Προηγούμενες στήλες

2 Νοεμβρίου 2007
26 Οκτωβρίου 2007
19 Οκτωβρίου 2007
12 Οκτωβρίου 2007
5 Οκτωβρίου 2007
28 Σεπτεμβρίου 2007
21 Σεπτεμβρίου 2007
14 Σεπτεμβρίου 2007
7 Σεπτεμβρίου 2007
27 Ιουλίου 2007
20 Ιουλίου 2007
13 Ιουλίου 2007
6 Ιουλίου 2007
29 Ιουνίου 2007
22 Ιουνίου 2007
15 Ιουνίου 2007
8 Ιουνίου 2007
1 Ιουνίου 2007
25 Μαΐου 2007
18 Μαΐου 2007
11 Μαΐου 2007
4 Μαΐου 2007
27 Απριλίου 2007
20 Απριλίου 2007
13 Απριλίου 2007
30 Μαρτίου 2007
23 Μαρτίου 2007
16 Μαρτίου 2007
9 Μαρτίου 2007
2 Μαρτίου 2007
23 Φεβρουαρίου 2007
16 Φεβρουαρίου 2007
9 Φεβρουαρίου 2007
2 Φεβρουαρίου 2007
26 Ιανουαρίου 2007
19 Ιανουαρίου 2007
12 Ιανουαρίου 2007
5 Ιανουαρίου 2007
29 Δεκεμβρίου 2006
22 Δεκεμβρίου 2006
15 Δεκεμβρίου 2006
8 Δεκεμβρίου 2006
1 Δεκεμβρίου 2006
24 Νοεμβρίου 2006
17 Νοεμβρίου 2006
10 Νοεμβρίου 2006
3 Νοεμβρίου 2006
27 Οκτωβρίου 2006
20 Οκτωβρίου 2006
13 Οκτωβρίου 2006
6 Οκτωβρίου 2006
29 Σεπτεμβρίου 2006
22 Σεπτεμβρίου 2006
15 Σεπτεμβρίου 2006
8 Σεπτεμβρίου 2006 1Σεπτεμβρίου 2006
28 Ιουλίου 2006
21 Ιουλίου 2006
14 Ιουλίου 2006
7 Ιουλίου 2006
30 Ιουνίου 2006
23 Ιουνίου 2006
16 Ιουνίου 2006
9 Ιουνίου 2006


Ένας δίσκος ήρθε απ' τα παλιά!
Οι δίσκοι που ποτέ δεν ξεχνάμε...!
Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2007

Η στήλη αυτή του musiccorner έχει ως στόχο να θυμίσει στους παλαιότερους και να προτείνει στους νεότερους μια σειρά από δίσκους 33 στροφών που εκδόθηκαν σε μια «χρυσή» περίοδο για το ελληνικό τραγούδι. Τότε που μεσουρανούσαν μεγάλοι συνθέτες, ποιητές και στιχουργοί, αλλά και ερμηνευτές. Τότε που ένας νέος δίσκος του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μούτση, του Λοΐζου και τόσων άλλων σπουδαίων μουσικών αποτελούσε καλλιτεχνικό και πολιτισμικό γεγονός!
Οι δίσκοι που θα παρουσιάσουμε, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζονται «κλασικοί» κι έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αλλά και σε κάποιους που μπορεί να μην είχαν την αποδοχή και την «αναγνωρισιμότητα» που τους άξιζε την εποχή που εκδόθηκαν, κρύβουν όμως «διαμάντια» που έστω και μετά από τόσα χρόνια δεν είναι αργά να βγουν στην επιφάνεια...

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ
«ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ» (COLUMBIA 70135)

Από τους πρώτους δίσκους που κυκλοφόρησαν μετά τη μεταπολίτευση και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 1974, αλλά κι εκείνος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της συγκεκριμένης εποχής για τον συνθέτη (πάνω από 50.000 αντίτυπα που ήταν το «χρυσό» όριο). Ο Γιάννης Μαρκόπουλος αυτή τη φορά δημιουργεί μελωδίες που προσεγγίζουν περισσότερο το λαϊκό τραγούδι, σε αντίθεση με τα προηγούμενα έργα του που στηρίζονταν σε κατά βάση παραδοσιακά μοτίβα, με τη λύρα, το σαντούρι και το βιολί να κυριαρχούν στην ορχήστρα.

Για ερμηνευτές, επιλέγει τη μοναδική Βίκυ Μοσχολιού με την οποία είχε συνεργαστεί και παλαιότερα («Πέρα από τη θάλασσα», «Η θαλασσινή» κ.α.) και τον πολύ σπουδαίο τραγουδιστή Λάκη Χαλκιά, βασικό μέλος του «συγκροτήματός» του εκείνη την περίοδο αλλά και αργότερα. Το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετικό, αφού και οι δύο δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας και στα δέκα τραγούδια του δίσκου τα περισσότερα εκ των οποίων ακούστηκαν και αγαπήθηκαν πολύ. Κυρίως όμως το συγκλονιστικό «Μιλώ για τα παιδιά μου» με μια Μοσχολιού να συγκινεί ακόμη και τις πέτρες και το αριστούργημα «Ο Ρόκο και οι άλλοι» με έναν Χαλκιά να ξεπερνά ακόμη και τον ίδιο του τον εαυτό, είναι «όλα τα λεφτά»!

Δεν ξεχνώ βεβαίως το «Οκτώ χωριάτες», την πασίγνωστη «Φάμπρικα», το μοναδικό ντουέτο «Είπες Απρίλη πως θα 'ρθεις» και βεβαίως πάνω απ' όλα το αγαπημένο μου «Η Αντάρα, το Λενάκι κι η Ρηνιώ», το οποίο λατρεύω και συγκινούμαι κάθε φορά που τα ακούω. Γενικότερα, πρόκειται για έναν από τους καλύτερους δίσκους του Μαρκόπουλου ο οποίος επιβάλλεται να βρίσκεται σε κάθε «αξιοπρεπή» δισκοθήκη.

Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Μακράκης και η ηχογράφηση έγινε το Μάιο και τον Ιούνιο του 1974 στα στούντιο της Columbia με ηχολήπτη τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο. Το εξώφυλλο είναι του Θόδωρου Καλούμενου και στο οπισθόφυλλο υπάρχουν φωτογραφίες κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων. Σολίστ, στο μπουζούκι ο Κώστας Παπαδόπουλος, στο σαντούρι ο Αριστείδης Μόσχος, στην κιθάρα ο Μάριος Κώστογλου, στο πιάνο ο Χάρης Καλέας, στο μπάσο ο Νίκος Κεχαγιάς και στα κρουστά ο Σπύρος Λιβιεράτος.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Οκτώ χωριάτες (Β. Μοσχολιού)
2. Η μπαλάντα του μετανάστη (Λ. Χαλκιάς)
3. Η Αντάρα, το Λενάκι κι η Ρηνιώ (Β. Μοσχολιού)
4. Η φάμπρικα (Λ. Χαλκιάς)
5. Είπες Απρίλη πως θα 'ρθεις (Β. Μοσχολιού-Λ. Χαλκιάς)
6. Μιλώ για τα παιδιά μου (Β. Μοσχολιού)
7. Εδώ στην ξένη χώρα (Λ. Χαλκιάς)
8. Κλείσε την πόρτα (Β. Μοσχολιού)
9. Ο Ρόκο και οι άλλοι (Λ. Χαλκιάς)
10. Μη μου μιλήσεις πάλι για ταξίδια (Β. Μοσχολιού)


ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - PABLO NERUDA
«CANTO GENERAL» (MINOS MSM 252-253)

Αυτό το καταπληκτικό έργο έχει κυκλοφορήσει αρκετές φορές στην ελληνική και παγκόσμια δισκογραφία σε ζωντανή ηχογράφηση, ωστόσο επέλεξα τη συγκεκριμένη που έγινε από τις 13 έως τις 16 Αυγούστου 1975 στο Στάδιο Καραϊσκάκη και στο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Κι αυτό γιατί πέρα από το ότι μεταφέρει αυτούσια την απίθανη ατμόσφαιρα που υπήρχε τότε σ' εκείνες τις μοναδικές συναυλίες παρουσία χιλιάδων θεατών, ο Μίκης Θεοδωράκης παρουσίασε σε «παγκόσμια πρώτη» και τα επτά μέρη του έργου που είχε συνθέσει ως τότε (ακολούθησαν αργότερα τα υπόλοιπα πέντε, συν το «Ρέκβιεμ» που έγραψε ο ίδιος ο συνθέτης μετά το θάνατο του Πάμπλο Νερούντα και το αφιέρωσε στη μνήμη του).

Πριν αναφερθώ στη μουσική αξία του, θεωρώ χρήσιμο να παραθέσω ένα ιστορικό για το πώς ο Θεοδωράκης ήλθε για πρώτη φορά σε επαφή με το ποίημα. Σύμφωνα με δική του αφήγηση, αυτό έγινε το 1972 όταν είχε πάει στη Χιλή κατόπιν πρόσκλησης του Νερούντα. Παρακολούθησε μια συναυλία με έργα του σπουδαίου ντόπιου ποιητή, όπου μεταξύ άλλων δύο Χιλιανοί συνθέτες παρουσίασαν κάποιες συνθέσεις βασισμένες στο "Canto General" και την επόμενη μέρα συναντήθηκε με τον Σαλβαδόρ Αλιέντε, ο οποίος και του έδωσε τους δύο τόμους του έργου όταν ο συνθέτης του μίλησε με θαυμασμό για τον ποιητή.

Μέσα στο αεροπλάνο της επιστροφής, ο Θεοδωράκης άρχισε να διαβάζει τα ποίημα κι αμέσως άρχισε να συνθέτει, ενώ όταν έφτασε στο Παρίσι εγκαινίασε το νέο του πιάνο με το "Canto General". Έτσι, σιγά-σιγά έφτιαξε τα πρώτα έξι μέρη και μέσα σε δέκα ημέρες, το καλοκαίρι του '72 στη Νότια Γαλλία, το είχε ολοκληρώσει. Τα τρία από αυτά παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά το φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς στο «Μαν Οντιτόριουμ» του Τελ Αβίβ, με σολίστες τον Πέτρο Πανδή, τη Μαρία Φαραντούρη και την ¶ρια Σαϊγιονμάα.

Και τα επτά μέρη πρωτοπαρουσιάστηκαν από τις 13 ως τις 16 Αυγούστου στο Στάδιο Καραϊσκάκη και στο γήπεδο του Παναθηναϊκού, από όπου και η ηχογράφηση που περιλαμβάνεται σ' αυτό το διπλό άλμπουμ. Λίγους μήνες νωρίτερα, είχε κυκλοφορήσει στην Ελλάδα για πρώτη φορά σε μονό δίσκο με λιγότερα κομμάτια. Συνολικά, τις τέσσερις συναυλίες παρακολούθησαν 125.000 θεατές!

Πραγματικά δεν έχω λόγια για να περιγράψω τα συναισθήματα που γεννά η ακρόαση του έργου. Η ερμηνεία της Φαραντούρη και του Πανδή ξεπερνά ακόμη και το τέλειο, ενώ υποδειγματική είναι η παρουσία της Εθνικής χορωδίας της Γαλλίας με διευθυντή τον Jacques Grimbert. Εξάλλου, τα κρουστά του Στρασβούργου δίνουν μιαν άλλη οντότητα σ' αυτό το ορατόριο, που στα κατοπινά χρόνια έγινε ύμνος σχεδόν για όλη τη Λατινική Αμερική, όπως για μας το «¶ξιον Εστί». Επίσης, παίζει και λαϊκή ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του αείμνηστου Γιάννη Διδίλη και σολίστες στα μπουζούκια τον Λάκη Καρνέζη και τον Χρήστο Κωνσταντίνου.

Πρόκειται για μιαν ηχογράφηση πραγματικό ντοκουμέντο, με τη στιβαρή και μοναδική φωνή του αξέχαστου Μάνου Κατράκη να δεσπόζει στην εισαγωγή. Σε ψηφιακή μορφή κυκλοφόρησε μόλις πριν δυο χρόνια, αλλά η ακρόασή του από το βινύλιο δε συγκρίνεται με τίποτε...

Στο εσώφυλλο του διπλού άλμπουμ υπάρχει δισέλιδο με όλους τους στίχους στα ισπανικά και στην ελληνική τους απόδοση από τη Δανάη Στρατηγοπούλου, καθώς και φωτογραφίες από εκείνες τις μοναδικές συναυλίες. Παραγωγός ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου και η εξαιρετική ηχογράφηση έγινε από τον Γιάννη Σμυρναίο στο στούντιο Polysound.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Algunas bastias
2. Voy a vivir
3. Los libertadores
4. La united fruit Co
5. Vienen los pajaros
6. Vegetationes
7. America insurrecta 1800


ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ - ΑΛΚΗΣ ΑΛΚΑΙΟΣ
«ΕΜΠΑΡΓΚΟ» (CBS 85700)

Η πρώτη ολοκληρωμένη συνεργασία του Θάνου Μικρούτσικου με τον ποιητή ¶λκη Αλκαίο (Βαγγέλης Λιάρος το πραγματικό του ονοματεπώνυμο), η οποία κυκλοφόρησε το χειμώνα του 1982 με κύριους ερμηνευτές τη Μαρία Δημητριάδη, τον αξέχαστο Βλάση Μπονάτσο, τον Κώστα Καράλη (Καραγιαννόπουλο, αδελφό της γνωστής τραγουδίστριας Ελπίδας) και τον ίδιο τον συνθέτη.

Ωστόσο, το «κάτι άλλο» στο δίσκο έδωσε η «φιλική» συμμετοχή του Μανώλη Μητσιά που τραγούδησε το «Ερωτικό», το οποίο φυσικά δεν είναι άλλο από την πασίγνωστη «Πιρόγα» που θεωρώ ένα από τα μεγαλύτερα τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Ένα κομμάτι που έμεινε και θα παραμένει εσαεί στα «διαμάντια» της καλλιτεχνικής μας ιστορίας για να θυμίζει σε όλους ότι κάποτε υπήρχε ένα «άλλο» τραγούδι...

Πρόκειται για ένα δίσκο ο οποίος δεν έχει ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το ύφος του Μικρούτσικου που είχε καθιερωθεί στις προηγούμενες δουλειές του. Τα κομμάτια έχουν και πάλι έντονα τα πολιτικά στοιχεία, αλλά με μια σύγχρονη για την εποχή διάθεση καθώς βρισκόμαστε πια οκτώ χρόνια μετά τη μεταπολίτευση και τα πράγματα κάπως έχουν ηρεμήσει.

Εκτός από το «Ερωτικό», ξεχώρισαν «Το κακόηθες μελάνωμα» (στη μνήμη του Νίκου Πουλαντζά) ερμηνευμένο με τη χαρακτηριστική φωνή του συνθέτη και η εξαιρετική μπαλάντα «Πρωινή ή βραδινή σερενάτα», ενώ η αφιερωμένη στον Διονύση Σαββόπουλο «Ωδή σ' ένα δρομέα ημιαντοχής» προκάλεσε έντονη αντιπαράθεση μεταξύ των δυο τους, ιδίως μετά από μια συνέντευξη που έδωσε τότε ο Μικρούτσικος στον Λευτέρη Παπαδόπουλο.

Στο ένθετο δισέλιδο που υπάρχει μέσα στη θήκη του δίσκου περιλαμβάνονται όλοι οι στίχοι των τραγουδιών και φωτογραφίες από την εποχή των ηχογραφήσεων. Η παραγωγή ήταν του συνθέτη και του Μίλτου Καρατζά και η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο ERA με ηχολήπτη τον Κώστα Φασόλα. Το εξώφυλλο είναι δημιουργία του Εργαστηρίου Γραφικών Εφαρμογών.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Εισαγωγή (ποίηση Βλ. Μαγιακόφσκι) (Θ. Μικρούτσικος)
2. Το κακόηθες μελάνωμα (Θ. Μικρούτσικος)
3. Μες στο χημείο του Μαγιού (Μ. Δημητριάδη)
4. Ερωτικό (Μ. Μητσιάς)
5. Ταπεινό ρέκβιεμ για το μέλλον ή το άλλο πρόσωπο ενός αυτόνομου (Βλ. Μπονάτσος)
6. Γαμμαγραφία (Μ. Δημητριάδη)
7. Σκάντζα (Βλ. Μπονάτσος)
8. Πρωινή ή βραδινή σερενάτα (Κ. Καράλης)
9. Ωδή σ' ένα δρομέα ημιαντοχής (Θ. Μικρούτσικος)
10. Χαρούμενο τραγούδι για τη Σύλβια Πλαθ (Μ. Δημητριάδη)
11. Μεταμεσονύχτιο (Κ. Καράλης)
12. Υστερόγραφο



MC Team ID
  "Κλικ" για περισσότερα...