aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————

Η είσοδος του 1981, σήμανε την τυπική και πλήρη ένταξη της Ελλάδας στην τότε ΕΟΚ και την αντίστροφη μέτρηση για την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, αφού επρόκειτο για έτος εκλογών. Όσο για την ελληνική τηλεόραση, συνέχιζε να δέχεται έντονα πυρά από τους κριτικούς για τις εκπομπές και τα σίριαλ που περιλάμβανε, τα περισσότερα εκ των οποίων όδευαν προς το τέλος τους, μετά από μια μακρά παρουσία τους στη μικρή οθόνη («Λούνα παρκ» και «Μεθοριακός σταθμός» τα δημοφιλέστερα εξ αυτών)…

Το πιο γνωστό και δημοφιλές τηλεοπτικό πρόσωπο της εποχής, ήταν η Μαρία Αλιφέρη. Ξεκινώντας με τα θρυλικά «Τετράγωνα των αστέρων» τον Ιούνιο του 1980 στην ΕΡΤ, από τη μια μέρα στην άλλη έγινε η πιο οικεία κι αγαπητή «περσόνα» για τους Έλληνες τηλεθεατές, με το περιβόητο «Γεια σας και σας αγαπώ». Ήταν η φράση με την οποία έκλεινε πάντα την παρουσίαση του παιχνιδιού…

Λίγο πριν τη «δύση» του ’80 ξεκίνησε και δεύτερο τηλεπαιχνίδι, το «Κάνε ό,τι κάνω», τούτη τη φορά στην ΥΕΝΕΔ, με την ίδια επιτυχία. Έτσι, το επόμενο βήμα έπρεπε να ήτανε μία τηλεοπτική σειρά με πρωταγωνίστρια την ίδια, καθώς πριν και πάνω απ’ όλα δεν έπαψε ποτέ να είναι ηθοποιός…

Ο όρος της όμως για να γίνει κάτι τέτοιο, ήτανε μόνον ένας: Να γράψει το σενάριο του σίριαλ ο Νίκος Φώσκολος. Ένας δημιουργός που μετά τον «Άγνωστο πόλεμο» και το «Εν τούτω νίκα» εν μέσω δικτατορίας, είχε ουσιαστικά παροπλιστεί και η μόνη του δουλειά στη μικρή οθόνη έκτοτε, ήταν η διασκευή και σκηνοθεσία του «Ρωμανού Διογένη» το 1977…

Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης δέχτηκε κι έτσι, τη Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 1981 στις 20:30 προβλήθηκε από την ΥΕΝΕΔ το πρώτο επεισόδιο μιας σειράς που έμελλε να περάσει στο χώρο του θρύλου, αν και με παρουσία λιγότερη του ενός χρόνου: «Η κραυγή των λύκων», η οποία διήρκεσε 39 επεισόδια ως τη Δευτέρα 26 Οκτωβρίου, όταν ολοκληρώθηκε κάπως απότομα. Η εποχή του ΠΑΣΟΚ, μετρούσε ήδη οκτώ ημέρες…

Έτσι, είχαμε το φαινόμενο η Αλιφέρη να εμφανίζεται στην τηλεόραση επί τρεις συνεχόμενες ημέρες την εβδομάδα: Σάββατο στο «Κάνε ό,τι κάνω», Κυριακή στα «Τετράγωνα» και Δευτέρα στην «Κραυγή». Ουσιαστικά, ανταγωνιζόταν τον…εαυτό της, καθώς οι τρεις εκπομπές στις οποίες συμμετείχε, εναλλάσσονταν κάθε εβδομάδα στην κορυφή της θεαματικότητας.

Ειδικά δε το σίριαλ του Φώσκολου, τερμάτισε πρώτο και με μεγάλη διαφορά απ’ όσα προβλήθηκαν την περίοδο 1980-81. Η σκηνοθεσία ήτανε του ίδιου στον πρώτο κύκλο, ενώ τον δεύτερο και τον τρίτο σκηνοθέτησαν αντιστοίχως ο ομογενής Γκρεγκ Τάλλας και η Δάφνη Τζαφέρη.

Πριν λίγες ημέρες, συμπληρώθηκαν 35 χρόνια από την προβολή του πρώτου επεισοδίου και με αυτή την αφορμή, αποφασίσαμε να το παρουσιάσουμε (κάτι που πάντως θα γινόταν, έτσι κι αλλιώς…). Κι επιπλέον, επειδή οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι ανόητοι χαρτογιακάδες της ΕΡΤ έχουνε σβήσει όλη τη σειρά από το αρχείο, οπότε είναι αδύνατο να την ξαναδούμε…

Η υπόθεση

Πρώτος κύκλος: «Η κραυγή των λύκων» ξεκινά με την επιστροφή στην Ελλάδα της δικηγόρου-ποινικολόγου Τερέζας Φραντζή-Ρίχτερ (Μαρία Αλιφέρη), νύφη της πανίσχυρης και με βαυαρικές ρίζες οικογένειας Ρίχτερ, η οποία έχει εργοστάσιο παρασκευής πολεμικού υλικού.

Η Τερέζα έμεινε τυφλή, έπαθε αμνησία και τραυματίστηκε πολύ σοβαρά δυο χρόνια νωρίτερα, όταν έγινε μια μεγάλη έκρηξη στο εργοστάσιο. Αυτό, στάθηκε αφορμή να σκοτωθούν 50 εργάτες και να τραυματιστούν-ακρωτηριαστούν περίπου 200. Οι Ρίχτερ κατάφεραν να πείσουν την ασφαλιστική εταιρεία που το κάλυπτε ότι ήταν ατύχημα κι έτσι, εισέπραξαν αποζημίωση ύψους 200 εκατομμυρίων δραχμών.

Το γεγονός της επιστροφής της, προκαλεί ανησυχία στην οικογένεια, την οποία αποτελούν ο Θεοφύλακτος Ρίχτερ (Γιάννης Αργύρης) και τα τέσσερα παιδιά του: Ο Άρης (Γιάννης Βόγλης), η Μάρθα (Πέπη Μεταλλείδου) και ο Ντένης (Ντίνος Καρύδης), ο οποίος είναι κι εκείνος που διαβάζει το τηλεγράφημα με τη σχετική είδηση στους υπόλοιπους.

kravgi_aspromavra_01

Υπάρχει και ο Χριστόφορος (Τάκης Χρυσικάκος), ο σύζυγος της Τερέζας, ένας ρομαντικός και συναισθηματικός άνθρωπος, που δεν έχει καμία σχέση με την υπόλοιπη οικογένεια (τουλάχιστον στην αρχή), όπως και ο Ντένης. Λείπει κι εκείνος δύο χρόνια από την Ελλάδα, καθώς βρίσκεται στο πλάι της γυναίκας του σε όλες τις επίπονες επεμβάσεις της στο εξωτερικό.

Οι δυο τους, γνωρίστηκαν σ’ έναν αποκριάτικο χορό δυο χρόνια πριν και η έλξη τους υπήρξε αμοιβαία. Όταν όμως εκείνη του αποκάλυψε το επώνυμό της (Φραντζή), ο Χριστόφορος έσπευσε να φύγει από κοντά της. Και τούτο, γιατί τις δύο οικογένειες συνέδεε μίσος ενός και πλέον αιώνα, που κορυφώθηκε με τη δολοφονία του αδελφού του Θεοφύλακτου Ρίχτερ από τον Ασημάκη Φραντζή, πατέρα της Τερέζας…

Ωστόσο, έμελλε να συναντηθούν ξανά όταν η ίδια βρήκε στο δρόμο το Ντένη βαριά τραυματισμένο και τον μετέφερε στο νοσοκομείο, μετά από επίθεση που είχε δεχτεί από κάποιους αρχαιοκάπηλους, προκειμένου να μη τους μαρτυρήσει. Εκεί μαθαίνει το επώνυμό του, αλλά και γνωρίζεται με την υπόλοιπη οικογένεια που σπεύδει να δει τον τραυματία. Και φυσικά, ξαναβλέπει το Χριστόφορο κι αργότερα τον παντρεύεται, παρά τις έντονες και για ευνόητους λόγους αντιρρήσεις των υπολοίπων συγγενών του…

Η ανησυχία των Ρίχτερ για την επιστροφή της Τερέζας, έχει να κάνει με την πιθανότητα εκείνη να ψάξει για τις αιτίες της έκρηξης. Και τούτο, γιατί οι ίδιοι αποφάσισαν ν’ ανατινάξουν το εργοστάσιο, καθώς βρίσκονταν σε δεινή οικονομική θέση μετά τη σταδιακή πτώση των παραγγελιών για όπλα από την παγκόσμια αγορά. Αποφάσισαν λοιπόν να προβούν σ’ αυτή την ενέργεια, ώστε να εισπράξουν την αποζημίωση από την ασφαλιστική εταιρεία. Δεν υπολόγισαν όμως ότι τη μέρα που είχαν ορίσει για την έκρηξη, οι απολυμένοι εργάτες θα κάνανε κατάληψη στο εργοστάσιο κι έτσι ήταν αδύνατο να προλάβουν να τη σταματήσουν, με οδυνηρά αποτελέσματα. Μέσα στα θύματα, ήτανε και η νύφη τους…

Και οι ανησυχίες τους επιβεβαιώνονται αμέσως. Παρά το γεγονός ότι η Τερέζα επιστρέφει ένα ανθρώπινο κουρέλι, με αμνησία και τυφλή, βάζει στόχο να μάθει την αλήθεια. Προς τούτο, εξουσιοδοτεί τους δύο βοηθούς της στο δικηγορικό γραφείο της να ψάξουν ντοκουμέντα και αποδείξεις που θα οδηγήσουν στην πραγματική αιτία του «δυστυχήματος». Πρόκειται για τη Δήμητρα Δαμβέργη -που σχεδόν αμέσως «μετονομάζεται» σε Θεοδώρου (Μαρία Ιωαννίδου)- και το Στέφανο Στεργίου (Στέφανος Ζολώτας)…

Σχεδόν μόλις μπαίνει στο σπίτι, ζητά να μάθει νέα. Οι δύο βοηθοί της (που σχεδιάζουν να παντρευτούν) έχουν ανακαλύψει συγκλονιστικά στοιχεία, αλλά αρχικώς διστάζουν να της τα παρουσιάσουν, καθώς σχετίζονται με τους Ρίχτερ. Τελικώς, αποφασίζουν να της πουν την αλήθεια και ο Στέφανος αναλαμβάνει να το κάνει. Της αποκαλύπτει λοιπόν ότι μέσα στα προσωπικά είδη της που περισυλλέγησαν μετά την έκρηξη, βρέθηκε κι ένα καλώδιο εκρηκτικού μηχανισμού. Αυτό το ντοκουμέντο, αποκαλύπτει πλήρως τη συμμετοχή των Ρίχτερ στο «ατύχημα», το οποίο πλέον μετατρέπεται σε έγκλημα…

Όμως, ο Στέφανος δε θα προλάβει να ενημερώσει και την αστυνομία. Φεύγοντας από την έπαυλη των Ρίχτερ, ένα φορτηγό του κλείνει το δρόμο και τελικώς γκρεμίζει το αυτοκίνητό του στα βράχια του Σουνίου. Η Τερέζα σπεύδει στο σημείο, όπου λίγο πριν ξεψυχήσει, ο συνεργάτης της αποκαλύπτει ότι επρόκειτο για προμελετημένη δολοφονία…

Από εκεί και πέρα, αρχίζει η αναζήτηση του οδηγού του φορτηγού. Γίνεται γνωστό ότι πρόκειται για το Στάθη Παπασταματίου ή Σώστη (Ανέστης Βλάχος), ο οποίος έκανε το λάθος να μη καλύψει τις πινακίδες του οχήματος και η αστυνομία εξαπολύει ανθρωποκυνηγητό για τη σύλληψή του. Στην προσπάθειά του να ξεφύγει, ο Σώστης σκοτώνει έναν αστυνομικό, τραυματίζεται κι ο ίδιος και τηλεφωνεί στους Ρίχτερ, ζητώντας χρήματα για να φύγει στο εξωτερικό και να μη μιλήσει.

Στο μεταξύ, η Τερέζα μαθαίνει για την ύπαρξη του Σώστη κι αποφασίζει να τον συναντήσει η ίδια παριστάνοντας την κουνιάδα της, Μάρθα Ρίχτερ, την οποία ο εγκληματίας δε γνωρίζει προσωπικά. Έτσι, εκείνος χωρίς να ξέρει με ποια μιλά, της αποκαλύπτει ότι ο Άρης τον έβαλε ν’ ανατινάξει το εργοστάσιο και να σκοτώσει το βοηθό της.

Πλέον, βεβαιώνεται για την ανάμειξη των Ρίχτερ στην υπόθεση, αλλά σχεδόν ταυτόχρονα, μπαίνει στο σπίτι ο Άρης. Όταν αντιλαμβάνεται ότι ο Σώστης δε μίλησε στην αδερφή του, αλλά στη νύφη του, αποφασίζει να τη βγάλει από τη μέση, κόβοντας με πριόνι ένα κομμάτι από ένα παλιό ξύλινο χαγιάτι. Η Τερέζα (τυφλή ούσα), γκρεμίζεται και τραυματίζεται σοβαρά, αλλά καταφέρνει να επιζήσει και πια έχει σιγουρευτεί για το ποια είναι η οικογένεια του άντρα της.

Αυτός ο τραυματισμός τη βοηθά σταδιακά ν’ ανακτήσει την όρασή της, αλλά στην αρχή δεν το λέει σε κανένα, ώστε να συνεχίσει την εφαρμογή του σχεδίου της αποκάλυψης των Ρίχτερ. Και πράγματι, καταφέρνει να τους παγιδέψει, όταν ζητά από ένα φίλο της δημοσιογράφο να γράψει «στα ψιλά» της εφημερίδας του ότι τάχα συνελήφθη ο Σώστης.

Η ανάγνωση της «είδησης», τους αναγκάζει αρχικώς να προσπαθήσουν να φύγουν στο εξωτερικό κι εν συνεχεία, να της αποκαλύψουν όλη την αλήθεια, τονίζοντας όμως ότι δεν είχαν σκοπό να σκοτώσουν τους εργάτες, που τυχαίως την ημέρα της έκρηξης κατέλαβαν το εργοστάσιο. Εκείνη τους καταγράφει εν αγνοία τους στο μαγνητόφωνό της κι έχοντας ήδη ειδοποιήσει την αστυνομία, τους βλέπει να συλλαμβάνονται. Ο Ντένης, αγανακτισμένος και πικραμένος από την κατάντια της οικογένειάς του, αποφασίζει να μπαρκάρει σ’ ένα καράβι και να εξαφανιστεί…

kravgi_aspromavra_04

Δεύτερος κύκλος: Εδώ παρακολουθούμε αρχικώς την προετοιμασία για τη μεγάλη δίκη των Ρίχτερ. Ο Θεοφύλακτος, η Μάρθα και ο Άρης που έχουνε συλληφθεί και κρατούνται, προσπαθούν με κάθε τρόπο ν’ αποφύγουν το εδώλιο. Στο πλαίσιο αυτό, ζητούν να εξεταστεί η Τερέζα από ειδικούς νευρολόγους-ψυχιάτρους, επικαλούμενοι το γεγονός των επιληπτικών μετατραυματικών κρίσεων που παρουσιάζει αρκετά συχνά. Με άλλα λόγια, επιχειρούν να τη βγάλουν τρελή. Και πράγματι, η Τερέζα πιεσμένη από τις επίμονες ερωτήσεις της επιτροπής για την έκρηξη του εργοστασίου, παθαίνει νέα κρίση. Ωστόσο, ενώ η γνωμάτευση των γιατρών είναι να εισαχθεί σε νευρολογική κλινική, το ίδιο βράδυ συλλαμβάνεται ο Σώστης και ομολογεί τα πάντα…

Στο μεταξύ, όλη αυτή η ιστορία έχει επιπτώσεις και στο γάμο της με τον Χριστόφορο. Αποφασίζει να φύγει από το σπίτι και μπαίνοντας στο αυτοκίνητό της, παθαίνει παροδική τύφλωση. Καταφέρνει να φτάσει σ’ ένα μικρό ταβερνάκι, όπου τη συναντά ο συνήγορος των Ρίχτερ, Τάσος Μαρκάκης (Χρήστος Πάρλας), για να της μεταφέρει την πρόταση των πελατών του να της δώσουν 100 εκατομμύρια, ώστε να φύγει στο εξωτερικό και να ξεχάσει τούτη την υπόθεση. Φυσικά, εκείνη δεν δέχεται και ο Μαρκάκης αρχίζει να νιώθει ένα ενδιαφέρον απέναντί της, το οποίο σύντομα θα γίνει ερωτικό.

kravgi_aspromavra_03

Όσο για τον Άρη, έχει μόνον ένα στόχο: Να βρει τρόπο να σκοτώσει την Τερέζα. Έτσι, κάνει μιαν απόπειρα αυτοκτονίας με χάπια, ώστε να εισαχθεί στο νοσοκομείο και να προσπαθήσει να δραπετεύσει. Τα καταφέρνει κι αφού εξασφαλίζει χρήματα για να φύγει εκτός Ελλάδος, συναντά την Τερέζα σ’ ένα «νεκροταφείο» αυτοκινήτων και την κυνηγά πυροβολώντας την, χωρίς όμως να την πετύχει. Είναι η στιγμή που εκείνη αποφασίζει ν’ αναλάβει συνήγορος πολιτικής αγωγής στη δίκη που επίκειται…

Μετά από αυτό, ο πατέρας και η αδερφή του αποφασίζουν να καταδώσουν τον Άρη μέσω του σοφέρ τους, Βάσου Λαμπράτου (Τάσος Λαμπράκος) και στο κυνηγητό που επακολουθεί με τους αστυνομικούς, εκείνος τραυματίζεται στο πόδι. Όμως, καταφέρνει να φτάσει εξαντλημένος στο σπίτι της Τερέζας και τη σημαδεύει με το όπλο. Ωστόσο, την τελευταία στιγμή οι δυνάμεις του τον εγκαταλείπουν και σωριάζεται λιπόθυμος.

Παρόλα αυτά, η Τερέζα τον κρατά στο σπίτι της και τον περιποιείται μέχρι να γίνει καλά, χωρίς να τον καταδώσει. Εκείνος, για πρώτη φορά αρχίζει να νιώθει ανθρώπινα αισθήματα και της εκφράζει την ευγνωμοσύνη του. Παράλληλα, αποφασίζει να παραδοθεί στην αστυνομία, αποδεχόμενος το ότι πρέπει να δικαστεί για όσα κατηγορείται και να πληρώσει το ανάλογο τίμημα…

Η δίκη λοιπόν αρχίζει μέσα σ’ ένα έντονα φορτισμένο κλίμα. Οι μάρτυρες κατηγορίας είναι καταπέλτες εναντίον των Ρίχτερ, οι συνήγοροι των οποίων ματαίως προσπαθούν ν’ ανατρέψουν τις καταθέσεις τους. Στην απολογία των κατηγορουμένων, ο Θεοφύλακτος προσπαθεί να πάρει επάνω του όλη την ευθύνη για να γλιτώσει τα παιδιά του, όμως ο Άρης είναι εκείνος που αναλαμβάνει όλο το βάρος για τα όσα γίνανε και παραδέχεται τα πάντα. Έτσι, αυτός καταδικάζεται σε 20 χρόνια κάθειρξη και ο πατέρας και η αδελφή του απαλλάσσονται…

Τρίτος κύκλος («Η λεωφόρος των τύψεων»): Από εδώ και πέρα, η υπόθεση απομακρύνεται από την οικογένεια Ρίχτερ κι επικεντρώνεται στην Τερέζα και στον Τάσο. Αυτός ο τρίτος (και τελευταίος) κύκλος, δεν έχει την παραμικρή σχέση με τους υπόλοιπους δύο, ως προς την εξέλιξη της ιστορίας.

Μετά το πέρας της δίκης λοιπόν, η Τερέζα νιώθει εξαντλημένη και καθώς η βοηθός της η Δήμητρα ανησυχεί για την υγεία της, την πείθει να υποβληθεί σε αιματολογικές εξετάσεις. Όμως, από ένα τραγικό λάθος (μπέρδεμα των δειγμάτων), η μικροβιολόγος της ανακοινώνει ότι πάσχει από λευχαιμία.

Εκείνη παθαίνει σοκ, εξαφανίζεται από το σπίτι της, περνάει τη νύχτα πίνοντας και παίρνει χάπια για ν’ αυτοκτονήσει. Ευτυχώς, κάποιος περαστικός τη βρίσκει σε κακά χάλια, ειδοποιεί την αστυνομία και τη μεταφέρουν στο νοσοκομείο. Εκεί, αποκαλύπτεται το τραγικό λάθος με τις εξετάσεις και η μικροβιολόγος της λέει ότι δεν έχει το παραμικρό, εκτός από μιαν ελαφρά υπερκόπωση.

Μέσα σε όλα αυτά, το ενδιαφέρον του Μαρκάκη για την Τερέζα γίνεται όλο και πιο έντονο, με αποτέλεσμα ο Χριστόφορος να εξοργιστεί και να οδηγήσει στο τέλος το γάμο τους από την παράφορη ζήλια του, που τον κάνει συχνά να της απευθύνεται με χυδαίες εκφράσεις.

Στο μεταξύ, συλλαμβάνεται μια νεαρή τραγουδίστρια ενός κέντρου τρίτης διαλογής, η Μάνια Αυγέρη ή Ματούλα Κουφού, όπως είναι το πραγματικό ονοματεπώνυμό της (Σόφη Ζανίνου). Κατηγορείται ότι χτύπησε με το αυτοκίνητό της κι εγκατέλειψε αιμόφυρτο το Γερμανό Μαξ Χάλερ (Γιώργος Χριστοδούλου), καθώς αυτό βρέθηκε με στραπατσαρισμένο φτερό και γεμάτο αίματα. Εκείνη αρνείται κατηγορηματικά την ενοχή της και η μητέρα της καταφεύγει στην Τερέζα, ζητώντας της ν’ αναλάβει την υπεράσπιση της κόρης της.

Πράγματι, η ηρωίδα της σειράς δέχεται και ξεκινά ένα μεγάλο αγώνα για ν’ αποδείξει την αθωότητα της πελάτιδός της. Έχει και προσωπικά κίνητρα, καθώς πολλά χρόνια πριν είχε χάσει τον πρώτο έρωτα της ζωής της, ένα συμφοιτητή της, ο οποίος χτυπήθηκε από αυτοκίνητο κι αφέθηκε αβοήθητος να πεθάνει στην άσφαλτο.

Στην πορεία, η Ματούλα επικαλείται τη μαρτυρία μιας φίλης της, η οποία δουλεύει στο ίδιο κέντρο μαζί της και τη βραδιά του τραυματισμού του Χάλερ, ήτανε συνεχώς μαζί της στο καμαρίνι. Πρόκειται για τη Λιβανέζα Φαρίντα (Ντόρα Χατζηγιάννη), η οποία έχει πρόβλημα με την άδεια παραμονής της στην Ελλάδα κι επιπλέον, φαίνεται ότι τη βασανίζουν ορισμένα προσωπικά θέματα.

Όντως, η Φαρίντα επιβεβαιώνει το άλλοθι της Ματούλας και πλέον, αναζητείται ο δράστης του ατυχήματος. Όταν η Τερέζα πληροφορείται ότι το αυτοκίνητό της είναι γεμάτο αίματα, υποψιάζεται ότι ίσως εκείνη να χτύπησε το Γερμανό και ζητά να γίνει εξέταση δείγματος από το αίμα που βρέθηκε. Όταν αποδεικνύεται ότι είναι της ίδιας ομάδας με του Χάλερ, παραδίδεται στην αστυνομία και δηλώνει ένοχη. Πιστεύει ότι τη νύχτα που νόμιζε ότι είχε λευχαιμία και μέθυσε, προκάλεσε αυτό το ατύχημα, αλλά δε θυμάται το παραμικρό.

kravgi_aspromavra_06

Μετά από αυτό, ο Μαρκάκης αγωνίζεται ν’ αποδείξει την αθωότητά της, η ίδια όμως θα βρει την άκρη για τη λύση του μυστηρίου. Ο φανοποιός Σήφης (Μάρκος Λεζές) την επισκέπτεται στο κρατητήριο για να της εκφράσει τη λύπη του και πάνω στην κουβέντα, της μιλά για τη Ματούλα. Μάλιστα, της δείχνει δυο φωτογραφίες από μιαν εκδρομή, στις οποίες εκτός των δυο τους, εικονίζεται η Φαρίντα με τον Χάλερ.

Αμέσως, ο Μαρκάκης πηγαίνει στο νοσοκομείο για να βρει το Γερμανό και να τον ρωτήσει για τη σχέση του με τη Φαρίντα. Εκείνος, του αποκαλύπτει ότι οι δυο τους ερωτεύτηκαν και ήθελε να την πάρει μαζί του στη Γερμανία, ωστόσο δεν την άφηνε ένας χαρτοπαίκτης και «κατακάθι» της νύχτας, ο οποίος την απειλούσε και της έπαιρνε όσα χρήματα έβγαζε από τη δουλειά της. Πρόκειται για το Μάχο (Γιώργος Καλατζής), με τον οποίο η Φαρίντα είχε και μια κόρη.

Ο Μαρκάκης αναζητά το Μάχο και πηγαίνει στο διαμέρισμα της Φαρίντας για να τη ρωτήσει σχετικά. Εκείνη αρνείται να του πει το παραμικρό, καθώς νωρίτερα ο ίδιος ο Μάχος της έχει αποκαλύψει το έγκλημά του και της ζητά να σωπάσει, γιατί θα τη σκοτώσει. Ο δικηγόρος δείχνει ότι πείστηκε, όμως φεύγοντας αφήνει κρυφά το μαγνητόφωνό του σ’ ένα σημείο που δεν είναι ορατό. Τότε, ο Μάχος πέφτει στην παγίδα του κι εν αγνοία του αποκαλύπτει την εμπλοκή του στον τραυματισμό του Χάλερ, οπότε ο Μαρκάκης επιστρέφει και τον ενημερώνει ότι ήδη έχει ειδοποιήσει την αστυνομία, έχοντας στο κασετόφωνο και την ομολογία του δράστη.

Έτσι, η Τερέζα αθωώνεται και ο Μαρκάκης τη ζητά σε γάμο. Δεν παίρνει ξεκάθαρη απάντηση, αλλά εκείνη του ζητά να μείνει στη ζωή της, χωρίς ν’ αποκλείει κάτι. Προφανώς, ο Νίκος Φώσκολος είχε ετοιμάσει και την επόμενη ιστορία της σειράς, η οποία όμως δε γυρίστηκε ποτέ, καθώς αποφασίστηκε το τέλος της με συνοπτικές διαδικασίες…

Η τελευταία σκηνή είναι ιδιαίτερα συγκινητική, με τον Θεοφύλακτο Ρίχτερ να επισκέπτεται την πρώην νύφη του και να της αναφέρει ότι έχει λίγους μήνες ζωής, λόγω της καρδιάς του. Της επισημαίνει ότι η συμπεριφορά της απέναντι στην οικογένειά του ήταν ένα μάθημα για όλους και την αποχαιρετά…

kravgi_aspromavra_05

Το καστ

Από το πρώτο επεισόδιο, γίνεται φανερό ότι «Η κραυγή των λύκων» ήτανε γραμμένη για τη Μαρία Αλιφέρη. Αυτή είναι το επίκεντρο όλης της σειράς, χωρίς τούτο να σημαίνει ότι είναι κακό. Ίσα-ίσα, καθώς της δίνεται η ευκαιρία για πρώτη φορά να εμφανιστεί σε πρωταγωνιστικό ρόλο και τα καταφέρνει θαυμάσια ως Τερέζα Φραντζή-Ρίχτερ. Αποδίδει πολύ καλά το χαρακτήρα της ηρωίδας που υποδύεται, όμως κάποιες φορές είναι κάπως υπερβολική (λ.χ. στον τρίτο κύκλο που κάποια στιγμή το σενάριο τη θέλει να μιλά μεθυσμένη, ή κάποιες «τραβηγμένες» σκηνές όταν υποδύεται την τυφλή).

Η Αλιφέρη είχε την τύχη να περιβάλλεται από εξαίρετους πρωταγωνιστές. Ειδικά ο Γιάννης Βόγλης και η Πέπη Μεταλλείδου ήταν οι ιδανικοί για να ενσαρκώσουν τους πιο «κακούς» και «σκληρούς» από τους Ρίχτερ, πληρώνοντας βεβαίως το ανάλογο τίμημα. Ο μεν με φυλάκιση, η δε με την «καταδίκη» της να ζήσει μόνη, πνιγμένη στο μίσος και στην κακία της.

Εξαιρετικός και ο Γιάννης Αργύρης στο ρόλο του «αρχηγού» της οικογένειας Ρίχτερ, ενώ ο Τάκης Χρυσικάκος ήταν ο ιδεώδης για τον αντίστοιχο του ρομαντικού, αισθηματία, αλλά κι εξαιρετικά ζηλιάρη και απότομου Χριστόφορου. Πάντως, η «εξαφάνιση» του χαρακτήρα που υποδύθηκε ήταν εξαιρετικά απότομη, καθώς από τη μια στιγμή στην άλλη υποτίθεται ότι ερωτεύτηκε κάποια άλλη γυναίκα και ζήτησε διαζύγιο…

Από τους πιο «τραγικούς» ρόλους του πρώτου κύκλου (ίσως και ολόκληρης της σειράς), ήταν εκείνος του Ντίνου Καρύδη ως Ντένη. Ένας δυστυχισμένος και πληγωμένος άνθρωπος, που όλοι στην οικογένεια θεωρούν παράσιτο και δε μπορεί να συμβιβαστεί με τη νοοτροπία της. Έτσι, το ρίχνει στο ποτό, στα ναρκωτικά και στις γυναίκες, για να ξεσπά την απογοήτευσή του. Μαζί με τον Χριστόφορο, είναι οι δύο πιο συμπαθητικοί Ρίχτερ, αν και ο δικός του ρόλος κόπηκε απότομα.

Πολύ καλός και ο Χρήστος Πάρλας στο ρόλο του δικηγόρου Μαρκάκη, ενώ η Μαρία Ιωαννίδου ως Δήμητρα είναι εξαιρετικά συμπαθής. Από κοντά και ο Ανέστης Βλάχος, σ’ ένα ρόλο που ήτανε κομμένος και ραμμένος στα μέτρα του και τον έφερε εις πέρας με μεγάλη επιτυχία…

kravgi_aspromavra_02

Πάντως, τον εύθυμο τόνο στη σειρά δίνει το υπηρετικό προσωπικό των Ρίχτερ, το σύνολο του οποίου εμφανίζεται μόνο στον πρώτο κύκλο. Αποτελείται από τη Μίτση Κωνσταντάρα (Πελαγία, μαγείρισσα), Μάρθα Κουμπάρου (Σοφία, καμαριέρα) και Έλενα Αλεξοπούλου (Άννα, καμαριέρα). Αυτές οι τρεις διαρκώς κουτσομπολεύουν τα τεκταινόμενα στην έπαυλη, με κορυφαία του «χορού» τη Σοφία, η οποία εμφανίστηκε και στους επόμενους δύο κύκλους.

Ειδική αναφορά θα πρέπει να κάνουμε στο ρόλο του Τάσου Λαμπράκου, ο οποίος μέχρι και το προτελευταίο επεισόδιο της σειράς, εμφανίζεται ως Βάσος Λαμπράτος, σοφέρ των Ρίχτερ. Τελικώς, αποκαλύπτει ότι λέγεται Τάσος Βεκίρης και είναι σταλμένος από την ασφαλιστική εταιρεία με την οποίαν είχε συμβληθεί η οικογένειά, ώστε να ελέγχει αν οι αποζημιώσεις που ζητούν οι Ρίχτερ είναι νόμιμες. Κάποια στιγμή, ερωτεύεται τη Μάρθα και τη ζητά σε γάμο, αλλά ο κακός χαρακτήρας της που δεν αλλάζει, τον απομακρύνει από κοντά της και φεύγει από το σπίτι.

Στη σειρά, συμμετείχαν μεταξύ άλλων και οι εξής: Όλγα Τουρνάκη (Φόνη Κυριακάκη, οικονόμος των Ρίχτερ κι ερωτευμένη με το Θεοφύλακτο), Λευτέρης Βουρνάς (Αλέξανδρος Ρίχτερ, οικονομολόγος και ανιψιός του Θεοφύλακτου), Σάσα Καστούρα (Μίνα, φίλη του Σώστη), Χρήστος Κωνσταντόπουλος (Βαλλίδης, οικογενειακός γιατρός των Ρίχτερ), Άγγελος Γεωργιάδης (Γιώργος Φαμέλης, συνήγορος των Ρίχτερ), Μαριαλένα Κάρμπουρη (Νταίζη Βασιλείου, γραμματέας των Ρίχτερ κι ερωτευμένη με το Ντένη), Γιάννης Χειμωνίδης (Αριστείδης Πακλαμανάκης, βιομήχανος και φίλος των Ρίχτερ), Ειρήνη Κουμαριανού (Χαρίκλεια, μητέρα του Στέφανου).

Επίσης, οι Δημήτρης Ζακυνθινός (ανακριτής), Νίκος Σκιαδάς (εισαγγελέας), Κώστας Παληός (Περικλής Πρεβερίκιος, πρόεδρος του δικαστηρίου), Δήμητρα Σερεμέτη (Ευγενία Βεσιρτζή-Τάλμποτ, φίλη των Ρίχτερ και μάρτυρας υπεράσπισής τους στο δικαστήριο), Πάνος Πανόπουλος (Τάκης Ματρόζος, βοηθός της Τερέζας στο δικαστήριο), Γιώργος Γεωργίου (μοίραρχος), Γιώργος Κυριακίδης (αστυνόμος), Χρυσάνθη Κορνηλίου (Σόνια, γραμματέας του Μαρκάκη κι ερωτευμένη μαζί του), Γιώργος Νέζος και Βαγγέλης Τσιγαράς (μάρτυρες κατηγορίας εναντίον των Ρίχτερ), Ελπίδα Μαζαράκη (Τασία, γραμματέας του ανακριτή και στο τέλος ζευγάρι μαζί του), Δημήτρης Μπάνος (Αντωνίου, οικονομικός διευθυντής στο εργοστάσιο Ρίχτερ) κ.α.

Σχόλιο

Η προσωπική μου γνώμη, είναι ότι οι δύο πρώτοι κύκλοι της σειράς με την τυφλή και με αμνησία Τερέζα, την αναζήτηση της αλήθειας για την έκρηξη και τη σύλληψη και δίκη των Ρίχτερ θα έπρεπε να δώσουνε και το τέλος της. Συνεχής δράση, απρόβλεπτες εξελίξεις και συναρπαστική πλοκή είναι τα στοιχεία που δικαίως καθήλωσαν τους τηλεθεατές μπροστά στις οθόνες τους.

Ο τρίτος ήτανε πιο «φλατ», υποτονικός και μ’ ελάχιστη δράση. Είναι βέβαιο ότι γυρίστηκε λόγω της μεγάλης επιτυχίας που είχε ως τότε «Η κραυγή των λύκων» από πλευράς θεαματικότητας. Ολοκληρώθηκε λίγο απότομα λόγω…ΠΑΣΟΚ, αλλά μάλλον ευτυχώς, θα μπορούσα να πω. Ήδη είχε αρχίσει να κάνει «κοιλιά» κι ένας τέταρτος, δε νομίζω ότι θα πρόσθετε κάτι ιδιαίτερο…

Κατά τα άλλα, έχουμε μπροστά μας δείγματα ενός «κλασικού» Φώσκολου της «Λάμψης» και του «Καλημέρα ζωή», που ήταν οι επόμενες τηλεοπτικές δουλειές του μια δεκαετία αργότερα. Οι διάλογοι σε κάποιες στιγμές είναι υπερβολικοί, ορισμένοι χαρακτηρισμοί «τραβηγμένοι από τα μαλλιά» (λ.χ. «Όρθια κτήνη», «Ανθρωποφάγοι κανίβαλοι», «Ο μικρός και ο μεγάλος τρισκατάρατος» κλπ), αλλά σίγουρα η σειρά είναι ανώτερη από εκείνες του αξέχαστου δημιουργού που προαναφέραμε. Επί τούτου, θεωρώ ότι καλώς ολοκληρώθηκε σε 39 επεισόδια…

Μπορεί η σειρά να σβήστηκε από το αρχείο της ΕΡΤ, ωστόσο πριν αρκετά χρόνια παίχθηκε σε διάφορα τοπικά κανάλια με τον τίτλο «Οι μεγιστάνες» και σε πολύ καθαρή εικόνα. Το πώς συνέβη αυτό, το αφήνουμε στη φαντασία του καθενός από σας…

Στο σημείο αυτό, θα είχε ενδιαφέρον να παρουσιάσουμε μιαν ενδεικτική αναφορά στα ποσοστά τηλεθέασης της «Κραυγής» (η αρχική ονομασία της ήταν «Η φωνή των λύκων»…). Από το Μάρτιο κι έπειτα που εμφανίστηκε στις πρώτες δύο θέσεις θεαματικότητας με συνολικά 56%, βρισκόταν πάντα στην κορυφή. Ειδικά το καλοκαιρινό τρίμηνο (Ιούνιος-Αύγουστος 1981) δεν έπεσε ποτέ από την πρώτη, μ’ ένα μέσο όρο που υπερέβαινε το 50%, ενώ και στους τελευταίους δύο μήνες προβολής της, είχε ανάλογη αποδοχή.

kravgi_aspromavra_07

Τέλος, ν’ αναφέρουμε ότι η μεγάλη επιτυχία της σειράς οδήγησε στην ηχογράφηση ενός δίσκου με τον ίδιο τίτλο, με τη Μαρία Αλιφέρη να ερμηνεύει κάποια τραγούδια (όχι με ιδιαίτερη επιτυχία πάντως, αν και το προσπάθησε…) και με διάφορα ορχηστρικά θέματα του σίριαλ, όλα γραμμένα από τον Βαγγέλη Πιτσιλαδή.

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here