17/2/2011
www.musiccorner.gr

 Απόστολος Καλτσάς
(σε …meeting με τη
Πηνελόπη Μποσταντζόγλου)

Τον Απόστολο Καλτσά μόνο τυχαίο δεν τον λες… Για τους περισσότερους σαν όνομα μπορεί να είναι σχετικά άγνωστος, είναι όμως ένας από τους καλύτερους μουσικούς της γενιάς των 30, μπασίστας στα Υπόγεια Ρεύματα τα τελευταία χρόνια, φιλόλογος και δάσκαλος στιχουργικής στο Μικρό Πολυτεχνείο και απόφοιτος του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών! Εν κατακλείδι, μία σεμνή αλλά σημαντική καλλιτεχνική προσωπικότητα…

Όλα αυτά έρχονται να συγκεραστούν στη «Μυθοτοπία», την πρώτη του προσωπική δουλειά – έναν δίσκο concept, φαινόμενο σπανιότατο στη νεοελληνική δισκογραφία… Τον Απόστολο Καλτσά φιλοξενούμε στο σημερινό Meeting Point…

 
Αβάνα (ερμηνεύει ο Πάνος Μουζουράκης και η Κουβανή Mayte Munoz Oviedo)

 Music Corner: Ο πρώτος σου προσωπικός δίσκος, η «Μυθοτοπία», αποτελείται από 12 τραγούδια, με αντίστοιχους τίτλους από διάφορους τόπους της Ελλάδας και του κόσμου. Πώς γεννήθηκε σαν ιδέα το concept αυτό;
Απόστολος Καλτσάς: Προσπάθησα να συγκεράσω δύο από τα πάθη που με ορίζουν και κυριαρχούν στην ιδιοσυγκρασία και τον τρόπο ζωής μου: Τη Μουσική και το Ταξίδι. Όλα ξεκίνησαν από ένα τραγούδι που έγραψα πριν από 10 χρόνια για το Άμστερνταμ. Μετά ακολούθησε ο Άη Στράτης. Συνειδητοποίησα πως αφού δεν συνήθιζα να κρατάω ημερολόγιο απ’ τα ταξίδια μου, τα τραγούδια αυτά λειτουργούσαν περίπου σαν τέτοιο. Κι έτσι, βαθειά επηρεασμένος από δίσκους όπως ο ‘Σταυρός του Νότου’, ο ‘Μεγάλος ερωτικός΄ κ.ά. που έχουν ενιαία θεματολογία, αποφάσισα να συγκεντρώσω κομμάτια για έναν ολοκληρωμένο “ταξιδιωτικό” δίσκο!

Music Corner: Η λίστα με τα ονόματα των καλλιτεχνών που συνεργάστηκαν μαζί σου σε αυτό το cd, είναι σίγουρα εντυπωσιακά μεγάλη. Αυτή η πολυσυλλεκτικότητα φωνών και μουσικών, βοηθά στην ανάδειξη του χαρακτήρα της «Μυθοτοπίας»;
Απόστολος Καλτσάς: Μα αυτός ακριβώς είναι ο χαρακτήρας της Μυθοτοπίας: Η στιλιστική ποικιλία και η απουσία ενιαίου μουσικού ύφους όπως ακριβώς κάθε τόπος είναι διαφορετικός κι έχει τη δική του μορφολογία, τους δικούς του ήχους, τα δικά του μοναδικά χρώματα. Χρησιμοποίησα τραγουδιστές και  μουσικούς διαφόρων καταβολών και ιδιωμάτων σαν αποχρώσεις του ιδίου χρώματος, όπως ένας ζωγράφος θα χρησιμοποιούσε άλλο μπλε για να αποδώσει τον Ατλαντικό Ωκεανό κι άλλο μπλε για το Αιγαίο πέλαγος…

Music Corner: Η συνεργασία σου με το Θάνο Μικρούτσικο, συνιστά για πολλούς έκπληξη. Πως θα περιέγραφες τη στιγμή αυτή;
Απόστολος Καλτσάς: Δεν είναι έκπληξη για όσους ξέρουν καλά τον Θάνο. Έχει πολλές φορές έμπρακτα αποδείξει πόσο βοηθάει νέους δημιουργούς καθώς και πόσο ακομπλεξάριστα λειτουργεί σαν μουσικός. Γνωριστήκαμε μέσα απ’ τη συνεργασία μας με τα Υπόγεια Ρεύματα και γίναμε φίλοι. Γιατί ναι, όσο κι αν σου φαίνεται περίεργο ο Θάνος παρ όλο το έργο και την Ιστορία του φέρεται ισότιμα σε νέους ανθρώπους και δεν τους απαξιώνει όπως σχεδόν όλοι της γενιάς του. Ήταν πάντως για μένα μεγάλη τιμή να συμμετέχει στον πρώτο μου δίσκο ένας συνθέτης που επηρέασε όσο λίγοι την αισθητική και τη σκέψη μου στη μουσική.

 

Music Corner: Η πρώτη σου συνθετική δουλειά ήταν το 2005, παιδικά τραγούδια για το παραμύθι «Το ασημένιο ρομποτάκι, με το κόκκινο φωτάκι». Είναι πρόκληση για έναν μουσικό η σύνθεση για παιδιά;
Απόστολος Καλτσάς: Το θεωρώ κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Τα παιδιά δεν θα κρυφτούν ποτέ πίσω από προσχήματα, σκοπιμότητες ή εκλογικεύσεις για να πουν αυτό που αισθάνονται. Κι αυτό τα κάνει τους πιο σκληρούς κριτές, τους πιο δύσκολους ακροατές. Κατά μια έννοια είμαι πιο περήφανος για την επιτυχία και την απήχηση που είχε αυτή η δουλειά στα παιδιά παρά για τη Μυθοτοπία!

 Music Corner: Απόφοιτος του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενορχηστρωτής της παράστασης «Ήρωες», στο Μικρό Παλλάς, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το θέατρο φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή σου…
Απόστολος Καλτσάς: Βέβαια, είχα μια αρκετά βιωματική θεατρική παιδεία κι αυτό πιστεύω πως ανιχνεύεται και στη μουσική μου. Πάντα στο θέατρο με ενδιέφερε η σκηνοθεσία κι έτσι πολλές φορές νιώθω ότι σκηνοθετώ όταν ενορχηστρώνω ένα κομμάτι. Γι’ αυτό και δίνω τόση σημασία στην ατμόσφαιρα και την κατανομή των ρόλων που διαδραματίζουν στη μορφή ενός μουσικού έργου τα διάφορα όργανα και οι ερμηνευτές. Αλλά το θέατρο μ’ έφερε σε επαφή και με την ποίηση που είναι η πιο αισθαντική, η πιο υπερβατική μορφή τέχνης.

Music Corner: Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι κατά τη γνώμη σου, ένας νέος καλλιτέχνης να έχει τη δυνατότητα να δισκογραφήσει; Εσύ αντιμετώπισες δυσκολίες;
Απόστολος Καλτσάς:
Είναι εύκολο ή δύσκολο αναλόγως με το πόσο το θέλει κανείς. Σήμερα με την κατάρρευση των μεγάλων δισκογραφικών και την ανάδειξη του διαδικτύου είναι πολύ πιο εύκολο δεδομένου και του ότι η μουσική τεχνολογία παρέχει πολλές ευκολίες και μικρότερα κόστη. Αλλά πάντα οι ευκολίες μας δεν είναι οι μεγαλύτερες παγίδες; Το θέμα δεν είναι πώς θα δισκογραφήσεις αλλά το τί έχεις να πείς. Η Μυθοτοπία αρχικά απορρίφθηκε από τη δισκογραφική εταιρεία στην οποία ανήκω ως μέλος των Υπόγειων Ρευμάτων αλλά βρέθηκε η μικρή ανεξάρτητη ‘Παρουσία’ που την αγκάλιασε κι έκανε μια καταπληκτική πραγματικά έκδοση.


Άη Στράτης (ερμηνεύει ο Γρηγόρης Κλιούμης)

Music Corner: Τα ταξίδια σου, εκτός από τη «Μυθοτοπία», τι άλλο αισθάνεσαι πως σου έχουν χαρίσει σαν καλλιτέχνη;
Απόστολος Καλτσάς: Το θάρρος να μηδενίζω κάθε φορά μετά από μια διαδρομή, τη δυνατότητα να ρισκάρω για ν’ ανακαλύπτω, την βιωματική αίσθηση του ρυθμού, τη συμφιλίωσή μου με τη μοναξιά,τη λάγνα αναζήτηση της περιπέτειας και του μύθου, την εξοικείωσή μου με τη γη και τη θάλασσα, την πολυτέλεια σήμερα να μπορώ να φαντάζομαι και να ονειρεύομαι. Τον έρωτά μου, τέλος, με το υπέροχο, ανυπέρβλητο Ελληνικό τοπίο που μ’ εμπνέει σε κάθε βήμα μου.

Music Corner: Βρίσκεσαι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στα μουσικά πράγματα, πολλά χρόνια. Πώς βλέπεις τη σημερινή ελληνική ροκ μουσική σκηνή;
Απόστολος Καλτσάς: Πέρα απ’ το ότι παίζω με τα Υπόγεια Ρεύματα δεν με αφορά ιδιαίτερα η ελληνική ροκ σκηνή. Γιατί εδώ το ροκ παίζεται ακόμα όπως παιζόταν το ’70 ενώ ροκ σημαίνει ακριβώς να ανατρέπεις τη φόρμα και τους κώδικές σου συνεχώς. Εξάλλου για ποιό “ελληνικό” ροκ μιλάμε όταν οι περισσότερες νέες μπάντες τραγουδούν σε αγγλικό στίχο; Τότε τί νόημα έχει ο τοπικός προσδιορισμός; Αφού τίποτα δεν τις διαφοροποεί μ’ αυτές που παίζουν στην Αγγλία! Μου φαίνεται παράλογο αν όχι ύποπτο για πνευματική ανεπάρκεια το να εκφράζεσαι στη χώρα σου με γλώσσα άλλη από τη μητρική σου.

Music Corner: Το cd προκειμένου να ηχογραφηθεί σε κράτησε στο studio ενάμιση χρόνο! Ποιά τα συναισθήματά σου, όταν πήρες στα χέρια σου το cd  ολοκληρωμένο;
Απόστολος Καλτσάς: Ήταν ίσως η φορά που βίωσα περισσότερο από ποτέ τον Καβαφικό ορισμό του ταξιδιού: Ένα μικρό άψυχο αντικείμενο δεν μπορεί να είναι ο προορισμός και αυτοσκοπός του ταξιδιού μου όταν για να φτάσω εκεί έμαθα τόσα πράγματα και πέρασα τόσες όμορφες στιγμές συνδημιουργίας με τους φίλους μουσικούς!

Music Corner: Μελλοντικά σχέδια;
Απόστολος Καλτσάς: Εκκολάπτω ήδη ιδέες και μουσικές για ένα δεύτερο δισκογραφικό βήμα. Επίσης δουλεύω πάνω σ’ ένα project για solo μπάσο που θα παρουσιάσω σ’ ένα θέατρο στο Παρίσι στις 27 και 28 Απριλίου σε συνεργασία με τον Γάλλο ποιητή-περφόρμερ Jean-Philip Carlot. Παράλληλα ετοιμάζουμε και τον επόμενο δίσκο των Υπόγειων Ρευμάτων…

————

*** ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΚΑΛΤΣΑ LIVE

Την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου, στη μουσική σκηνή ΑΥΛΑΙΑ (κλικ εδώ για λεπτομέρειες) με guest τη Γεωργία Νταγάκη…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here