Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα : “Τρεις κι ο κούκος”

aspromavra_egxrwma_logo_500

Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης 
Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2014

Τηλεοπτικές στιγμές που μας έκαναν να γελάσουμε, να κλάψουμε, να μελαγχολήσουμε, να ταυτιστούμε με τους ήρωες και να πάσχουμε μαζί τους. Πόσα συναισθήματα δε γέννησαν σε όλους μας αξέχαστα σίριαλ της μικρής οθόνης. «Ασπρόμαυρα κι έγχρωμα», άφησαν το σημάδι τους στο μυαλό και στην καρδιά μας και τα θυμόμαστε με νοσταλγία μέσα σ’ αυτό το άθλιο τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα…

Αυτή η στήλη λοιπόν, κάθε 15 ημέρες θα σας παρουσιάζει κι από μία σειρά που έγραψε τη δική της ξεχωριστή ιστορία στην ασπρόμαυρη ή στην έγχρωμη τηλεόραση στα πρώτα 20 χρόνια πορείας της. Φιλοδοξία της, να σας θυμίσει μοναδικές κι ανεπανάληπτες στιγμές που δε θα σβήσουν ποτέ ο χρόνος και η μνήμη!

———————————————————–

«Τρεις κι ο κούκος», με εκατομμύρια τηλεθεατές…!

Η τηλεοπτική περίοδος 1985-86 δεν είχε κάτι νέο να προσφέρει στον Έλληνα λάτρη της μικρής οθόνης και θα τη χαρακτηρίζαμε μάλλον υποτονική. Οι ξένες σειρές ήταν εκείνες που κατείχαν τη μερίδα του λέοντος στις προτιμήσεις του («Δυναστεία», «Ο ιππότης της ασφάλτου»), ενώ οι νέες εγχώριες παραγωγές ήταν μετρημένες στα δάχτυλα κι ως επί το πλείστον όχι ιδιαίτερα προσεγμένες.

Άλλωστε, είχε περάσει πλέον η «χρυσή» περίοδος των σίριαλ που βασίζονταν στη λογοτεχνία και γενικότερα, οι δύο ΕΡΤ ήταν αρκετά φειδωλές όσον αφορά το κόστος παραγωγής. Έτσι, άρχισε σιγά-σιγά η εμφάνιση της φτήνιας στους δέκτες μας, που φάνηκε αρχικώς ν’ απομακρύνεται με την έλευση των ιδιωτικών καναλιών, για να φτάσουμε στη σημερινή τηλεοπτική τραγωδία…

Ωστόσο, τα λιμνάζοντα ύδατα στη μικρή οθόνη ήλθε να ταράξει μια κωμική σειρά που αγαπήθηκε όσο λίγες από το κοινό. Ήταν το «Τρεις κι ο κούκος», που έγραφε και πρωταγωνιστούσε ο Γιώργος Κωνσταντίνου, το οποίο έκανε πρεμιέρα στις 14 Μαρτίου 1986 και μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου που ολοκληρώθηκε, κάθε Παρασκευή «χτυπούσε κόκκινο» στα «μηχανάκια» της τότε ΑGB. Αποτέλεσμα; Να τερματίσει πρώτη στην τηλεοπτική σεζόν και να περάσει στις πολύ καλές στιγμές της ελληνικής TV-πραγματικότητας!


Οι τίτλοι έναρξης του πρώτου κύκλου

Δεν είχα χάσει ούτε ένα από τα 26 επεισόδιά του (δε θα ξεχάσω ποτέ τον καυγά που έκανα με τους γονείς μου, οι οποίοι ήθελαν να με πάρουν στην εκκλησία μια Παρασκευή Χαιρετισμών -τότε το Πάσχα ήταν αρχές Μαΐου- κι εγώ δεν ήθελα γιατί δε θα έβλεπα τη σειρά!), έχουν μείνει έντονα στη μνήμη μου πολλές λεπτομέρειες από σκηνές και διαλόγους και στο άκουσμά του ακόμα και σήμερα, αισθάνομαι πολύ όμορφα -ίσως γιατί θυμάμαι εκείνα τα ωραία παιδικά χρόνια που έφυγαν ανεπιστρεπτί…

Η υπόθεση -Α’ κύκλος

Ο Αντώνης Αχλάδης (Γιώργος Κωνσταντίνου) είναι συγγραφέας αισθηματικών μυθιστορημάτων για βιβλία τσέπης, εργένης και πατέρας τριών παιδιών: Του Σούλη (Γιάννης Βούρος) και της Αννίτας (Τζοβάννα Φραγκούλη) από τον πρώτο γάμο του και της μικρής Ειρήνης (Μαίρη Σακέλη) από τον δεύτερο με μια Σουηδέζα, ο οποίος δεν κράτησε πολύ. Στο σπίτι υπάρχει ως «υπηρέτρια» η Θεώνη (Τζόλη Γαρμπή), η οποία ουσιαστικά είναι μέλος της οικογένειας, αφού βρίσκεται κοντά της περισσότερα από 20 χρόνια.

Ο Σούλης έχει ως στόχο να γίνει δημοσιογράφος και δουλεύει σε κάποια εφημερίδα, αλλά γρήγορα φαίνεται ότι δεν έχει ιδιαίτερο ταλέντο. Η Αννίτα αγαπά το θέατρο και πηγαίνει σε δραματική σχολή ώστε να γίνει ηθοποιός.

Ο συγγραφέας υπογράφει τα βιβλία του ως… “Antony Pear” και αντιμετωπίζει πολλές οικονομικές δυσκολίες για να μπορέσει να συντηρήσει την οικογένειά του. Όταν ο εκδότης ο Νίκος (Γιάννης Ευαγγελίδης) του προτείνει ν’ αναλάβει τη στήλη της ερωτικής αλληλογραφίας με το ψευδώνυμο «Νινέτα» στο περιοδικό που εκδίδει, ο Αντώνης αρχικά αρνείται κατηγορηματικά. Ωστόσο, οι υποχρεώσεις και οι ανάγκες που «τρέχουν», τον οδηγούν στο να πει τελικώς το ναι κι από εκεί και πέρα, αρχίζουν ορισμένα σπαρταριστά περιστατικά γύρω από αυτή την υπόθεση…

Και σαν να μην έφταναν στον ήρωά μας όλα τα προβλήματά του, έχει και τον κολλητό του φίλο Χρήστο Κούταλη (Κώστας Παληός), ο οποίος του «φορτώνεται» συνεχώς με τις διάφορες κοπέλες που συνδέεται και τον χρησιμοποιεί ως κάλυψη. Ένας αθεράπευτος γυναικάς, ο οποίος μπορεί ταυτόχρονα να έχει σχέση με δύο και τρεις γυναίκες και σχεδόν πάντα, ο Αντώνης πληρώνει τις επιπολαιότητες του φίλου του.

Όταν δε ο Χρήστος γνωρίζει το Νίκο -επίσης λάτρη του «ποδόγυρου»-, τότε η κατάσταση ξεφεύγει από κάθε έλεγχο! Ειδικά ο Νίκος που είναι και παντρεμένος, έχει ως “επίσημη συνοδό” του τη Νανά (Έλενα Μιχαήλ), αλλά παρόλα αυτά, δεν παύει να κοιτά δεξιά κι αριστερά, κάτι που κάνει έξαλλη τη μνηστή του. Μάλιστα, κάποια στιγμή εκείνη για αντιπερισπασμό αρχίζει να βγαίνει με το Χρήστο κι εκεί πλέον, το μπλέξιμο γενικεύεται…

Ο Αντώνης έχει τεράστια αδυναμία στα παιδιά του και τ’ αγαπά παθολογικά, σε σημείο να γίνεται εξαιρετικά φορτικός. Παντού γύρω του βλέπει κινδύνους γι’ αυτά και προσπαθεί να τα προστατέψει, μερικές φορές με υπερβολικό τρόπο. Επί τούτου άλλωστε δε θέλησε να ξαναφτιάξει τη ζωή του και αποκλείει κάθε πιθανότητα να βάλει γυναίκα στο πλάι του.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει κάποια που ενδιαφέρεται γι’ αυτόν, αλλά πρόκειται για τη δασκάλα πιάνου της Ειρήνης, τη δεσποινίδα Ασημίνα (Κάρμεν Ρουγγέρη), η οποία είναι εντελώς αφελής και όχι ιδιαίτερα υψηλής νοημοσύνης.

Τα κύρια προβλήματα που έχει ν’ αντιμετωπίσει ο συγγραφέας στον πρώτο κύκλο της σειράς, είναι η σχέση της Αννίτας με το Σπύρο Θεοδοσίου (Κώστας Καραγιώργης), καθηγητή της στη δραματική σχολή. Όταν εκείνος πηγαίνει στο σπίτι του για να του μιλήσει, ο Αντώνης αμέσως καταλαβαίνει ότι δεν έχει σοβαρό σκοπό και του ζητά ν’ αφήσει ήσυχη την κόρη του.

aspromavra_egxrwma_treis_ki_o_koukos_2014_03_01

Αργότερα, η Αννίτα θα γνωρίσει το Δημήτρη Χρυσοστομίδη (Σπύρος Μισθός), ένα κακομαθημένο πλουσιόπαιδο και φίλο του αδελφού της, του Σούλη. Εκείνος θα κάνει το παιχνίδι του μαζί της και στο τέλος θα την παρατήσει, δίνοντάς της όμως ένα καλό μάθημα…

Κάποια στιγμή, θα υπάρξει κι ένας «αόρατος» ανταγωνισμός πατέρα-γιου για τη Σίσσυ (Βίκυ Καπετάνη), τη συμμαθήτρια στη σχολή και κολλητή φίλη της Αννίτας, η οποία φαίνεται να προτιμά τους ώριμους άντρες. Ωστόσο, ο Σούλης είναι εκείνος που θα «κερδίσει» τελικώς, αλλά η σχέση δε θα κρατήσει πολύ…

Β’ κύκλος

Από τη στιγμή που οι «Τρεις κι ο κούκος» βρέθηκαν στην κορυφή της τηλεθέασης, αυτομάτως άναψε το πράσινο φως και για άλλα 13 επεισόδια, που αποτέλεσαν το δεύτερο κύκλο της σειράς. Εδώ πλέον τα κωμικά περιστατικά πολλαπλασιάστηκαν, αρκετά νέα πρόσωπα μπήκαν στο καστ, αλλά υπήρξαν και στιγμές έντονης συγκινησιακής φόρτισης…


Οι τίτλοι έναρξης του δεύτερου κύκλου επεισοδίων

Από τον πρώτο κύκλο, δεν εμφανίστηκαν οι Γαρμπή, Ευαγγελίδης και Καραγιώργης. Έτσι λοιπόν, έχουμε την άφιξη δύο γυναικών στην πολυκατοικία του Αντώνη, που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη ροή του σίριαλ. Πρόκειται για την Αλίκη Σισμούνδου (Μαρία Σπαντιδάκη) και τη μητέρα της Χαρίκλεια (Κική Πέρση), η οποία κυριολεκτικά τα έχει χαμένα, ξεχνάει τα πάντα και ο ρόλος της είναι κάτι περισσότερο από σπαρταριστός, με απίστευτες ατάκες και περιστατικά…

Ο ήρωάς μας, θα βρει στο πρόσωπο της Αλίκης τη γυναίκα που πάντα ήθελε στη ζωή του και θα επιχειρήσει να την κατακτήσει -με αδέξιο τρόπο είναι η αλήθεια-, όμως εκείνη αντιλαμβανόμενη την παθολογική αγάπη που έχει στα παιδιά του δε θα δεχτεί την πρότασή του, έχοντας ήδη περάσει μια τραυματική σχέση στο παρελθόν.

Επιπλέον, στο διπλανό διαμέρισμα από του Αντώνη καταφτάνει η δεσποινίς Βάσια (Ισμήνη Καλέση), η οποία είναι θεότρελη κι επιπόλαιη, ενώ παράλληλα έχει την …κακή συνήθεια ν’ ασχολείται με τα ηλεκτρολογικά της πολυκατοικίας, προκαλώντας ουκ ολίγα προβλήματα με τα «πειράματά» της!

Επαγγελματικά, ο Αντώνης αποφασίζει να μπει στο παιχνίδι της βιντεοταινίας, που εκείνα τα χρόνια ανθούσε. Μέσω λοιπόν του Χρήστου (Κώστας Παληός), γνωρίζει τον παραγωγό Αλέκο Σβουρούνη (Χρήστος Μάντζαρης), ο οποίος μαζί με την Χαρίκλεια είναι «όλα τα λεφτά» σ’ αυτό τον δεύτερο κύκλο. Η επαναλαμβανόμενη ατάκα του «βρε Βαγγέλη, πού στα κομμάτια είσαι, θα με πεθάνετε όλοι σας, πονάει το κεφάλι μου» έγραψε ιστορία στη σειρά…

Έτσι, ο Αντώνης ξεκινά να γράφει το σενάριο για την ταινία, ωστόσο δέχεται αρκετές παρεμβάσεις που δεν του αρέσουν. Η ιστορία θα πάει πίσω όταν θα εμφανιστεί η πρωταγωνίστρια της κασέτας, η Χάρις (Γιούλη Σταμουλάκη -άλλος σπαρταριστός ρόλος) που θα γοητεύσει το Χρήστο, ο οποίος όμως θα καταλήξει στο νοσοκομείο, καθώς θα ξυλοκοπηθεί αγρίως από τον «Βάσο το νταή» (Νίκος Λυκομήτρος), δεσμό της «ηθοποιού».

Προβλήματα όμως, έχουν και τα παιδιά του ήρωα. Η Αννίτα θα γοητευτεί από τα λόγια ενός υποτιθέμενου ηθοποιού, που της μιλάει με εντυπωσιακό τρόπο για το θέατρο και τα «όνειρά» του. Λέγεται Άλκης (Θόδωρος Κατσαφάδος), αλλά στην πραγματικότητα είναι χαρτοπαίκτης και τζογαδόρος. Ωστόσο, παρά τις έντονες αντιδράσεις του πατέρα της, η Αννίτα θα φύγει από το σπίτι και θα τον ακολουθήσει. Όμως γρήγορα θ’ απογοητευτεί και μη μπορώντας ν’ αντέξει τη ζωή που κάνει ο Άλκης, θα γυρίσει στο σπίτι της. Εκείνος θα καταφέρει να τη «τουμπάρει» και πάλι, υποσχόμενος ότι θα κόψει τα χαρτιά, όμως δε θα κρατήσει την υπόσχεσή του κι έτσι η ιστορία θα τελειώσει.

Από την άλλη, ο Σούλης θα μπει κι αυτός στη «βιομηχανία» της βιντεοταινίας και θ’ αρχίσει έναν ανταγωνισμό με τον πατέρα του, ως προς το ποιος γράφει καλύτερα. Θα γνωρίσει τη νεαρή Έστερ Καρλόγλου (Ηρώ Μουκίου), ο πατέρας της οποίας είναι…βιομήχανος αλλαντικών (Στέλιος Λιονάκης), αλλά στις…ελεύθερες ώρες του σκορπάει τα χρήματά του στις παραγωγές ταινιών (συνήθης πρακτική της εποχής από άσχετους που γύριζαν φτηνές κασέτες…).

Θα ξεκινήσει λοιπόν κι εκείνος να γράφει σενάριο, αλλά θ’ αποδειχτεί ότι ο μοναδικός λόγος που του προτάθηκε κάτι τέτοιο, ήταν επειδή η κακομαθημένη Έστερ τον ήθελε παιχνίδι στα χέρια της και να κάνει ότι του λέει εκείνη. Έτσι λοιπόν, και αυτή η υπόθεση θα ολοκληρωθεί με την επιστροφή του «ασώτου» στο σπίτι των Αχλάδη…

Στο τέλος, ο Αντώνης και τα τρία παιδιά του μένουν πάλι μόνοι τους και συνεχίζουν τη ζωή τους…

aspromavra_egxrwma_treis_ki_o_koukos_2014_03_02

Το καστ

Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις τηλεοπτικών σειρών όπου όλοι οι ρόλοι αποδίδονται καταπληκτικά από τους ηθοποιούς, λες και ήταν γραμμένοι πάνω τους. Για τον Κωνσταντίνου δε χρειάζονται πολλά λόγια, καθώς το ταλέντο του ήταν και είναι τεράστιο κι εδώ δίνει ακόμη ένα ρεσιτάλ υποκριτικής. Από κοντά και ο Βούρος, που οι κωμικοί ρόλοι του πάνε γάντι, αλλά βεβαίως και ο αείμνηστος Παληός, στο ρόλο του «ξεμωραμένου πλέιμπόι».

Ωστόσο, ο δικός μου αγαπημένος χαρακτήρας ήταν της μικρής Ειρήνης, που την υποδυόταν η Μαίρη Σακέλη. Ίσως επειδή η διαφορά ηλικίας μας ήταν ελάχιστη, ίσως γιατί οι ατάκες της ήταν σπαρταριστές, ήταν ο ρόλος με τον οποίο γελούσα και χαιρόμουν περισσότερο. Καταπληκτική η «μικρή», την οποία έκτοτε είδα και σε ακόμη μια-δυο σειρές του Κωνσταντίνου, αλλά στη συνέχεια χάθηκε…

Από το δεύτερο κύκλο, ήδη ανέφερα το Μάντζαρη και την Πέρση με τους οποίους με δυσκολία κρατούσες τα γέλια, ενώ εντυπωσίασε με τη γοητεία και την υποκριτική της η Σπαντιδάκη (Σταρ Ελλάς το 1977). Γενικότερα όμως, όλοι όσοι έπαιξαν στη σειρά ήταν κάτι παραπάνω από εξαιρετικοί!

Σπαρταριστές σκηνές με τον Χρήστο Μάντζαρη και την Κική Πέρση

Άφησα τελευταία τη Τζοβάννα Φραγκούλη. Στα δικά μου μάτια, δεν ήταν ποτέ μεγάλο υποκριτικό ταλέντο κι έπαιζε πολύ προσποιητά και ψεύτικα -πάντα κατά τη γνώμη μου. Ωστόσο, ήταν εξαιρετική παρουσιάστρια στο «Πες το και θα γίνει» (οι της …ηλικίας μου και κάτω σίγουρα το θυμούνται), μια εκπομπή που είχε σχέση με την πραγματοποίηση επιθυμιών μικρών παιδιών…

Να σημειώσω εδώ, ότι σ’ αυτή τη σειρά πιθανώς κάνει το τηλεοπτικό ντεμπούτο της η Βάνα Μπάρμπα στο ρόλο της Βιβής (γραμματέως του Αλέκου -του παραγωγού βιντεοταινιών), η οποία δεν αργεί να πέσει στα «δίχτυα» του Χρήστου…

Επιπλέον, εμφανίστηκαν σε μεμονωμένα επεισόδια μεταξύ άλλων και οι Αλέκος Ζαρταλούδης, Μαρία Σόκαλη, Έλενα Φωτεινάκη, Θόδωρος Δημήτριεφ, Δημήτρης Μπάνος, Γιούλη (ή Τζούλια) Μπάρκα, Έλενα Μιχαήλ, Δημήτρης Βασματζής κ.α.

aspromavra_egxrwma_treis_ki_o_koukos_2014_03_03

Σχόλιο

Η άποψή μου είναι ότι το «Τρεις κι ο κούκος», είναι η καλύτερη «προσωπική» τηλεοπτική στιγμή του Γιώργου Κωνσταντίνου. Σίγουρα έγραψε κι άλλες καλές σειρές (με πρώτες τις «Μη μου γυρνάς την πλάτη» και «Τα επτά κακά της μοίρας μου»), όμως νομίζω ότι καμία δεν ήταν καλύτερη αυτής. Αστείρευτο κι έξυπνο χιούμορ, «θανατηφόρες» ατάκες, δημιουργία σπαρταριστών χαρακτήρων αλλά και αρκετή δόση συγκίνησης, συνέθεσαν το «παζλ» ενός άρτιου από κάθε άποψη σίριαλ.

Ήταν η πρώτη φορά που ο σπουδαίος πρωταγωνιστής έγραφε ο ίδιος μια σειρά συνεχείας (στη δεκαετία του ’70 έκανε το ίδιο με τις “Ανθρώπινες ιστορίες”, το “Έτσι είναι η ζωή” και το «Άσε τον κόσμο να γελάσει», που όμως ουσιαστικά ήταν αυτοτελή επεισόδια, με διαφορετικούς χαρακτήρες κάθε φορά) και η τεράστια επιτυχία του, τον οδήγησε από εκεί και πέρα στο να κάνει το ίδιο σχεδόν σε όλες τις τηλεοπτικές εμφανίσεις του. Μάλιστα, βοήθησε και στη σκηνοθεσία τον Κώστα Λυχναρά, που κι εκείνος πρόσθεσε άλλη μια μεγάλη στιγμή στο πλούσιο βιογραφικό του.

Ουσιαστικά, πρόκειται για αυτοτελή επεισόδια ενσωματωμένα σε μια σειρά συνεχείας. Ναι μεν υπήρχε μια συγκεκριμένη ροή, αλλά το κάθε επεισόδιο είχε μια διαφορετική κάθε φορά κεντρική ιστορία, που ολοκληρωνόταν μαζί του.

Θα μπορούσα να πω ότι το σίριαλ είχε και πολλά διδακτικά στοιχεία, αναφορικά με τις σχέσεις γονιών και παιδιών. Ο Αντώνης βεβαίως, είναι λίγο υπερβολικός με τα παιδιά του επειδή φοβάται και τον …ίσκιο του, όμως το δίδαγμα που θέλει να περάσει ο συγγραφέας,είναι ότι πάντα οι γονείς ξέρουν κάτι παραπάνω κι έχουν δίκιο, ασχέτως αν τα παιδιά συχνά δεν τους ακούνε και κάνουν αυτό που θέλουν.

Έτσι λειτουργεί και ο ήρωας της σειράς. Μπορεί να πονάει από κάποιες αποφάσεις τους, όμως τ’ αφήνει ελεύθερα να «σπάσουν τα μούτρα τους», να μάθουν από τα παθήματά τους και να μη τα επαναλάβουν στο μέλλον, αν και η παρεμβατικότητά του είναι ιδιαίτερα έντονη…

aspromavra_egxrwma_treis_ki_o_koukos_2014_03_04

***Οι φωτογραφίες προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του φίλου Άλκη Τσανάκα και του σκηνοθέτη της σειράς, Κώστα Λυχναρά. Θερμές ευχαριστίες σε αμφοτέρους…

————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here