aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————–

Από το 1970 που ξεκίνησε η μετάδοση ελληνικών σίριαλ στην εγχώρια τηλεόραση, η οποία έκανε τα «νηπιακά βήματά» της, ο Κώστας Πρετεντέρης αναμφισβήτητα ήταν εκείνος που υπέγραψε τις περισσότερες επιτυχίες της πρώτης περιόδου της. Ξεκινώντας από τον «Κύριο συνήγορο» με το Γιάννη Μιχαλόπουλο, συνέχισε με την «Κοκορόμυαλη» και την Κατερίνα Γιουλάκη, για να φτάσει στο ζενίθ της δημοτικότητας με τη θρυλική «Γειτονιά μας». Επιπλέον, είχε γράψει και την εύθυμη σειρά «Ο κύριος, η κυρία και η μαμά», που όμως δεν είχε την ίδια ανταπόκριση με τις τρεις προαναφερθείσες…

Το Σάββατο 2 Ιουνίου 1973, μεταδόθηκε το τελευταίο επεισόδιο της «Κοκορόμυαλης». Τρεις ημέρες αργότερα, την Τρίτη 5 Ιουνίου και στις 20:50, ξεκίνησε στην ΥΕΝΕΔ μια καινούργια κωμωδία του αξέχαστου συγγραφέα. Ήταν «Ο ονειροπαρμένος», με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά που έκανε την πρώτη εμφάνισή του στην τηλεόραση, έχοντας παράλληλα και την ιδιότητα του σκηνοθέτη (η τηλεσκηνοθεσία ήταν του Γιάννη Γενιτσαριώτη).

Ωστόσο, λίγο έλειψε αυτό να μη γίνει τότε. Και τούτο γιατί ο δημοφιλέστατος και σπουδαίος κωμικός μας, βρισκόταν στη «μαύρη λίστα» των ανθρώπων της χούντας, οι οποίοι απαγόρευσαν τη συμμετοχή του στο νέο σίριαλ. Όπως ήταν φυσικό, οι συντελεστές της βρέθηκαν προ αδιεξόδου και προσπάθησαν να τους μεταπείσουν.

Μπροστά στην απειλή να μη βγει ποτέ στον αέρα η σειρά, σκέφτηκαν μια «στημένη» συνέντευξη με το Βουτσά, ο οποίος δε θα μιλούσε εναντίον της δικτατορίας κι έτσι θ’ «αποκαθίστατο» στα μάτια της. Όμως, εκείνος απέκλεισε κατηγορηματικά κάτι τέτοιο κι εν τέλει, ανέλαβε «δράση» ο παραγωγός Γιώργος Ράλλης.

oneiroparmenos_aspromavra_09

Τι έκανε; Πήγε στο διοικητή της ΥΕΝΕΔ και του είπε ότι με άλλο πρωταγωνιστή, τα έσοδα του σταθμού από το σίριαλ θα ήταν σχεδόν μηδαμινά. Ενώ με το Βουτσά, του εγγυήθηκε ότι θα έμπαιναν στα ταμεία πολλά χρήματα από τις διαφημίσεις. Τελικώς τον έπεισε κι έτσι, «Ο ονειροπαρμένος» ξεκίνησε το ταξίδι του…

Από την αρχή, γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία και υψηλότατες θεαματικότητες, κατακτώντας την πρώτη θέση στην τηλεθέαση της περιόδου 1973-74. Από τον Σεπτέμβριο του 1973 άλλαξε η ημέρα μετάδοσής του κι από Τρίτη έγινε Πέμπτη, ενώ μετά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου διακόπηκε όλο το Δεκέμβριο, για να επιστρέψει στις 10 Ιανουαρίου 1974.

Ο προγραμματισμός άλλαξε και πάλι από την πρώτη Ιουλίου 1975, όταν ξαναγύρισε στην αρχική μέρα μετάδοσης, δηλαδή την Τρίτη, όπου κι έμεινε μέχρι το τελευταίο από τα περίπου 110 επεισόδια, το οποίο προβλήθηκε στις 14 Οκτωβρίου εκείνης της χρονιάς.

oneiroparmenos_aspromavra_01

Λόγω της μεγάλης επιτυχίας του «Ονειροπαρμένου», ο Πρετεντέρης μετά το τέλος του έγραψε μια νέα σειρά, πάλι με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά. Ήταν «Ο άνθρωπός μας», ο οποίος ξεκίνησε στις 21 Οκτωβρίου 1975 αλλά δε «μακροημέρευσε» όσο ο «προκάτοχός» του…

Δυστυχώς, δε σώζεται ούτε ένα επεισόδιο στο αρχείο της ΕΡΤ, παρά μόνο κάποιο ολιγόλεπτο απόσπασμα. Άλλο ένα τηλεοπτικό «έγκλημα» που έμεινε ατιμώρητο…

Η υπόθεση 

Κεντρικός ήρωας της σειράς ήταν ο Κωστάκης (Κώστας Βουτσάς), ο οποίος δούλευε ως υπάλληλος σε μια επιχείρηση ιδιοκτησίας του κυρίου Ψάκου (Νίκος Παπαναστασίου), εκ Κωνσταντινούπολης ορμώμενου. Ζούσε μαζί με τη μητέρα του, την κυρία Ερμιόνη (Μαίρη Μεταξά) και η ζωή του ήταν εντελώς συμβατική και χωρίς ιδιαίτερες συγκινήσεις.

Ωστόσο, ο Κωστάκης διέθετε μεγάλη φαντασία και μέσω αυτής, έπλαθε διάφορες εικόνες με αφορμή ακόμα και κάποια ασήμαντα περιστατικά που συνέβαιναν είτε στο γραφείο, είτε στο σπίτι του. Είχε την τάση να τα μεγαλοποιεί και να ονειρεύεται ότι ήταν δυνατός και μπορούσε να κάνει τα πάντα, όσα δηλαδή ήταν αδύνατο να καταφέρει στην καθημερινότητά του. Δυστυχώς όμως γι’ αυτόν, πάντα προσγειωνόταν στην πραγματικότητα κι επέστρεφε στη ρουτίνα του, αν και δεν έπαυε ποτέ να κάνει όνειρα…

oneiroparmenos_aspromavra_03

Όλα αυτά βεβαίως, συνοδεύονταν κι από τις ανάλογες μεταμφιέσεις, που ήταν αρκετές σε κάθε επεισόδιο και αυτό ήταν που έδινε ένα διαφορετικό τόνο στη σειρά.

Όσον αφορά τις «κατακτήσεις» του, σε όλο το σίριαλ ήταν ερωτευμένη μαζί του η Μάρω Ψάκου (Ρένα Βενιέρη), αδελφή του αφεντικού του, με τη χαρακτηριστική προφορά της Πολίτισσας. Επιπλέον, ο πιο στενός φίλος του ήταν ο Μηνάς (Νίκος Μπακογιάννης).

Το καστ

Και μόνο η παρουσία του Κώστα Βουτσά, φτάνει και περισσεύει για ν’ αντιληφθούμε ότι «Ο ονειροπαρμένος» ήταν μια πρώτης τάξεως κωμική σειρά, με άφθονο γέλιο. Άλλωστε, τούτο προκύπτει κι από τα ελάχιστα πλάνα που έχουν σωθεί. Η συμμετοχή της Μαίρης Μεταξά στο ρόλο της μητέρας του δε θα μπορούσε να είναι πιο ιδανική, καθώς οι δυο τους είχαν ένα πλούσιο κινηματογραφικό παρελθόν κι «έδεναν» άψογα μεταξύ τους.

Χαρακτηριστική φαίνεται ότι ήταν και η παρουσία της Ρένας Βενιέρη με την ιδιαίτερη ντοπιολαλιά της ελληνίδας από την Πόλη, όπως και του τηλεοπτικού «αδελφού» της Νίκου Παπαναστασίου, αλλά και του Νίκου Μπακογιάννη.

Από εκεί και πέρα, στη σειρά έπαιζαν μεταξύ άλλων και οι Άντα Πατρέλη (Άντα, δακτυλογράφος στο γραφείο που δούλευε ο Κώστάκης), Λυδία Λένωση, Λουίζα Μπατίστα κ.α., ενώ εμφανίστηκαν ως guest stars η Ρίκα Διαλυνά (στο ρόλο μιας χαριτωμένης τυχοδιώκτριας) και ο Σπύρος Φωκάς.

Και …τραγουδιστής!

Μέσα στο πλαίσιο της μεγάλης επιτυχίας που είχε η σειρά, ο Κώστας Βουτσάς ηχογράφησε ένα δίσκο με εύθυμα και κωμικά τραγούδια (μουσικά σκετς ουσιαστικά), γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι η φωνή του δεν έκανε για τούτη τη δουλειά – εξ ου και ο τίτλος «Ένας ονειροπαρμένος τραγουδιστής».

Ωστόσο σχεδόν αμέσως με την ημερομηνία κυκλοφορίας του άλμπουμ (Μάιος 1975), άρχισαν και οι δικαστικές περιπέτειες. Ο Γιάννης Μαρκόπουλος έγινε έξαλλος από το γεγονός ότι συμπεριλήφθηκε το τραγούδι του «Τούμπου-τούμπου ζα» χωρίς να του ζητηθεί η άδεια και κατέθεσε αγωγή εναντίον της MINOS, εκφράζοντας παράλληλα και την αγανάκτησή του για το ότι «ο κ. Βουτσάς διακωμωδεί και φαλτσάρει το τραγούδι μου», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην προσφυγή του στη δικαιοσύνη.

Σημειώνουμε ότι αυτό το κομμάτι είχε κυκλοφορήσει σε πρώτη εκτέλεση την ίδια χρονιά στο δίσκο του συνθέτη «Ανεξάρτητα», ερμηνευμένο από το Λάκη Χαλκιά και τον «πρίγκιπα» Παύλο Σιδηρόπουλο και είχε τέτοια επιτυχία, που εκτός του Κώστα Βουτσά το ηχογράφησε και ο Γιώργος Μαρίνος.

Νομίζω ότι είναι περιττό ν’ αναφερθώ σε μουσικές παρατηρήσεις για τον «Ονειροπαρμένο». Θα πω απλώς ότι είναι ένας δίσκος που ακούγεται ευχάριστα, σαν μια θεατρική παράσταση αποτελούμενη από αστεία (αλλά σε καμία περίπτωση γελοία) τραγουδιστικά σκετς κι έναν Βουτσά που μπορεί να μην είχε τη δυνατότητα να γίνει τραγουδιστής, αλλά η θεατρικότητά του είναι διάχυτη στον τρόπο που ερμηνεύει αυτά τα μουσικά κομμάτια.

oneiroparmenos_aspromavra_10

Εκτός του «Τούμπου-τούμπου ζα», ακούστηκαν πολύ και τα «Ντουγλερί και ντουγλερέα» και «Ο Τιτίλης». Να σημειώσουμε ότι στο εσώφυλλο του άλμπουμ υπάρχουν αρκετές φωτογραφίες από τις μεταμφιέσεις με τις οποίες παρουσιαζόταν στη σειρά ο σπουδαίος κωμικός μας…

———–

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here