Music @ the Movies Corner – “Risky Business”

Γράφει η Πέννυ Γέρου
www.musiccorner.gr
Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012

Risky Business

Ευτυχώς που εμείς οι νεότεροι έχουμε τους μεγαλύτερους να μας προτείνουν καμιά λίγο πιο παλιά ταινία, ώστε να μην αναλωνόμαστε συνεχώς σε σειρές blockbuster, ιστοριών αγάπης βρυκολάκων και ζόμπι ή άλλες τέτοιες χαρακτηριστικές παραγωγές της γενιάς μας.

«Το όνειρο είναι πάντα το ίδιο… Αντί να πάω σπίτι, πάω στους γείτονες. Χτυπάω, αλλά δεν απαντά κανείς. Η πόρτα είναι ανοιχτή, οπότε μπαίνω μέσα. Κοιτάζω τριγύρω να βρω ανθρώπους, αλλά κανείς δε φαίνεται να είναι εκεί. Και μετά ακούω το νερό να τρέχει, οπότε πάω επάνω για να δω τι συμβαίνει. Τότε βλέπω εκείνη, αυτό το… κορίτσι, αυτό το απίστευτο κορίτσι. Εννοώ, τι κάνει εκεί, δεν ξέρω, γιατί δε μένει εκεί… Αλλά είναι όνειρο, οπότε το τολμάω.[…] Έτσι, πάω κοντά της, αλλά είναι δύσκολο να τη βρω μέσα από όλο τον ατμό – τη χάνω συνεχώς. Τελικά, φτάνω στην πόρτα… και… βρίσκω τον εαυτό μου σε ένα δωμάτιο γεμάτο από παιδιά να δίνουν εξετάσεις εισαγωγής στο κολλέγιο. Έχω αργήσει πάνω από 3 ώρες. Έχω δύο λεπτά να κάνω όλη την εξέταση. Έκανα… ένα τρομερό λάθος. Δε θα πάω ποτέ στο κολλέγιο. Η ζωή μου καταστράφηκε.»

Με αυτή τη μικρή αφήγηση ονείρου μας συστήνεται ο Joel (Tom Cruise), ένας έφηβος που ζει στο Σικάγο με τους γονείς του, στην ταινία Risky Business (1983), του Paul Brickman. Ο Joel είναι ένας ακόμη κλασικός έφηβος με κακές επιρροές και συνήθειες, σε μια παρέα που προσπαθεί να «μεγαλώσει» παίζοντας χαρτιά και καπνίζοντας πούρα σε κάποιο κρυφό, φιλικό υπόγειο.

Μέσα σε πολλά άλλα τυπικά χαρακτηριστικά της εφηβείας, ο Joel αντιμετωπίζει και μια πίεση από τους γονείς του, ένα άγχος να εισαχθεί σε ένα καλό κολλέγιο, το οποίο καταλήγει να είναι γενικότερο άγχος, ακόμα και απέναντι στις κοπέλες, της ηλικίας του και μη. Είναι ιδιαίτερα ενοχικός στο σεξουαλικό τομέα και αυτό τον βασανίζει ακόμα και στα όνειρά του. Όσο και να προσπαθεί δεν καταφέρνει να έχει μια ολοκληρωμένη φαντασίωση.

Όλα αυτά βέβαια αλλάζουν, όταν οι γονείς του Joel φεύγουν από το σπίτι και από τα χείλη του κολλητού του ακούγεται η παρακάτω συμβουλή, απέναντι στο άγχος και τις τύψεις του:

«Κάπου – κάπου πρέπει να λες “Ε και τι έγινε;”. Το “Ε και τι έγινε;” σου δίνει Ελευθερία. Η ελευθερία σου δίνει Ευκαιρία. Η Ευκαιρία διαμορφώνει το μέλλον σου.»

Έστω και ασυνείδητα, ο Joel άκουσε τη συμβουλή αυτή. Με μια σειρά «Ε και τι έγινε;» οδηγήθηκε σε ένα τόσο μεγάλο μπέρδεμα, που του στοίχισε το αμάξι του πατέρα του, τα έπιπλα του σπιτιού του, τα ρούχα των γονιών του και παραλίγο το ίδιο του το σπίτι!

Το πρώτο «Ε και τι έγινε» ξεκινάει φυσικά από μια… γυναίκα. Ο Joel αποφασίζει να δεχθεί σπίτι του τη Lana (Rebecca De Mornay), μια προστατευόμενη κοπέλα της μιας βραδιάς, την οποία ερωτεύεται και ακολουθεί τυφλά: από επικίνδυνες συναντήσεις με ανθρώπους της νύχτας, ως ένα ερωτικό ταξίδι με το τελευταίο τραίνο της ημέρας, ύπο τους progressive ήχους του Phil Collins, χαρακτηριστικότατους για την εποχή, στο In the air tonight.

Well I remember, I remember, don’t worry, how could I ever forget 
It’s the first time, the last time we ever met 
But I know the reason why you keep your silence UP, oh no you don’t fool me 
Well the hurt doesn’t show, but the pain still grows 
It’s no stranger to you and me

 I can feel it coming in the air tonight, oh Lord
Well been waiting for this moment for all my life, oh Lord

Προκειμένου να βγάλει χρήματα για το τρακαρισμένο και διαλυμένο αμάξι του πατέρα του, ο Joel εμπιστεύεται τη Lana και οι δυο τους ξεκινάνε επιχειρήσεις… ιδιαίτερα επικίνδυνες.

Ο Joel μετατρέπεται σε άλλον άνθρωπο. Έχουμε μπροστά μας ένα ολοκαίρνουργιο mannish boy, όπως φωνάζει παρασυρμένος από την κιθάρα του ο bluesman, Muddy Waters, στο ομώνυμο κομμάτι. Βλέπουμε έναν πιτσιρικά, ένα κολλεγιόπαιδο που γίνεται άντρας με δύναμη, διπλωματία και μπόλικο ρίσκο στις επιχειρηματικές αποσκευές του. Γίνεται εραστής, ένας Hoochie Coochie Man…

I’m a man
Spell M-A child –N
That represents man
No B-O child –Y
That mean mannish boy

I’m a man
I’m a full grown man
I’m a man
I’m a natural born lovers man
I’m a man child
I’m a rollin’ stone
I’m a man child
I’m a hoochie coochie man

Μέσα σε ένα βράδυ, έβγαλε όσα λεφτά θα έβγαζε σε ένα χρόνο: και αυτή η σκέψη, της νύχτας, της διπλωματίας και του ριψοκίνδυνου, του άνοιξε μια θέση στο Princeton, στο τμήμα «Future Enterprises»!

Τελικά, το ρίσκο του βγήκε σε καλό του Joel. Έφτασε στο παρά πέντε της καταστροφής, αλλά με λίγη τόλμη και κάνοντας την υπέρβαση, πέτυχε το στόχο του και με το παραπάνω…

Μήπως όμως είναι άλλο ένα κλασικό μοτίβο αμερικανικού κινηματογράφου; Οι ήρωες τα τελευταία 100 χρόνια τα παίζουν όλα για όλα, γίνονται οι μεγαλύτεροι τζογαδόροι της ζωής, και είμαστε πλέον τόσο σίγουροι για το αίσιο τέλος, που παύει να έχει σασπένς η υπόθεση… Το πιο πιθανό να συμβεί στη ζωή, είναι να μείνεις χωρίς κρυμμένους άσσους στο μανίκι, με μια εντελώς άδεια μπάνκα και μια χαμένη παρτίδα. Αλλά, τώρα που το ξανασκέφτομαι… Ε, και τι έγινε;… Σίγουρα θα έχεις πάρει ένα πολύ καλό μάθημα, θα είσαι κατά μια παρτίδα πιο έμπειρος και καλός παίκτης…

*Σημείωση: Το highlight της ταινίας, πέρα από τα θρυλικά της soundtrack και την κλασική πλέον σκηνοθεσία των 80’s, παραμένει ο ξέφρενος rock n’ roll χορός του Tom Cruise στο άδειο του σαλόνι. Μένει στην ιστορία του νεότερου Hollywood ως μια από τις πιο χαρακτηριστικές και πολύς κόσμος, από τον κινηματογράφο ή τη μουσική, έχει τολμήσει να τη σατιρίσει ή να τη μιμηθεί! Ομολογουμένως, στη σκηνή αυτή έχουμε να κάνουμε με έναν Tom Cruise αγνώριστο, καθότι «παιδάκι» ακόμα…

————–

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here