«Η μουσική, δε θέλει να εξαρτάσαι οικονομικά από αυτή, εάν θες να κάνεις σωστά βήματα»…

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Ελένη Λαμπράκη
Φωτογράφηση: Ιωάννα Γκόγκου
Music Corner – 18/5/2011

Με τον Γιώργο Τεντζεράκη βρεθήκαμε στο πολύ όμορφο παραλιακό café restaurant Breeze πριν από μερικές μέρες. Χαζεύοντας την υπέροχη θέα από τη Μαρίνα του Φλοίσβου μιλήσαμε για το νέο του δίσκο, την πολύχρονη εμπειρία του στις μουσικές σκηνές της Αθήνας και της επαρχίας και για πολλά ακόμα πράγματα που τον κάνουν ευτυχισμένο. Πρόκειται για έναν πολύ σεμνό καλλιτέχνη που δεν ξεχνάει να αναφέρει κάθε στιγμή τους ανθρώπους που τον έχουν στηρίξει και για έναν άνθρωπο με πολύ σωστές και δομημένες σκέψεις στα μουσικά πράγματα. Ακούγοντας τις απόψεις του κατάλαβα πως δεν έχει κερδίσει τυχαία την εκτίμηση των συναδέλφων του, αλλά και την αγάπη του κόσμου…

Music Corner: Γιώργο καλησπέρα.
Γιώργος Τεντζεράκης: Καλησπέρα.

Music Corner: Έχουμε βρεθεί με αφορμή μία πολύ ωραία συγκυρία για σένα αυτή την περίοδο. Κυκλοφόρησε μόλις ο δεύτερος προσωπικός σου δίσκος και παράλληλα έχεις ξεκινήσει και μια σειρά νέων εμφανίσεων στην Αθήνα.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ναι έτσι ακριβώς!

Music Corner: Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με το νέο cd. Ο τίτλος είναι «Πιο κοντά σου». Από την κυκλοφορία του προηγούμενού σου δίσκου μέχρι σήμερα έχουν περάσει τέσσερα χρόνια. Ήταν συνειδητή σου επιλογή αυτό το διάστημα;
Γιώργος Τεντζεράκης: Κοίταξε, η αλήθεια είναι ότι θα ‘θελα να βγει λίγο πιο νωρίς. Σχεδόν στα τρία χρόνια μετά τον πρώτο δίσκο ήμουν μπορώ να πω έτοιμος. Απλά μεσολάβησε το Eurovoice όπου έπρεπε το κομμάτι το οποίο εκπροσωπούσε τη χώρα που λαμβάνει συμμετοχή να μην είναι δισκογραφημένο, οπότε αυτό με καθυστέρησε λίγο. Έγιναν και κάποιες συζητήσεις με εταιρείες που καθυστέρησαν την κυκλοφορία του δίσκου, επειδή υπήρξε και το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί και μια δισκογραφική εταιρεία του Eurovoice. Εν τέλει καθυστέρησε η κυκλοφορία, αλλά είχε και το καλό του αυτό, γιατί τελευταία στιγμή άλλαξα και κάποια πράγματα. Όταν έχεις τα τραγούδια στα χέρια σου καιρό, βλέπεις τις ατέλειες, δεν υπάρχει βιασύνη. Μπήκε και ένα καινούριο κομμάτι που το κάναμε ντουέτο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου… Οπότε νομίζω πως «κάθε εμπόδιο για καλό»! Ο δίσκος δουλεύτηκε τουλάχιστον δυόμισι χρόνια με τον Θάνο Παπανικολάου που έχει γράψει τα εφτά τραγούδια από τα έντεκα, τρία έχω γράψει εγώ στίχους και μουσική και το ένα το έχουμε γράψει μαζί με τον Μιχάλη Εμιρλή. Το έχουμε κάνει και ντουέτο και έχουμε γράψει στίχους εγώ και μουσική ο Μιχάλης. Νομίζω ότι βγήκε ένας ολοκληρωμένος δίσκος και για μένα είναι πολύ σημαντικό ότι ολοκληρώθηκε αυτή η δουλειά.

Music Corner: Σίγουρα ολοκληρωμένη, ειδικά από τη στιγμή που τελικά επί της ουσίας δουλέψατε δυόμισι χρόνια το υλικό…
Γιώργος Τεντζεράκης: Δυόμισι χρόνια δουλειά και πάνω από έξι μήνες κάναμε διορθώσεις. Δηλαδή το δουλέψαμε πραγματικά, όχι για να βγει σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, επειδή έπρεπε να βγάλω δεύτερο δίσκο, αλλά για να κάνω μια καλή δουλειά.

Music Corner: Με αυτό που λες με βάζεις σε σκέψεις γιατί όντως υπάρχουν πάρα πολλοί που θεωρούν ότι ένας καλλιτέχνης για να υπάρχει, πρέπει σε τακτά χρονικά διαστήματα να βγάζει ένα δίσκο με νέα κομμάτια.
Γιώργος Τεντζεράκης: Κοίταξε να δεις, αν έχεις στα χέρια σου καλά τραγούδια και μπορείς να βρεις σωστές ενορχηστρωτικές ιδέες και γίνει αυτό το μπλέξιμο του στίχου, της μουσικής και της ενορχήστρωσης, είναι καλό να βγάζεις σύντομα νέο δίσκο. Δεν μπορώ να πω κάθε χρόνο, αλλά είναι καλό είναι να μην κάνεις και τέσσερα χρόνια για να βγάλεις δίσκο. Όχι όμως να το κάνεις επειδή “πρέπει”. Εγώ θεωρώ ότι ήταν καλό το διάστημα. Ήταν αρκετά καλό και μου έδωσε και ένα δείγμα του πόσο κράτησε και ο πρώτος δίσκος. Δηλαδή με τον πρώτο δίσκο δούλεψα τέσσερα χρόνια!

Music Corner: Στο συγκεκριμένο δίσκο υπάρχει το κομμάτι «Μελίνα» που όπως μας είπες και εσύ το έχεις ερμηνεύσει μαζί με το Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Μίλησε μου για αυτή τη συνεργασία. Στο εισαγωγικό σημείωμα του δίσκου λες πως «Δεν φανταζόμουν ποτέ αυτή τη στιγμή, καθώς ο Βασίλης ήταν ο λόγος που ασχολήθηκα με τη μουσική… ένα όνειρο πραγματοποιήθηκε…».
Γιώργος Τεντζεράκης: Νομίζω ότι κάθε καλλιτέχνης σε αυτό το χώρο, της ελληνικής σκηνής και ειδικά της ροκ, έχει επηρεαστεί αναμφισβήτητα από τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου ο οποίος έχει αφήσει μεγάλα τραγούδια. Και από άλλους καλλιτέχνες που έχουν στιγματίσει το χώρο αυτό, όπως είναι οι αδελφοί Κατσιμίχα, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης… Οι άνθρωποι αυτοί και πολλοί άλλοι, έχουν γίνει η αφορμή για πολλούς άλλους να ασχοληθούν με τη μουσική. Έτσι συνέβη και με μένα όπου από μικρός άκουγα μουσική και μου άρεσε πολύ ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, γι’ αυτό είπα ότι δε φανταζόμουν ότι θα συνεργαστώ κάποια στιγμή μαζί του. Όταν μεγαλώνεις με τα τραγούδια ενός ανθρώπου σίγουρα είναι πολύ μεγάλη ευλογία να φτάσεις στο σημείο να συνεργάζεσαι με αυτόν! Το τραγούδι, το «Μελίνα», το έγραψα το Σεπτέμβριο που μας πέρασε. Ο δίσκος ήταν ήδη έτοιμος απ’ τον Μάιο, απλά υπήρχε το Eurovoice, και κάποια άλλα θέματα και δε μπορούσε να γίνει η κυκλοφορία. Το έστειλα στον ενορχηστρωτή μου, το Λεωνίδα Τζίτζο, του άρεσε πολύ και το έστειλε και στο Βασίλη χωρίς να το γνωρίζω, με μια πολύ απλή ηχογράφηση που έκανα, με μια κιθάρα στο κινητό. Μέσα σε λίγες μέρες μου απάντησε θετικά και μου είπε και εκείνος να το κάνουμε ντουέτο. Δηλαδή εγώ δεν είχα πρόβλημα να συμμετέχει απλά στο δίσκο με ένα τραγούδι δικό μου, ίσα ίσα ήταν και τιμή. Εκείνος ήταν γενναιόδωρος και πραγματικά δοτικός άνθρωπος και μου πρότεινε ο ίδιος να το κάνουμε ντουέτο!

Music Corner: Νομίζω άλλωστε πως ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου είναι από τους ανθρώπους που επιλέγει να είναι κοντά σε νεότερους καλλιτέχνες.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ναι, είναι αλήθεια αυτό και είναι τιμή μου. Και νομίζω πως έτσι πήρα και την απάντηση ότι καλώς καθυστέρησε ο δίσκος. Και πρόκειται για ένα τραγούδι που ο κόσμος ήδη το αγαπάει πολύ.

Music Corner: Οπότε αφού μου λες πως άκουγες από μικρός Βασίλη Παπακωνσταντίνου, να υποθέσω πως τα ακούσματά σου ήταν κυρίως ροκ;
Γιώργος Τεντζεράκης: Ήταν ροκ μουσική στην αρχή, ειδικά στην εφηβεία. Ξύλινα Σπαθιά, Τρύπες, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ήταν άνθρωποι της ελληνικής ροκ σκηνής που μου άρεσαν. Όπως νομίζω άρεσαν και στη γενιά μας όλη. Μεγαλώσαμε με αυτά τα τραγούδια. Αργότερα άκουσα και άλλα είδη μουσικής γιατί ήθελα να εμπλουτίσω τις γνώσεις μου. Μου άρεσε να ακούω διαφορετικά είδη, από το λαϊκό μέχρι το έντεχνο και το ροκ. Για μένα υπάρχει καλό και κακό τραγούδι. Αν ένα τραγούδι είναι καλό μου αρέσει να το ακούω, ανεξαρτήτως είδους.

Music Corner: Το πρώτο κομμάτι του δίσκου είναι το «Τι παραπάνω» σε μουσική και στίχους του Θάνου Παπανικολάου. Ήταν το κομμάτι με το οποίο είχες εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο διαγωνισμό Eurovoice και είχες πάρει την 4η θέση ανάμεσα σε 33 χώρες.
Γιώργος Τεντζεράκης: Αυτό ήταν επίσης πολύ τιμητικό. Το Eurovoice ήταν ένας διαγωνισμός που ξεκίνησε με πολύ μεγάλες φιλοδοξίες. Εν τέλει όπως απεδείχθη δεν παρουσιάστηκε ο διαγωνισμός και στις 33 χώρες. Δεν υπήρχε σίγουρα η ίδια προβολή σε όλες τις χώρες όπως υπήρχε στην Ελλάδα και την Κύπρο. Δηλαδή ενώ ένας καλλιτέχνης από μια χώρα μπορούσε να έρθει στην Ελλάδα και να τον ψηφίσουμε εμείς που βλέπουμε το διαγωνισμό, δεν προβλήθηκε αντίστοιχα στη Γερμανία, την Αγγλία κλπ που θα μπορούσαν να ψηφίσουν εμένα. Οπότε λαμβάνοντας την τέταρτη θέση απ’ όσο γνωστό μπορεί να έγινε διαδικτυακά και απ’ την Κύπρο, που έγινε κάποιο promotion εκεί, είμαι πολύ ευχαριστημένος. Και φυσικά στην Ελλάδα δε μπορούσαν να με ψηφίσουν. Στην Ελλάδα αναμφισβήτητα δόθηκε η μεγαλύτερη έκταση, γιατί εδώ φιλοξενήθηκε ο διαγωνισμός και ήταν και η πρώτη του διοργάνωση.

Music Corner: Για το συγκεκριμένο διαγωνισμό είχαν ακουστεί διάφορα αρνητικά σχόλια όσον αφορά την έλλειψη οργάνωσης, αλλά και λόγω κάποιων ηχηρών αποχωρήσεων. Εσύ που το έζησες αυτό, τι ακριβώς συνέβη;
Γιώργος Τεντζεράκης: Θα σου πω. Όπως είναι λογικό είναι πολύ δύσκολο να κάνεις ένα συντονισμό σ’ ένα διαγωνισμό που απευθύνεται σε τριάντα χώρες, ειδικά αν δεν το ‘χεις ξανακάνει. Θεωρώ ότι ήταν μια πολύ φιλόδοξη προσπάθεια των διοργανωτών αλλά κάθε τι που γίνεται πρώτη φορά είναι πολύ δύσκολο να έχει απόλυτη επιτυχία. Και σαφώς εκείνοι που έκριναν αρνητικά το διαγωνισμό αυτό, ενδεχομένως περίμεναν να δουν κάτι αντίστοιχο της Eurovision. Η Eurovision γίνεται εδώ και 50 χρόνια. Κάθε χρόνο βλέπουμε ότι γίνεται και κάτι διαφορετικό, ένα επιπλέον βήμα σε θέματα οργάνωσης. Δεν το κρίνω σαν διαγωνισμό, εγώ κρίνω ότι αυτό το πράγμα χτίζεται εδώ και 50 χρόνια. Δεν έγινε χθες. Οπότε στο  Eurovoice που έγινε πέρυσι πρώτη φορά ήταν λογικό να υπάρξουν κάποια ας πούμε λάθη. Εγώ από τη στιγμή που ο κόσμος ψήφισε το τραγούδι στην Ελλάδα ήμουν υποχρεωμένος να την εκπροσωπήσω με το τραγούδι αυτό. Σαφώς είδα πράγματα τα οποία δε μου άρεσαν ή πράγματα τα οποία τα περίμενα διαφορετικά. Αλλά αυτό που κρατώ είναι το θετικό, δηλαδή το ότι προβλήθηκε το τραγούδι και το ότι έγινε μία αξιοπρεπής εμφάνιση. Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Πάντα μπορούμε να λέμε ότι το Eurovoice θα μπορούσε να ήταν καλύτερο από τη Eurovision ή θα μπορούσε να πάρει μεγάλες διαστάσεις. Εγώ κρατώ το θετικό. Ήταν ένας διαγωνισμός που εμένα με βοήθησε να προβάλλω τη δουλειά μου και πλέον προχωράω με ένα δεύτερο δίσκο.

Music Corner: Όσον αφορά το δεύτερο δίσκο, ο ήχος σου έχει διαφοροποιηθεί μουσικά; Ακούγοντας τον μου έδωσε την αίσθηση ότι είναι λίγο πιο ροκ.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ο δίσκος έχει πιο ροκ ακούσματα. Αυτό που είναι νομίζω εμφανές σε σχέση με τον πρώτο δίσκο είναι ότι υπάρχει μια ομοιογένεια στα τραγούδια, υπάρχει ένας ήχος πιο κατασταλαγμένος. Υπάρχει λεπτομέρεια και ενορχηστρωτική, και στα φωνητικά, και στο πως έχουν μπλεχτεί στίχος και μελωδία. Και είναι ένας δίσκος που έχει αρχή, μέση και τέλος. Έχει μία συνέχεια. Και θεωρώ ότι δε στηρίζεται σε ένα τραγούδι. Πολλές φορές παίρνουμε ένα δίσκο και λέμε ότι «είναι αυτό το τραγούδι, είναι και τα υπόλοιπα». Στο δίσκο αυτό πιστεύω ότι υπάρχουν έντεκα καλά τραγούδια. Αυτή είναι η προσωπική μου εκτίμηση…

Music Corner: Είναι και λογικό, από τη στιγμή που είναι πια ο δεύτερός σου δίσκος, ο ήχος σταδιακά να γίνεται όλο και πιο συγκεκριμένος.
Γιώργος Τεντζεράκης: Νομίζω πως σε όλους τους καλλιτέχνες ο δεύτερος δίσκος είναι το στίγμα. Στον πρώτο δίσκο ξέρεις, δε μπορείς να κάνεις και πολλά πράγματα που θες. Ειδικά αν η παραγωγή είναι της εταιρείας, δεν έχεις πάρα πολλές επιλογές στο πως θα γίνουν τα τραγούδια και το ρεπερτόριο. Δε λέω, είχα γνώμη, αλλά σαφώς στο δεύτερο δίσκο είχα την πολυτέλεια να πω πως θέλω να τον δουλέψω δυόμισι χρόνια.

Music Corner: Από τη στιγμή που είχε πάει καλά και ο πρώτος δίσκος μπορούσες να διεκδικήσεις κάποια επιπλέον πράγματα;
Γιώργος Τεντζεράκης: Ναι, έγινε όπως το ήθελα εγώ. Στον πρώτο δίσκο σαφώς είχα πολύ καλά τραγούδια που μου τα εμπιστεύτηκαν σημαντικοί άνθρωποι όπως είναι ο Μάνος Ξυδούς και η Σοφία Βόσσου, αλλά έμπαινα σε ένα χώρο πολύ άγνωστο. Έβλεπα ξαφνικά δέκα ανθρώπους μες το studio να με κοιτάζουν πίσω απ’ το τζάμι και περίμεναν πως θα το πω, ήμουνα πελαγωμένος. Ήταν ακριβώς το συναίσθημα όπως όταν ανεβαίνεις πρώτη φορά στη σκηνή με όλο το άγχος. Όταν κάνεις όμως μια δουλειά με άγχος σίγουρα δε μπορεί να βγει τόσο καλά, όσο όταν την έχεις προετοιμάσει και είσαι σίγουρος.

Music Corner: Πάμε τώρα στις εμφανίσεις σου επί σκηνής. Φέτος όλο το χειμώνα είχες μια σειρά sold out εμφανίσεων στη Θεσσαλονίκη.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ναι μέχρι τα Χριστούγεννα με τη Δέσποινα Ολυμπίου και τον Γιώργο Σαμπάνη και μετά με τον Γιώργο Παπαδόπουλο στο Barbarella. Ήταν γεμάτο το μαγαζί τέσσερις μέρες τη βδομάδα, από Πέμπτη ως Κυριακή και πραγματικά μου έκανε μεγάλη εντύπωση πως ο κόσμος στήριξε τόσο πολύ αυτή τη προσπάθεια, σε μια τόσο δύσκολη εποχή. Στη Θεσσαλονίκη ο κόσμος μας στήριξε και περάσαμε και εμείς πολύ καλά.

Music Corner: Παράλληλα έκανες και μερικές εμφανίσεις στο Σταυρό του Νότου με το Μιχάλη Εμιρλή και τη Σαλίνα, και τώρα ξεκίνησες νέες μουσικές βραδιές στο Rythmos Stage.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ξεκίνησαν στις 30 Απριλίου και μέχρι τις 21 Μαΐου θα παρουσιάσω τα καινούρια τραγούδια, σ’ ένα πρόγραμμα με επιλογές και από τον πρώτο δίσκο και από το δεύτερο αλλά και αγαπημένα άλλα τραγούδια. Στην παράσταση συμμετέχει και ο Νεκτάριος Γεωργιάδης από τους Null. Ήδη  το πρώτο Σάββατο περάσαμε πολύ ωραία.

Music Corner: Εξάλλου η σκηνή του Rythmos Stage είναι ένα μέρος γνώριμο για σένα…
Γιώργος Τεντζεράκης: Ναι στο Rythmos πέρυσι βγάλαμε ολόκληρη τη σαιζόν, με πάρα πολύ κόσμο, μαζί με τον Παντελή Καναράκη και το Βαγγέλη Ασημάκη. Και φέτος ο κόσμος ανταποκρίθηκε, παρ’ όλο που αρχίζει και ανοίγει ο καιρός λίγο! Ήταν γεμάτο το μαγαζί και ελπίζω έτσι να είναι και στις επόμενες εμφανίσεις. Σε κάποιες περιμένω και το Μιχάλη Εμιρλή να έρθει, και το Βασίλη Παπακωνσταντίνου, αλλά θα είναι εμφανίσεις έκπληξη, δεν θα το ανακοινώσουμε.

Music Corner: Τραγουδούσες επί σειρά ετών στο Σταυρό του Νότου και σε πολλές άλλες μουσικές σκηνές στην Αθήνα. Έχω την αίσθηση πως το κοινό αυτών των χώρων αγαπάει τους καλλιτέχνες που βλέπει ανεξάρτητα από τη δική τους δισκογραφία. Αποκτάς όντως μια άλλη σχέση με το κοινό;
Γιώργος Τεντζεράκης: Σίγουρα η εμφάνιση σου σε μια μουσική σκηνή βοηθάει στο να σε γνωρίζει ο κόσμος καλύτερα απ’ ότι αν είσαι σε ένα πολύ μεγάλο μαγαζί που είναι αχανές και απρόσιτο με το κοινό. Στις μικρές μουσικές σκηνές, και όταν λέμε μικρές εννοούμε μαγαζιά 300 ατόμων, γίνεσαι ένα με τον καλλιτέχνη. Γίνεσαι μια παρέα και σίγουρα μετράει το πως ο άλλος μπορεί να σε διασκεδάσει, πόσο καλός performer είναι, πόσο καλός τραγουδιστής είναι, πέραν των δικών του κομματιών. Και γι’ αυτό νομίζω ο κόσμος με στήριξε από παλιότερα, πριν βγάλω ακόμα τον πρώτο δίσκο, γιατί ήμουν ήδη αρκετά χρόνια στο Σταυρό του Νότου. Οπότε στην πρώτη μου προσπάθεια ο κόσμος ήταν ήδη εκεί. Δηλαδή στην παρουσίαση του πρώτου δίσκου που έγινε στο Σταυρό του Νότου το 2007, είχε πάνω από 450 άτομα! Που σημαίνει ότι το κοινό ήδη είχε αρχίσει να στηρίζει την προσπάθεια αυτή, πριν καν γίνει ο πρώτος μου δίσκος.

Music Corner: Ο κόσμος έχει και δικό του κριτήριο ανεξάρτητα από το τι προβάλλεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ναι, νομίζω ότι αυτό με έχει κρατήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό διότι παρ’ όλο που ο δεύτερος δίσκος βγαίνει τώρα μετά από τέσσερα χρόνια, οι σημαντικές συνεργασίες στο χώρο δε σταμάτησαν. Και συνεργασίες επί ίσοις όροις.

Music Corner: Παρά τις σημαντικές συνεργασίες που έχεις κάνει, εσύ παραμένεις καλλιτέχνης χαμηλών τόνων χωρίς να το διατυμπανίζεις. Θα ξεκινήσω από τη Σοφία τη Βόσσου, που όπως έχεις πει και εσύ, ήταν αυτή η οποία σε άκουσε πρώτη φορά.
Γιώργος Τεντζεράκης: Η Σοφία ήταν η αιτία που μπήκα στη δισκογραφία. Η Σοφία η Βόσσου και ο Κώστας ο Μπουρμάς, ο διευθυντής της εταιρείας μου τότε στην Impact, ήταν οι πρώτοι οι άνθρωποι οι οποίοι με πίστεψαν. Έχω κάνει πολλές σημαντικές συνεργασίες που μου έχουν δώσει πολύτιμα εφόδια για το μέλλον. Τις συνεργασίες μου αυτές ξέρεις πως τις προβάλω; Εάν παρατηρήσεις το πρόγραμμα που κάνω στο μαγαζί, πάντα επιλέγω τραγούδια καλλιτεχνών που έχω συνεργαστεί. Και το λέω μέσα από ‘κει. Δε χρειάζεται να το φωνάζω.

Music Corner: Έχεις αποκτήσει φιλίες ή κάποιους κοντινούς σου ανθρώπους μέσα από το χώρο του τραγουδιού;
Γιώργος Τεντζεράκης: Κοίταξε, έχω την τύχη να έχω κρατήσει επαφές με όλους τους ανθρώπους που έχω συνεργαστεί και ειδικά με ανθρώπους που είμαστε ηλικιακά κοντά, και με τη Δέσποινα Ολυμπίου, και με το Γιώργο Παπαδόπουλο και με τον Σαμπάνη και με τον Εμιρλή, είμαστε πολύ κοντά. Με το Μιχάλη είμαστε και χρόνια φίλοι, από την πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε. Είναι πολύ σημαντικό να κρατάς σχέσεις και επαφές καλές με ανθρώπους που έχεις μοιραστεί ένα πατάρι. Δεν είναι ωραίο να ψυχραίνεσαι και να μη μιλάς. Δηλαδή είναι κάτι το οποίο για μένα είναι fake.  Το παίζεις φίλος πάνω στη σκηνή μπροστά στον κόσμο και όταν τελειώσει η συνεργασία δε μιλιέσαι. Μου φαίνεται πολύ υποκριτικό…

Music Corner: Πιστεύεις πως μια ψεύτικη κακή σχέση επί σκηνής γίνεται αντιληπτή από το κοινό;
Γιώργος Τεντζεράκης: Πολλές φορές φαίνεται, πολλές φορές δε φαίνεται γιατί υπάρχουν άνθρωποι που το κρύβουν καλά. Εμένα μου αρέσει να κρατάω καλές επαφές. Βέβαια ήμουν τυχερός γιατί ταίριαζα κιόλας με τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόμουν.

Music Corner: Οπότε η συνολική εμπειρία σου από όλα αυτά τα χρόνια εμφανίσεων είναι καλή;
Γιώργος Τεντζεράκης: Παράπονο δεν έχω. Έχω συνεργαστεί με πολύ σημαντικούς ανθρώπους της γενιάς μου και πολύ σημαντικούς ανθρώπους της προηγούμενης γενιάς.

Music Corner: Έχει τύχει ποτέ να υπάρξει κάποια συμπεριφορά, όχι απαραίτητα από συνάδελφο, που να σε κάνει να αισθανθείς άσχημα; Είτε κάποια κριτική η οποία ήταν άδικη, είτε σε κάποια σου εμφάνιση να συμβεί κάτι στενάχωρο… Κάτι που να πεις «Τώρα γιατί συνέβη αυτό»;
Γιώργος Τεντζεράκης: Με ενοχλεί ιδιαίτερα όταν ασχοληθεί κάποιος με την προσωπική μου ζωή. Είναι κάτι το οποίο δεν προβάλλω εγώ και θεωρώ ότι δεν αφορά κανέναν. Αυτό είναι κάτι για το οποίο μου αρέσει να κρατάω μια απόσταση. Ό,τι είναι να πω το λέω επί σκηνής. Και δεν είμαι κλειστός άνθρωπος ούτε απρόσιτος. Δηλαδή αν έρθεις να μου μιλήσεις σου μιλάω δεν έχω πρόβλημα. Αυτό κυρίως, και κάποιες ανακρίβειες που μπορεί να ειπωθούν κατά καιρούς. Αλλά αυτά είναι στο παιχνίδι. Είναι πολύ δύσκολο να μην έχεις παράπονο από δηλώσεις που μπορεί να παραποιηθούν. Αλλά εντάξει, δεν έχω ιδιαίτερο πρόβλημα. Δε μπορώ να πω πως αποτέλεσα ποτέ στόχαστρο κακών σχολίων. Τώρα από μαγαζιά, σαφώς στη νύχτα υπάρχουν αυτά τα περιστατικά. Και ειδικά η οικονομική κρίση έχει αλλάξει τις συμπεριφορές των ανθρώπων. Νομίζω σε όλους τους χώρους έχει συμβεί αυτό. Βλέπεις ανθρώπους που όταν πήγαινε οικονομικά καλά μια επιχείρηση είχαν άλλο προφίλ και τώρα που δυσκολεύουν τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά χαρακτήρα. Εκεί θέλει ένα χειρισμό.

Music Corner: Το «Τι παραπάνω» είχε κυκλοφορήσει σαν digital track. Θεωρείς ότι το internet σε βοηθάει στη δουλειά σου;
Γιώργος Τεντζεράκης: Αυτό ήταν δική μου επιλογή, να κυκλοφορήσει το τραγούδι. Γιατί ήταν και το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησα στο studio, έβλεπα ότι θα μεσολαβήσει αρκετός χρόνος για να ηχογραφηθεί το υπόλοιπο υλικό και ήθελα να δώσω ένα τραγούδι στον κόσμο. To internet σαφώς βοηθάει, αλλά όπως οτιδήποτε, θέλει ένα μέτρο. Δε θα μου άρεσε δηλαδή να ανεβάσω το δίσκο μου στο internet και να τον κατεβάσει κάποιος. Και αναμφισβήτητα πιστεύω ότι πλέον αγοράζει κάποιος το δίσκο ενός καλλιτέχνη που πραγματικά αγαπάει και στηρίζει. Δηλαδή αν ένα καλλιτέχνη τον πιστεύεις και τον σέβεσαι και τον εκτιμάς, με το να αγοράσεις τον δίσκο του τον στηρίζεις να συνεχίσει. Γιατί κακά τα ψέματα, το internet σίγουρα βοηθάει να γίνουν γνωστά τα τραγούδια αλλά αν ένας καλλιτέχνης δεν έχει πωλήσεις δεν έχει και μέλλον στη δισκογραφία.

Music Corner: Πόσο εύκολο ήταν το βήμα από τον πρώτο στο δεύτερο δίσκο; Ανεξάρτητα από το χρονικό διάστημα, αντιμετώπισες δυσκολίες; Έπρεπε να πείσεις εκ νέου ανθρώπους να πιστέψουν στη δουλειά σου;
Γιώργος Τεντζεράκης: Καθημερινά πρέπει να πείσεις ανθρώπους να πιστέψουν στη δουλειά σου. Αυτό είναι καθημερινό και σε κάθε live. Δεν το κάνεις κάθε χρόνο. Τίποτα δεν είναι δεδομένο σε μια δουλειά, σε οποιαδήποτε δουλειά. Πρέπει να πείθεις καθημερινά τον άλλον γι’ αυτό που αξίζεις και για αυτό που είσαι. Με τη στάση σου, με τη δουλειά σου, με τον τρόπο που κινείσαι. Και σαφώς για το δεύτερο δίσκο υπήρχε μια πολύ μεγάλη στήριξη από τη Lyra, αλλά αντικειμενικά τα πράγματα στη δισκογραφία είναι δύσκολα. Πολλοί καλλιτέχνες πια κάνουν αυτόνομες παραγωγές. Ή τα διαθέτουν δωρεάν στο internet. Εγώ αισθάνομαι πάρα πολύ τυχερός που βρίσκομαι στην οικογένεια της Lyra. Είναι μια ιστορική εταιρεία που έχει βγάλει πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες. Και νομίζω ότι όλος ο σχεδιασμός του cd, από την ηχογράφηση μέχρι το design, είναι μια προσεγμένη δουλειά. Και αυτό μου άρεσε. Ήταν μια κοινή συνισταμένη και για τους δύο.

Music Corner: Κάθε επόμενο επαγγελματικό σου βήμα το σκέφτεσαι διεξοδικά πριν το κάνεις ή λειτουργείς πιο αυθόρμητα, βάσει ενστίκτου;
Γιώργος Τεντζεράκης: Όχι είμαι πολύ της λογικής. Μου αρέσει να προγραμματίζω τι θα κάνω, και στη δουλειά μας αν δεν έχεις καλό προγραμματισμό δεν έχεις και δουλειά. Αν δεν είχα προγραμματίσει καιρό πριν τι θα κάνω το καλοκαίρι, δεν θα έκανα κάτι. Πρέπει να κάνεις σωστό προγραμματισμό, τελευταία στιγμή δε γίνεται τίποτα.

Music Corner: Προχωράς δηλαδή με μεθοδικά βήματα.

Γιώργος Τεντζεράκης: Κοίταξε να δεις, δε μ’ αρέσουν οι εκπλήξεις. Δηλαδή μ’ αρέσει να ξέρω ότι θα κάνω κάποιες συγκεκριμένες εμφανίσεις σε ένα μαγαζί και θα σταματήσω για κάποιο διάστημα να τραγουδάω από δική μου επιλογή. Δε μου αρέσει να μου φέρνουν τις εξελίξεις οι καταστάσεις. Νομίζω ότι αν μελετάς τα βήματά σου και κάνεις σωστές επιλογές μπορείς να κάνεις και σωστή κατανομή του χρόνου σου. Και η «δουλειά» αυτή, η μουσική, δε θέλει να εξαρτάσαι οικονομικά από αυτή, εάν θες να κάνεις σωστά βήματα. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη.

Music Corner: Είσαι ένας τραγουδιστής που προσέχει ιδιαίτερα την ποιότητα της δουλειάς του. Και το λέω αυτό επειδή έχεις παρακολουθήσει μαθήματα υποκριτικής και όπως έχω διαβάσει σε παλαιότερη συνέντευξή σου το είχες κάνει κυρίως για να βοηθηθείς σαν ερμηνευτής.
Γιώργος Τεντζεράκης: Ένα live είναι μια ζωντανή εμφάνιση ενός καλλιτέχνη, είναι ήχος, είναι εικόνα… είναι κάτι οπτικοακουστικό. Δεν είναι μόνο ήχος. Είναι η έκφραση, είναι ο τρόπος, η κίνηση πάνω στη σκηνή. Είναι πολλά πράγματα που συμβάλλουν σε αυτό που εσύ λες «Α, πέρασα πολύ καλά. Ήταν πολύ καλός αυτός ο καλλιτέχνης». Πίσω κρύβεται μια δουλειά. Για παράδειγμα ο Πάνος ο Μουζουράκης είναι από τους σημαντικότερους performer της γενιάς μας και θεωρώ ότι στην Ελλάδα αδικείται. Θα μπορούσε να κάνει πολλά πράγματα παραπάνω. Ο Πάνος αυτό το πράγμα το έχει σε μεγάλο βαθμό. Το πολύπλευρο ταλέντο. Όχι μόνο η φωνή και η κίνηση αλλά η παρουσία, η ερμηνεία…

Music Corner: Στις περσινές σου εμφανίσεις στο Rythmos Stage, είχατε συμπεριλάβει με τους υπόλοιπους της ομάδας το θεατρικό στοιχείο στην παράστασή σας.
Γιώργος Τεντζεράκης: Σαφώς, είναι κάτι το οποίο πιστεύω ότι λειτουργεί και παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο live, σε μια ζωντανή παράσταση. Και το πώς θα φερθείς στα τραγούδια, στο πως θα τα μπλέξεις μεταξύ τους, στο πως θα απευθυνθείς στον κόσμο για να τον βάλεις στην παρέα σου. Αυτό δε γίνεται μόνο του.

Music Corner: Έχοντας κάνει αυτές τις σπουδές της υποκριτικής και έχοντας και μία πολύ καλή φωνή, θα σε ενδιέφερε να ασχοληθείς με musical;
Γιώργος Τεντζεράκης: Δε μου έχει γίνει ποτέ πρόταση να κάνω κάτι τέτοιο, δεν ξέρω αν θα το έκανα. Όσες φορές έχω πει σε κάτι «ποτέ», το έχω κάνει μετά από λίγο οπότε δε σου λέω τίποτα. Ό,τι προκύψει! Αν είναι κάτι το οποίο θα είναι ενδιαφέρον και θα με κάνει να περνάω καλά, δεν έχω πρόβλημα να το δοκιμάσω. Ίσα ίσα που μ’ αρέσει να κάνω ανατροπές και να δοκιμάζω νέα πράγματα.

Music Corner: Μετά τις τωρινές σου εμφανίσεις στο Rythmos Stage έχεις προγραμματίσει κάτι άλλο για το καλοκαίρι;
Γιώργος Τεντζεράκης: Το καλοκαίρι θα ‘μαστε με τον Γιώργο Παπαδόπουλο και θα κάνουμε εμφανίσεις σε Αθήνα και επαρχία. Με το Γιώργο περνάμε πάρα πολύ καλά, τον θεωρώ σπουδαίο τραγουδιστή και συνθέτη και νομίζω πως είναι μια πάρα πολύ όμορφη συνεργασία μέσα από την οποία θα περάσουμε πολύ ωραία και οι δύο. Για μένα είναι πολύ τιμητικό να μοιραζόμαστε μαζί τη σκηνή. Και είναι αυτό το αντιφατικό που σου λέω ότι συμβαίνει στη ζωή μου την επαγγελματική: καλλιτέχνες με επιτυχία όπως είναι ο Γιώργος, επιλέγουν να συνεργαστούμε μαζί, παρόλο που δισκογραφικά αν το κοιτάξεις δεν υπάρχει η ίδια πορεία. Οφείλω να αναγνωρίσω ότι στο πρόσωπό μου υπάρχει ένας σεβασμός και μια γενναιοδωρία, δεν το θεωρώ δεδομένο.

Music Corner: Θα ήθελα τέλος να μου πεις κάποιους στόχους σου για τα επόμενα χρόνια που εάν επιτευχθούν θα σε κάνουν ευτυχισμένο.
Γιώργος Τεντζεράκης: Θα ήθελα να μπορώ να είμαι ήρεμος και ευτυχισμένος με απλά πράγματα χωρίς να χρειάζομαι κάτι υπερβολικό. Δε σου λέω ότι δε θέλω να πάω καλά στη δουλειά μου. Μακάρι να βγάλω κάποια τραγούδια που θα μείνουνε, αυτό είναι κάτι που μ’ απασχολεί. Αλλά νομίζω πως το πιο σημαντικό πράγμα  σ’ έναν άνθρωπο είναι να μπορεί να είναι ευτυχισμένος με τα λίγα. Να μη χρειάζεται επιπρόσθετα πράγματα. Η αγάπη είναι δωρεάν. Ο ήλιος είναι δωρεάν. Δεν χρειάζονται πολλά επιπλέον για να είσαι ευτυχισμένος. Και εύχομαι να μπορώ να το βλέπω έτσι και στο μέλλον…

Music Corner: Σ’ ευχαριστούμε πάρα πολύ!
Γιώργος Τεντζεράκης: Να ‘στε καλά!

——————-

*** Ευχαριστούμε το Cafe Bar Restaurant «BREEZE» για τη φιλοξενία (Μαρίνα Φλοίσβου, Π. Φάληρο / 210.9889094)…
***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή οπτικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here