7/11/2011
Γράφει η Μαρία Αβραμίδου
Φωτογράφηση: Μίνα Θεοχάρη
www.musiccorner.gr

Το ρολόι δείχνει δέκα παρά τέταρτο και έξω από το Gazoo της οδού Πειραιώς επικρατεί ήδη συνωστισμός από τους φίλους της Ελεωνόρας Ζουγανέλη, οι οποίοι έχουν φθάσει για να παρακολουθήσουν την τελευταία της γενική πρόβα, μία βραδιά πριν από την επίσημη έναρξη του προγράμματος «Τα Λέμε». Είναι Πέμπτη, 3 Νοεμβρίου και η μέρα ήταν κάτι παραπάνω από δύσκολη και απρόβλεπτη εξαιτίας των συνεχών πολιτικών εξελίξεων. Εκ των συνθηκών, λοιπόν, τη βραδιά αυτής της πρόβας τζενεράλε, το έργο της Ελεωνόρας και της παρέας της να μας φτιάξουν τη διάθεση φάνταζε δύσκολο.

Όλα αυτά μέχρι τις έντεκα και τέταρτο. Στον κατάμεστο και ιδιαίτερα διακοσμημένο χώρο του Gazoo τα φώτα χαμηλώνουν. Οι μουσικοί ανεβαίνουν στη σκηνή και οι χαρακτηριστικές πρώτες νότες σου θυμίζουν κάτι που ξέρεις, αλλά δεν το περιμένεις. Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη κατεβαίνει από έναν μεταλλικό στύλο, τραγουδώντας «Μου Αρέσουνε τ’ αγόρια», όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο «Δόλωμα» του Σακελλάριου. Κι ακριβώς όπως οι παλιές ελληνικές ταινίες μάς κάνουν να χαμογελάμε αμέσως, έτσι και η παράσταση αυτή έδειξε εξ αρχής την πρόθεσή της να μάς ψυχαγωγήσει.

Μετά το πρώτο θερμό χειροκρότημα, τη σκυτάλη παίρνουν τα δικά της «Μικρά Βεγγαλικά». Ο κόσμος αρχίζει σιγά σιγά να τραγουδά και γίνεται όλος μια φωνή μόλις η Ελεωνόρα – σε ακόμη μία απρόβλεπτη επιλογή – ερμηνεύει την «Επίσημη Αγαπημένη»: «Ας ήτανε αληθινό, το όνειρό τ’ αποψινό» …

Είχε όντως ισχυρές δόσεις ονείρου, μαγείας και ψυχαγωγίας το πρόγραμμά της, μα πάνω απ’ όλα έντονη κινηματογραφική ατμόσφαιρα. Η όμορφη ρύθμιση των φώτων που σχεδίασε η Κατερίνα Μαραγκουδάκη, τα απλά και λειτουργικά σκηνικά του Γιώργου Γαβαλά και η σκηνοθεσία της Ελένης Γκασούκα συνέβαλαν καθοριστικά.

Ο ξύλινος υπερυψωμένος διάδρομος που συνδέει τη σκηνή με την αίθουσα, επιτρέπει στην Ελεωνόρα να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή ανάμεσα στον κόσμο. Στις επίσημες παρουσίες της βραδιάς συγκαταλέγονται οι γονείς της, Γιάννης Ζουγανέλης και Ισιδώρα Σιδέρη, ο δημοσιογράφος Ιάσων Τριανταφυλλίδης, ο Θοδωρής Μαραντίνης των Onirama, η Sunny Μπαλτζή, καθώς και η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου με τη Ζέτα Μακρυπούλια.

Η Ζουγανέλη διαθέτει έντονη εκφραστική δύναμη όταν τραγουδά κι έχει την ικανότητα να μεταδίδει άμεσα στο κοινό το συναίσθημά της. Θαρρώ δε ότι οι δυνατότητές της αναδεικνύονται περισσότερο όταν ρίχνει τους τόνους σε φωνή και ερμηνεία. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η τρυφερή προσέγγισή της στο «Τι ‘ν’ Αυτό που το Λένε Αγάπη», αλλά και στο νέο της τραγούδι δια χειρός Κώστα Λειβαδά με τίτλο «Εσύ Μου Θύμισες πώς Είναι». Μια γλυκιά μπαλάντα, την οποία τραγούδησε καθισμένη στο διάδρομο, ανάμεσα στον κόσμο. Το συγκεκριμένο τραγούδι μάλιστα περιλαμβάνεται στη ζωντανή ηχογράφηση της σεπτεμβριάτικης συναυλίας της στο Θέατρο Βράχων – η οποία θα κυκλοφορήσει σύντομα από τη Minos EMI -, μαζί με το κομμάτι που έδωσε το όνομά του στην παράσταση του Gazoo. Το «Τα Λέμε» αποτελεί διασκευή του ιταλικού “Bastardo” σε ελληνικούς στίχους της Sunny Μπαλτζή και το άκουσμά του απέσπασε ενθουσιώδες χειροκρότημα.

Γύρω στα μεσάνυχτα, εμφανίζεται για πρώτη φορά επί σκηνής ο Θανάσης Αλευράς. Ο εξαιρετικός ηθοποιός συνεργάζεται τρία χρόνια τώρα με τη Ζουγανέλη και η κωμική του αμεσότητα κλέβει την παράσταση. Στο αρχικό του σκετς υποδύεται έναν ατίθασο 18χρονο και ξεχνά για λίγο τα λόγια του απ’ το τρακ. «Είστε και πολλοί εδώ, τι να κάνω;», χαμογελά… Όσο προχωρά η βραδιά, οι εμφανίσεις του γίνονται όλο και πιο καίριες. Κορυφαία ανάδειξη της υποκριτικής του δεινότητας ήταν, κατά τη γνώμη μου, ο «τσακωμός» του με την Ελεωνόρα για τις «παράλογες» απαιτήσεις της, στις οποίες απαντά με μονόλογο της Βουγιουκλάκη από την «Αγάπη μας».

Ο Αλευράς δεν είναι μόνο σπουδαίος ηθοποιός, αλλά και ολοκληρωμένος performer. Δύσκολα θα μπορούσα να φανταστώ άλλον να «πειράζει» με τέτοιο τρόπο τα τραγούδια, όπως έκανε στο σκετς που μοιράστηκε με τον Ευριπίδη Ζεμενίδη. Το concept απλό: Πώς θα αντιλαμβανόμασταν κάποια τραγούδια, αν είχαν διαφορετική μουσική ή άλλους στίχους; Δεν το έχετε σκεφτεί, ε; Ο Θανάσης Αλευράς μάς έδειξε τι θα γινόταν αν ο Lucio Dalla είχε συναντήσει τον Τσιτσάνη, τραγουδώντας το “Caruso” στον ρυθμό του «Αλήτη Μ’ Είπες μια Βραδιά»! Απίστευτο αποτέλεσμα, όπως και αυτό του «Φίλα Με Ακόμα» τραγουδισμένο σαν το «Δε Θέλω να Ξέρεις» του Καρβέλα. Τα υπόλοιπα «παντρέματα» δεν τα καίω, αξίζει πραγματικά να τα ακούσετε οι ίδιοι και να διαπιστώσετε ότι η μουσική δεν έχει στεγανά…

Την παρέα του «Τα Λέμε» συμπληρώνει η Σοφία Κουρτίδου. Αν και δεν έχει ακόμη επίσημη παρουσία στη δισκογραφία, στέκεται πολύ όμορφα μέσα στο πρόγραμμα, χωρίς να παραλείψει και κάποια επίκαιρη αναφορά στο μνημόνιο και το μεσοπρόθεσμο. Είπαμε, όμως, ότι ο έντιμος, όσο και δύσκολος σε αυτή τη συγκυρία, στόχος της παράστασης είναι η ψυχαγωγία. Έτσι, Ζουγανέλη και Κουρτίδου μετατρέπουν κάποια στιγμή το μαγαζί σε club, τραγουδώντας το “Beautiful Liar”, ενώ αργότερα η Ελεωνόρα μαζί με τον Ευριπίδη Ζεμενίδη μάς ξεσηκώνουν σε έναν απίστευτο πεντοζάλη.

Σε ό,τι αφορά το ρεπερτόριο, τα ελληνικά τραγούδια ασφαλώς κυριαρχούν. Οι θαυμαστές της Ζουγανέλη θα ακούσουν όλες τις επιτυχίες από τους δύο, μέχρι στιγμής, προσωπικούς της δίσκους: «Έλα», «Η Αγάπη Αργεί», «Κόψε και Μοίρασε», «Δεύτερη Φορά», «Είναι η Αγάπη» (το τραγούδι που περιλαμβάνεται στο soundtrack της τηλεοπτικής σειράς «Το Νησί»), αλλά και το «Φεύγω για Μένα μια Φορά», διασκευή του ιταλικού “Lasciala Andare”.

Με την αρωγή των θαυμάσιων μουσικών που τη συνοδεύουν (Παύλος Καλτουρουμίδης, Ευριπίδης Ζεμενίδης, Δημήτρης Μουτάφης, Γρηγόρης Συντρίδης και Δημήτρης Καραγιάννης), αλλά και χάρη στις εξαιρετικές ενορχηστρώσεις του Γιώργου Ζαχαρίου, η Ζουγανέλη διασκευάζει ξένα τραγούδια όπως το “Billie Jean” του Michael Jackson και το “Paparazzi” της Lady Gaga.

Οι εκπλήξεις και οι μίξεις διαφορετικών ήχων στο πρόγραμμα είναι συνεχείς, ενώ από τις διασκευές ξεχωρίζει το διπλό «πάντρεμα» του «Είπα στους Φίλους» με το “Every Breath You Take” και το “With or Without You”, το οποίο η Ελεωνόρα ερμηνεύει μαζί με τον Ευριπίδη Ζεμενίδη και τον μπασίστα Δημήτρη Μουτάφη. Ωραία και η στιγμή που Ζουγανέλη, Κουρτίδου και Ζεμενίδης τραγουδούν μαζί το «Έτσι οι Μέρες Περνούν», αλλά και οι ερμηνείες του Ευριπίδη στο «Τα Καράβια μου Καίω» του Πορτοκάλογλου και το «Δε Ζητάω Πολλά» του Μαραβέγια, όπου συνόδευσε με ιδιαίτερο μουσικό τρόπο την Ελεωνόρα.

Οι ελληνικές επιλογές ήταν, άλλωστε, πολλές και διάφορες: από Σιδηρόπουλο και το «Αιρετικό» του Αγγελάκα, μέχρι διασκευές τραγουδιών του Χιώτη με μπλουζ διάθεση και τραγούδια όπως το «Εγώ με την Αγάπη Μάλωσα», το «Μαρόκο» του Κραουνάκη και το «Μαύρο Χιόνι» του Bregovic.

Προσωπικά ξεχώρισα τις ερμηνείες της Ζουγανέλη στο «Της Ταβέρνας το Ρολόι» του Τσιτσάνη, στο πρόσφατο «Όταν Έχω Εσένα» του Κραουνάκη αλλά και την αφαιρετική, σχεδόν a capella ερμηνεία της, στο «Του Αη Γιώργη» του Bregovic.

Η ώρα είναι πια σχεδόν τρεις μετά τα μεσάνυχτα και όλη η παρέα βρίσκεται επί σκηνής, ερμηνεύοντας τραγούδια από ελληνικές ταινίες: «Έχω Απόψε Ραντεβού», «Ιλισός», «Λαός και Κολωνάκι»… Περίπου ένα τέταρτο μετά, η παράσταση ολοκληρώνεται με τον πιο ταιριαστό και νοσταλγικό τρόπο: Τραγουδιστές και μουσικοί ερμηνεύουν όλοι μαζί τη «Μαγική Πόλη».

Το πρόγραμμα τελειώνει και το αναμενόμενο ανκόρ αργεί λίγο. Ενώ το μαγαζί έχει πια σχεδόν αδειάσει, η Ελεωνόρα επιστρέφει, αλλά δεν ερμηνεύει, όπως συνηθίζει, το «Μακριά μου να Φύγεις». «Όχι, απόψε», απαντά σε όσους το ζητούν. Αντίθετα, κατεβαίνει από τη σκηνή και χάνεται ανάμεσα στους φίλους της για να κλείσει τη βραδιά με το «Ένα Σφάλμα Έκανα» – η ίδια, εξάλλου, έχει πει πολλές φορές πως αγαπά ιδιαίτερα τα παλιά τραγούδια.

Κάπου εκεί, χαμένη μέσα σε φιλικές αγκαλιές τη συναντώ κι εγώ. «Δεν έχω προλάβει ακόμη να συνειδητοποιήσω πώς πήγε η βραδιά, είχα πολύ άγχος! Κάναμε λαθάκια σίγουρα, αλλά ελπίζω ότι περάσατε καλά». Της θυμίζω ότι τον Σεπτέμβριο, η συναυλία της στο Θέατρο Βράχων μού είχε φανεί σαν τέλος κι αρχή ενός κύκλου ταυτόχρονα κι επισημαίνω πόσο κινηματογραφική ήταν η νέα της αποψινή έναρξη. «Ήθελα να κάνω κάτι διαφορετικό και όντως προσέγγισα τη βραδιά με θεατρική διάθεση –με κινηματογραφική ατμόσφαιρα, ναι. Χαίρομαι που έγινε φανερό αυτό», χαμογελά και με αποχαιρετά ευχαριστημένη και – παρά την κούραση – γεμάτη από την ενέργεια της μοναδικής αυτής βραδιάς!

Περισσότερες αποκλειστικές φωτογραφίες του MusicCorner από το live

 

***Απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευση υλικού γραπτού ή φωτογραφιών, χωρίς την άδεια του Music Corner…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here