Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
http://vinylmaniac.madblog.gr

Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2013

Κάθε τραγούδι έχει τη δική του ιστορία. Άλλοτε από μια προσωπική εμπειρία, άλλοτε από την ανάγνωση ή το άκουσμα μιας ιστορίας, άλλοτε εντελώς τυχαία και συμπτωματικά, έχουν γραφτεί υπέροχες μελωδίες και στίχοι που μας συντρόφεψαν στις χαρές, στις λύπες, στη διασκέδαση, στους έρωτες, στους χωρισμούς μας. Αυτές τις ιστορίες θ’ αφηγείται τούτη η στήλη, σαν ένα παραμύθι, που όμως είναι τόσο αληθινό…

———————————————————–

Σε πότισα ροδόσταμο
(Μίκη Θεοδωράκη – Νίκου Γκάτσου)
Μαίρη Λίντα – Γρηγόρης Μπιθικώτσης

 

Η παρουσία του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι στο ελληνικό τραγούδι ήταν καταλυτική από το 1960 και μετά. Οι δύο «ημίθεοι» της μουσικής μας πέραν του ότι μας έκαναν υπερήφανους στα πέρατα της οικουμένης με τα ανεπανάληπτα έργα τους, οδήγησαν κι άλλους δημιουργούς στα δικά τους μονοπάτια. Αποτέλεσμα αυτού, να γραφτούν υπέροχα και σπουδαία πράγματα εκείνη την εποχή και να μείνουν αθάνατα στην ιστορία του πενταγράμμου μας…

Μετά τον «Επιτάφιο», η δημιουργικότητα του Μίκη είχε φθάσει στην κορύφωσή της. Η ενασχόλησή του με το λαϊκό τραγούδι «γεννούσε» μοναδικές δημιουργίες που νυχθημερόν πρωταγωνιστούσαν στους ραδιοφωνικούς σταθμούς της εποχής. Κι αυτό όχι πάντα, γιατί νωρίς-νωρίς άρχισαν οι απαγορεύσεις λόγω των πολιτικών πεποιθήσεων και της δράσης του.

Ένα βράδυ του 1961, ο δημιουργός παρίσταται σε κάποια αποχαιρετιστήρια βραδιά που λαμβάνει χώρα στο φημισμένο και πασίγνωστο εκείνα τα χρόνια δισκοπωλείο «Κύκλος». Κάποια στιγμή, τον πλησιάζει ο ποιητής Νίκος Γκάτσος και του δίνει ένα μικρό διπλωμένο χαρτί λέγοντάς του να το διαβάσει αργότερα, μήπως τον εμπνεύσει.

Μετά το τέλος της εκδήλωσης, ο Θεοδωράκης πηγαίνει στο κέντρο όπου τραγουδούν η Μαίρη Λίντα και ο Μανώλης Χιώτης και τα ξημερώματα φεύγουν όλοι μαζί για το αεροδρόμιο, καθώς ο συνθέτης επρόκειτο να ταξιδέψει στο Λονδίνο. Ο λόγος ήταν η μουσική επένδυση που του είχε ζητηθεί για το φιλμ «Η σκιά της γάτας»…

otan_ta_tragoudia_milane_2013_10_23_theodorakis_linda
Μαίρη Λίντα & Μίκης Θεοδωράκης

 

Αντί για σημειώσεις …νότες

Μπαίνοντας στο αεροπλάνο, ο Μίκης «αποχαιρετά» μια Αθήνα ηλιόλουστη και «ντυμένη» με το μοναδικό γαλάζιο του ουρανού της και σε λίγες ώρες φτάνει στην υγρή, κρύα και μουντή αγγλική πρωτεύουσα. Πηγαίνει στο στούντιο για να δει την ταινία και να σκεφτεί τα μουσικά θέματα με τα οποία θα τη «ντύσει», αλλά το μυαλό του είναι πίσω στην Ελλάδα…

Καθώς παρακολουθεί το φιλμ που έχει ως θέμα του δολοφόνους και πτώματα, αναρωτιέται γιατί θα έπρεπε ν’ αφήσει την υπέροχη και γεμάτη φως Αθήνα και να μεταβεί στο Λονδίνο για να βλέπει θρίλερ. Βάζει το χέρι στην τσέπη, βγάζει το χαρτάκι που του έδωσε ο Γκάτσος και το διαβάζει ανάβοντας μια λάμπα που ήτανε μπροστά του. Οι στίχοι έχουν τίτλο «Σε πότισα ροδόσταμο»

otan_ta_tragoudia_milane_2013_10_23_gatsos
Νίκος Γκάτσος

Αμέσως οι σκέψεις του για την Ελλάδα τον οδηγούν στο να ξεκινά να γράφει τις νότες, τη στιγμή που οι Άγγλοι νομίζουν ότι κρατά σημειώσεις για την ταινία. Μέσα σε λίγα λεπτά λοιπόν έχει ολοκληρώσει το τραγούδι που έμελλε να περάσει στο πάνθεον των «αθανάτων»

Μόλις επιστρέφει στην Αθήνα, καλεί τη Μαίρη Λίντα να το ηχογραφήσει και τον Μανώλη Χιώτη να το «ντύσει» με τις μοναδικές ικανότητές του στο μπουζούκι. Η ερμηνεύτρια δίνει πραγματικό ρεσιτάλ τραγουδώντας το κι όλοι μένουν άναυδοι. Παράλληλα, ηχογραφείται και με τη φωνή του Γρηγόρη Μπιθικώτση

Αυτό το μοναδικό τραγούδι που ξεκινά από χασάπικο και στο ρεφρέν «απογειώνεται» σε ζεϊμπέκικο συμπεριλήφθηκε στην ενότητα «Αρχιπέλαγος». Ο ίδιος ο Θεοδωράκης έχει πει ότι είναι ένα από τα πιο αγαπημένα του, όπως και του Χιώτη και κάθε φορά που πήγαινε στο νυχτερινό κέντρο για να τον δει, ανέβαινε στην πίστα και το τραγουδούσαν μαζί…

Επίσης, η Λίντα αναφέρει ότι όποτε ο τότε αρχηγός της Ένωσης Κέντρου και μετέπειτα -αλλά και παλαιότερα- πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου πήγαινε να την ακούσει, πάντα της ζητούσε να του το τραγουδήσει γιατί ήταν το αγαπημένο του!

 ———————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here