Γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης
Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014
———————————————————–
“Για να σ’ εκδικηθώ” (Λάκη Παπαδόπουλου – Κυριάκου Ντούμου) Λάκης Παπαδόπουλος – Δημήτρης Μητροπάνος |
Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι το τραγούδι «Για να σ’ εκδικηθώ» που έγραψε ο Λάκης Παπαδόπουλος σε στίχους Κυριάκου Ντούμου κι ερμήνευσε ο ίδιος μαζί με τον Δημήτρη Μητροπάνο, είναι το καλύτερο ντουέτο όλων των εποχών στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Και δεν έχουν άδικο, αφού είναι εξαιρετικά δημοφιλές σε όλους τους χώρους όπου εμφανίζονται διάφοροι τραγουδιστές, ενώ και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί το περιλαμβάνουν πολύ συχνά στο ρεπερτόριό τους.
Τι κρύβει όμως αυτό το πραγματικά σπουδαίο τραγούδι, που ειδικά μετά τον απροσδόκητο χαμό του Μητροπάνου προκαλεί έντονη συγκινησιακή φόρτιση στο κοινό; Ο ίδιος ο συνθέτης έχει αναφερθεί επανειλημμένως στο «παρασκήνιο» που μεσολάβησε μέχρι να φτάσει στο στούντιο κι από εκεί σε ολόκληρη την Ελλάδα -και όχι μόνο…
Το 1988 λοιπόν, ο Λάκης Παπαδόπουλος ετοιμαζόταν να ηχογραφήσει τον πρώτο δίσκο του στην τότε MINOS, έχοντας ήδη γίνει γνωστός από τα τραγούδια που είχε γράψει για διάφορους ερμηνευτές (Ελένη Δήμου, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Αρλέτα κ.α.), αλλά κι από δικές του ερμηνείες με «κορωνίδα» την πασίγνωστη «Γυριστρούλα».
Έγραψε λοιπόν τις μουσικές και τους στίχους για τα τραγούδια που θα περιλαμβάνονταν στο άλμπουμ του, το οποίο είχε τίτλο «Έλα γοριλάκι». Ένα από αυτά, είχε στίχους του Κυριάκου Ντούμου και λεγόταν «Για να σ’ εκδικηθώ». Το ηχογράφησε ολόκληρο ο ίδιος ο Λάκης ως δοκιμαστικό, αλλά το τελικό αποτέλεσμα δεν του άρεσε και θεώρησε ότι το κομμάτι είχε «καεί».
Σκέφτηκε λοιπόν ότι ίσως θα έπρεπε να το δώσει σε κάποιον άλλον ερμηνευτή, ο οποίος πιθανότατα θα το αναδείκνυε. Κατά σύμπτωση, εκείνη την εποχή έμενε πολύ κοντά με τον Δημήτρη Μητροπάνο και υπήρχε μια καλή σχέση μεταξύ τους. Έτσι, σε κάποια συνάντησή τους του ζήτησε να ηχογραφήσει εκείνος το τραγούδι, πιστεύοντας ότι θα ήταν ο ιδανικός για κάτι τέτοιο ασχέτως αν προερχόταν από ένα εντελώς διαφορετικό είδος.
Ο αξέχαστος ερμηνευτής τότε, του πρότεινε να το πούνε μαζί μισό-μισό (ο Λάκης λέει χαριτολογώντας ότι το έκανε για να μη τον προσβάλλει…!). Η ιδέα άρεσε στον Παπαδόπουλο, του άφησε το demo όπως το είχε τραγουδήσει ο ίδιος στο στούντιο και περίμενε την τελική απάντηση. Περίπου είκοσι μέρες μετά, ο παραγωγός και των δύο Ηλίας Μπενέτος του τηλεφώνησε και του είπε ότι ο Μητροπάνος ήταν έτοιμος να μπει στο στούντιο.
Εκεί, ο συνθέτης «χώρισε» τα κομμάτια του τραγουδιού, υπέδειξε στον «Μήτσο» ποια ήταν τα δικά του κι έτσι ηχογράφησαν οι δυο τους ένα από τα σπουδαιότερα τραγούδια των τελευταίων 40 ετών! Ουσιαστικά, το «Για να σ’ εκδικηθώ» σήμανε την έναρξη αλλαγής πλεύσης του Δημήτρη Μητροπάνου ως προς το ύφος του ρεπερτορίου του. Από τα «εμπορικά» λαϊκά που ως τότε σχεδόν μονοπωλούσαν τη δισκογραφία του, άρχισε ν’ «ανοίγεται» και σε άλλα είδη και δημιουργούς (λ.χ. το 1991 ηχογράφησε το «Κλείνω κι έρχομαι» με τον Νίκο Πορτοκάλογλου), μέχρι που από το 1992 κι ως το τέλος της ζωής του ξεκίνησε γι’ αυτόν μια δεύτερη μεγάλη πορεία, με σπουδαίες κι επιτυχημένες συνεργασίες…
Η αλήθεια είναι ότι η φωνή του στο «Για να σ’ εκδικηθώ» είναι αρκετά «θαμπή» και λίγο βραχνή, απόρροια ενός πολύποδα που είχε στο λαιμό. Έτσι, λίγο αργότερα όταν ολοκλήρωσε το δίσκο «Εμείς οι δυο» με τον Τάκη Μουσαφίρη -όπου επίσης τα φωνητικά προβλήματα είναι ολοφάνερα- εισήχθη στο νοσοκομείο και τον αφαίρεσε…
Την εποχή που κυκλοφόρησε το άλμπουμ του Λάκη Παπαδόπουλου με τούτο το κομμάτι, το κοινό παραξενεύτηκε καθώς δεν είχε συνηθίσει τον Μητροπάνο σε τέτοιου είδους «πειράματα». Ο ίδιος έλεγε χαρακτηριστικά ότι μόλις ενημέρωσε κάποιους φίλους του ότι επρόκειτο να τραγουδήσει ντουέτο με τον Λάκη, εκείνοι του απάντησαν «σοβαρέψου». Ωστόσο, ακούστηκε πολύ εκείνη την περίοδο, αρχικά από «περιέργεια» κι εν συνεχεία επειδή αγαπήθηκε από τον κόσμο.
Δε νομίζω ότι χρειάζεται να γραφτεί κάτι περισσότερο γι’ αυτό το μοναδικό τραγούδι. Άλλωστε, τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Απλώς, πατήστε το play κι αφήστε το να σας ταξιδέψει!
———————
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…