Γράφει η Μαρία Αβραμίδου

«Κάλλιά ‘χω σέ με θάνατο, παρ’ άλλη με ζωή μου, / για σέναν εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου». Ποιος δεν γνωρίζει –και δεν έχει τραγουδήσει– αυτές τις φράσεις από τον θαυμαστό «Ερωτόκριτο»; Το αριστούργημα του Βιτσέντζου Κορνάρου («Βιτζέντζος» γράφει ο ίδιος το όνομά του στο πρωτότυπο) κλείνει μέσα σε 10.012 στίχους όλη την ομορφιά, την τέχνη και το πάθος που εκφράζεται μέσα από το μοναδικό του γλωσσικό ιδίωμα. Ο εξαιρετικός μας συνθέτης, Δημήτρης Μαραμής, μελοποίησε τούτο το έπος και το παρουσίασε στη νέα του συναυλιακή μορφή, για πρώτη φορά στην Αθήνα, σε ενορχήστρωση του Θανάση Παπαθανασίου (μέλους και ενορχηστρωτή των Vamos Ensemble), τη δροσερή βραδιά της 12ης Ιουλίου, στο Θέατρο Βράχων.

Καθώς δεν είχα παρακολουθήσει το έργο σε κάποια πρότερη μορφή του (έχει ανέβει ξανά σε μορφή concertante αλλά και ως πολύ επιτυχημένο μιούζικαλ στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και στο Ηρώδειο, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου), ήμουν «ατόφια» ακροατής, χωρίς να κινδυνεύω να κάνω συγκρίσεις. Οτιδήποτε, όμως, και να φανταζόμουν, το ξεπέρασε η πραγματικότητα. Ο «Ερωτόκριτος» του Μαραμή αποτελεί αληθινό επίτευγμα, καθώς, μέσω της μουσικής του σύνθεσης έχει καταφέρει να εκφράσει όχι μόνο όλα τα συναισθήματα που αποπνέει η ποίηση του Κορνάρου, αλλά και να αναδείξει τον παγκόσμιο χαρακτήρα του έργου. Συμφωνική και οπερετική μουσική συνυπάρχουν με μελωδίες jazz, παραδοσιακές επιρροές αλλά και σύγχρονα ακούσματα. Όλα αυτά, σε ένα δέσιμο αξιοθαύμαστο και άκρως ιδιοσυγκρασιακό, το οποίο είναι –ανάλογα με το ύφος του κειμένου– λυρικό ή επικό, χαμηλότονο και προσωπικό ή έντονα παθιασμένο και εξωστρεφές. Το συναίσθημα και η κομψότητα –κοινοί παρονομαστές, κατά τη γνώμη μου, κάθε δημιουργίας του συνθέτη– είναι παρόντα σε κάθε μελωδία και το μοναδικό αυτό σύνολο υψώνει το σύμπαν του «Ερωτόκριτου» στη σφαίρα της οικουμενικότητας.

 

Ο ίδιος ο Δημήτρης Μαραμής ήταν επί σκηνής ο μαέστρος της παράστασης, παίζοντας πιάνο αλλά και κρατώντας τον ρόλο του αφηγητή και οδηγού μας μέσα στην ιστορία. Το 16μελές μουσικό συγκρότημα Vamos Ensemble από την Κρήτη –μια μικρή συμφωνική ορχήστρα, με ορμητήριο το χωριό Βάμος, στα Χανιά– ερμήνευσε με πάθος και δεξιοτεχνία κάθε νότα του έργου. Όσο για τους πέντε ερμηνευτές επί σκηνής, ήταν όλοι τους αξιοθαύμαστοι. Ο Ρήγας του Κωστή Μαυρογένη στιβαρός και ακλόνητος. Ο Πολύδωρος «ντύθηκε» από τον Gautier Βελισσάρη με νεανική ορμή και κάποια απαραίτητα «παιχνιδίσματα» που σπάνε τους κανόνες. Όσο για την Παραμάνα της Ιωάννας Φόρτη, με εντυπωσίασε, τόσο με την άρτια τεχνική της, όσο και με το ουσιαστικό συναίσθημα που κατέθεσε επί σκηνής. Τον απαιτητικότατο ρόλο της Αρετούσας κράτησε η Ελένη Δημοπούλου. Με την υπέροχη καθαρότητα και τη δροσιά της φωνής της εξέφρασε άψογα τόσο το εφηβικό πάθος, όσο και την ώριμη αποφασιστικότητα και πίστη της ηρωίδας που ερμήνευσε, ενώ ανέδειξε την ηλικιακή και, κυρίως, τη συναισθηματική της ωρίμανση.

 

Άφησα για το τέλος τον χαρακτήρα του Ερωτόκριτου, ο οποίος βρήκε τον ιδανικό του εκφραστή στο πρόσωπο του Θοδωρή Βουτσικάκη. Αν και νέος σε ηλικία, ο Θοδωρής είναι ήδη σπουδαίος ερμηνευτής, με τη ζεστή, γεμάτη έκταση και βάθος φωνή του, να χρωματίζει κάθε φράση όπως της πρέπει –μουσικά και συναισθηματικά. Όσο τον άκουγα, σκεφτόμουν ότι, ακόμη κι αν δεν ήμουν σε θέση να αναγνωρίσω αυτό το τόσο ξεχωριστό του ηχόχρωμα, θα αναγνώριζα πάντοτε το Αίσθημα της φωνής του. Σίγουρα αυτό αποκωδικοποιείται εντελώς προσωπικά για τον καθένα, ωστόσο προσωπικά το αντιλαμβάνομαι ως κάτι που αγγίζει την ψυχή μου άμεσα, με συγκινεί βαθιά και με γαληνεύει, διαθέτοντας ιδιότητα σχεδόν ιαματική.

 

Οφείλω επίσης να κάνω ειδική μνεία στον άψογο ήχο (Δημήτρης Χατζάκης)  και τους άκρως ατμοσφαιρικούς φωτισμούς (Νίκος Συρίγος), οι οποίοι προσέθεταν τα δέοντα στη συναισθηματική διάσταση της παράστασης. Επειδή το 2019 είναι «Έτος Ερωτόκριτου», πιστεύω ότι θα υπάρξουν σύντομα και άλλες παρουσιάσεις του έργου. Αναζητήστε τις και κάντε στον εαυτό σας το δώρο της ακρόασης αυτής της μοναδικής δημιουργίας…

 

*** Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού, χωρίς την άδεια του MusicCorner.gr…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here