Όλοι βγήκαμε απ’ το Παλτό του Γκόγκολ.
(η φράση αποδίδεται τόσο στον Ντοστογιέφσκι όσο και στον Τουργκένιεφ)

Η παράσταση «Το Παλτό», βασισμένη στη ομώνυμη νουβέλα του Νικολάι Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία Αντώνη Καραγιάννη και διασκευή κειμένου από τη Δέσποινα Καλαϊτζίδου, επιστρέφει στο Θέατρο Σοφούλη για 3η χρονιά, για λίγες μόνο παραστάσεις, από τη Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου έως και την Τρίτη 12 Οκτωβρίου.

Η θεατρική παράσταση «Το Παλτό», έχοντας ως παρακαταθήκη τις καλύτερες κριτικές, την απίστευτη αγάπη του κοινού αλλά και τα 5 Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης (Α΄ ανδρικού ρόλου: Κρίτωνας Ζαχαριάδης, Β΄ ανδρικού ρόλου: Βασίλης Κανελλόπουλος, Πρωτότυπης Μουσικής: Γιώργος Καζαντζής, Καλύτερης Τοπικής Παραγωγής: Κρίτωνας Ζαχαριάδης και Καλλιτεχνική Εταιρεία Θεάτρου και Καλύτερου Σχεδιασμού Φώτων: Ανέστης Ατακτίδης), τολμά και με ακόρεστη διάθεση ξαναξεκινά το ταξίδι της στην παγωμένη Ρωσία του 19ου αιώνα, όπου δύο φορές ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς αλλά οι συνθήκες… τη σταμάτησαν εσπευσμένα!

Ο Κρίτωνας Ζαχαριάδης και ο Βασίλης Κανελλόπουλος, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Αντώνη Καραγιάννη, θα υποδυθούν όλα τα πρόσωπα του μνημειώδους έργου του Νικολάι Γκόγκολ, ενώ τη μουσική και το τραγούδι της παράστασης έχει συνθέσει ο Γιώργος Καζαντζής και ερμηνεύει η Ναντίνα Κυριαζή.

Η υπόθεση του έργου
Ο Ακάκιος, ο κεντρικός ήρωας του έργου, γύρω από τον οποίο σχηματίζονται ομόκεντροι κύκλοι, είναι ένας τίμιος, ευσυνείδητος κι αγνός υπάλληλος, που υπηρετεί έναν μηχανισμό, επινοημένο και φτιαγμένο ώστε να υποτάσσει, να αποβλακώνει και να αμείβει ελάχιστα. Ταλαιπωρημένος από τον βαρύ χειμώνα της Αγίας Πετρούπολης, ο Ακάκιος αναγκάζεται να αντικαταστήσει το παλιό και φθαρμένο του παλτό με ένα νέο κι όμορφο.

Αυτή η πράξη, όσο ασήμαντη και να φαίνεται στις μέρες μας, αλλάζει οριστικά κι αμετάκλητα τη ζωή του. Γίνεται η αιτία να βιώσει το πιο σκληρό πρόσωπο της βαθιά ταξικής ρωσικής κοινωνίας στα μέσα του 19ου αιώνα. Ένα πρόσωπο που τον σπρώχνει βίαια στην τραγική του πτώση.

«Το Παλτό» του Νικολάι Γκόγκολ, ένα από τα αριστουργήματα του ρωσικού ρεαλισμού, επηρέασε παλιούς και νέους συγγραφείς όπως ο Ντοστογιέφσκι και ο Ναμπόκοφ. Με το καυστικό χιούμορ του αφηγητή, τους γλαφυρούς χαρακτήρες, τη σκοτεινή και παγωμένη ατμόσφαιρα της Αγίας Πετρούπολης, το «Παλτό» προσφέρεται για μια μοναδική σκηνική αναπαράσταση.

Ο Γκόγκολ σκιαγραφεί την ανελέητη δύναμη κι επιρροή του κοινωνικού οικοδομήματος πάνω στις ψυχές των ανθρώπων. Άλλωστε ήδη τον προηγούμενο αιώνα ο Ζαν-Ζακ Ρουσσώ έγραφε πως ο άνθρωπος γεννήθηκε ελεύθερος, παντού όμως γύρω του βρίσκονται αλυσίδες.

«Εδώ και λίγο καιρό ο Ακάκι Ακάκιεβιτς μάταια διέσχιζε τρέχοντας τη μοιραία απόσταση. Ένιωθε να τον περονιάζει το ψύχος και ιδιαίτερα στην πλάτη και στους ώμους. Κατέληξε να αναρωτηθεί μήπως τυχόν έφταιγε το παλτό του. Το εξέτασε στο σπίτι του σχολαστικά και ανακάλυψε πως σε δύο ή τρία σημεία, ακριβώς στην πλάτη και στους ώμους, το ύφασμα είχε πάρει τη διαφάνεια της γάζας και πως η φόδρα είχε σχεδόν εξαφανιστεί.
Πρέπει να ξέρουμε πως το παλτό του Ακάκι Ακακίεβιτς τροφοδοτούσε και αυτό τα σαρκαστικά αστεία του γραφείου του, του είχαν μάλιστα αφαιρέσει την ευγενική ονομασία του παλτού και το αποκαλούσαν περιφρονητικά πατατούκα».

Με τον ήρωα του Γκόγκολ μπορούμε να ταυτιστούμε όλοι. Κυρίως όσοι αποτελούν γρανάζια μιας τεράστιας μηχανής που απλά κάνουν τη δουλειά τους και δέχονται χλευασμό από τους υπόλοιπους, αφού αποτελούν απλά τον αδύναμο κρίκο μιας αλυσίδας, στην οποία είμαστε όλοι εγκλωβισμένοι.

Όταν το περιβάλλον που ζεις ή εργάζεσαι είναι απάνθρωπο και μετατρέπεται σε μια τερατώδη, απρόσωπη και ανελέητη δύναμη που κατασπαράζει την ανθρώπινη ύπαρξη, δεν έχει σημασία αν λέγεται καθεστώς, επιχείρηση, οικογένεια. Όταν ο άνθρωπος κατασπαράζει τον άνθρωπο, το έγκλημα θρέφεται και καραδοκεί.

Ισοπέδωση, υποκρισία, ματαιοδοξία, κερδοσκοπία. Με όλα αυτά τα κοινωνικά τέρατα έρχεται αντιμέτωπος ο Ακάκι Ακάκιεβιτς στην προσπάθειά του να ανακτήσει το παλτό που με αιματηρές οικονομίες απέκτησε και τελικά του το έκλεψαν.

Διαχρονικά «Το Παλτό» θεωρείται το πιο βλάσφημο έργο του Γκόγκολ και όπως είχε πει χαρακτηριστικά ο Ντοστογιέφσκι: «Όλοι βγήκαμε από το Παλτό του Γκόγκολ» (η φράση αποδίδεται τόσο στον Ντοστογιέφσκι όσο και στον Τουργκένιεφ).

Η αφήγηση του συγγραφέα χαρακτηρίζεται από μια μαεστρία που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον, παράλληλα με την συμπάθεια και –γιατί όχι;– τον οίκτο προς τον ήρωα και την εξέλιξη της ιστορίας, που μετατρέπει το ανάγνωσμα σε μια νουβέλα που διαβάζεται χωρίς ανάσα.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Αντώνης Καραγιάννης
Μετάφραση – θεατρική διασκευή: Δέσποινα Καλαΐτζίδου
Μουσική – Σύνθεση: Γιώργος Καζαντζής
Ερμηνεία Τραγουδιού: Ναντίνα Κυριαζή
Στίχοι Τραγουδιού: Κρίτωνας Ζαχαριάδης
Σκηνογραφία: Λορέντζο Μπελέλι
Ενδυματολογία : Μαρία Καβαλιώτη
Video – Promo trailer: Γιώργος Κόγιας
Σχεδιασμός Ήχων και Φώτων: Ανέστης Ατακτίδης
Β. σκηνοθέτη, μουσική επιμέλεια : Χρύσα Καραμούζη
Θεατρικό Μακιγιάζ: Έφη Βαλασιάδου
Γραφιστικά: Λευτέρης Παπασταύρου
Επικοινωνία: Κατερίνα Νικολάου
Παραγωγή: Κρίτωνας Ζαχαριάδης και Καλλιτεχνική Εταιρεία Θεάτρου

Παίζουν: Κρίτωνας Ζαχαριάδης, Βασίλης Κανελλόπουλος

Παραστάσεις
Από την Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου έως 12 Οκτωβρίου
και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Θέατρο Σοφούλη
Τραπεζούντος 5, Θεσσαλονίκη
Τηλ. 2310 42392

Το Θέατρο Σοφούλη διαθέτει πρόσβαση για ΑμΕΑ.

Πρόσβαση ΟΑΣΘ: Λεωφορείο 5
Από Δυτικά προς Ανατολικά: Στάση Βερβελίδη
Από Ανατολικά προς Δυτικά: Στάση Ναυτικός Όμιλος

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ, 10 ευρώ μειωμένο (ανέργων, μαθητών, φοιτητών, άνω των 65, ΑμΕΑ, πολυτέκνων, ατέλειες)

Προπώληση: viva.gr και goldmall.gr

*Η παράσταση διεξάγεται με την τήρηση όλων των κανόνων ενάντια στην εξάπλωση του κορωνοϊού.
*Δεδομένων των περιορισμών για την αποφυγή εξάπλωσης του κορωνοϊού διατίθεται περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων. Παρακαλούνται οι θεατές να προαγοράζουν τα εισιτήριά τους για την αποφυγή συνωστισμού στο ταμείο του θεάτρου.
*Η είσοδος στο θέατρο γίνεται με επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here