«Αυτές οι ρωγμές με έκαναν ποιήτρια».
Η τολμηρή θεατρική παράσταση «Η Σέξτον και τα Κογιότ» επιστρέφει για 2η συνεχή χρονιά στον Πολυχώρο Vault, συστήνοντας για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τη μεγάλη Αμερικανίδα ποιήτρια Αν Σέξτον.
Η Σέξτον. Η ποιήτρια. Η Άννα. Η γυναίκα. Ένα έργο για την κόρη που έγινε μητέρα, για τη μητέρα που έγινε νοικοκυρά, για τη νοικοκυρά που έγινε ποιήτρια, για την ποιήτρια που έγινε καπνός. Μια παράσταση για τις γυναίκες που παντρεύονται σπίτια και τους άντρες που μπαίνουν με τη βία.
«Δεν ξέρω τι να κάνω τα χείλη μου».
«Φίλα με».
Άννα, Νάνα, Μάνα. Τρεις καρδιές που χτυπούν στο σώμα κάθε γυναίκας. Τρεις γυναίκες που όταν δεν ερωτεύονται η μία την άλλη, ξεσκίζουν η μία την άλλη. Η Αν Σέξτον τα έκανε όλα ανάποδα. Πρώτα παντρεύτηκε, μετά ερωτεύτηκε. Πρώτα έγραψε, μετά διάβασε. Πρώτα πέθανε, μετά έζησε. Όπως κάθε άνθρωπος που πρώτα ονειρεύεται και μετά κοιμάται. Που πρώτα πέφτει και μετά σηκώνεται. Τα Κογιότ είναι πολλά, η Σέξτον είναι μία. Τα Κογιότ πεινάνε για σάρκα, η Σέξτον διψάει για αίμα. Το μελάνι τρέχει. Η Αν Σέξτον ερωτεύτηκε, παντρεύτηκε, έκανε δυο παιδιά, δεκάδες απόπειρες αυτοκτονίας, έχασε το μυαλό της, κέρδισε το Pulitzer, ήπιε πολύ, χάρηκε λίγο.
«Πιστεύεις, Άννα;»
«Πιστεύω».
«Σε τι;»
«Στα όνειρα».
Άραγε πόσο όνειρο είναι το Αμερικανικό Όνειρο και πόσο αμερικανικό είναι το όνειρο της σοφίας;
«Η Σέξτον και τα Κογιότ». Ένα έργο από ποίηση και ζωή.
*Το θεατρικό έργο «Η Σέξτον και τα Κογιότ» κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις Εκδόσεις Σοκόλη.
Λίγα λόγια για την Αν Σέξτον
Η Αν Σέξτον (1928-1974) ξεκίνησε να γράφει στα τριάντα της και πολύ γρήγορα εξελίχθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες ποιήτριες της Αμερικής και του 20ου αιώνα παγκοσμίως. Γεννήθηκε το 1928 στο Νιούτον της Μασαχουσέτης, μεγάλωσε σε μια τυπική αστική βοστονέζικη οικογένεια, σε ένα περιβάλλον αυστηρό και προβληματικό. Ο πατέρας της την κακοποιούσε και η μητέρα της –ψυχρή, επικριτική, ανταγωνιστική– την καταπίεζε. Καταφύγιο έβρισκε στη θεία της, το πιο αγαπητό πρόσωπο της παιδικής της ηλικίας. Η Σέξτον, έφηβη, είδε τη θεία της να οδηγείται βίαια στο ψυχιατρείο κι αυτή η εικόνα τη σημάδεψε για πάντα.
«Από πολύ νεαρή ηλικία, η Αν έπασχε από βαριά κλινική κατάθλιψη με αυτοκτονικό ιδεασμό. Παρότι παντρεύτηκε και έφερε στον κόσμο δυο κόρες, η Αν δεν κατάφερε ποτέ να συνδεθεί με τους δικούς της ανθρώπους. Οι κοντινές σχέσεις υπήρξαν από τη μια επιθυμητές και από την άλλη αποτελούσαν ένα πεδίο που κατακερμάτιζε την Αν», σημειώνει ο κλινικός ψυχολόγος – ψυχοθεραπευτής Βασίλης Ορλιακλής και συνεχίζει «Η πρώτη της κατάρρευση συνέβη το 1954 και η δεύτερη έναν χρόνο αργότερα. Στην πραγματικότητα, η συγγραφή ποίησης είχε προταθεί στην Αν ως ένας πιθανός ψυχοθεραπευτικός δρόμος, ως ένα δημιουργικό αντίδοτο στην κατάθλιψή της».
Η ποίηση της Σέξτον είναι ερωτική, αναπάντεχη, εξομολογητική –πότε κραυγή, πότε ψίθυρος. Η Σέξτον αιφνιδιάζει τον αναγνώστη όπως αιφνιδίαζε τους φίλους, τους συγγενείς, τους θαυμαστές της με τις συνεχείς απόπειρες αυτοκτονίας. Ήταν μια πανέμορφη γυναίκα που δεν άντεξε την ασχήμια του κόσμου. Η Σέξτον, πλήρης βραβείων αλλά όχι ημερών, αυτοκτόνησε σε ηλικία μόλις 46 ετών.
«Η Σοφία Καψούρου», γράφει ο Βασίλης Ορλιακλής, «βαθιά γνώστρια τόσο της Αν Σέξτον όσο και του ανθρώπινου ψυχισμού, μας δώρισε το θεατρικό έργο Η Σέξτον και τα Κογιότ, για το οποίο στα σίγουρα η Σέξτον θα ένιωθε μεγάλη περηφάνια. Γραμμένο με αληθινότητα, αμεσότητα, ουσιαστικότητα, μεγάλη αγάπη και γενναιότητα, μας μεταφέρει στους βυθούς του πόνου που όλοι μας κουβαλάμε».
Λίγα λόγια για τη Σοφία Καψούρου
Μεγάλωσε στο Άργος. Είναι θεατρική συγγραφέας και ηθοποιός. Απόφοιτος της Σχολής Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Ίασμος. Ως ηθοποιός έχει συμμετάσχει στις παραστάσεις «Η Σέξτον και τα Κογιότ» (σκην. Σοφίας Καψούρου, Πολυχώρος Vault 2018), «Ερωμένες στον καμβά» της Σοφίας Καψούρου (σκην. Παναγιώτη Παναγόπουλου, Πολυχώρος Vault, 2016-2017 / Το Τρένο στο Ρουφ, 2015-2016 / σκην: Σοφίας Καψούρου – Όλγας Μωραΐτη, Θέατρο Διά Δύο, 2012), «Άνθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ (σκην. Τάκη Τσαρσιταλίδη, Μπουσουλοπούλειο Θέατρο Άργους – Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας), «Πικ νικ» (οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σκην. Στάθη Λιβαθινού, μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), «Δραματικό και Μουσικό Πρελούδιο για τον Κωνσταντίνο Καβάφη» του Ηλία Λιαμή, (σκην. Βασίλη Αναστασίου, Μικρή Όπερα του Κόσμου – 1ο Φεστιβάλ Καλλιτεχνικών Σταθμών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών), «Η μικρή μας πόλη» του Θόρντον Ουάιλντερ (σκην. Τάκη Τζαμαργιά, Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ – Νεανική Σκηνή), «Άδειο Δωμάτιο» της Υβόννης Μεταξάκη (σκην. Αναστασίας Κουμίδου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας), «Βάκχες» του Ευριπίδη (σκην. Μάνου Βακούση, Θέατρο Άλεκτον). Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη με το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας στην παράσταση «Ο Βυσσινόκηπος» του Άντον Τσέχοφ (σκην. Στάθη Λιβαθινού).
Η παράσταση «Ερωμένες στον Καμβά» έλαβε τιμητική διάκριση του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς & Νήσων, εκπροσώπησε την Ελλάδα στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών “Grito de Mujer” – «ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ» και ταξίδεψε σε πόλεις της Ελλάδας με πιο πρόσφατο σταθμό το «Φουγάρο» (Ναύπλιο / Μάιος 2017). Το θεατρικό έργο «Ερωμένες στον Καμβά» κυκλοφόρησε σε βιβλίο από τις Εκδόσεις Αιγόκερως το 2011 και από τον Δεκέμβριο του 2015 κυκλοφορεί σε καινούρια έκδοση από τις Εκδόσεις Sestina.
Το δεύτερο θεατρικό έργο της, «Σούμαν», ανέβηκε από το Εθνικό Θέατρο στη Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» τις θεατρικές περιόδους 2016-2017 και 2017-2018 σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη. Αναδείχθηκε μέσα από τον θεματικό κύκλο του Εθνικού Θεάτρου «Ο συγγραφέας του μήνα». Το έργο «Σούμαν» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Σοκόλη. «Η Σέξτον και τα Κογιότ» είναι το τρίτο της θεατρικό έργο, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2018 (Ιανουάριος – Απρίλιος) στον Πολυχώρο Vault σε σκηνοθεσία της ίδιας και πραγματοποίησε καλοκαιρινή περιοδεία σε εναλλακτικούς χώρους ελληνικών πόλεων. Στην επετειακή έκδοση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Η δυναμική του ελληνικού λόγου στο θέατρο η δραματολόγος και κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επέλεξε το έργο «Η Σέξτον και τα Κογιότ» και το παρουσίασε στο κείμενο – αφιέρωμα για τη Νέα Ποιητικότητα στη Σύγχρονη Ελληνική Δραματουργία. «Ρομαντισμός και φεμινισμός, το άχθος του φύλου και του έρωτα αναδύονται εδώ μέσα από φράσεις ελλειπτικές, λογοπαίγνια, απρόσμενα ζευγαρώματα, σουρεαλιστικές εικόνες, λεκτικά σφυροκοπήματα», σημειώνει η Λουίζα Αρκουμανέα. Το έργο «Η Σέξτον και τα Κογιότ» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Σοκόλη.
Για τη θεατρική περίοδο 2018-2019 η Σοφία Καψούρου συνεργάζεται με το Εθνικό Θέατρο στη διεθνή συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο της Κίνας «Ο Ορφανός του Ζάο» του Ζι Ζουν Ζιανγκ, έχοντας αναλάβει την επιμέλεια μετάφρασης του έργου στα ελληνικά. Το κλασικό κινεζικό έργο θα σκηνοθετήσει ο αντιπρόεδρος του Εθνικού Θεάτρου της Κίνας, διεθνούς φήμης σκηνοθέτης Δρ. Γουάνγκ Ξιάοινγκ και θα παρουσιαστεί τον Νοέμβριο του 2018 στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στο πλαίσιο διμερούς διακρατικής συμφωνίας των Εθνικών Θεάτρων των δύο χωρών.
Συντελεστές
Κείμενο – Σκηνοθεσία: Σοφία Καψούρου
Εικαστικός χώρος – επιμέλεια κοστουμιών: Δέσποινα Βιλλιώτη
Μουσική – Σχεδιασμός ήχου: Dance with Invisible Partners
Φωτισμοί – Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Μπαρούχου
Συνεργάτης Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής: Βασίλης Ορλιακλής
Trailer: Νικήτας Χάσκας
Παραγωγή: Vault
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Σοφία Καψούρου, Μαρία Σωτηριάδου, Όλγα Τσαρσιταλίδη
Από Σάββατο 13 Οκτωβρίου
έως την Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2018
Ημέρες παραστάσεων:
Σάββατο στις 18:15
Κυριακή στις 21:00
Διάρκεια: 100′ (χωρίς διάλειμμα)
*Μετά την έναρξη της παράστασης, δεν επιτρέπεται η είσοδος στην αίθουσα
Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός (Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8΄ περίπου με τα πόδια)
Πληροφορίες-κρατήσεις: τηλ. 213 0356472 / 6949534889
(για τηλεφωνικές κρατήσεις: 11:00-14:00 και 17:00-21:00)
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Προπώληση: 8 ευρώ
Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 8 ευρώ
Ατέλειες: 5 ευρώ