Γράφει η Μαρία Αβραμίδου

Η εικοστή σύγχρονη Ολυμπιάδα στο Μόναχο, το 1972, ήταν η πρώτη που αναμεταδόθηκε ζωντανά, μέσω δορυφόρου, σε όλον τον κόσμο. Η ομάδα αθλητικογράφων του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου ABC, με επικεφαλής τον Roone Arledge (Peter Sarsgaard) συντονίζει με καίριο τρόπο τα όσα μεταδίδονται παγκοσμίως. Όμως οι πυροβολισμοί που ακούγονται μέσα από το Ολυμπιακό Χωριό τα ξημερώματα της 5ης Σεπτεμβρίου, φέρνουν τους δημοσιογράφους αντιμέτωπους με πρωτόγνωρα διλήμματα.

Ο Tim Fehlbaum σκηνοθετεί το «Πέντε Σεπτεμβρίου» (“September 5”), ένα στιβαρό φιλμ που μοιάζει να έχει όντως γυριστεί τη δεκαετία του ’70, χάρη και στη θαυμάσια διεύθυνση φωτογραφίας του Markus Förderer. Με ένταση και σοβαρότητα, το υποψήφιο για Oscar πρωτότυπο σενάριο, το οποίο υπογράφει ο ίδιος μαζί με τους Moritz Binder και Alex David, δεν εστιάζεται τόσο στα γεγονότα, τα οποία εκτυλίσσονται σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, όσο στον τρόπο με τον οποίο τα διαχειρίστηκε η δημοσιογραφική ομάδα. Τα δε διαφορετικών χαρακτήρων μέλη της ερμηνεύονται θαυμάσια από τους, μεταξύ άλλων, John Magaro, Ben Chaplin και Leonie Benesch. Η τρομοκρατική επίθεση της παλαιστινιακής οργάνωσης «Μαύρος Σεπτέμβρης», η οποία εισέβαλε στο Ολυμπιακό Χωριό και στο κατάλυμα αθλητών του Ισραήλ ήταν η πρώτη στην ιστορία που έμελλε να παρουσιαστεί σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση. Μη έχοντας ανάλογο προηγούμενο και χωρίς να γνωρίζουν ποια θα ήταν η εξέλιξη της ιστορίας, οι αθλητικογράφοι του ABC έπρεπε, ουσιαστικά παράλληλα με την ροή των γεγονότων, να αποφασίζουν τί πληροφορίες και εικόνες θα μεταδώσουν, με ποιον τρόπο θα διασταυρώσουν την αξιοπιστία τους, πώς θα μπορέσουν να ανταποκριθούν τεχνικά προκειμένου να βγει εικόνα αλλά και ζωντανός ήχος από τον ανταποκριτή τους στον αέρα, πώς θα διατηρήσουν τις ισορροπίες με την ομάδα των ειδήσεων που θέλει να τους πάρει το θέμα μέσα από τα χέρια, αλλά και τον συντονισμό εντός της δικής τους ομάδας και πώς θα διασφαλίσουν την αποκλειστικότητα στα πλάνα που μόνο οι ίδιοι διαθέτουν προς αναμετάδοση.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία –και ακόμη περισσότερα– συνθέτουν μια δημιουργία που προσφέρει μια σπάνια και εξαιρετικά διεισδυτική ματιά όχι μόνο στα «παρασκήνια» μιας δημοσιογραφικής ομάδας, αλλά, κυρίως, στις αρχές που οφείλουν να διέπουν και βάσει των οποίων πρέπει να κινούνται όσοι ασχολούνται με το λειτούργημα της δημοσιογραφίας. Και το πιο σπουδαίο είναι ότι αυτό γίνεται με τρόπο άμεσο και διόλου διδακτικό, ενώ παράλληλα ο θεατής έχει αγωνία για το τί πρόκειται να συμβεί, ακόμη και εάν γνωρίζει ήδη την έκβαση των γεγονότων. Στην παράξενη εποχή που διανύουμε, με την πληθώρα των μέσων και τον κατακλυσμό των εικόνων, θαρρώ ότι η ταινία αυτή αναδεικνύει τί σημαίνει αληθινή, ουσιαστική δημοσιογραφία –και αυτό είναι κάτι περισσότερο από πολύτιμο.

*Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους σε διανομή από την Feelgood Entertainment, από την Πέμπτη, 6 Μαρτίου.

—————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

*