aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————–

Ο πρόωρος θάνατος του Κώστα Πρετεντέρη σε ηλικία μόλις 52 ετών στα τέλη του 1978, στέρησε από την Ελλάδα ένα συγγραφέα πανέξυπνο και χαμηλών τόνων, γεμάτο ταλέντο και πνευματώδες χιούμορ. Τα εμπνευσμένα κείμενά του που έγραψαν ιστορία στην πολιτιστική ζωή της χώρας, έμειναν «ορφανά» και ο χαμός του προκάλεσε μεγάλη θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο.

«Έφυγε» από τη ζωή κυριολεκτικά στη μέση του «Δρόμου», μιας τηλεοπτικής σειράς που διαδέχτηκε τη θρυλική «Γειτονιά» και φυσικά έγραφε ο ίδιος, προσθέτοντας άλλη μια μεγάλη επιτυχία στο ενεργητικό του. Δυστυχώς, ήταν η τελευταία του…

aspromavra_egxrwma_pretenteris_2015_05_001

Περίπου ένα χρόνο μετά το θάνατό του, στα μέσα του 1979, έπεσε η ιδέα της μεταφοράς στη μικρή οθόνη μιας παλιάς σημαντικής στιγμής του, η οποία είχε γραφτεί για το ραδιόφωνο. Ήταν «Το ημερολόγιο ενός θυρωρού», που μέσω των ερτζιανών είχε αγαπηθεί πολύ από το ελληνικό κοινό. Φυσικά, επειδή ο Πρετεντέρης δε βρισκόταν στη ζωή, έπρεπε να βρεθεί εκείνος που θα επωμιζόταν τη διασκευή μιας ραδιοφωνικής εκπομπής, βασισμένος στα αρχικά κείμενα και γνώστης της «τηλεοπτικής γλώσσας».

Η «Αστήρ TV» που ανέλαβε την παραγωγή, επέλεξε γι’ αυτή τη δουλειά τον Χρήστο Δοξαρά, γνωστό ηθοποιό, αλλά και αξιόλογο θεατρικό συγγραφέα. Ο ίδιος, σε δηλώσεις του στο θρυλικό περιοδικό «Ραδιοτηλεόραση» (τεύχος 504, 6-12 Οκτωβρίου 1979), έδωσε το στίγμα της σειράς: «Είναι, θα λέγαμε, μια αφήγηση της σύγχρονης αθηναϊκής ζωής. Οι ήρωες, όλοι τους άνθρωποι απλοί! Καλοί ή λιγότερο καλοί (…), έξυπνοι ή κουτοί, πλούσιοι ή φτωχοί, νέοι ή ηλικιωμένοι, άντρες ή γυναίκες, έχουν όλοι τους ένα κοινό γνώρισμα: Το χιούμορ (…). Οι ιστορίες που θα δείτε, είναι πάντα απλές-καθημερινές».

Έτσι λοιπόν, στις αρχές Σεπτεμβρίου 1979 ανακοινώθηκε η έναρξη των γυρισμάτων της σειράς, με τον Παντελή Ζερβό στο ρόλο του θυρωρού, όπως δηλαδή και στην αντίστοιχη ραδιοφωνική εκπομπή. Ωστόσο, περίπου δυο βδομάδες μετά, έγινε γνωστό ότι πρωταγωνιστής θα ήταν ο Κώστας Βουτσάς, χωρίς να δοθεί κάποια εξήγηση γι’ αυτή την αλλαγή…

Πράγματι, την Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 1979 στις εννιά το βράδυ, προβάλλεται το πρώτο επεισόδιο του «Θυρωρού» από την ΥΕΝΕΔ. Από την πρώτη στιγμή, η σειρά γίνεται εξαιρετικά δημοφιλής και κερδίζει το ενδιαφέρον του κόσμου, ως τη Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 1982, οπότε πέφτουν οι τίτλοι τέλους, έπειτα από 190 επεισόδια. Προβαλλόταν δύο φορές την εβδομάδα. Αρχικά Κυριακή και Τετάρτη, το καλοκαίρι του 1980 μόνο Πέμπτη (σε μια-δυο έκτακτες περιπτώσεις προβλήθηκε Τετάρτη) κι από τη σεζόν 1980-81 μέχρι το τέλος, Κυριακή και Πέμπτη.

Δυστυχώς, δεν υπάρχει σχεδόν τίποτε στο αρχείο της ΕΡΤ από αυτά τα 190 ημίωρα. Έπεσαν κι εκείνα θύμα της ασυλλόγιστης καταστροφικής μανίας των «υπευθύνων» του ραδιομεγάρου, που ειδικά από τις 18 Οκτωβρίου 1981 κι έπειτα, «φρόντισαν» να διαγράψουν ο,τιδήποτε αφορούσε το «μαύρο παρελθόν» και ειδικότερα την ΥΕΝΕΔ. Έτσι, υπάρχουν ελάχιστα πλάνα σε αρχεία συλλεκτών, οι οποίοι με αγάπη, φροντίδα και μεράκι, κατάφεραν να τα διασώσουν και να τα φυλάξουν…

Σε αυτά τα σχεδόν τρία χρόνια προβολής της σειράς, έγιναν ορισμένες αλλαγές τόσο στο καστ (θα τις δούμε στη συνέχεια), όσο και στη συγγραφική και σκηνοθετική επιμέλεια. Ο Χρήστος Δοξαράς, έγραφε τα κείμενα περίπου ως το τέλος του 1980. Εν συνεχεία και μέχρι το Μάρτιο του 1981, αυτό το έργο ανέλαβε ο Ερρίκος Θαλασσινός -σκηνοθετώντας παράλληλα από το καλοκαίρι του ‘80-, από τον Απρίλιο ως τον Οκτώβριο ο Γιώργος Κωνσταντίνου (επίσης έχοντας και ρόλο σκηνοθέτη) και για το τελευταίο τρίμηνο ο Κώστας Παπαπέτρος.

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία, ξεκίνησε ο Μεγακλής Βιντιάδης, για ν’ ακολουθήσουν όπως ήδη είπαμε Θαλασσινός και Κωνσταντίνου κι από τον Οκτώβριο του 1981 ως το τέλος ο Δημήτρης Νικολαΐδης, ο οποίος είχε και βασικό ρόλο στη σειρά.

aspromavra_egxrwma_thyrwros_2015_05_003

Η υπόθεση

Όπως όλες οι σειρές συνεχείας του Κώστα Πρετεντέρη, έτσι κι αυτή, διαδραματίζεται μέσα στον απλό λαό. Από τη «Γειτονιά» και το «Δρόμο», περνάμε σε μια πολυκατοικία, όπου παρακολουθούμε την καθημερινότητα των ενοίκων της, μέσα από τα μάτια του θυρωρού Βαγγέλη Γαρίδα (Κώστας Βουτσάς) κι αργότερα του αδελφού του, του Βασίλη (Βασίλης Μπουγιουκλάκης). Χαρές, λύπες, προβλήματα, στενοχώριες, γέλια, κλάματα, αρραβώνες, γάμοι, χωρισμοί, τέλος πάντων όλα εκείνα τα γεγονότα και τα συναισθήματα, που λίγο-πολύ βιώνει ο κάθε μικρομεσαίος ή μεγαλοαστός.

Η πολυκατοικία όπου συμβαίνουν όλα τούτα, είναι ιδιοκτησίας του εργολάβου Μήτσου Ιορδανίδη, γνωστότερου ως «Μπουλντόζα» (Δημήτρης Ιωακειμίδης), ο οποίος είναι απότομος και νευρικός χαρακτήρας, αλλά παράλληλα καλόκαρδος κι ευκολόπιστος. Σε γενικές γραμμές λοιπόν, έχουμε μιαν αρκετά ρεαλιστική καταγραφή του βίου που διάγουν οι ένοικοί της, που για τον άλφα ή βήτα λόγο είναι υποχρεωμένοι να ζουν σε μια μεγάλη πόλη, με όλα τα προβλήματα που αυτό συνεπάγεται. Κι αυτό, με αρκετή δόση χιούμορ…

aspromavra_egxrwma_thyrwros_2015_05_004

Το καστ

Δεκάδες πρωταγωνιστών συμμετείχαν στο «Θυρωρό», κατά τη διάρκεια της τηλεοπτικής διαδρομής του. Αφενός μεν γιατί από καιρού εις καιρόν η σειρά χρειαζόταν…φρεσκάρισμα, με καινούργια πρόσωπα και νέες ιστορίες. Αφετέρου, επειδή σε μια πολυκατοικία, πολύ συχνά αλλάζουν οι ένοικοι. Και η υπόθεση, διαδραματιζόταν ακριβώς εκεί…

Όπως είπαμε, ως θυρωρός Βαγγέλης Γαρίδας ξεκίνησε ο Κώστας Βουτσάς. Ωστόσο, αποχώρησε από το σίριαλ δέκα μέρες μετά το Πάσχα, εμφανιζόμενος για τελευταία φορά την Τετάρτη 16 Απριλίου 1980. Σύμφωνα με το σενάριο, έφυγε στη Γερμανία και δεν εμφανίστηκε ποτέ ξανά στο “Θυρωρό”. Πάντως, αποτελεί μυστήριο το τόσο πρόωρο τέλος του από τη σειρά, δεδομένου ότι είχε μεγάλη επιτυχία. Πιθανώς, οι πολλές θεατρικές υποχρεώσεις δεν του επέτρεψαν να συνεχίσει…

Τον αντικατέστησε ο «αδελφός» του Βασίλης (Βασίλης Μπουγιουκλάκης), ο οποίος εμφανίστηκε για πρώτη φορά την Τετάρτη 7 Μαΐου 1980 κι έμεινε ως το τέλος. Εκτός αυτού, σε ολόκληρη τη σειρά συμμετείχε η Τζένη Ζαχαροπούλου ως «Μαργαρίτα», αδελφή των δύο θυρωρών και με το παρατσούκλι «κοτσιδάκι», λόγω της κώμης της. Ήταν μια χωριατοπούλα που ήλθε στην Αθήνα για πρώτη φορά, με το όνειρο να κάνει τη «μεγάλη ζωή»…

Το ίδιο ισχύει και για την Κατερίνα Γιουλάκη, η οποία έγραψε ιστορία ως «Κλημεντίνη Περπερίδου». Επρόκειτο για μια -κατά δήλωσή της- πρώην πριμαντόνα της λυρικής σκηνής, η οποία συχνά-πυκνά έβγαζε «κορώνες» εκνευρίζοντας τους ενοίκους και παρίστανε την υψηλή προσωπικότητα, ενώ στην πραγματικότητα ήταν …καθαρίστρια. Θυμάμαι τη χαρακτηριστική ατάκα της «σε ρωτώ, απαντάς, τελειώσαμε»!

aspromavra_egxrwma_thyrwros_2015_05_002

Στο αρχικό καστ -εκτός των προαναφερθέντων- συμμετείχαν οι εξής: Γιάννης Μαλούχος (Αργύρης, ο δεύτερος θυρωρός, ο οποίος έμεινε σχεδόν ως το τέλος της σειράς), Κόκα Στυλιανού (Αδαμαντία Βουρνέκη), Μαίρη Φαρμάκη (Άννα Βουρνέκη, κόρη της Αδαμαντίας, η οποία επίσης διατηρήθηκε στο σίριαλ μέχρι το φινάλε), Τάσος Μασμανίδης (Φαίδων, αρραβωνιαστικός της Άννας), Στέλιος Λιονάκης, Σάσα Καζέλη (κύριος και κυρία Χατζαρέα), Παύλος Φολτίδης (Λαλάκης Χατζαρέας, γιος του ζευγαριού), Γιάννης Αλεξανδράκης (γιατρός Χρυσόπουλος) και Ρένα Βενιέρη (κυρία Χρυσοπούλου, στο σπίτι της οποίας εργαζόταν η Κλημεντίνη ως υπηρέτρια).

Επίσης, οι Άγγελος Γεωργιάδης, Λουίζα Μπατίστα (κύριος και κυρία Τρίγκα), Μιχάλης Δεσύλλας (Μηνάς, το «μαναβόπαιδο» και για λίγο ιδιοκτήτης μανάβικου, ερωτευμένος με τη Μαργαρίτα), Ειρήνη Δογάνη (Μίκα Δεκάλη, η «σταρ» της πολυκατοικίας, με θητεία στον κινηματογράφο), Αλέκος Ζαρταλούδης (κύριος Περδικέλης), Ηλίας Λογοθέτης (ποιητής Δυσσέας Πουνέντες, ένας σπαρταριστός ρόλος, ο οποίος αποκαλεί το θυρωρό… «μπασοβγάλτη»), Μαίρη Ιγγλέση (Αθηνά), Ζωή Ρίζου (Μαρία), Ευάγγελος Πρωτοπαπάς (κύριος Περίκαλος, συνταξιούχος γυμνασιάρχης, που μιλούσε περίεργα ελληνικά), Τζένη Φωτίου (Ειρήνη, ψυχοκόρη του Περίκαλου), Γιώργος Γεωργίου (Πέτρος, προϊστάμενος της Άννας κι ερωτευμένος μαζί της – ο εκλεκτός ηθοποιός είχε την καλοσύνη να μας ενημερώσει ότι συμμετείχε σε συνολικά 16 επεισόδια), Δημήτρης Μπάνος (Τάσος, καφετζής). Χρήστος Σαλτόγλου (Χρηστάκης) και Κική Δαλάκου (Νταίζη).

Επίσης, εμφανίσθηκαν ως guest stars οι Σωτήρης Μουστάκας (επισκέπτης), Σωτήρης Τζεβελέκος (Σωτήρης, υπάλληλος, ο οποίος συνέχισε την παρουσία του στη σειρά), Αλέκος Ζαχαράκος, Θανάσης Μπούκας.

Στη συνέχεια, εμφανίσθηκαν μεταξύ άλλων και οι Αρτέμης Μάτσας (Ιάσων Προκοπίου), Ανδρέας Φιλιππίδης (Αλεξανδρής) και Άννα Κυριακού (κυρία Αλεξανδρή).

Ο περιβόητος «Γιαταγάνας» και ο …Νίκος Ξανθόπουλος

Από τις αρχές του 1981, ο «Θυρωρός» αλλάζει εντελώς μορφή. Όχι μόνο λόγω νέου συγγραφέα (Θαλασσινός κι αργότερα Κωνσταντίνου), αλλά κι εξαιτίας της «εισόδου» νέων χαρακτήρων, που έμειναν έντονα στη μνήμη των τηλεθεατών.

Πρώτος απ’ όλους ο αξέχαστος Δημήτρης Νικολαΐδης, ο οποίος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις 8 Ιανουαρίου 1981 στο ρόλο του βιομήχανου απορρυπαντικών Δημήτρη Γιαταγάνα, ενός φαντασμένου νεόπλουτου, ο οποίος έχει ένα γιο πολύ «ανήσυχο νιάτο». Κλέβει, μπλέκει σε φασαρίες και γενικώς, είναι μόνιμος στα αστυνομικά τμήματα.

Πρόκειται για τον Άκη, τον οποίον υποδύεται ο Γιάννης Βούρος, στην πρώτη τηλεοπτική εμφάνισή του. Κάνει το ντεμπούτο του στις 11 Ιανουαρίου και αμέσως δημιουργεί τα πρώτα προβλήματα στην πολυκατοικία με τις «συνήθειές» του. Παράλληλα όμως, γοητεύει και γοητεύεται από τις γυναίκες που μένουν εκεί, όμως ερωτεύεται τη νεαρή Ανθή Γασπαράτου (Άννα Αδριανού)…

Πατέρας και γιος, γίνονται πρωταγωνιστές σε ομηρικούς καβγάδες, που ξεσηκώνουν την πολυκατοικία και φανερώνουν τις έντονες διαφορές της παλιάς από τη νέα γενιά.

Ωστόσο, η παρουσία-έκπληξη στο «Θυρωρό» ακούει στο όνομα Νίκος Ξανθόπουλος. Το «παιδί του λαού», που είχε γίνει δημοφιλής και αγαπητός μέσα από τις ταινίες-μελό τη δεκαετία του ’60, εμφανίζεται στη σειρά σ’ έναν όχι και τόσο «ξένο» ρόλο, με βάση το κινηματογραφικό παρελθόν του. Παρουσιάζεται στις 5 Μαρτίου ως «καπετάν Νικόλας», ένας παλιός «θαλασσόλυκος», που πλέον εργάζεται σε ναυτιλιακό γραφείο.

Έχει μια μικρή κόρη, την Έλλη (Όλγα Σπανού), την οποία σώζει ως εκ θαύματος από τις ρόδες ενός αυτοκινήτου η Άννα (Μαίρη Φαρμάκη). Οι δυο τους θα έλθουν πολύ κοντά και ο μελαγχολικός καπετάνιος θα νοικιάσει ένα διαμέρισμα στην ίδια πολυκατοικία και θα ζητήσει σε γάμο την Άννα, χωρίς όμως ευτυχή κατάληξη…

Την ίδια περίοδο και μέχρι το τέλος, θα εμφανιστούν στη σειρά και οι Γιάννης Γκιωνάκης ως guest (βιομήχανος Παπατυρόπουλος και ανταγωνιστής του Γιαταγάνα), Γιάννης Βογιατζής (ο γνωστός και μη εξαιρετέος Μικές Παρδάλογλου), Κική Πέρση (κυρία Παρδάλογλου, μητέρα του Μικέ), Πωλίνα Γκιωνάκη (Αφροδιτούλα Παπατυροπούλου, κόρη του βιομήχανου και φλερτ του Άκη Γιαταγάνα), Τάκης Χαλάς, Ελένη Φιλίνη, Μάκης Δεμίρης, Νίκος Βερλέκης, Σούλη Σαμπάχ (μέντιουμ Ελιελάν), Χρήστος Νομικός, Πάρις Κατσίβελος (οδοντίατρος), Πουλχερία Λουκά κ.α.

Από τον Οκτώβριο του 1981, ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για το «Θυρωρό». Σε μια προσπάθεια «φρεσκαρίσματος», τα κείμενα ανέλαβε ο Κώστας Παπαπέτρος και τη σκηνοθεσία ο Δημήτρης Νικολαΐδης, με στόχο η σειρά να συνεχιστεί απρόσκοπτα. Όμως, η «αλλαγή» έβαλε τους τίτλους τέλους της εν μία νυκτί, «επιτρέποντάς» της τουλάχιστον ν’ «αποχωρήσει αξιοπρεπώς» στις 4 Ιανουαρίου 1982…

aspromavra_egxrwma_thyrwros_2015_05_001

Σχόλιο 

Αν και πολύ μικρός σε ηλικία την εποχή που παιζόταν ο «Θυρωρός», έχω αρκετές αναμνήσεις απ’ αυτόν. Ήταν μια διασκεδαστική σειρά, με αρκετό χιούμορ και κωμικές καταστάσεις, αλλά και αρκετές «σοβαρές» στιγμές.

Θυμάμαι ελάχιστα τον Κώστα Βουτσά (άλλωστε αποχώρησε μόλις τέσσερις μήνες μετά την έναρξη της σειράς), αλλά πολύ καλά την Κατερίνα Γιουλάκη ως Κλημεντίνη. Πάντως, μαθαίνοντας ότι τον αντίστοιχο ρόλο στη ραδιοφωνική εκπομπή έπαιζε η Σαπφώ Νοταρά, πιστεύω ότι θα ήταν καταπληκτική και στην τηλεοπτική μεταφορά, αν συμμετείχε…

Επίσης, μου έχει μείνει ο Γιάννης Βογιατζής ως Μικές («Σας χαιρέτησα; Δε σας χαιρέτησα» κλπ), φυσικά ο Νικολαΐδης ως Γιαταγάνας, η Ζαχαροπούλου ως Μαργαρίτα με τα κοτσιδάκια και βεβαίως, ο Μπουγιουκλάκης στο ρόλο του θυρωρού. Ήταν τόση η επιτυχία αυτού του αείμνηστου ηθοποιού, που μέχρι και παιδικό δίσκο ηχογράφησε το 1981 («Το όνειρο του Βασίλη», σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη)…

Είναι κρίμα που οι νεότερες γενιές έμαθαν τον Μπουγιουκλάκη από το πάλαι ποτέ «Κανάλι 29», που γύριζε στις λαϊκές αγορές κι εξέταζε τις τιμές των προϊόντων, μέσα από την εκπομπή «Κάμερα αλήθεια». Δεν του άξιζε τέτοιου είδους «αναγνωρισιμότητα»…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Ο Κώστας Βουτσάς πιθανότατα άφησε τη σειρά γιατί εκείνη την εποχή εμφανιζόταν στο θέατρο, στην παράσταση “Ο τελευταίος άντρας”, η οποία έκανε μεγάλη περιοδεία στην Ελλάδα, προτού μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη.
    Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι εκείνη την Κυριακή που πρωτοεμφανίστηκε ο Μπουγιουκλάκης, ο Βουτσάς βρισκόταν στην πόλη μου με το θίασό του και το θεώρησα λογικό να παίζει άλλος στη θέση του! (6 χρονών ήμουν τότε, ακόμα νόμιζα ότι οι σειρές ήταν ζωντανές!)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here