ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ
(σε …meeting με τον Γιάννη Τσούμαλη)

Στις “Όρνιθες” του Αριστοφάνη το σχέδιο του Πεισθέταιρου να χτίσει μια πόλη μεταξύ ουρανού και γης ενοχλεί τους θεούς, διότι η τσίκνα από τις θυσίες δεν θα φτάνει σε αυτούς και θα πεινάσουν. Φτάνει η -Αριστοφανικά ειρωνική- στέρηση του φαγητού να φανερώσει -ακόμα και- τη θεϊκή αδυναμία. Κι είναι αστεία και αληθινή αυτή η ανελέητη κριτική της θρησκείας. Κι είναι θαρραλέα η εποχή που αντέχει τέτοια κριτική. Το θέμα είναι ποιος μπορεί να κάνει τέτοια κριτική, στην οποία μπορεί κάποιος να διαφωνεί, αλλά η ουσία να παραμένει αδιαπραγμάτευτη. Σηκώνει η εποχή τέτοια εκ βαθέων σάτιρα;

Η παρακάτω διαδικτυακή συζήτηση μου με τον ταλαντούχο, πολυάσχολο, πολύμορφο και φυσικά ελληνοφρενήρη σατιρικό με αφορμή την παράστασή του στην Τεχνόπολη (Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου) αποδεικνύει πως η εποχή είναι πεδίο δόξης λαμπρό για κάποιον σύγχρονο Πεισθέταιρο που με το φιλόδοξο και αποκαλυπτικό σχέδιο του θα χλευάσει ήθη, θα φανερώσει αλήθειες, θα στοχεύσει γόνιμα τα τρέχοντα και εν τέλει θα διασκεδάσει το μασκοφορεμένο κοινό…

Χτικιό edition λοιπόν και η πανδημία καλά κρατεί. Ποια διάσταση της σας τρομάζει περισσοτερο και ποια σας προκαλεί να σατιρίσετε;
Κυρίως η διαχείριση της από την κυβέρνηση. Ο βλαχομάτσο Χαρδαλιάς, ο φιλήσυχος ψάλτης Τσιόδρας, ο Κικίλιας που δεν έχει καταλάβει Χριστό, το πούσι της Μενδώνη, τα παγουρίνο της Κεραμέως… και βέβαια ο υπέρκομψος Κούλης ο τρομερός! Με τρομάζουν τόσο, όσο με προκαλούν να τα σατιρίσω κι όλας.

Καραντίνα. Πως πέρασε την καραντίνα του ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης, πως ο Μπαλούρδος και πως ο ελληνοφρενής τσολιάς μας;
Θα αναφερθώ στον τρίτο ενικό και για τους τρεις ως ένδειξη μεγαλοπρέπειας. Ο Αποστόλης έφτιαχνε τσουρέκια, ο Μπαλούρδος μας τα έκανε τσουρέκια με τους ελέγχους άσκοπης μετακίνησης και ο Τσολιάς οδηγούσε τη νταλίκα της Πρωτοψάλτη και του αρκουδιάρη της, τρώγοντας τα τσουρέκια!

Αθυροστομία, καυστικότητα, αλλά και αιχμηρή αλήθεια είναι κάποια όπλα της σάτιρας, η οποία δεν τα πάει καλά με την -κάπως αόριστη έννοια – της πολιτικής ορθότητας. Τι γνώμη έχετε για τη λεγόμενη πολιτική ορθότητα;
Η σάτιρα είναι εξ ορισμού κατά της πολιτικής ορθότητας. Δεν υπάρχει πολιτικά ορθή σάτιρα. Είναι πολιτικά λοξή. Οτιδήποτε άλλο, είναι σαλιαρίσματα με την εξουσία, υπεκφυγές και στρογγυλέματα για παραπάνω εισιτήρια/θεατές/ακροατές.

Παρατηρώ σήμερα στην Ελλάδα πως μείνατε λίγοι να υπηρετείτε την πολιτική σάτιρα. Η θητεία, βέβαια, στο είδος είναι σκληρή. Γιατί λιγοστεύουν οι εκπρόσωποί της και ποιος είναι ο κίνδυνος ή η δυσκολία που αντιμετωπίζετε, όταν γράφετε τέτοια κείμενα;
Η βασική δυσκολία είναι το πηγμένο από άχρηστη πληροφορία των social media του μυαλού του θεατή. Τα πρότυπα και οι τάσεις που προβάλουν τα μέσα ενημέρωσης τα τελευταία χρόνια, με τις ευλογίες των κυβερνήσεων, στοχεύουν και οδηγούν σε μια μοιραία αποχαύνωση του δέκτη. Η απομάκρυνση της κοινωνίας από τα πολιτικά και τα κοινωνικά θέματα, είναι βολική. Όσο λιγότεροι ασχολούνται με αυτά, τόσο πιο άνετα αρμενίζουν οι θιγόμενοι. Οι καλλιτέχνες είναι μέρος της κοινωνίας, οπότε μια σχετικά απολιτίκ κοινωνία, θα βγάζει και λιγότερους σατιρικούς καλλιτέχνες. Είναι ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης. Χαμηλή ζήτηση προκαλεί χαμηλή προσφορά. Και αντιστρόφως.

Τελευταία όλο και περισσότεροι άνθρωποι και καλλιτέχνες αποκαλύπτουν τη μυστική πλευρά του συνωμοσιολόγου. 5G, Bill Gates, Rockefeller, ψεκασμοί, τσιπάκια, μάσκες κλπ τα βλέπεις στην ίδια πρόταση με περίεργες λογικές συνδέσεις. Τι πάει λάθος;
Δεν είναι ακριβές αυτό το «…όλο και περισσότεροι…». Πρόκειται για μια ισχνή μειοψηφία είτε ψεκασμένων που θέλουν να πουν το κάτι διαφορετικό στις παρέες για να ξεχωρίσουν εν τέλει μέσα από την ανοησία, είτε απελπισμένων για δημοσιότητα ανθρωπάκων. Σημάδια των καιρών, της αισθητικής και νοητικής παρακμής που ζούμε και επιδοκιμάζουμε και αποτελέσματα του κορεσμού του υπάρχοντος συστήματος. Σε κάθε περίπτωση, ιδανικό υλικό για σατιρική παράσταση.

Ο Τσολιάς τι ρόλο θα έχει στη φιέστα για τα 200χρονα της Επανάστασης;
Πρωταγωνιστικό. Χαλόου! Δεν υπάρχει φιέστα χωρίς Γιάννα Αγγελοπούλου και επανάσταση χωρίς Τσολιά!

Πώς δεν θα περάσει ο -φανερός και αφανής- φασισμός; Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η σύγχρονη μορφή επανάστασης;
Η σκέψη. Η ουσιαστική εμβάθυνση στα πράγματα που μας απασχολούν και η γραφή. Ο φασισμός δεν είναι εποχική αρρώστια που θα περάσει από μόνη της. Όπως λέει και το τραγούδι: δε θα πεθάνει μόνος, τσάκισε τον. Οι εκφραστές αυτών των δολοφονικών ιδεών στοχεύουν στους αφελείς, τους ημιμαθείς, τους αμόρφωτους, τους μη σκεπτόμενους. Έτσι λοιπόν θα τσακιστεί. Όταν γίνουμε η γραφίδα και η σκέψη του μέλλοντος που τόσο τρέμει.

Από όλη αυτή την επαφή με τον κόσμο πως θα χαρακτηρίζατε τον Νεοέλληνα;
Ατομικά υπεύθυνο για αυτούς τους συλλογικά ανεύθυνους που του ρίχνουν τα φταιξίματα κάθε απόγευμα στις 6. Είναι θλιβερό να θεωρεί κάποιος έναν ψευτομάτσο-βλαχοδήμαρχο-κλαρινογαμπρό με ρέιμπαν γυαλιά και μπουφάν μες το κατακαλόκαιρο και έναν υπέρκομψο γόνο τζακιού, σωτήρες και Μεσσίες του τόπου. Αν δεν προσβάλλεται η αισθητική του και η νοημοσύνη του από τα παραπάνω, τότε δυστυχώς είναι το ιδανικό κοινό για τα Big Brother, τα Survivor και τα δελτία ειδήσεων τους. Είναι μακριά όμως από την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους.

Αν φτιάχνατε τώρα έναν ελληνοφρενή ήρωα, ποιος θα ήταν αυτός;
Πιθανολογώ ένας ιερέας. Δεν είμαι ικανοποιημένος από τη σατιρική προσέγγιση κάποιων ιερωμένων, παρόλη τη φιλότιμη προσπάθεια τους. Ο παπάς σήμερα κατεβαίνει σε πορείες για το Μακεδονικό, αφορίζει πολιτικούς, ραντίζει με αγιασμό κατά της πανδημίας, συναγελάζεται με νεοναζί και πολλά άλλα ιδανικά για σατιρική ενσάρκωση της περσόνας.

Κάτι τελευταίο για τη συλλεκτική αυτή έκδοση από τις “Πίτσες Μπλε”;
Πάρτε τις μάσκες και τα παγουρίνο σας και ελάτε την Πέμπτη στην Τεχνόπολη να κάψουμε το Πούσι μας. Πολύ σχολαστικά!

———————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του MusicCorner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here