Γράφει η Μαρία Αβραμίδου

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένας ηλικιωμένος φαροφύλακας (Willem Dafoe) και ο πρωτάρης βοηθός του (Robert Pattinson) αναλαμβάνουν καθήκοντα σε ένα ερημονήσι της Νέας Αγγλίας. Στον ένα μήνα που καλούνται να περάσουν εκεί θα κυριευθούν από τον ίδιο τον τόπο, τα παιχνίδια του μυαλού τους, αλλά και μυστικά του παρελθόντος…

Ο Robert Eggers σκηνοθετεί και, μαζί με τον Max Eggers, υπογράφει το σενάριο της δεύτερης μεγάλου μήκους ταινίας του, «Ο Φάρος» (“The Lighthouse”). Με όπλα την άγρια όψη του βραχώδους ερημικού τοπίου και την υποψήφια για Oscar υποβλητική ασπρόμαυρη φωτογραφία του Jarin Blaschke δημιουργεί ένα ατμοσφαιρικό, κλειστοφοβικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο οι δύο φαροφύλακες καλούνται κυριολεκτικά να επιβιώσουν. Επιλέγει δε να χρησιμοποιήσει τετράγωνα κάδρα, τα οποία κάνουν το έντονο φως να μοιάζει αφύσικο, ενώ αντίθετα το σκοτάδι διαχέεται και χάνεται με φυσικότητα μέσα στη μεγάλη οθόνη, γίνεται ένα με αυτήν.

Αυτός ο εξπρεσιονιστικός τρόπος κινηματογράφησης, σε συνδυασμό με έντονα σουρεαλιστικά στοιχεία, δίνουν εντελώς απρόβλεπτες διαστάσεις στη δημιουργία του Eggers. Η αλληγορική διάθεση του φιλμ είναι εμφανής, ενώ Dafoe και Pattinson δίνουν δύο πραγματικά θαυμάσιες ερμηνείες. Τρίτος «πρωταγωνιστής» είναι ο ίδιος ο φάρος, τόσο με τον περίπλοκο μηχανισμό του, τον οποίο οι δύο άντρες καλούνται να συντηρούν, όσο και με το γοητευτικό του φως που τους έλκει σαν μαγνήτης –πάντοτε με κίνδυνο να τους κάψει. Μέσα στα αγριεμένα κύματα, τις θυελλώδεις ριπές του ανέμου και τα αρπακτικά θαλασσοπούλια, οι υπαρξιακές αναζητήσεις και το παιχνίδι εξουσίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στους δύο άνδρες κορυφώνονται, καθώς το μυστήριο κλιμακώνεται. Με ταραγμένο τον νου και την ψυχή, οι δύο φαροφύλακες μοιάζουν να οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια στην παράνοια, ενώ ο σκηνοθέτης μάς χαρίζει διαδοχικά πλάνα σαν πίνακες ζωγραφικής. Το μόνο –σημαντικό, κατ’ εμέ– μειονέκτημα αυτής της άψογης καλλιτεχνικά δημιουργίας είναι ότι, σε όλη της τη διάρκεια, ένιωθα ότι θα με οδηγήσει σε κάποιου είδους απάντηση στα διάφορα ερωτήματα που θέτει. Αντιθέτως, ο σκηνοθέτης επιλέγει να αφήσει τον θεατή να βγάλει μόνος τα συμπεράσματά του, όταν πλέον συνέλθει από τον εφιάλτη μέσα στον οποίο τον καταβύθισε μαεστρικά και ανελέητα…

*Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους σε διανομή από την Tulip Entertainment, από την Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου.

—————

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ