τη χορωδία για να ολοκληρωθούν τα σύνολα και να δουλεύουν σαν ένα ολοκληρωμένο κομμάτι για τον πολιτισμό.
Νίκος Ιωνάς: Πλέον είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει ορχήστρα ραδιοφωνίας…
Μαρία Καραγιαννάκη: Καλά, είμαστε και η μοναδική χώρα που δεν έχει καν δημόσια τηλεόραση! Αυτό είναι το παράλογο… Νομικά δεν υπάρχει τίποτα, ούτε αυτό που έφτιαξαν. Στην ΕΡΤ 100 άνθρωποι έκαναν τη ζημιά για όλους τους υπόλοιπους, όπως σε όλη τη χώρα το κακό το κάνουν 300 άτομα μέσα στη βουλή.
Νίκος Ιωνάς: Όλοι φέρουμε ευθύνη, πρέπει πρώτα να αλλάξουμε εμείς.
Μαρία Καραγιαννάκη: Ας μην ψάχνουμε για ήρωες, αυτό κάναμε πάντα. Ας γίνουμε εμείς οι ήρωες του εαυτού μας. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και ήρθε η ώρα να επαναληφθεί ο αγώνας…

ert_orxistra_sygxroni_2013_11_01

Σαφώς λοιπόν και το θέμα δεν είναι το πόσα σχόλια υπήρχαν, στη σελίδα κοινής διαβούλευσης για την ΕΡΤ, για τα μουσικά σύνολα. Γιατί δε μπορεί να μετρήσει κανείς τις σπουδές, τα χρόνια επίπονης μελέτης, τις προσπάθειες και τους κόπους ενός μουσικού με πέντε σχόλια πάνω ή πέντε σχόλια κάτω σε μια ιστοσελίδα. Αν υπήρχαν όσα σχόλια έπρεπε τότε μάλλον όλος ο Ελληνικός λαός θα είχε γαλουχηθεί με τα έργα του L.W. Beethoven και του J.S. Bach και τότε ενδεχομένως να μην είχε τεθεί καν το ζήτημα αν θα υπάρχουν ή όχι τα μουσικά σύνολα. Θα υπήρχαν χωρίς καμία αμφιβολία. Το θέμα είναι η διχόνοια που δημιουργείται σ’ έναν κλάδο πολύ ιδιαίτερο. Στον κλάδο της μουσικής. Στο πολιτιστικό μας επίπεδο. Τα μουσικά σύνολα της ΕΡΤ ήταν ένας σημαντικός παράγοντας στη συνέχιση του πολιτισμού μας. Δεν επιτρέπεται κανένας να σβήνει και να διαγράφει την πολιτιστική ιστορία της Ελλάδας με την πρόφαση της …έλλειψης σχολίων σε μια ιστοσελίδα!

Κάθε άνθρωπος οφείλει να έχει τη δική του άποψη και να λειτουργεί με βάση τα δικά του συμφέροντα και τις δικές του ανάγκες. Ο Μάνος Χατζιδάκις όταν ίδρυσε το Τρίτο πρόγραμμα («το οποίο αποτελεί μέχρι και σήμερα σημείο αναφοράς για την ελληνική ραδιοφωνία και σηματοδοτεί –ίσως- την ποιοτικότερη περίοδο του ραδιοσταθμού» – Wikipedia), είχε τη δική του άποψη και λειτούργησε με βάση τα προσωπικά του κριτήρια, αλλά πάντα υπέρ της πατρίδας του και του πολιτιστικού επιπέδου αυτής. Εμείς ως συνεχιστές αυτών των ανθρώπων οφείλουμε να σεβαστούμε ό,τι έχτισαν και αν δε μπορούμε να το βελτιώσουμε, τουλάχιστον να το διατηρήσουμε.

ert_orxistra_symfwniki_2013_11_02
Η Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΡΤ, στο Ηρώδειο…

Το άρθρο αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί πλήρες μιας που απουσιάζουν οι απόψεις των συναδέλφων της κ. Καραγιαννάκη και του κ. Ιωνά, παρά τις προσπάθειές μας να μας απαντήσουν στις ίδιες ερωτήσεις. Δεν το έκαναν ποτέ…

Ας θυμηθούμε τα λόγια του Μ. Χατζιδάκι από «Το πρόσωπο του τέρατος και ο φόβος μήπως το συνηθίσουμε» που ακούστηκαν στις 30/7/1978 στο Τρίτο πρόγραμμα…

«Η υποταγή ή ο εθισμός σε μια τέτοια συνύπαρξη ή συνδιαλλαγή, δεν προκαλεί τον κίνδυνο της αφομοίωσης ή της λήθης, του πώς πρέπει, του πώς οφείλουμε να σκεφτόμαστε, να πράττουμε και να μιλάμε; Αναμφισβήτητα αρχίσαμε να το ανεχόμαστε. Και η ανοχή, πολλαπλασιάζει τα ζώα στη δημόσια ζωή, τα ισχυροποιεί και τα βοήθα να συνθέσουν με ακρίβεια τη μορφή του τέρατος, που προΐσταται, ελέγχει και μας κυβερνά.

(…)
Πώς θ αντιδράσουμε και πώς δε θα συμβιβαστούμε με το τέρας

xatzidakis_2013_09_02

————–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Θεματοφύλακες του πολιτισμού, χαίρετε! Παρακολούθησα απόψε στο Σύνταγμα τη συναυλία σας υπέρ των απολυμένων καθαριστριών, σχολικών φυλάκων, εκπαιδευτικών κ.ά., θυμήθηκα την ΕΡΤ με βαθειά νοσταλγία και συγκίνηση, θαύμασα τη φωνή σας, κ. Καραγιαννάκη και, τέλος συστηθήκαμε με τον κ. Νίκο Ιωνά, καθ’ υπόδειξη του προέδρου σας, κ. Παν. Καλφαγιάννη. Όπως είπα στον κ. Ιωνά, είμαι κατά κύριο λόγο εικαστικός. Τελευταία βγήκε στη δημοσιότητα ένας πίνακάς μου, ο “Άγιος Αυτόχειρ”, σύμβολο όλων των συμπατριωτών μας που έβαλαν τέρμα στη ζωή τους λόγω της κρίσης. Παράλληλα συνθέτω και μουσική. Στο πλαίσιο των έργων μου με θέμα την Ελλάδα στα χρόνια της κρίσης ετοιμάζω μια μουσική σύνθεση με δικούς μου στίχους, την οποία θα ήθελα να εκτελέσει κάποια στιγμή η συμφωνική σας ορχήστρα. Σας εκφράζω την αγάπη και θερμή μου συμπαράσταση στον αγώνα κατά του σκότους όπου σας έριξαν οι προδότες οι κυβερνώντες προσπαθώντας να σας αφανίσουν – μάταια όμως! Μπράβο σας που συνεχίζετε να υπάρχετε και να ακούγεστε (τι συγκινητικό αυτό το σήμα της ΕΡΤ και ο Εθνικός μας Ύμνος που παίξατε στο τέλος!)
    Kατά ατυχή συγκυρία το ατελιέ μου βρίσκεται δίπλα στην κατοικία του κ. Σίμου Κεδίκογλου που έκλεισε χωρίς αιδώ, χωρίς περίσκεψιν την αυλαία της ΕΡΤ! Πρόβαλα όμως κι εγώ τότε την αντίστασή μου. Κάθε μέρα μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ εξέθετα τον “ΆΓΙΟ ΑΥΤΌΧΕΙΡΑ” μπροστά στα μάτια των φρουρών του και του ιδίου, όποτε έμπαινε ή έβγαινε απ’ το σπίτι του, τον οποίον ο πρώην υπουργός έβλεπε με φανερή δυσαρέσκεια.
    Αν θέλετε, επικοινωνήστε μαζί μου, θα χαρώ πολύ!
    Τραγουδάω κι εγώ, υπαίθρια, απέναντι απ’ το Ηρώδειο συνήθως, Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Λο’ί’ζο…Σε μεγάλες ιστορικές επετείους, όπως, π.χ. της Άλωσης, διαβάζω εκεί σχετικά λογοτεχνικά κείμενα, πράγμα που βρίσκει απήχηση στο διερχόμενο κοινό. Ίσως κάποια από τις δραστηριότητές μου σας φανεί χρήσιμη.
    Με μεγάλη χαρά και εκτίμηση Στέλλα Γιαννακοπούλου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here