Γράφει η Μαρία Αβραμίδου
Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, κάπου στην φτωχική επαρχία της Ελλάδος, η Χαδούλα Φραγκογιαννού (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη) γίνεται διαρκώς μάρτυρας της δυστυχίας που βιώνουν τα κορίτσια και οι γυναίκες του χωριού της. Αυτή η κατάσταση την οδηγεί σε μια μοιραία απόφαση…
Η διακεκριμένη ενδυματολόγος Εύα Νάθενα σκηνοθετεί την δική της εκδοχή για την «Φόνισσα», βασισμένη στο κλασικό αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Το λιτό σενάριο της Κατερίνας Μπέη κρατά φράσεις-κλειδιά από το λογοτεχνικό έργο, ωστόσο η κύρια δύναμη –και θαρρώ και η βασική επιδίωξη της ατμοσφαιρικής αυτής ταινίας– είναι να αποδώσει κινηματογραφικά τον συναισθηματικό κόσμο της Φραγκογιαννούς, αλλά και την κοινωνία που την περιβάλλει. Μια κοινωνία στην οποία οι γυναίκες, ειδικά αν δεν έχουν προίκα, αποτελούν βάρος για τα σπιτικά τους, ωστόσο είναι και απαραίτητες για την επιβίωση ενός νοικοκυριού. Η εξαιρετική διεύθυνση φωτογραφίας του Παναγιώτη Βασιλάκη, με τα βαθιά, γήινα χρώματα και κάθε πλάνο να μοιάζει με πίνακα ζωγραφικής, κάνει την Φραγκογιαννού να προσομοιάζει η ίδια με δύναμη της φύσης. Το, ως επί το πλείστον, άγονο και δύσβατο βραχώδες φυσικό τοπίο, άλλωστε, είναι κυρίαρχο, αποτυπώνοντας τόσο τον περιοριστικό και κακοποιητικό κόσμο μέσα στον οποίο ζουν οι γυναίκες της εποχής, όσο και την αντίφαση του να γίνεται μία γυναίκα από πηγή ζωής, άγγελος θανάτου. Ξεχωρίζουν, επίσης, η θαυμάσια σκηνογραφία και ενδυματολογία, τις οποίες υπογράφει η ίδια η σκηνοθέτις, αλλά και η λιτή, υποβλητική μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Με εφόδιο μία εξαιρετική διανομή, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τους Μαρία Πρωτόπαππα, Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστο Στέργιογλου, Στάθη Σταμουλακάτο, Δημήτρη Ήμελλο, Χριστίνα Μαξούρη, Όλγα Δαμάνη, Έρση Μαλικένζου, Αγορίτσα Οικονόμου, Τάσο Λέκκα, Μιχάλη Οικονόμου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Γιάννη Τσορτέκη και Γαλήνη Χατζηπασχάλη, η δημιουργία της Νάθενα «ζωγραφίζει» κινηματογραφικά με λιτό, στιβαρό και ουσιαστικό τρόπο, καθώς και με ιδιαίτερη ευαισθησία και δύναμη, τα πολυδιάστατα συναισθήματα των ηρωίδων της, με προεξάρχουσα την προσωπικότητα της Φραγκογιαννούς. Μιας γυναίκας που «διαιωνίζει» μέσα της μία κακοποιητική μητέρα και πιστεύει βαθιά στον Θεό, αναζητώντας συνεχώς τα σημάδια του για να «ελευθερώσει» τα κορίτσια. Γίνεται, όμως, η ελευθερία και η λύτρωση να έρχονται μέσα από τον θάνατο; Πόση απόγνωση μπορεί να κρύβει το χαμηλωμένο βλέμμα μιας κακοποιημένης γυναίκας; Πόσα μυστικά επιβιώνουν πίσω από τις κλειστές πόρτες των φτωχικών πέτρινων σπιτιών ή κάτω από τα ρούχα μικρών παιδιών; Και, τελικά, πόσο μπορεί η σιωπή ή η φωνή μιας ολόκληρης κοινωνίας να καθορίσει την ατομική μοίρα των μελών της;
*Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους σε διανομή από την Tanweer, από την Πέμπτη, 30 Νοεμβρίου.
—————
*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του Music Corner…