Γράφει η Πέννυ Γέρου
www.musiccorner.gr
Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

Μαύρος Κύκνος

Πάντα θαύμαζα τους ανθρώπους που έχουν ένα όνειρο. Δεν έχει σημασία ποιος τους παρακίνησε, από πού πήραν το ερέθισμα και γιατί θέλουν να το πετύχουν. Έχουν ένα όραμα και παλεύουν για αυτό μέχρι τέλους. Φαντάζονται τον εαυτό τους να το κατακτά, να το κάνει πραγματικότητα, και παίρνουν κουράγιο για να συνεχίζουν, να ζουν την κάθε στιγμή προς τη προσέγγιση της υποκειμενικής τελειότητας.

Ζηλεύω, για παράδειγμα, τους χορευτές, και ειδικά στην Ελλάδα. Η χώρα αυτή είναι πολύ πίσω σε τέτοιου είδους τέχνες και performances. Οι σχολές λίγες, οι ευκαιρίες ακόμα λιγότερες. Τους θαυμάζω όμως. Ο χορός είναι τόσο ευχάριστος, τόσο αναζωογονητικός, αλλά και επίπονος ταυτόχρονα. Κρατάνε το σώμα τους στα κατάλληλα μέτρα, έχουν το μόνιμο άγχος μην ξεφύγουν από τα όρια, καταπονούνται με ατελείωτες προπονήσεις. Συχνά θα τραυματιστούν, μα θα βάλουν έναν επίδεσμο και την άλλη μέρα θα επιστρέψουν στο χώρο της προπόνησης με ακόμα περισσότερο πείσμα για να πετύχουν το τέλειο. 

Κάπως έτσι συνέβη και με τη Nina (Natalie Portman) όταν είδα για πρώτη φορά το “Μαύρο Κύκνο” (2010), ή γνωστό σε όλους ως “Black Swan”, του Darren Aronofsky. Η ζωή της λιτή, σχεδόν μοναχική, με τη μητέρα της σε ένα σπίτι και πολύωρες προπονήσεις. Χορεύτρια μπαλέτου και – αν μη τι άλλο – , όπως για τις περισσότερες μπαλαρίνες, ρόλος ζωής είναι ο πρωταγωνιστικός στη «Λίμνη των κύκνων». Η ιστορία είναι «για μια κοπέλα που μεταμορφώνεται σε κύκνο και χρειάζεται αγάπη για να σπάσει τα μάγια, αλλά ο πρίγκιπάς της ερωτεύεται μια άλλη και αυτοκτονεί». Ο άσπρος κύκνος συμβολίζει την αγνότητα, την ελπίδα της αγάπης, την προσμονή του πιο κατάλληλου πράγματος και του πιο αναγκαίου για να σπάσει τις αλυσίδες που το φυλακίζουν χρόνια. Αυτός είναι ένας ρόλος εύκολος για τη Nina. Εϊναι μια νεαρή κοπέλα, μόνη, χωρίς να έχει ζήσει ποτέ τον έρωτα. Εκτός των άλλων και πολύ καλή χορεύτρια.

Τι γίνεται όμως όταν καλείται να παίξει το ρόλο του μαύρου κύκνου; Το ρόλο της εκδίκησης, της μοχθηρίας, του πάθους και της έκρηξης; Εκεί τα πράγματα είναι δύσκολα. Η Nina καλείται να παίξει το ρόλο της σαγήνης, κάτι που η ίδια αγνοεί πρακτικά ώσπου να έρθει σε στενότερη επαφή με το δάσκαλό της, Thomas (Vincent Cassel). Τη πολιορκεί στενά, προσπαθεί να σπάσει τα όριά της, της δείχνει το παιχνίδι της σαγήνης, ώσπου να λυγίσει η ίδια και να χάσει τον έλεγχο…

And she turned around and took me by the hand
And said I’ve lost control again.
And how I’ll never know just why or understand
She said I’ve lost control again.
And she screamed out kicking on her side
And said I’ve lost control again.
And seized up on the floor, I thought she’d die.
She said I’ve lost control.
She’s lost control again.

Οι εμμονές πληθαίνουν: αυτός ο ρόλος πρέπει να γίνει δικός της. Μέσα σε όλα, ξυπνάνε μανίες καταδίωξης, επιθετικότητα, εφιάλτες.

But she expressed herself in many different ways,
Until she lost control again.
And walked upon the edge of no escape,
And laughed I’ve lost control.
She’s lost control again.
She’s lost control.

Όλη αυτή η τρέλα, όλη αυτή η εμμονή για το ρόλο της Βασίλισσα των κύκνων μεγαλώνει και, όπως συμβαίνει συνήθως, στρέφεται εναντίον της. Συχνά είμαστε οι μόνοι που εμποδίζουμε τον εαυτό μας να φτάσει εκεί που πραγματικά θέλει. Και για αυτόν ακριβώς το λόγο το μόνο που μένει είναι μια τάση αυτοκαταστροφής, μια επιμονή να γυρνάμε το μαχαίρι προς τον καθρέφτη μας. Από έξω να απειλούμε τον εαυτό μας με το μαχαίρι αυτό κι εκ των έσω να φυτρώνουν αγκάθια που φυτρώνουν και τρυπούν τα σωθικά μας. Κι εμείς ακόμα να συνειδητοποιήσουμε πως κανείς άλλος δε φταίει, παρά μόνο εμείς, που χάσαμε τον έλεγχο…

«The only one standing in your way is you”

Η Nina έσπασε τα όρια, έσπασε τα πάντα μέσα της. Πήρε το ρόλο, έγινε η Βασίλισσα των κύκνων. Κι ήταν αυτός ο σκοπός της ζωής για εκείνη, ήταν αυτό το τέλος. Το τέλος για τον καθένα είναι κάτι διαφορετικό, για κάποιους η απόλυτη επιτυχί και για άλλους η απόλυτη ήττα. Το θέμα είναι πότε θα ξανακερδίσεις τον έλεγχο… και αν…

————

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here