Γράφει η Μαρία Αβραμίδου

Στις 27 Ιουλίου 1996, και ενώ οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Atlanta είναι σε πλήρη εξέλιξη, ο φύλακας Richard Jewell (Paul Walter Hauser) ανακαλύπτει ένα σακίδιο που του φαίνεται ύποπτο, κάτω από έναν πάγκο. Διαπιστώνοντας γρήγορα πως αυτό περιέχει εκρηκτικό μηχανισμό και με ελάχιστο χρόνο στη διάθεσή του, βοηθά το συγκεντρωμένο πλήθος να απομακρυνθεί, σώζοντας πολλές ανθρώπινες ζωές την ώρα της έκρηξης. Λίγες μέρες μετά, ωστόσο, ανακρίνεται ως ύποπτος για την τοποθέτηση της βόμβας…

Ο έμπειρος Clint Eastwood σκηνοθετεί με την αμεσότητα και την απλότητα που τον χαρακτηρίζει το «Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ» (“Richard Jewell”), παραδίδοντάς μας ακόμη μία πολύ ουσιαστική δημιουργία. Το καλογραμμένο σενάριο του Billy Ray βασίζεται στο άρθρο της Marie Brenner με τίτλο “American Nightmare – The Ballad of Richard Jewell” για το Vanity Fair. Αποτυπώνει δε πληρέστατα τόσο τον χαρακτήρα του αγαθού γίγαντα, Richard, όσο και της μητέρας του, Bobi (η φετινή υποψήφια για Oscar Β΄ Γυναικείου Ρόλου, Kathy Bates) αλλά και του δικηγόρου και φίλου του, Watson Bryant (Sam Rockwell). Και οι τρεις πρωταγωνιστές είναι θαυμάσιοι, ενώ οι διάλογοι και η σκηνοθεσία αναδεικνύουν και τα πολιτικοκοινωνικά στοιχεία της υπόθεσης, διανθίζοντάς τα ενίοτε με υποδόριο, ειρωνικό χιούμορ.

Το ζήτημα που απασχολεί περισσότερο απ’ όλα τον Eastwood στη συγκεκριμένη ταινία είναι η σχέση των ανθρώπων με την εξουσία. Ο Jewell είναι ένας άνδρας που πιστεύει απόλυτα στην ανάγκη του να υπάρχει και να τηρείται ο νόμος και η τάξη και σέβεται την εξουσία διότι πιστεύει ότι καθήκον της είναι να προστατεύει τους πολίτες και να αποδίδει δικαιοσύνη. Τουλάχιστον με αυτές τις αρχές λειτουργεί ο ίδιος ως φύλακας. Όταν όμως μια άλλη μορφή εξουσίας, ο Τύπος, ο οποίος εκφράζεται μέσω της αδίστακτης δημοσιογράφου Kathy Scruggs (Olivia Wilde) –που κυνηγά με κάθε τρόπο το «λαβράκι» χωρίς να μπει στον κόπο να διασταυρώσει τις πληροφορίες της, ούτε να αναλογιστεί τις συνέπειες των όσων γράφει– υποδεικνύει τον Richard σαν υπεύθυνο της βομβιστικής επίθεσης, η ζωή του ίδιου και των οικείων του διαλύεται. Ο «ήρωας» γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη «τρομοκράτης» και η ανθρωποφαγία από τα Μέσα Ενημέρωσης δεν έχει τέλος. Το FBI, καταχρώμενο την εξουσία του, προσπαθεί να τον παγιδεύσει με αθέμιτα μέσα, διαστρεβλώνοντας τον νόμο, ωστόσο είναι πολύ σημαντικό το ότι ο Richard γνωρίζει τα δικαιώματά του και, με τη βοήθεια του δικηγόρου του, παλεύει ενάντια σε όσους βιάζονται να τον στείλουν άρον άρον στην ηλεκτρική καρέκλα. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο, όμως, είναι ότι παρά τα όσα πέρασε, ο Jewell δεν έπαψε ποτέ να έχει πίστη στον Νόμο και τη Δικαιοσύνη. Εξουσία που δεν σέβεται τα δικαιώματα του πολίτη και δεν διαθέτει αυτοσεβασμό, δεν δικαιούται να ασκεί εξουσία, είναι το τελικό συμπέρασμα του Eastwood. Οι ηγέτες παγκοσμίως, ωστόσο, κάθε άλλο παρά έχουν εμπεδώσει το αξίωμα αυτό και έτσι η δημιουργία του είναι, δυστυχώς, πιο επίκαιρη από ποτέ…

*Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους σε διανομή από την Tanweer, από την Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου.

—————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here