Σταθμό στιχουργικά και μουσικά αποτελεί η πρωτοποριακή και πρωτότυπη δισκογραφική συνεργασία του εμβληματικού ποιητή, συγγραφέα και δημοσιογράφου Φώντα Λάδη με τον Σπύρο Εξάρα, τον διακεκριμένο διεθνώς Έλληνα κιθαρίστα και συνθέτη της Τζαζ που ζει εδώ και 31 χρόνια στη Νέα Υόρκη.

Η Ανατομία ενός εγκλήματος, που κυκλοφορεί από τον Μετρονόμο και αποτελείται από 11 ανέκδοτα ποιήματά του Φώντα Λάδη, είναι μία ακόμα απόδειξη της διαχρονικότητας και της δύναμης που έχουν οι στίχοι του.

Πρωτοπόρος, ρεαλιστής και ρομαντικός μαζί, έβγαλε από το συρτάρι του την παλιά, αλλά τόσο επίκαιρη συλλογή του και την εμπιστεύτηκε στον Σπύρο Εξάρα, τον μουσικό που έχει μοναδική δεξιοτεχνία να ενώνει τις μουσικές του κόσμου με συναρπαστικό τρόπο, ο οποίος ανέδειξε με μοναδική εφευρετικότητα το δύσκολο αυτό αστυνομικό είδος στίχου, καταργώντας για ακόμα μια φορά τα μουσικά σύνορα και χρησιμοποιώντας Νεοϋορκέζους μουσικούς από γειτονιές με εγκληματικότητα, όπως το Χάρλεμ, που τα βιώματά τους σχετίζονται με το αντικείμενο, αλλά και που εκτός από κορυφαίοι τζαζίστες είναι και εξοικειωμένοι με άλλα στυλ μουσικής, ακόμη και με το ελληνικό χασάπικο ή απτάλικο.

Η συλλογή του Φώντα Λάδη αναφέρεται στο πτώμα ενός άντρα που βρίσκεται σ’ ένα λιγοσύχναστο σημείο της πόλης. Διάφορα ερωτήματα ξεπηδούν. Πώς λέγεται ο νεκρός; Τι δουλειά κάνει; Έχει οικογένεια; Φίλους; Οι αρχές εξετάζουν, ένα προς ένα, όλα τα ενδεχόμενα. Είναι αυτοκτονία ή έγκλημα; Οι έρευνες αποβαίνουν άκαρπες. Τα στοιχεία είναι ελάχιστα. Ωστόσο, ο νεκρός, σε κάποια στιγμή, αποφασίζει να ανιστορήσει τη ζωή του. Ανατρέχει στην πορεία του στο γκρίζο, θολό τοπίο της μεγαλούπολης, στο μεταίχμιο δυο δύσκολων αιώνων. Ανασύρει την προσωπική του ιστορία μέσα απ’ την ομίχλη των κοινωνικών σχέσεων και το σκληρό πολιτικό τοπίο, προσπαθώντας να βγάλει ένα συμπέρασμα για την παραμελημένη, ανούσια ζωή του. Ποιος είναι τελικά ο ένοχος;

Η απάντηση προβάλλει στα βάθη των λεωφόρων και στον ορίζοντα των ψηλών, ομοιόμορφων κτιρίων, που –απρόσωπα– το ένα καλύπτει το άλλο. Ολόκληρη η ιστορία, έχει κάποιες αστυνομικές πλευρές, όσο και κάποιες κοινωνικές προεκτάσεις και συμπεριλαμβάνεται σε ένα καινούργιο είδος, που θέλει ο Λάδης να αναδείξει που το ονομάζει «τραγούδια – κόμικ» ή «λογοτεχνία της μεγάλης πόλης». Πρόκειται για ένα καθαρά αστικό είδος λογοτεχνίας, που ο δεξιοτέχνης συνθέτης Σπύρος Εξάρας αφομοίωσε και μελοποίησε με θεατρική προσέγγιση, τζαζ-ροκ αυτοσχεδιασμούς και αρμονίες και στοιχεία ελληνικής μουσικής, αποφεύγοντας τα στερεότυπα. Η Ανατομία ενός εγκλήματος είναι διεθνής, αφού το έγκλημα υπάρχει παντού. Η συγκεκριμένη ιστορία θα μπορούσε να εξελιχθεί σε οποιοδήποτε μήκος και πλάτος της υδρογείου συνεπώς η μουσική που συνέθεσε εμπεριέχει πολλά στοιχεία από διαφορετικά στυλ μουσικής και διαφορετικές κουλτούρες. Στα κομμάτια που επικρατεί περισσότερο το ελληνικό στοιχείο, ο συνθέτης επέλεξε το μαντολίνο, αντί για το μπουζούκι, γιατί ταίριαζε περισσότερο στον τζαζ-ροκ ήχο του άλμπουμ και επιπλέον του προσδίδει ένα ηχόχρωμα πιό διεθνές, αποφεύγοντας τα έθνικ μονοπάτια.

Τα τραγούδια ερμηνεύουν ο μοναδικός και πολυδιάστατος Γιώργος Νταλάρας, ο θεατρικός τραγουδιστής Δώρος Δημοσθένους, ο ταλαντούχος και ανερχόμενος Αργύρης Λούλατζης, η Ελληνοαμερικανίδα μούσα του Μίκη Θεοδωράκη, Λίνα Ορφανού και η επανεμφανιζόμενη μετά από χρόνια «Παναγία των Πατησίων» του Μάνου Χατζιδάκι, Γιάννα Κατσαγεώργη.

Παίζουν οι μουσικοί: Gil “XL” Defay, Joel “Joey Keyz” Desroches, Ben Nicolas, Parker McAllister και Σπύρος Εξάρας.
Μηχανικοί ήχου: Phil Magnotti και Dave Kowalski.

Τα σκίτσα στο εξώφυλλο και το ένθετο είναι του Στάθη.

TRACK LIST
1. Ποιος σκότωσε το Νίκο Καραλή; – Γιώργος Νταλάρας
2. Σ’ αυτούς τους δρόμους η ζωή δεν προχωράει – Δώρος Δημοσθένους
3. Αυτοψία – Δώρος Δημοσθένους
4. Ο μόνος μάρτυρας – Δώρος Δημοσθένους
5. Μες στην ομίχλη αυτής της πόλης – Αργύρης Λούλατζης
6. Οι μέρες άπραγες περνούν – Λίνα Ορφανού
7. Ποιος είσαι εσύ, βρε μάσκαρα; – Δώρος Δημοσθένους
8. Όταν εγεννήθηκα – Λίνα Ορφανού
9. Όταν ξεκινάει μια σφαίρα – Γιάννα Κατσαγεώργη
10. Έλενα και Βάσω, Ντίνα και Κική – Δώρος Δημοσθένους
11. Αλληλούια! – Γιάννα Κατσαγεώργη

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ